Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

8 minutter siden, stan skrev:

Er de noen som virkelig tror at Expert sier opp den kollektive lønnsavtalen for at vil bruke mer penger på lønn til sine ansatte?

Jeg tror jeg heller bruker pengene mine andre steder.

Det kalles mersalg. På Narvesen får du ekstra penger i bonus hvis du klarer å få kunden til å kjøpe flere boller.
Hvis kunden kjøper 1 bolle, men du klarer å kunden til å kjøpe 3 boller istedenfor. Så får du bonuslønn. 
Hovedpoenget med denne nye avtalen. Innebærer at de ansatte med overbevise kunden til å kjøpe ekstra varer.

Eksempel: Kunde kjøper 1 bolle. Du selger boller med rabatt. Kjøp 3 boller, men betal for 2. Du får en bonuslønn på 1-2 kroner.

Eksempel: Kunde kjøper sko hos G-sport. Du anbefaler at kunden kjøper joggeklær og kunden får 10% rabatt. 

Eksempel: En pakke pølser koster 30 kroner. To pakker pølser koster 45 kroner. Dette er tilbud som fører til automatisk mersalg. 

Det finnes 2 typer mersalg. Manuell mersalg og automatisk mersalg. 
Mersalg handler om å få kunden til å kjøpe mer, med lave rabattpriser.
Mersalg er fantastisk når du skal bli kvitt varer du ikke klarer å selge.

Endret av Sikkerhetsjenta

Det er da fult mulig innen det kollektive lønnsystemet. 

Men med individuelle avtaler så kan grunnlønna gjøres mindre og ulike ansatte har forskjellige bonuser.

Dessuten som kunde er jeg ikke tjent med at jeg kjøper ting spontant jeg ikke egentlig tenkte å kjøpe.

• Liker 9
5 minutter siden, stan skrev:

Det er da fult mulig innen det kollektive lønnsystemet. 

Men med individuelle avtaler så kan grunnlønna gjøres mindre og ulike ansatte har forskjellige bonuser.

Dessuten som kunde er jeg ikke tjent med at jeg kjøper ting spontant jeg ikke egentlig tenkte å kjøpe.

Avtalen favoriserer de flinkeste selgerne. De som selger mest vil også få den beste lønnen.
Taperne er de som ikke klarer å overvise kunden til å kjøpe mer.

Altså dette er en avtale som favoriserer de flinke og straffer de dårlige. 
På samme måte som skolen favoriserer de flinke og straffer de med dårlige karakterer. 

• Liker 1
AnonymBruker
9 minutter siden, Sikkerhetsjenta skrev:

Avtalen favoriserer de flinkeste selgerne. De som selger mest vil også få den beste lønnen.
Taperne er de som ikke klarer å overvise kunden til å kjøpe mer.

Altså dette er en avtale som favoriserer de flinke og straffer de dårlige. 
På samme måte som skolen favoriserer de flinke og straffer de med dårlige karakterer. 

Som Stan skrev så er det bonusmuligheter innen en kollektiv lønnsavtale også. 

Nei, dette er bare fagforeningsgrusing med "bedre avtale" som argument. Nå blir det også slitsomt å være kunde på Expert, når det eneste som motiverer de ansatte er salg, salg, salg. Glem oppfølging hvis du har problemer i etterkant osv.

Konserativ, borgerlig utvikling som kommer til å kjøre landet i grus.

Anonymkode: 286c4...aba

• Liker 9
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som Stan skrev så er det bonusmuligheter innen en kollektiv lønnsavtale også. 

Nei, dette er bare fagforeningsgrusing med "bedre avtale" som argument. Nå blir det også slitsomt å være kunde på Expert, når det eneste som motiverer de ansatte er salg, salg, salg. Glem oppfølging hvis du har problemer i etterkant osv.

Konserativ, borgerlig utvikling som kommer til å kjøre landet i grus.

Det finnes noe som heter internett. Dermed kan du slippe unna alle disse kjøperne som prøver å selge deg mer ting og tang. Fagforeningen har allerede tapt. Internett har tatt over det meste. 

Med internettet så trenger man ikke lenger å jobbe i grupper. Du kan nå jobbe individuelt. Nettet gir mange valg for samme resultat. Fagforeninger mister makt og internett er den største grunnen til at de mister makt. 

https://www.expert.no/?gclid=CPCevoqC6csCFRUTGwodQSYNTQ

Endret av Sikkerhetsjenta
  • Liker 1

Annonse

AnonymBruker
44 minutter siden, Sikkerhetsjenta skrev:

Det kalles mersalg. På Narvesen får du ekstra penger i bonus hvis du klarer å få kunden til å kjøpe flere boller.
Hvis kunden kjøper 1 bolle, men du klarer å kunden til å kjøpe 3 boller istedenfor. Så får du bonuslønn. 
Hovedpoenget med denne nye avtalen. Innebærer at de ansatte med overbevise kunden til å kjøpe ekstra varer.

Eksempel: Kunde kjøper 1 bolle. Du selger boller med rabatt. Kjøp 3 boller, men betal for 2. Du får en bonuslønn på 1-2 kroner.

Jeg jobber på to forskjellige Narvesen butikker, har ALDRI hørt om dette.....!

Anonymkode: b5358...18a

• Liker 7

Det med Internet er et interessant poeng. Men det er ikke nettet i seg selv, men at vi kjøper ting rimelig fra steder hvor arbeidsvilkårene er mye dårligere enn i Norge. 

Så den internasjonale økonomien er nok en pådriver. Men såvidt jeg har klart å finne ut, så går ikke Expert spesielt dårlig, de tjener penger. Så om mindre av selskapets inntekter går til de ansatte, så blir ihvertfall eierne rikere. 

• Liker 2
AnonymBruker
7 minutter siden, Sikkerhetsjenta skrev:

Det finnes noe som heter internett. Dermed kan du slippe unna alle disse kjøperne som prøver å selge deg mer ting og tang. Fagforeningen har allerede tapt. Internett har tatt over det meste. 

Med internettet så trenger man ikke lenger å jobbe i grupper. Du kan nå jobbe individuelt. Nettet gir mange valg for samme resultat. 

https://www.expert.no/?gclid=CPCevoqC6csCFRUTGwodQSYNTQ

Du kan droppe den nedlatende tonen din først som sist, jeg tror nok de flest forstår hva internett er. I tillegg har jeg utdannelse og yrke innen teknologi og jeg vet nok mer enn de fleste om hvordan netteknologi/infrastruktur er utformet og implementert. 

Selvsagt har netthandel tatt over for en del, men det er ikke til å stikke under en stol at mange fortsatt kjøper i butikk og vi vil antakeligvis ha mange butikker i en god del år til. Om netthandel skulle bli så altoverskyggende i disfavør av tradisjonell handel kan nok skje, men det får tiden vise og det får bli en annen debatt. 

Denne tråden omhandler derimot tradisjonell handel i butikklokaler og det er en uting at flere gir uttrykk for at man ønsker å gå bort fra kollektive avtaler, for den handler ikke bare om lønn men også andre arbeidsbetingelser. 

• Liker 9
AnonymBruker
4 minutter siden, stan skrev:

Det med Internet er et interessant poeng. Men det er ikke nettet i seg selv, men at vi kjøper ting rimelig fra steder hvor arbeidsvilkårene er mye dårligere enn i Norge. 

Så den internasjonale økonomien er nok en pådriver. Men såvidt jeg har klart å finne ut, så går ikke Expert spesielt dårlig, de tjener penger. Så om mindre av selskapets inntekter går til de ansatte, så blir ihvertfall eierne rikere. 

Netthandel er et moment i en større diskusjon ja, men det er ikke relevant i denne debatten. Bonus vs. tariffavtale omhandler de selgerne som jobber i tradisjonelle butikker. 

Og som skrevet i forrige svar, så omhandler tariffavtale gjerne mer enn lønnsvilkår, Experts ansatte vil med dette gå mer usikre tider i møte både med tanke på lønnsvilkår og vilkår som omhandler arbeidstid o.l. 

• Liker 1
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan droppe den nedlatende tonen din først som sist, jeg tror nok de flest forstår hva internett er. I tillegg har jeg utdannelse og yrke innen teknologi og jeg vet nok mer enn de fleste om hvordan netteknologi/infrastruktur er utformet og implementert. 

Selvsagt har netthandel tatt over for en del, men det er ikke til å stikke under en stol at mange fortsatt kjøper i butikk og vi vil antakeligvis ha mange butikker i en god del år til. Om netthandel skulle bli så altoverskyggende i disfavør av tradisjonell handel kan nok skje, men det får tiden vise og det får bli en annen debatt. 

Denne tråden omhandler derimot tradisjonell handel i butikklokaler og det er en uting at flere gir uttrykk for at man ønsker å gå bort fra kollektive avtaler, for den handler ikke bare om lønn men også andre arbeidsbetingelser. 

Hva er galt med å belønne de flinke selgerne? Med denne avtalen så finner man jo fort ut hvem som er de beste selgerne.

• Liker 1
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Netthandel er et moment i en større diskusjon ja, men det er ikke relevant i denne debatten. Bonus vs. tariffavtale omhandler de selgerne som jobber i tradisjonelle butikker. 

Og som skrevet i forrige svar, så omhandler tariffavtale gjerne mer enn lønnsvilkår, Experts ansatte vil med dette gå mer usikre tider i møte både med tanke på lønnsvilkår og vilkår som omhandler arbeidstid o.l. 

Så dere mener altså at alle skal ha samme lønn. Selv om de selger ingenting. Du selger ingenting, men allikevel skal du ha penger. Ekspert taper jo penger på dette og meningen er jo å tjene penger.

En ansatte får 150 kroner i timen. Selger ingenting, men får lønn. Man skal ikke få lønn for å selge ingenting.

AnonymBruker
7 minutter siden, Sikkerhetsjenta skrev:

Hva er galt med å belønne de flinke selgerne? Med denne avtalen så finner man jo fort ut hvem som er de beste selgerne.

Det er det jo anledning til å gjøre under avtalen også, som både jeg og Stan påpekte ovenfor deg flere ganger. 

• Liker 1

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er det jo anledning til å gjøre under avtalen også, som både jeg og Stan påpekte ovenfor deg flere ganger. 

Hva er galt med å belønne de beste selgerne? Hva er galt med å skille de beste fra de dårlige selgerne? Med denne avtalen så finner de jo fort ut hvem som passer til jobben. 

Du har enda ikke besvart, men prøver å rømme fra spørsmålet. 

• Liker 2
AnonymBruker
8 minutter siden, Sikkerhetsjenta skrev:

Hva er galt med å belønne de beste selgerne? Hva er galt med å skille de beste fra de dårlige selgerne? Med denne avtalen så finner de jo fort ut hvem som passer til jobben. 

Rømme fra spørsmålet? Jeg påpeker at det er mulig å differensiere lønn med tanke på bonus også i dag, altså har man grunnlag for å skille gode og dårlige selgere. 

Jeg ønsker selv å satse på salg i videre karriere. Expert og den slags har vært nokså uaktuelt da jeg syns salgsjobber ofte er for lite bonusbasert. Dette vil bli veldig rettferdig og det er nesten så jeg fikk umiddelbar lyst til å ta kontakt med nærmeste expertbutikk.

Kan forstå at de gjør det da det er utrolig mange tafatte butikkselgere som ikke gjør en god nok jobb. De som er flinke og står på burde ikke ha noe frykte.

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
5 minutter siden, debattanten skrev:

Jeg ønsker selv å satse på salg i videre karriere. Expert og den slags har vært nokså uaktuelt da jeg syns salgsjobber ofte er for lite bonusbasert. Dette vil bli veldig rettferdig og det er nesten så jeg fikk umiddelbar lyst til å ta kontakt med nærmeste expertbutikk.

Kan forstå at de gjør det da det er utrolig mange tafatte butikkselgere som ikke gjør en god nok jobb. De som er flinke og står på burde ikke ha noe frykte.

Det finnes da mange salgsjobber med en ganske god dose provisjon i dag, det skulle jo nesten bare mangle. Poenget i denne tråden er at Expert i tillegg ønsker å gå bort fra kollektive avtaler, noe jeg syntes er en uting, for der er det ikke bare vilkår som lønn som reguleres. 

• Liker 1
5 minutter siden, Sikkerhetsjenta skrev:

Jeg kan forestille meg at det lett kan bli "kniving" om kundene. Noe som skaper dårlig miljø mellom de ansatte. Tror også mange kunder føler ubehag med selgere som er veldig pågående. Veldig pågående skal selgerne selvfølgelig ikke være, men det er lett for når det er om å gjøre å selge mest mulig. 

• Liker 5
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rømme fra spørsmålet? Jeg påpeker at det er mulig å differensiere lønn med tanke på bonus også i dag, altså har man grunnlag for å skille gode og dårlige selgere. 

Mange telefonselskaper har jo samme vilkår som Ekspert. Har tidligere jobbet i telefonsalg og mange av de som ikke solgte noe sluttet etter 2-3 uker. Til slutt var det bare 9 faste ansatte ut av 60. Jeg jobbet som telefonselger i 2 år. Alle de andre klarte ikke å selge noenting. Selskapet ansatte nye personer hele tiden, men de som ikke selger noenting slutter automatisk. På denne måten beholder man kun de beste selgerne.

Dersom fagforeninger ønsker bedre lønn. Burde de starte med telefonsalg som ikke har noe timelønn i det hele tatt, men kun bonuslønn. Fagforeningene syter mye, men gjør ingenting for å forbedre telefonbransjen.

Fast jobb, fast arbeid, fast lønn og trygge jobber er en myte. Trygge arbeidsplasser eksisterer ikke. Fagforeninger ønsker at folk skal tjene penger uansett om de er dårlige ansatte. Folk tror at det finnes trygge arbeidsplasser. Trygge arbeidsplasser er en myte.

• Liker 1
1 time siden, Sikkerhetsjenta skrev:

Hva om kunden ville kjøpe 3 boller til å begynne med - får du fortsatt bonuslønn da?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...