AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #1 Skrevet 30. mars 2016 Hei. For ca et år siden fikk en venninne av meg hund. Vil ikke gå inn på rasen, mem kan si så mye som at det er en type fuglehund/jakthund. Rasen krever mye aktivitet i tillegg til mentaltrening. Problemet er at hun knapt går tur med han. Han får type fem min om morgenen, ti min om ettermiddagen og fem-ti min på kvelden. Altså får han maks en halvtime hver dag. Dette mener jeg er altfor lite for hvilken som helst hund, spesielt en så aktiv rase. Kan også legge til at hun bor i en liten leilighet (ett-roms), så han har veldig lite plass inne også. I tillegg til så lite tur går hun også på det samme stedet hver dag. Deg er en runde eller to rundt blokka som gjelder. Vet ikke om det betyr noe, men jeg syns det virker litt trist for hunden å bare gå den samme runden tre ganger om dagen, året rundt. Han får heller ingen mentaltrening. Jeg har selvsagt konfontrert henne med dette og sagt klart i fra at hunden trenger mer tur. Hun påstår derimot at han ikke gjør det. Hun sier at han skiller seg ut fra rasen sin, og "trenger knapt aktivitet". Dette begrunner hun med at han er rolig inne, og påstår at han ville vært urolig om han fikk for lite aktivitet. Derfor lurer jeg på om dette er sant? Jeg vet dessverre ikke så mye om hunder, men kan ikke skjønne at det skal være greit med så lite aktivitet selv om han ef forholdsvis rolig inne. Det kan legges til at han kan være aggressiv mot andre hunder, og at han bjeffer veldig mye når han er ute. Han virker veldig utrygg ute, og fremstår ganske stressa hvis det skjer mye rundt han. Det jeg altså lurer på er hvordan man kan se på en hund at den får for lite aktivitet, og om det i hele tatt er så synlig som min venninne påstår? Hvis noen lurer går jeg en del tur med han, men jeg kan jo ikke ta fullt ansvar for at han skal få aktivitet heller. Får bare så vondt av tanken på at han trasker inne i den lille leiligheten hver dag uten å få bruke kroppen eller hodet. Anonymkode: ce440...7b7 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #2 Skrevet 30. mars 2016 Du har helt rett. Dette er totalt uakseptabelt! Prat alvorlig med henne, eller kontakt Mattilsynet. Mener at det er i lovverket av hunder skal ha RIKELIG med tilpasset mosjon hver dag. Adopter hunden selv, eller sørg for at Dyrebeskyttelsen tar en alvorsprat med henne. Lykke til. Bra du engasjerer deg. Jeg har folk som knapt gir hunder mosjon langt opp i halsen selv. Anonymkode: ad81d...30c 7
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #3 Skrevet 30. mars 2016 For å si det sånn, hvis en hund er understimulert, så merker du det Min hund er også av aktiv type, og i perioder hvor jeg er dårlig (kronisk sykdom) blir det stort sett bare hagelufting her hos oss. Hunden tilpasser seg dette uten problem, men nå er min hund voksen da, ikke i puberteten lenger. Ergo litt mer bedagelig anlagt antakelig. Har også hatt brukshund, og da hadde jeg ikke noe valg, da var det mental trening eller tur hver dag, gjerne med søk/lydighet/spor. Merket lett på hunden om den fikk for lite stimuli, da ble det unødvendig bjeffing og vokting. Anonymkode: 0d40b...d14
Hactar Skrevet 30. mars 2016 #4 Skrevet 30. mars 2016 Han er kanskje rolig inne, men han virker jo å være et nervevrak ute. Hvis en tur rundt blokka gjør ham nervøs, kan man spørre seg hva slags liv han egentlig lever. Ingen sosialisering, og ingen glede av normale hundeaktiviteter. Da er han redusert til levende kosebamse, og burde få bo hos noen andre. 5
Tabris Skrevet 30. mars 2016 #5 Skrevet 30. mars 2016 Hunder tilpasser seg det utroligste. Det er jo de som lever store deler av livet i bur eller i løpestreng. Hunder er som oss - de kan bli late og passive hvis de lever et stillesittende liv. Dessverre er det denne tilpasningsdyktigheten som også kan være problemet, fordi da tror folk at alt er i orden siden hunden ikke protesterer. Jeg synes ikke det høres ut som et bra liv for noen hund å ha så lite aktivisering, og forstår vel egentlig ikke hvorfor folk ønsker seg hund hvis de ikke har lyst å bruke mer tid på den. 5
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #6 Skrevet 30. mars 2016 1 time siden, Tabris skrev: 1 time siden, Tabris skrev: Hunder tilpasser seg det utroligste. Det er jo de som lever store deler av livet i bur eller i løpestreng. Hunder er som oss - de kan bli late og passive hvis de lever et stillesittende liv. Dessverre er det denne tilpasningsdyktigheten som også kan være problemet, fordi da tror folk at alt er i orden siden hunden ikke protesterer. Jeg synes ikke det høres ut som et bra liv for noen hund å ha så lite aktivisering, og forstår vel egentlig ikke hvorfor folk ønsker seg hund hvis de ikke har lyst å bruke mer tid på den. Vel. Hunder "tilpasser seg" mishandling også . Å ha hunder i bur og i kjetting ute er ren og skjæt mishandling. I USA er det i flere stater ulovlig å ha dyr i bånd i hagen mer enn en time og de skal aldri være alene. I bur? Ondskap. Sett folk bli fengslet for mange år om de gjør det. Anonymkode: ad81d...30c
Tabris Skrevet 31. mars 2016 #7 Skrevet 31. mars 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Anonymkode: ad81d...30c Mulig du misforsto og trodde jeg forsvarte den måten å ha hund på.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #8 Skrevet 31. mars 2016 Jeg kjenner flere som har hund i bil hele dagen mange dager i uka. For de er på farta hele tiden. Men hunden får knapt komme ut. De har Heller ikke dårlig samvittighet når hunden har sitter i bilen i en hel dag. Også en jakthund dessverre. Men å reise rundt på statens regning og late som man ikke er frisk til å jobbe kan de gjøre, forbanna folk, men en helt annen sak😡 Anonymkode: b9e05...61f 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #9 Skrevet 31. mars 2016 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. For ca et år siden fikk en venninne av meg hund. Vil ikke gå inn på rasen, mem kan si så mye som at det er en type fuglehund/jakthund. Rasen krever mye aktivitet i tillegg til mentaltrening. Problemet er at hun knapt går tur med han. Han får type fem min om morgenen, ti min om ettermiddagen og fem-ti min på kvelden. Altså får han maks en halvtime hver dag. Dette mener jeg er altfor lite for hvilken som helst hund, spesielt en så aktiv rase. Kan også legge til at hun bor i en liten leilighet (ett-roms), så han har veldig lite plass inne også. I tillegg til så lite tur går hun også på det samme stedet hver dag. Deg er en runde eller to rundt blokka som gjelder. Vet ikke om det betyr noe, men jeg syns det virker litt trist for hunden å bare gå den samme runden tre ganger om dagen, året rundt. Han får heller ingen mentaltrening. Jeg har selvsagt konfontrert henne med dette og sagt klart i fra at hunden trenger mer tur. Hun påstår derimot at han ikke gjør det. Hun sier at han skiller seg ut fra rasen sin, og "trenger knapt aktivitet". Dette begrunner hun med at han er rolig inne, og påstår at han ville vært urolig om han fikk for lite aktivitet. Derfor lurer jeg på om dette er sant? Jeg vet dessverre ikke så mye om hunder, men kan ikke skjønne at det skal være greit med så lite aktivitet selv om han ef forholdsvis rolig inne. Det kan legges til at han kan være aggressiv mot andre hunder, og at han bjeffer veldig mye når han er ute. Han virker veldig utrygg ute, og fremstår ganske stressa hvis det skjer mye rundt han. Det jeg altså lurer på er hvordan man kan se på en hund at den får for lite aktivitet, og om det i hele tatt er så synlig som min venninne påstår? Hvis noen lurer går jeg en del tur med han, men jeg kan jo ikke ta fullt ansvar for at han skal få aktivitet heller. Får bare så vondt av tanken på at han trasker inne i den lille leiligheten hver dag uten å få bruke kroppen eller hodet. Anonymkode: ce440...7b7 Tenk så bra verden ville bli hvis folk sluttet å snakke negativt om andre for å fremsnakke seg selv i neste øyeblikk. Du fremstår som en veldig god venninne! Eller kanskje ikke... Anonymkode: 9b367...b9a
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #10 Skrevet 31. mars 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner flere som har hund i bil hele dagen mange dager i uka. For de er på farta hele tiden. Men hunden får knapt komme ut. De har Heller ikke dårlig samvittighet når hunden har sitter i bilen i en hel dag. Også en jakthund dessverre. Men å reise rundt på statens regning og late som man ikke er frisk til å jobbe kan de gjøre, forbanna folk, men en helt annen sak😡 Anonymkode: b9e05...61f Nå er det slik at mange hunder har det bedre når de får være med i bilen, enn å være alene hjemme. Min trives ikke i bilen, så hos meg er det ikke aktuelt. Men mange som har hunder med seperasjonsangst har med hunden i bilen, fordi hunden er roligere der. Så lenge den ikke er alene lengre en den bør, og bilen verken er fo varm eller bil, så er ikke det så veldig ille. Anonymkode: fb72f...280
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #11 Skrevet 31. mars 2016 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenk så bra verden ville bli hvis folk sluttet å snakke negativt om andre for å fremsnakke seg selv i neste øyeblikk. Du fremstår som en veldig god venninne! Eller kanskje ikke... Anonymkode: 9b367...b9a Dett handler da ikke om baksnakking og fremsnakking, men om hvorvidt denne hunden får nok mosjon. Venninnens følelser rundt det hele er fulstendig irrelevante. I hht. mattilsynet skal hunder ha "rasemessig tilpasset aktivitet". Under 30 minutter med tur hver dag og turer som stort sett bare går rundt kvartalet er på ingen måte "rasemessig tilpasset" en jakthund/fuglehund. Basert på TS sin beskrivelse av hunden virker det også som om den kan være dårlig sosialisert. Anonymkode: 54ec5...5ab 9
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #12 Skrevet 31. mars 2016 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenk så bra verden ville bli hvis folk sluttet å snakke negativt om andre for å fremsnakke seg selv i neste øyeblikk. Du fremstår som en veldig god venninne! Eller kanskje ikke... Anonymkode: 9b367...b9a På hvilken måte mener du jeg baksnakker venninnen min og fremsnakker meg selv? Venninnen min er en veldig flott person på alle mulige måter, jeg har ikke sagt noe negativt om henne som person i det hele tatt. At hun går lite tur med hunden sin er ikke noe jeg har sagt er et resultat av ondskap, men muligens lite kunnskap om hva hunden trenger. Du må gjerne vise til hva jeg sier som er stygt om henne og hvor jeg fremsnakker meg selv. Det er hunden jeg viser bekymring for. Anonymkode: ce440...7b7 10
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #13 Skrevet 31. mars 2016 Takk for alle svar. Godt det ikke bare er jeg som reagerer på dette. Jeg skal ta en alvorsprat med henne på nytt. TS Anonymkode: ce440...7b7 3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #14 Skrevet 8. april 2016 Hvorfor bryr du deg? Anonymkode: fbebf...2e6 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #15 Skrevet 8. april 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor bryr du deg? Anonymkode: fbebf...2e6 Fordi jeg syns synd på hunden. Anonymkode: ce440...7b7 4
lille_fiol Skrevet 10. april 2016 #16 Skrevet 10. april 2016 Kjempeflott at du bryr deg! Skulle ønske det fantes flere som deg! 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 #17 Skrevet 10. april 2016 2 timer siden, lille_fiol skrev: Kjempeflott at du bryr deg! Skulle ønske det fantes flere som deg! Takk, så hyggelig sagt! Anonymkode: ce440...7b7
AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 #18 Skrevet 10. april 2016 Den 31.3.2016 at 11.16, AnonymBruker skrev: Tenk så bra verden ville bli hvis folk sluttet å snakke negativt om andre for å fremsnakke seg selv i neste øyeblikk. Du fremstår som en veldig god venninne! Eller kanskje ikke... Anonymkode: 9b367...b9a Den 8.4.2016 at 15.06, AnonymBruker skrev: Hvorfor bryr du deg? Anonymkode: fbebf...2e6 Ville dere ha skrevet på samme måten om dette hadde handlet om bekymring for et barns fysiske og/eller psykiske helse? Anonymkode: d4c74...7ce 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 #19 Skrevet 10. april 2016 Den 30.3.2016 at 20.52, Hactar skrev: Han er kanskje rolig inne, men han virker jo å være et nervevrak ute. Hvis en tur rundt blokka gjør ham nervøs, kan man spørre seg hva slags liv han egentlig lever. Ingen sosialisering, og ingen glede av normale hundeaktiviteter. Da er han redusert til levende kosebamse, og burde få bo hos noen andre. Hva er problemet med kosebamse Anonymkode: 9e2b9...51e
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #20 Skrevet 11. april 2016 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er problemet med kosebamse Anonymkode: 9e2b9...51e En hund er da mye mer enn kun en kosebamse. Anonymkode: ce440...7b7 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå