AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #1 Del Skrevet 30. mars 2016 Lagde nettopp middag med kikerter og røde linser (begge fra gogreen), og kom på at jeg glemte å skylle de. Hvorfor skal de skylles, og hva skjer om vi ikke gjør det? Anonymkode: 20373...1eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
John_Felipe Skrevet 30. mars 2016 #2 Del Skrevet 30. mars 2016 Det kan være små steiner og søleklumper i disse produktene. Gikk litt fort på kjøkkenet en gang og jeg glemte å rense/skylle røde linser og beit på en steinbit da jeg spiste suppen min. bleeehhh ubehaglig opplevelse! Etter dette har jeg alltid vært flink til å rense/skylle linser. Hva lagde du forresten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #3 Del Skrevet 31. mars 2016 Er det tørkede eller kokte du snakker om? Tørre linser/bønner inneholder en type lektiner som er giftig i store doser. Linser må skylles godt for å bli kvitt dette, mens bønner (inkludert kikerter) må bløtlegges og kokes godt for å bryte ned dette. Du kan få matforgiftning om du ikke skyller, bløtlegger og koker tørkede bønner/linser godt nok. Også hermetiske (altså ferdigkokte) bønner og linser må skylles godt. Lektinene lekker ut i laken/kokevannet, og derfor må alt skyllet godt før du spiser det, for å redusere sjansen for mageproblemer. Du kan få alt fra matforgiftning til luftplager, alt etter hvor godt/dårlig du har tilberedt linsene/bønnene. Anonymkode: 3c05a...964 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #4 Del Skrevet 31. mars 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er det tørkede eller kokte du snakker om? Tørre linser/bønner inneholder en type lektiner som er giftig i store doser. Linser må skylles godt for å bli kvitt dette, mens bønner (inkludert kikerter) må bløtlegges og kokes godt for å bryte ned dette. Du kan få matforgiftning om du ikke skyller, bløtlegger og koker tørkede bønner/linser godt nok. Også hermetiske (altså ferdigkokte) bønner og linser må skylles godt. Lektinene lekker ut i laken/kokevannet, og derfor må alt skyllet godt før du spiser det, for å redusere sjansen for mageproblemer. Du kan få alt fra matforgiftning til luftplager, alt etter hvor godt/dårlig du har tilberedt linsene/bønnene. Anonymkode: 3c05a...964 Takk for svar. Det var ferdigkokte i kartong. Har ikke opplevd noe magetrøbbel og håper det går bra. Skal huske på å skylle neste gang! Anonymkode: 20373...1eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #5 Del Skrevet 31. mars 2016 16 timer siden, John_Felipe skrev: Det kan være små steiner og søleklumper i disse produktene. Gikk litt fort på kjøkkenet en gang og jeg glemte å rense/skylle røde linser og beit på en steinbit da jeg spiste suppen min. bleeehhh ubehaglig opplevelse! Etter dette har jeg alltid vært flink til å rense/skylle linser. Hva lagde du forresten? Åh, det var ikke bra! Jeg slang bare sammen noe random av ting jeg hadde i kjøleskapet. Stekte rødløk, hvitløk, gulrot, røde linser og kikerter i panne og lagde tomatsaus med persille og diverse annet krydder og hadde oppi mot slutten. Hadde dette til falafel Anonymkode: 20373...1eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #6 Del Skrevet 31. mars 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Det var ferdigkokte i kartong. Har ikke opplevd noe magetrøbbel og håper det går bra. Skal huske på å skylle neste gang! Anonymkode: 20373...1eb Gjør det, både for smaken og magen sin del. Laken smaker ikke godt, og i tillegg til at det kan være ugunstige lektiner i den har ofte produsentene en uvane med å tilsette mye salt i vannet.. Så de blir både sunnere og smaker bedre om du skyller godt Anonymkode: 3c05a...964 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå