Gå til innhold

Er?  

291 stemmer

1. 1. Er?

• Abort er mord!
    • Nei det er ikke mord..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
SPOCA skrev (2 minutter siden):

Siden du ikke vil svare, antar jeg du ser på meg som morder. Kjekt å vite. 

Du kan anta hva du vil for min del. Du har fått tilbud om å delta i en voksen diskusjon men velger dette tullet i stedet. Jeg antar at det betyr at du ikke er så interessert i å engasjere deg i en diskusjon. Kjekt å vite.

Anonymkode: 9dfd0...25d

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du kan anta hva du vil for min del. Du har fått tilbud om å delta i en voksen diskusjon men velger dette tullet i stedet. Jeg antar at det betyr at du ikke er så interessert i å engasjere deg i en diskusjon. Kjekt å vite.

Det er du som ikke velger å svare, ergo konklusjonen. Jeg har til og med sagt beklager. Jeg tenker at du dermed er en kverulant som ikke ønsker diskusjon. Og da tenker jeg at jeg setter strek her, og heller svarer andre. 

Skrevet

Abort kan alltid sies å være drap, men det er likevel noe vi må akseptere i et moderne samfunn. Eneste vi kan gjøre er å ha en lavest mulig grense (12-15 uker) og heller motivere til å ikke bruke abort som prevensjon. 

Å forby abort er helt urealistisk og vi ønsker heller ikke å tillate seinaborter (6-8mnd) som de har i noen amerikanske stater.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er mange som liker bamsemums.

Grunnen til at jeg svarer deg slik er at du synes å komme med innvendinger og quote meg uten å ha noe å si om posten du quoter. Det gjør det til en litt rar diskusjon.

Det får synes som du vil. Jeg syns jeg svarer på det du skriver

AnonymBruker
Skrevet
Gratis skrev (21 timer siden):

Abort kan alltid sies å være drap, men det er likevel noe vi må akseptere i et moderne samfunn. Eneste vi kan gjøre er å ha en lavest mulig grense (12-15 uker) og heller motivere til å ikke bruke abort som prevensjon. 

Å forby abort er helt urealistisk og vi ønsker heller ikke å tillate seinaborter (6-8mnd) som de har i noen amerikanske stater.

Jeg pleide å mene at diskusjoner rundt terskelen for når det var greit/ikke greit å ta abort var en avsporing og kverulering.

Jo mer jeg tenker på det, jo mer relevant blir det. Tanken på at et ufødt liv i magen er en «verdiløs celleklump» (for noen) fram til en dato, «min kropp, mitt valg» (altså en forlengelse av mors kropp) som mor fritt kan abortere. Men etter denne datoen så er det «plutselig» et ufødt liv som har egen verdi er ganske fascinerende.

I forlengelsen av dette så er det interessant at kvinner (noen) kan få seg til å si at et lite foster er en «verdiløs celleklump», men samtidig ha veldig mye empati for noen som ufrivillig mister denne celleklumpen.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (På 4.5.2025 den 23.04):

En 15 åring hadde strengt tatt overlevd uten deg

Barn er avhengige av andre (typisk foreldre) lenge etter fødselen. I Norge må du typisk være 18 år før du kan ha håp om å forsørge deg selv.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Barn er avhengige av andre (typisk foreldre) lenge etter fødselen. I Norge må du typisk være 18 år før du kan ha håp om å forsørge deg selv.

I Norge nå ja. I gamle dager startet folk å jobbe etter konfen. Dette er en kulturell greie.

AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (36 minutter siden):

I Norge nå ja. I gamle dager startet folk å jobbe etter konfen. Dette er en kulturell greie.

I veldig mange kulturer vil barn på ett år eller fem år ha vanskelig for å klare seg selv.

Hvis det er greit å avlive foster som ikke kan klare seg på egen hånd så burde det være greit også med barn på slik alder (helt opp til 18 i Norge, 25 i mitt tilfelle)?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I veldig mange kulturer vil barn på ett år eller fem år ha vanskelig for å klare seg selv.

Hvis det er greit å avlive foster som ikke kan klare seg på egen hånd så burde det være greit også med barn på slik alder (helt opp til 18 i Norge, 25 i mitt tilfelle)?

Herregud det er ikke snakk om å klare seg selv. Er foster er som en parasitt som ikke kan puste eller leve uten en vertsorganisme. Det er overhode ikke samme sak

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (2 timer siden):

Herregud det er ikke snakk om å klare seg selv. Er foster er som en parasitt som ikke kan puste eller leve uten en vertsorganisme. Det er overhode ikke samme sak

Har du barn selv? Så du på dem som parasitter fram til de ble født, evt. til du var ferdig å amme dem og de kunne overleve uten deg?

Anonymkode: b882a...ccc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.5.2025 den 8.44):

Grensen er veiledende pr nå ved uke 22. Men da må de unnlate å gi medisinsk assistanse, noe mange leger og sykepleiere synes er vanskelig, fordi de samtidig forsøker å redde premature. Retningslinjene i Norge i dag sier at man i utgangspunktet ikke skal forsøke å redde barn som blir født før uke 23 i svangerskapet. Men så er det sånn at det nå har vokst opp barn som ble født i uke 22, som klarer seg godt.  I går kunne vi lese om tvillinger som de forsøkte å redde etter fødsel i uke 22.
Hvis du ser videoen av tvillingene som kjemper for livet, så kan man jo tenke seg hvor vanskelig det må være å bare la en slik baby ligge, uten å gi hjelp, etter en senabort.

https://www.nrk.no/norge/xl/tvillingene-dode-_-foreldrene-ble-glemt-1.17372667

Anonymkode: 7b9a9...d30

Ja, jeg er selv mot abort og mener at menneskets ukrenkelige verdi starter ved unnfangelsen. Jeg skrev mest om samfunnets tilfeldig valgte fastsettelse av fosterets menneskeverd.

Anonymkode: ffb44...cd8

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du barn selv? Så du på dem som parasitter fram til de ble født, evt. til du var ferdig å amme dem og de kunne overleve uten deg?

Anonymkode: b882a...ccc

Jeg ser ikke på den som det men når man tenker seg om så er det i praksis det de er mtp at de i likhet med en parasitt er avhengig av en vertsorganisme for å leve. Det er ikke det samme etter de er født. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Maleficenta skrev (3 timer siden):

Jeg ser ikke på den som det men når man tenker seg om så er det i praksis det de er mtp at de i likhet med en parasitt er avhengig av en vertsorganisme for å leve. Det er ikke det samme etter de er født.

Hvorfor er det forskjellig etter at de er født? Da er de jo egentlig enda mer avhengig av deg. Før fødsel trenger du ikke gjøre noe som helst for å holde liv i barnet, det holder at du selv er i live. Når de er ute, må du amme, skifte, varme, passe på osv. Det krever mye mer av deg da. Så hvis argumentet er at barnets verdi og rettigheter avhenger av hvor mye det koster deg å være mor, er det jo spedbarnstiden du bør ha mest rett til å slippe.

Du har forøvrig en ganske vid definisjon av "parasitt" hvis det eneste kriteriet er at det er en organisme som er avhengig av en annen organisme for å overleve. I så fall er hver eneste levende skapning en parasitt. Men selv om barnet skulle kunne omfattes av begrepet parasitt, er det jo uansett ikke det eneste barnet er. Det er også et menneske, et individ av samme art som du selv - og selvsagt mest fundamentalt av alt, i både biologisk, kulturell og logisk forstand - nettopp ditt barn. Jeg vet at vi liker å bruke begreper som embryo, foster osv, og helst det meningsløse "celleklump" for å ikke forholde oss til dette, men sånn rent fysisk er du en mor fra og med unnfangelsen. Det kan finnes gode grunner til at det skal være lov å ta livet av fosteret, men å begrunne det med at "det er en parasitt" holder rett og slett ikke.

Skrevet
Sikkerhetsjenta skrev (På 30.3.2016 den 9.39):

Jeg tar aldri abort. Abortsjon er mord! Jeg tar kun p-piller eller angrepill. Fungerer ikke dette så lever jeg med babyen for jeg har ikke lyst til å drepe småbarn. Anbefaler alle å se på denne videoen.

For meg er det og mord, men det er meg.

Hva andre gjør og hvorfor er ikke min jobb å dømme de for men heller hjelpe de.

Abort er aldri ett enkelt valg, og det er ettervirkninger som du kanskje aldri vil forstå. Noen kvinner sliter kraftig etter en abort og det i åresvis etterpå og da er det din (og min) oppgave å støtte de og ikke dømme de

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mene det burde være valg fri abort så lenge det går an å ha medisinsk abort. Jeg mener ikke at den burde være gratis, særlig ikke for voksne mennesker, men bedre avlingen bør ikke være for høy.

Det er en valgfri situasjon man har satt seg i. I tillegg kan man velge å ta dagen etter pille, om man allikevel skulle ha gjort noe feil.

Samfunnet har ikke råd til å gi gratis tannbehandling, da burde heller det prioriteres før gratis abort.

Anonymkode: 3c918...e01

AnonymBruker
Skrevet

Da er BJ’s kannibalisme også.

Anonymkode: 12ba9...21d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg mene det burde være valg fri abort så lenge det går an å ha medisinsk abort. Jeg mener ikke at den burde være gratis, særlig ikke for voksne mennesker, men bedre avlingen bør ikke være for høy.

Det er en valgfri situasjon man har satt seg i. I tillegg kan man velge å ta dagen etter pille, om man allikevel skulle ha gjort noe feil.

Samfunnet har ikke råd til å gi gratis tannbehandling, da burde heller det prioriteres før gratis abort.

Anonymkode: 3c918...e01

Det går ikke på samme budsjett så det ville ikke påvirket hverandre

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.5.2025 den 9.55):

Absolutt.

Anonymkode: 30393...2e7

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.5.2025 den 9.55):

Ikke for å være frekk, men av alle argumenter for abort er dette det aller, aller dummeste.

• 2 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig i at abort er mord.

Jeg mener også at mord er helt greit noen ganger, som for eksempel ved abort.

Anonymkode: 3c76b...87e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...