Gå til innhold

Er?  

292 stemmer

1. 1. Er?

• Abort er mord!
    • Nei det er ikke mord..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke mord! For de som mener det; les dere opp på når sjelen entrer kroppen til barnet. Før det, er det bare en kropp.

Anonymkode: ee3fd...a1a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi vet forskjellen på rett og galt og kan velge å handle deretter. Dyr er i så måte uskyldige vesener, som barn er uskyldige, for de vet ikke bedre.

Anonymkode: e894c...2b4

Mennesker er tenkende moralske vesen,dyr handler kun etter instinkt. Mennesker har og et hav av tanker og følelser som ikke mennesker har. For meg er det fjernt at noen ikke skjønner noe slikt. 

Anonymkode: d43c6...9ac

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er ikke mord! For de som mener det; les dere opp på når sjelen entrer kroppen til barnet. Før det, er det bare en kropp.

*fosteret/embryoet/barnet mente jeg

AnonymBruker
Skrevet

Det rart det snakkes om hjemmefødsel og at det skal kanskje bli ulovlig mtp barnet som fødes. Rettsvern til barnet som skal fødes altså.  Men allikevel er abortgrensen økt til uke 18. Ingen rettsvern før uke 19 da eller? Fy faen så dobbeltmoralskt. 

Anonymkode: d345d...248

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det rart det snakkes om hjemmefødsel og at det skal kanskje bli ulovlig mtp barnet som fødes. Rettsvern til barnet som skal fødes altså.  Men allikevel er abortgrensen økt til uke 18. Ingen rettsvern før uke 19 da eller? Fy faen så dobbeltmoralskt. 

Det er vel fordi det ikke er et levedyktig barn før uke 24 da. Og abort er jo til for de som ikke ønsker barn. Mens de som ønsker hjemmefødsel ikke gjør det som en måte å terminere svangerskapet på. Så det er to forskjellige saker. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Polyester skrev (45 minutter siden):

Det er vel fordi det ikke er et levedyktig barn før uke 24 da. Og abort er jo til for de som ikke ønsker barn. Mens de som ønsker hjemmefødsel ikke gjør det som en måte å terminere svangerskapet på. Så det er to forskjellige saker. 

Ikke levedyktig utenfor ja. Men det lever fremdeles inni. Ser ikke den store forskjellen som de woke på død og liv skal overbevise andre med.

Jeg hadde min første ultralyd i uke 12. Der var det liv skal jeg si deg. Beina sparket i vei. Kunne ikke i min villeste fantasi tenkt på abort . 

Men da er det altså ikke et levende lite vesen som ligger i magen å sparker? Da har ikke det barnet en rett til livet siden det bare er i uke 12? Da er det bare en celleklump som ikke er noe egentlig?

Abort er å ta livet til et barn. Forstår det når det er veldig gode grunner jeg ikke gidder å nevne het, men de selvsagte.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi vet forskjellen på rett og galt og kan velge å handle deretter. Dyr er i så måte uskyldige vesener, som barn er uskyldige, for de vet ikke bedre.

Anonymkode: e894c...2b4

akkurat. Det er uskyldige. Og så vid jeg vet, vi spiser ikke uskyldige barn eller holder dem fanget i bur. Syns du du er mer verdt enn et barn f.eks ? syns du ditt liv er mer viktig ?

AnonymBruker
Skrevet

😅

Skrevet

Mennesker er tenkende moralske vesen,dyr handler kun etter instinkt. Mennesker har og et hav av tanker og følelser som ikke mennesker har. For meg er det fjernt at noen ikke skjønner noe slikt. 

ha ha ha. Ja visst, fordi du handler ikke etter instinkt.. Det gjør du, tro meg. Som de aller fleste mennesker.

og moralske vesen ? mennesker ?  lol !! du vet ingenting om følelser til dyr. Jeg vet i hverfall en ting. Alle (dyr og mennesker) med  sentralnervesystem kan føle redsel og smerte. ALLE. 

AnonymBruker
Skrevet

Menneske er tenkende moralske vesen? Vi er jo for faen meg mye mer umoralske enn det farligste dyret. Er du helt i lodd eller?

Du vet tydeligvis utrolig lite om dyr! Du mener det er fjernt at vi ikke forstår hvordan dyr handler og det bare på instinkt? Det er flere dyr som føler sorg feks. Er sorg et instinkt? Les deg opp litt du.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Ikke levedyktig utenfor ja. Men det lever fremdeles inni. Ser ikke den store forskjellen som de woke på død og liv skal overbevise andre med.

Jeg hadde min første ultralyd i uke 12. Der var det liv skal jeg si deg. Beina sparket i vei. Kunne ikke i min villeste fantasi tenkt på abort . 

Men da er det altså ikke et levende lite vesen som ligger i magen å sparker? Da har ikke det barnet en rett til livet siden det bare er i uke 12? Da er det bare en celleklump som ikke er noe egentlig?

Abort er å ta livet til et barn. Forstår det når det er veldig gode grunner jeg ikke gidder å nevne het, men de selvsagte.

Om det lever eller ikke forandrer ikke på at abort er noe man gjør når man ønsker å terminere svangerskapet. 🤷‍♀️ Uassistert hjemmefødsel fører til å sette et ønsket ufødt barn i siste trimester i livsfare, derfor må de beskyttes fra dumme mødre.

Endret av Polyester
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, dette er jo dilemmaet vi uunngåelig havner i når vi på den ene siden kan redde stadig yngre for tidlig fødte, samtidig som grensen for selvbestemt abort forskyves stadig lengre ut i svangerskapet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

😅

Bevis det motsatte da :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Har du bevist noe da? Er jo bare svada du kommer med.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det finnes ingenting som heter sjel, du bare tror blindt på noe du har sett

Anonymkode: 5cae0...08f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.4.2025 den 18.11):

Ikke like mye som mennesker. 

Jo

• Liker 1
Skrevet

Jeg mener abort tidlig i svangerskapet ikke er drap, men jo lengre man venter, jo verre er det. Abort etter uke 12 er makabert. Jeg hadde aldri kunnet gjøre det. Fatter ikke at noen klarer å gjennomføre det.

• Liker 3
Skrevet
Lorieen skrev (Akkurat nå):

Jeg mener abort tidlig i svangerskapet ikke er drap, men jo lengre man venter, jo verre er det. Abort etter uke 12 er makabert. Jeg hadde aldri kunnet gjøre det. Fatter ikke at noen klarer å gjennomføre det.

Før du har forsøkt å gå i andres sko så skal du ikke uttale deg så bastant

• Liker 2
Skrevet
Maleficenta skrev (Akkurat nå):

Før du har forsøkt å gå i andres sko så skal du ikke uttale deg så bastant

Hva behager? Jeg må da få lov til å ha en mening? Nei, jeg kommer aldri til å forstå hvordan noen kan abortere et tolv til atten uker gammelt foster med et skuldertrekk. For ordens skyld: Jeg er for selvbestemt abort, men var og er imot utvidelsen av abortgrensen til 18 uker.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at abort selvsagt er helt greit frem til fosteret kan føle smerte. Abortgrensen i dag er flere uker unna dette. Etter at fosteret kan føle smerte tenker jeg at abort kun kan tillates i tilfeller hvor mor absolutt ikke kan/vil ha barnet av åpenbare grunner eller at fosteret har sykdommer som gjør det dårlig egnet til et godt liv. Men å mene at all abort er feil/umoralsk er utrolig rart. Det er snakk om en helt uutviklet menneskekropp uten følelser. Den forstår ikke og føler ikke smerte eller frykt. Det er mer umoralsk å drepe et dyr som faktisk føler både frykt og smerte. I tillegg blir hele debatten så idiotisk når folk sier «abort er feil med mindre det er voldtekt eller incest», som om «mord» plutselig da skal være lov men ikke ellers. Eller de som er imot abort men som ikke er imot feks. IVF-behandlinger, det gir jo ingen mening. Abort er fint, nødvendig og en viktig rettighet. Også kan vi jobbe for å redusere behovet for aborter ved å gi ALLE mennesker gratis prevensjon, bedre seksualundervisning i skolen, bedre tilbud om samtale med helsetjenesten ved graviditet og ikke minst bedre rettigheter for mødre. Lengre permisjoner, jobbe for å tette lønnsgapet osv. Og selvsagt styrke barnevernstjenesten. 

Anonymkode: 9cb20...4b9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...