AnonymBruker Skrevet lørdag kl 10:42 #341 Del Skrevet lørdag kl 10:42 linsejesus skrev (47 minutter siden): Det er godt mulig det finnes hyklere blant abortmotstandere. Men spørsmålet er like fullt når fosteret er et menneske og dermed skal gis rettigheter. At det finnes dobbeltmoralister og hyklere er en avsporing. Det er sant at det å gi noen rettigheter ofte betyr at andres rettigheter må begrenses. Da legger vi som oftest størst vekt på de mest fundamentale rettighetene, slik at for eksempel min rett til å ferdes trygt i trafikken veier tyngre enn din rett til å kjøre fort, barns rett til en trygg oppvekst veier tyngre enn foreldrenes rett til å ruse seg, osv. Nå omgår du bare problemstillingen, men det var ikke uventet. Du kan ikke diskutere det ufødte livs rettigheter uten hensyn til det mennesket som dette går på bekostning av, så her synes jeg egentlig at du bare understreker det jeg mener å observere, nemlig at abortmotstandere gir blaffen i de kvinnene som blir uønsket gravide. Noe som igjen underbygger at det er snakk om motstand for motstandens skyld (gjerne pyntet på med å kalle det for "moralsk"), og lite interesse for å finne praktiske løsninger som faktisk kan redusere antall aborter. Anonymkode: 28f56...007 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CAPS LOCK Skrevet lørdag kl 11:09 #342 Del Skrevet lørdag kl 11:09 NatNat skrev (16 timer siden): spiser du kjøtt ? hvis ja, du tar mange liv. Ett liv er ett liv. Er det ikke forskjell på mennesker og dyr, fisker, fugler, insekter m.m? 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet lørdag kl 11:13 #343 Del Skrevet lørdag kl 11:13 CAPS LOCK skrev (2 minutter siden): Er det ikke forskjell på mennesker og dyr, fisker, fugler, insekter m.m? for meg, nei. Eller.. jo faktisk. Dyr er en del av økologi. Dvs de er viktige og nyttige. nå, vi er ikke særlig nyttige, kansje det motsatte, trist nok.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linsejesus Skrevet lørdag kl 11:24 #344 Del Skrevet lørdag kl 11:24 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Nå omgår du bare problemstillingen, men det var ikke uventet. Du kan ikke diskutere det ufødte livs rettigheter uten hensyn til det mennesket som dette går på bekostning av, så her synes jeg egentlig at du bare understreker det jeg mener å observere, nemlig at abortmotstandere gir blaffen i de kvinnene som blir uønsket gravide. Noe som igjen underbygger at det er snakk om motstand for motstandens skyld (gjerne pyntet på med å kalle det for "moralsk"), og lite interesse for å finne praktiske løsninger som faktisk kan redusere antall aborter. Anonymkode: 28f56...007 Jeg sier ikke at vi skal gi blaffen i noens rettigheter, jeg påpeker bare at når to personers rettigheter er på kollisjonskurs må vi velge hvilke rettigheter som skal veie tyngst. Og hvis man mener fosteret faktisk er et menneske, vil selvfølgelig retten til liv veie tyngst. Igjen, det kommer helt an på hva man mener et foster er. Hvis det ikke er en person er det jo åpenbart ingenting galt med å fjerne det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 13:35 #345 Del Skrevet lørdag kl 13:35 Søk opp bildet av foster i kirurgisk abort stadiet. Det har nervesystem og hjerte. Og i amerika er det lov å ta abort i det stadiet fosteret kan leve uten å være i livmoren. Det er mord! Fy så vondt det må gjøre å bli kuttet opp levende og dø langsomt av gift. Slutt å ha sex hvis dere ikke kan ta ansvar. Bare nytelse dere tenker på eier dere null skam. Jeg snakker til alle som ikke ble voldtatt men oppfører seg som nytelsessyke horer på andres bekostning. Anonymkode: 6ff71...25e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 14:38 #346 Del Skrevet lørdag kl 14:38 linsejesus skrev (3 timer siden): Jeg sier ikke at vi skal gi blaffen i noens rettigheter, jeg påpeker bare at når to personers rettigheter er på kollisjonskurs må vi velge hvilke rettigheter som skal veie tyngst. Og hvis man mener fosteret faktisk er et menneske, vil selvfølgelig retten til liv veie tyngst. Igjen, det kommer helt an på hva man mener et foster er. Hvis det ikke er en person er det jo åpenbart ingenting galt med å fjerne det. Men hva er poenget med diskusjonen hvis ønsket eller målet ikke er å redusere aborter? Jeg ser ikke helt vitsen med å ha en diskusjon på prinsipielt grunnlag hvis det ikke skal føre til noe mer. Da blir det som jeg sa, motstand for motstandens skyld. Anonymkode: 28f56...007 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linsejesus Skrevet lørdag kl 15:11 #347 Del Skrevet lørdag kl 15:11 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Men hva er poenget med diskusjonen hvis ønsket eller målet ikke er å redusere aborter? Jeg ser ikke helt vitsen med å ha en diskusjon på prinsipielt grunnlag hvis det ikke skal føre til noe mer. Da blir det som jeg sa, motstand for motstandens skyld. Anonymkode: 28f56...007 For min del er debatten interessant i seg selv. Rent praktisk handler det bl.a om hvor vi skal trekke grensen for selvbestemt abort, og hvilke grunner som kan være gyldige for å gjøre det. At det er bra å redusere antallet aborter tror jeg forøvrig alle er enige om, uavhengig av om de synes det er moralsk riktig eller ikke. Det beste vil alltid være å unngå uønsket graviditet, og at de som blir født, er ønsket og blir tatt vare på. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sciurus Skrevet lørdag kl 15:26 #348 Del Skrevet lørdag kl 15:26 Tråden er ryddet for brukerdebatt og avsporinger. Sciurus, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 15:29 #349 Del Skrevet lørdag kl 15:29 NatNat skrev (20 timer siden): spiser du kjøtt ? hvis ja, du tar mange liv. Ett liv er ett liv. Du skjønner sikkert forskjellen på mennesker og dyr? Anonymkode: d43c6...9ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 16:07 #350 Del Skrevet lørdag kl 16:07 Jeg kjenner en som fikk innvilget senabort uke 19. Det ble en grusom opplevelse som har forfulgt henne resten av livet. Mon tro om det hadde blitt bedre om også de fikk lov til å møte det lille barnet, gi det navn og begrave det. Selv om det var selvvalgt. Det å få innvilget senabort, som frisk kvinne, hvis barnet også er friskt, det synes jeg er problematisk. Forstår det ikke. Det gjelder ikke mange, men tror det ligger på rundt 150 i året. https://julesanddreams.wordpress.com/tag/for-mye-fostervann/ https://www.vg.no/helse/i/0Vg18G/20-uker-paa-vei-da-hun-snudde-i-abortnemnd Anonymkode: 7b9a9...d30 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet lørdag kl 16:14 #351 Del Skrevet lørdag kl 16:14 AnonymBruker skrev (På 30.3.2016 den 15.19): Det er mange som sier det, hva synes dere? Jeg synes kvinner burde få velge selv hva de vil Anonymkode: 157af...584 Det er legalisert mord ja ! Det er et påbegynt menneskeliv som blir avsluttet og dermed et drap. Det er ikke straffbart i mange land, men ser man på det moralsk sett ? Det er drap. Så får de som er for dette håpe på at de aldri stilles til rette for det, i følge kristen tro gjør du akkurat det etter dette livet. Men det er jo ikke relevant så da får de stå for det de gjør. De som har aller størst ansvar er politikerne som har legalisert dette de siden 1970 tallet. Tror ikke jeg treffer mange politikere i himmelriket om jeg selv noen gang slipper inn der. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet lørdag kl 16:17 #352 Del Skrevet lørdag kl 16:17 CAPS LOCK skrev (5 timer siden): Er det ikke forskjell på mennesker og dyr, fisker, fugler, insekter m.m? ikke hos hedninger ! Der et det en ting som gjelder, la oss feste, drikke, pule og herje for i morgen dør vi ! Leve livet her og nå uten noen omtanke på at "dine" handlinger kan ramme andre. Så nei hos de sekulære hedningene er ikke menneskelivet noe veldig mer verdifullt en andre dyreliv. Skremmende men fakta. Finnes selvfølgelig sikkert noen unntak hos hedningene også. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet lørdag kl 16:38 #353 Del Skrevet lørdag kl 16:38 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du skjønner sikkert forskjellen på mennesker og dyr? Anonymkode: d43c6...9ac skal gi deg akkurat samme svar som jeg ga Caplock : for meg, nei( ingen forskjell). Eller.. jo faktisk. Dyr er en del av økologi. Dvs de er viktige og nyttige. nå, vi er ikke særlig nyttige, kansje det motsatte, trist nok.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 10 timer siden #354 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (På 12.4.2025 den 17.29): Du skjønner sikkert forskjellen på mennesker og dyr? Anonymkode: d43c6...9ac Alle dyr er da verdt noe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #355 Del Skrevet 10 timer siden NatNat skrev (23 timer siden): skal gi deg akkurat samme svar som jeg ga Caplock : for meg, nei( ingen forskjell). Eller.. jo faktisk. Dyr er en del av økologi. Dvs de er viktige og nyttige. nå, vi er ikke særlig nyttige, kansje det motsatte, trist nok.. Vi står høyere enn dyr og menneskeliv er heldigvis mer verdt enn dyr sine. Hvis du velger å romantisere og menneskliggjøre dyr så har du et forvridd syn som du ikke kan ta med inn i seriøse debatter. Anonymkode: d43c6...9ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #356 Del Skrevet 10 timer siden Maleficenta skrev (11 minutter siden): Alle dyr er da verdt noe Ikke like mye som mennesker. Anonymkode: d43c6...9ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #357 Del Skrevet 9 timer siden Det er mord å drepe et annet menneske med vilje. Et foster er et annet menneske i en tidlig fase av livet. Så da er det mord. At det er praktisk å kunne drepe andre menneske bare de er tidlig nok i livet endrer ikke på det. Anonymkode: e894c...2b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 9 timer siden #358 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Vi står høyere enn dyr og menneskeliv er heldigvis mer verdt enn dyr sine. Hvis du velger å romantisere og menneskliggjøre dyr så har du et forvridd syn som du ikke kan ta med inn i seriøse debatter. Anonymkode: d43c6...9ac forklar meg hvorfor vi står høyere enn dyr (ps : gud har laget oss er ikke en GYLDIG argument) og jeg romantiserer absolutt ingenting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #359 Del Skrevet 8 timer siden NatNat skrev (1 time siden): forklar meg hvorfor vi står høyere enn dyr (ps : gud har laget oss er ikke en GYLDIG argument) og jeg romantiserer absolutt ingenting. Vi vet forskjellen på rett og galt og kan velge å handle deretter. Dyr er i så måte uskyldige vesener, som barn er uskyldige, for de vet ikke bedre. Anonymkode: e894c...2b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #360 Del Skrevet 8 timer siden Er spontanabort selvmord da? 🤔 Anonymkode: 8449f...5e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå