AnonymBruker Skrevet 15. april #381 Skrevet 15. april Alle dere som mener at abort er mord og at det burdes være forbud uansett; hva om deres 12 år gamle datter ble voldtatt og ble gravid? Hadde dere tvunget hennes til å føde barnet? Eller om både hennes og barnets liv sto i fare? Om fosteret var alvorlig sykt og ikke levedyktig? Anonymkode: 70d55...208 4
AnonymBruker Skrevet 16. april #382 Skrevet 16. april Et foster blir levedyktig hvis det får anledning og ikke blir abortert . Akkurat som at et menneske er levedyktig hvis det ikke blir drept. For meg er alle et liv la meg få lov til å mene det. La ytringsfriheten få leve! Anonymkode: d43c6...9ac 1
AnonymBruker Skrevet 16. april #383 Skrevet 16. april AnonymBruker skrev (10 timer siden): Alle dere som mener at abort er mord og at det burdes være forbud uansett; hva om deres 12 år gamle datter ble voldtatt og ble gravid? Hadde dere tvunget hennes til å føde barnet? Eller om både hennes og barnets liv sto i fare? Om fosteret var alvorlig sykt og ikke levedyktig? Anonymkode: 70d55...208 Det er ikke det jeg diskuterer Det er abort av friske foster, som bæres fram av friske kvinner, som ikke har blitt utsatt for overgrep. Men som allikevel får innvilget abort etter uke 12. Den ene jeg la ut link på fikk innvilget i uke 19, men ombestemte seg. Grunnen var samlivsbrudd og redsel for dårlig økonomi, hun hadde to barn fra før. Jeg kjenner en som gjennomførte, av samme grunner, og det har preget henne voldsomt i tiden etter. En stor psykisk påkjenning, som har vært ødeleggende. Jeg tok som ung abort i uke 8. Min første tidlige ultralyd som gravid 10 år senere var også i uke 8. Jeg fikk en voldsom reaksjon da jeg forsto hva jeg hadde gjort. Det var ingen celleklump. Det var et bankende hjerte, små fingre og tær. Jeg skulle ønske noen hadde fortalt meg mer om dette den gangen. Anonymkode: 7b9a9...d30 1 1 1
Maleficenta Skrevet 17. april #384 Skrevet 17. april AnonymBruker skrev (20 timer siden): Det er ikke det jeg diskuterer Det er abort av friske foster, som bæres fram av friske kvinner, som ikke har blitt utsatt for overgrep. Men som allikevel får innvilget abort etter uke 12. Den ene jeg la ut link på fikk innvilget i uke 19, men ombestemte seg. Grunnen var samlivsbrudd og redsel for dårlig økonomi, hun hadde to barn fra før. Jeg kjenner en som gjennomførte, av samme grunner, og det har preget henne voldsomt i tiden etter. En stor psykisk påkjenning, som har vært ødeleggende. Jeg tok som ung abort i uke 8. Min første tidlige ultralyd som gravid 10 år senere var også i uke 8. Jeg fikk en voldsom reaksjon da jeg forsto hva jeg hadde gjort. Det var ingen celleklump. Det var et bankende hjerte, små fingre og tær. Jeg skulle ønske noen hadde fortalt meg mer om dette den gangen. Anonymkode: 7b9a9...d30 Så du syns ikke samlivsbrudd og redsel for økonomi og psykisk påkjenning er god nok grunn for abort? 2
Gregarious Skrevet 17. april #385 Skrevet 17. april Maleficenta skrev (10 timer siden): Så du syns ikke samlivsbrudd og redsel for økonomi og psykisk påkjenning er god nok grunn for abort? Hvilken årsak en har for abort har ingen relevans for om det er mord eller ikke. Mord er heller ikke moralsk galt, det kommer helt an på konteksten. 2
Maleficenta Skrevet 22. april #386 Skrevet 22. april Gregarious skrev (På 17.4.2025 den 17.53): Hvilken årsak en har for abort har ingen relevans for om det er mord eller ikke. Mord er heller ikke moralsk galt, det kommer helt an på konteksten. Det kalles ikke mord når det ikke er galt. F eks slakter man dyr til mat kaller man det slakting ikke mord
Kullsyrevann Skrevet 22. april #387 Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (På 16.4.2025 den 10.25): Det er ikke det jeg diskuterer Det er abort av friske foster, som bæres fram av friske kvinner, som ikke har blitt utsatt for overgrep. Men som allikevel får innvilget abort etter uke 12. Den ene jeg la ut link på fikk innvilget i uke 19, men ombestemte seg. Grunnen var samlivsbrudd og redsel for dårlig økonomi, hun hadde to barn fra før. Jeg kjenner en som gjennomførte, av samme grunner, og det har preget henne voldsomt i tiden etter. En stor psykisk påkjenning, som har vært ødeleggende. Jeg tok som ung abort i uke 8. Min første tidlige ultralyd som gravid 10 år senere var også i uke 8. Jeg fikk en voldsom reaksjon da jeg forsto hva jeg hadde gjort. Det var ingen celleklump. Det var et bankende hjerte, små fingre og tær. Jeg skulle ønske noen hadde fortalt meg mer om dette den gangen. Anonymkode: 7b9a9...d30 Men herregud menneske, det er jo tonnevis av informasjon og støtte der ute for de som er usikre. Vi har google, sosiale medier, forskningsartikler, bøker - amathea, fastlege og annet helsepersonell. Ikke demoniser abort bare fordi du var uinformert og tok et dårlig gjennomtenkt valg. Det er din sak. Det er de som ikke bryr seg eller føler lettelse, og det er helt OK. 3
Gregarious Skrevet 22. april #388 Skrevet 22. april Maleficenta skrev (1 time siden): Det kalles ikke mord når det ikke er galt. F eks slakter man dyr til mat kaller man det slakting ikke mord Mord/drap er å forvolde en annens død. Det er i det fleste tilfeller galt, men ikke alltid. Slik som eksempelvis barmhjertighetsdrap. Det å sette en giftsprøyte i hjerte på et 18-ukers foster er uomtvistelig drap, selv om en prøver aldri så mye å bruke andre sjargonger for å bagatellisere det. Første punkt for å kunne avgjøre om noe er greit eller ikke er å innse hva en faktisk gjør. Så kan en heller argumentere med at handlingen likevel kan forsvares i flere tilfeller. Vi kaller det for øvrig slakting fordi vi bruker ressursene av dyret, det har ingenting med rett eller galt. 1 1
Maleficenta Skrevet 24. april #389 Skrevet 24. april Gregarious skrev (På 22.4.2025 den 16.43): Mord/drap er å forvolde en annens død. Det er i det fleste tilfeller galt, men ikke alltid. Slik som eksempelvis barmhjertighetsdrap. Det å sette en giftsprøyte i hjerte på et 18-ukers foster er uomtvistelig drap, selv om en prøver aldri så mye å bruke andre sjargonger for å bagatellisere det. Første punkt for å kunne avgjøre om noe er greit eller ikke er å innse hva en faktisk gjør. Så kan en heller argumentere med at handlingen likevel kan forsvares i flere tilfeller. Vi kaller det for øvrig slakting fordi vi bruker ressursene av dyret, det har ingenting med rett eller galt. Vet du hvordan abort foregår? Det settes da ingen giftsprøyte 1
Gregarious Skrevet 24. april #390 Skrevet 24. april Maleficenta skrev (7 timer siden): Vet du hvordan abort foregår? Det settes da ingen giftsprøyte Ja jeg vet hvordan det foregår? Gjør du? Ved fosterantallsreduksjon som selvsagt også er abort så settes en sprøyte(kaliumklorid) i hjerte på eksempelvis den ene friske tvillingen slik at hjerte stanser. Ved å drepe den ene tvillingen kan en redusere svangerskapet til 1.stk barn vist det er mest ønskelig.
Maleficenta Skrevet 24. april #391 Skrevet 24. april Gregarious skrev (På 22.4.2025 den 16.43): Mord/drap er å forvolde en annens død. Det er i det fleste tilfeller galt, men ikke alltid. Slik som eksempelvis barmhjertighetsdrap. Det å sette en giftsprøyte i hjerte på et 18-ukers foster er uomtvistelig drap, selv om en prøver aldri så mye å bruke andre sjargonger for å bagatellisere det. Første punkt for å kunne avgjøre om noe er greit eller ikke er å innse hva en faktisk gjør. Så kan en heller argumentere med at handlingen likevel kan forsvares i flere tilfeller. Vi kaller det for øvrig slakting fordi vi bruker ressursene av dyret, det har ingenting med rett eller galt. Men uansett så brukes betegnelsen mord bare når det er noe kriminelt bak handlingen
AnonymBruker Skrevet 24. april #392 Skrevet 24. april Gregarious skrev (5 timer siden): Ja jeg vet hvordan det foregår? Gjør du? Ved fosterantallsreduksjon som selvsagt også er abort så settes en sprøyte(kaliumklorid) i hjerte på eksempelvis den ene friske tvillingen slik at hjerte stanser. Ved å drepe den ene tvillingen kan en redusere svangerskapet til 1.stk barn vist det er mest ønskelig. Dette gjøres for å beholde den friske tvillingen. Med en vanlig medikamentell abort igangsetter man en fødsel/fosterutstøtning, da det ikke er andre foster å ta hensyn til. Jeg er en av dem som blir ekstremt lett gravid, selv med prevensjon (p-piller). Jeg har tatt to aborter, en utskraping og en medikamentell. Jeg angrer ingen av dem. Jeg hadde allerede to planlagte og ønskete barn fra et havarert ekteskap, og ble uønsket gravid i et voldelig forhold. Å bære frem disse barna hadde bundet meg til denne personen for resten av livet, og tatt fokus og energi bort fra barna jeg allerede hadde. Vi er mange som har opplevd dette, men jeg kan ikke engang forestille meg hvordan det er å bli gravid etter overgrep. Anonymkode: 711a2...4e5 2
Gregarious Skrevet 25. april #393 Skrevet 25. april AnonymBruker skrev (20 timer siden): Dette gjøres for å beholde den friske tvillingen. Med en vanlig medikamentell abort igangsetter man en fødsel/fosterutstøtning, da det ikke er andre foster å ta hensyn til. Jeg er en av dem som blir ekstremt lett gravid, selv med prevensjon (p-piller). Jeg har tatt to aborter, en utskraping og en medikamentell. Jeg angrer ingen av dem. Jeg hadde allerede to planlagte og ønskete barn fra et havarert ekteskap, og ble uønsket gravid i et voldelig forhold. Å bære frem disse barna hadde bundet meg til denne personen for resten av livet, og tatt fokus og energi bort fra barna jeg allerede hadde. Vi er mange som har opplevd dette, men jeg kan ikke engang forestille meg hvordan det er å bli gravid etter overgrep. Anonymkode: 711a2...4e5 Nei, slik loven er i dag så kan en i uke 18 bestemme seg for at en ønsker bare ett barn selv om en venter tvillinger. Begge foster kan være helt friske, eneste rettferdiggjøring som trengs er at mor ønsker bare ett barn. Da blir den ene friske tvillingen drept ved hjelp av sprøyte i hjerte. Dette gir også en 5-10% sannsynlighet for at den gjenværende fosteret også dør. Når det gjelder din personlige opplevelse så har jeg aldri hevdet at abort ikke bør vær mulig, det også helt klart det beste i flere tilfeller. Men det er drap, så en må kunne rettferdiggjøre det. Dehumanisering som er det vi praksis gjør når vi snakker om abort er et kjent psykologisktanksett som gjør det mindre ubehagelig å gjøre handlinger som en egentlig vet er etisk feil. Dette har mennesker gjort utallige ganger opp gjennom historien. 2 2
Gregarious Skrevet 25. april #394 Skrevet 25. april Maleficenta skrev (21 timer siden): Men uansett så brukes betegnelsen mord bare når det er noe kriminelt bak handlingen Nå er jo nettopp det litt av problemstilling. Jeg er fult klar over at loven ikke anser det som drap.
AnonymBruker Skrevet 25. april #395 Skrevet 25. april Har alltid synes det er morsomt med folk som er konservative og sier at abort er mord, men så er det de som er for mord i krig over en lav sko. Hysjjjj, ingen bryr seg om maset deres. Og tankegangen deres har gått ut på dato. Anonymkode: 44a64...83a
Maleficenta Skrevet 25. april #396 Skrevet 25. april Gregarious skrev (1 time siden): Nå er jo nettopp det litt av problemstilling. Jeg er fult klar over at loven ikke anser det som drap. Hvorfor er det en problemstilling?
AnonymBruker Skrevet 26. april #397 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (På 15.4.2025 den 23.25): Alle dere som mener at abort er mord og at det burdes være forbud uansett; hva om deres 12 år gamle datter ble voldtatt og ble gravid? Hadde dere tvunget hennes til å føde barnet? Eller om både hennes og barnets liv sto i fare? Om fosteret var alvorlig sykt og ikke levedyktig? Anonymkode: 70d55...208 Jeg tror jeg er villig til å begå mord for å redde livet til barnet mitt. Så det er mulig å mene at abort er mord og være villig til å begå abort om risikoen for den gravide er stor nok. Anonymkode: 9dfd0...25d
AnonymBruker Skrevet 26. april #398 Skrevet 26. april Gregarious skrev (På 25.4.2025 den 17.17): Nå er jo nettopp det litt av problemstilling. Jeg er fult klar over at loven ikke anser det som drap. Det er en meget alvorlig og hjerteskjærende diskusjon. Din sammenligning med barmhjertighetsdrap er legitim. Kvinnene som får innvilget senabort får det av det som kalles tungtveiende sosiale grunner. Men så kommer historier som den jeg delte, der en kvinne fikk det innvilget abort i uke 19 av økonomiske årsaker og samlivsbrudd, men hun ombestemte seg, og alt gikk fint. Aborter etter utgangen av 12. svangerskapsuke utføres på sykehus, ved at du får medikamenter som fremkaller rier. Og det er for en fødsel å regne. Etter utgangen av 18. svangerskapsuke kan abort ikke innvilges med mindre det er særlig tungtveiende grunner for det. Før 2011 ble det abortert foster helt til uke 22 og 23. Praksisen ble endret etter at jordmødre ved Oslo universitetssykehus Rikshospitalet i mai 2011 varslet ledelsen ved sykehuset om at det var foretatt abort av et friskt foster, nesten seks måneder ut i svangerskapet. Sykehuset fryktet at det var begått et lovbrudd og varslet Helsedirektoratet. Ansatte ved fødeavdelingen på Rikshospitalet reagerte på at de måtte foreta slike senaborter samtidig som de arbeidet med premature fødsler.I abortloven blir 22. svangerskapsuke nå nevnt som en veiledende grense. Etter utgangen av 22. svangerskapsuke kan abort bare utføres dersom det er klart at fosteret vil dø under svangerskapet eller kort tid etter fødselen. Men du har politiske partier som vil utvide til 24 uker. Legevitenskapen går fremover, og ifjor ble det født en baby i California etter bare 20 uker som overlevde. Leger og helsepersonell skal da ikke hjelpe en baby som kan reddes? Det må være en stor psykisk påkjenning. Og er det lov? Anonymkode: 7b9a9...d30 1
Fru Solsikke Skrevet 27. april #399 Skrevet 27. april Vel, hvis vi tenker at fosteret ER en person, da er det like logisk å forsvare seg mot denne "personen" om handlingene mot deg er uønsket. At "personen" dør som følge av at du hindrer den i å spise av deg mer, er ikke dittt problem. Abort er selvforsvar 👍 Og de fleste som er imot abort er hyklere. De har ikke gitt fra seg organer for å redde liv, men å forvente at gravide, mot sin vilje, skal låne ut sine, med alle konsekvenser det kan innebære, ja det er liksom greit.
AnonymBruker Skrevet 27. april #400 Skrevet 27. april Fru Solsikke skrev (1 time siden): Vel, hvis vi tenker at fosteret ER en person, da er det like logisk å forsvare seg mot denne "personen" om handlingene mot deg er uønsket. At "personen" dør som følge av at du hindrer den i å spise av deg mer, er ikke dittt problem. Abort er selvforsvar 👍 Og de fleste som er imot abort er hyklere. De har ikke gitt fra seg organer for å redde liv, men å forvente at gravide, mot sin vilje, skal låne ut sine, med alle konsekvenser det kan innebære, ja det er liksom greit. Barna mine «spiser av meg» i form av at de har spist frokost i dag som jeg har betalt. Er det ihht din filosofi da greit å ta livet av dem for å «beskytte meg»? Det høres litt søkt ut. Anonymkode: 9dfd0...25d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå