AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #1 Skrevet 30. mars 2016 Er det ulovlig å sette opp kameraer på egen tomt? Jeg hadde tenkt å sette opp to kameraer utenfor huset (kameraene vil kun fange opp bilder fra egen tomt, det er ingen fortau eller annen eiendom i bakgrunnen) for å øke sikkerheten, men en kollega av meg sier at det kanskje kan være imot loven om jeg ikke har lisens. Hva er dette for noe?? Anonymkode: e79b1...6e7
Rosalie Skrevet 30. mars 2016 #2 Skrevet 30. mars 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det ulovlig å sette opp kameraer på egen tomt? Jeg hadde tenkt å sette opp to kameraer utenfor huset (kameraene vil kun fange opp bilder fra egen tomt, det er ingen fortau eller annen eiendom i bakgrunnen) for å øke sikkerheten, men en kollega av meg sier at det kanskje kan være imot loven om jeg ikke har lisens. Hva er dette for noe?? Anonymkode: e79b1...6e7 Det er lovlig, men du må vel merke tydelig at området overvåkes. Trur eg. https://datatilsynet.no/Teknologi/Kameraovervaking/
michaeline__07 Skrevet 30. mars 2016 #3 Skrevet 30. mars 2016 Hm. Kanskje du finner svar på det her? Jeg har hørt at det er ganske strenge regler på det, men hvis du har behov for økt sikkerhet så vil jeg vel tro det lar seg gjøre på et eller annet vis. Finnes det noe annet du kan gjøre for å øke sikkerheten på egen tomt?
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #4 Skrevet 31. mars 2016 Det er fullt lovlig så lenge du kun filmer egen tomt. Du trenger heller ikke sette opp skilting. Anonymkode: df744...2d0 2
Wenda Skrevet 31. mars 2016 #5 Skrevet 31. mars 2016 Ikke noe problem, men man må skilte om at området er overvåket Men husk at om du får så mye som en liten stripe av noe som er utenfor din egen tomt med i bildet så kan du bli straffet, så pass på at kameravinklingene er slik at det kun er din eiendom som filmes Det var iallefall det vi fikk beskjed om fra Datatilsynet når vi trengte å få noe gjort pga hærverk og tyveri på vår tomt 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #6 Skrevet 31. mars 2016 Er det også tillatt å overvåke baderommet med kamera? Så lenge man henger opp en lapp om at det er kameraovervåket? Anonymkode: 5e974...d76
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #7 Skrevet 31. mars 2016 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det ulovlig å sette opp kameraer på egen tomt? Jeg hadde tenkt å sette opp to kameraer utenfor huset (kameraene vil kun fange opp bilder fra egen tomt, det er ingen fortau eller annen eiendom i bakgrunnen) for å øke sikkerheten, men en kollega av meg sier at det kanskje kan være imot loven om jeg ikke har lisens. Hva er dette for noe?? Anonymkode: e79b1...6e7 Du harlov til å filme eget område, men ikke en mm av offentlig vei eller område. Du har ikke lov å filme folk som kommer på besøk enten det er din søster, mamma, postmannen eller tyver. Da må du skru av. Dette reguleres i lov og det er Datatilsynet du henvender deg til for å få hjelp. Anonymkode: e534d...830 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #8 Skrevet 31. mars 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er fullt lovlig så lenge du kun filmer egen tomt. Du trenger heller ikke sette opp skilting. Anonymkode: df744...2d0 Feil. Det skal tydelig varsles om at området er kameraovvervåket. Anonymkode: e534d...830 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #9 Skrevet 31. mars 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Feil. Det skal tydelig varsles om at området er kameraovvervåket. Anonymkode: e534d...830 Kan man filme rett utenfor døren sin, da? Bare for å kunne se hvem som ringer på? Har mange innpåslitne selgere på døra, og vil helst ikke lukke opp engang. Men jeg vet jo aldri hvem som står utenfor før jeg åpner døra. Og da er det gjort... Anonymkode: 93a3e...a06
Wenda Skrevet 31. mars 2016 #10 Skrevet 31. mars 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Idiot-kg og feilsitering
Wenda Skrevet 31. mars 2016 #11 Skrevet 31. mars 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan man filme rett utenfor døren sin, da? Bare for å kunne se hvem som ringer på? Har mange innpåslitne selgere på døra, og vil helst ikke lukke opp engang. Men jeg vet jo aldri hvem som står utenfor før jeg åpner døra. Og da er det gjort... Anonymkode: 93a3e...a06 Det kommer helt an på. Eier du området utenfor døren din? Eller deler du det med andre? Så lenge det er på din egen tomt og det ikke filmes noe av offentlig eiendom + at det er skiltet om videoovervåking så har du lov
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #12 Skrevet 31. mars 2016 Et øyeblikk siden, Wenda skrev: Det kommer helt an på. Eier du området utenfor døren din? Eller deler du det med andre? Så lenge det er på din egen tomt og det ikke filmes noe av offentlig eiendom + at det er skiltet om videoovervåking så har du lov Du kaan filme utenfor din egen dør forutsatt at du eier det området som er utenfor døra. Men du har ikke lov å filme folk, så da slår det ene i hjel det andre. Anonymkode: e534d...830
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #13 Skrevet 31. mars 2016 Vet noen har sånn kamera i kikkehullene i døra. De bor i blokker. Anonymkode: 64015...8f8
Wenda Skrevet 31. mars 2016 #14 Skrevet 31. mars 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vet noen har sånn kamera i kikkehullene i døra. De bor i blokker. Anonymkode: 64015...8f8 Kan være at de har søkt om lov til å installere det.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #15 Skrevet 31. mars 2016 Du trenger ikke skilte overvåkning av privat eiendom: http://www.nrk.no/vestfold/na-kan-naboen-filme-deg-med-privat-kamera-_-fullt-lovlig-1.12091366 Anonymkode: df744...2d0 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #16 Skrevet 31. mars 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan man filme rett utenfor døren sin, da? Bare for å kunne se hvem som ringer på? Har mange innpåslitne selgere på døra, og vil helst ikke lukke opp engang. Men jeg vet jo aldri hvem som står utenfor før jeg åpner døra. Og da er det gjort... Anonymkode: 93a3e...a06 Hva er gjort? Innbrudd? Jeg forstår hvor slitsomt det er med dørselgere, men ser ikke at det er behovet for å sette opp kamera. En ting er sikkert og det er at det skal stå tydelig at man blir kameraovervåket. Samtidig må jo varselet angående kameraovervåking tilsvare riktig varsling i henhold til hva som skal overvåkes f.eks, men litt usikker på om dette gjelder på egen tomt. Anonymkode: 35358...1af
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #17 Skrevet 31. mars 2016 Det du egentlig er ute etter er vel dørklokke med kamera. http://www.smart-control.no/doslashrklokke-med-kamera.html http://www.sikkerheten-selv.no/category/112/d%C3%B8rtelefon Anonymkode: 63a61...5a9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå