AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #1 Skrevet 30. mars 2016 Det har vært mye snakk om kulturkræsj med alle de nyankommede innvandrerne, og flere steder gis det opplæring i norsk kultur og væremåte slik at de skal kunne fungere i hverdagen uten å gjøre de altfor store brølerne. Dette går mest på de overordnede tingene, slik som at vi har likestilling og aksept for homofili, og at man ikke skal slå barn. Det finnes i tillegg en rekke mindre synlige kulturelle koder og spilleregler, som det tar mer tid å lære seg (og det er nok av nordmenn som sliter med disse også). Dersom du skulle hatt et kurs i dette, hva ville du lært bort da? Eksempler: - Stå til høyre i rulletrapper - Ikke ta heisen én etasje etc. Anonymkode: ec4da...41c 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #2 Skrevet 30. mars 2016 Ikke snike i køen! Gud, (eller Allah Ackbar) som jeg har irritert meg over dette! Anonymkode: 99049...152 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #3 Skrevet 30. mars 2016 Stirring er ikke pent Ikke snakk så høyt/skrik Hold fingra vekk fra andre. Pelle nese er ikke pent./ eller tørke nesen i hijab/sjal Anonymkode: d1c87...4cf 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #4 Skrevet 30. mars 2016 - At nordmenn er lukkede. At det ikke nødvendigvis er fremmedfrykt som betyr at nordmenn er vanskelig å bli kjent med og forstå i det sosiale. Nordmenn flest rygger unna hvis noen begynner å prate med en på bussen, det er ikke å forvente at alle naboer kommer og hilser på deg om du er nyinnflyttet og generell approach fra fremmede blir sett på som creepy. Nordmenn er slik mot nordmenn, og ikke bare innvandrere. Anonymkode: 7d31e...298 4
Clarity Skrevet 30. mars 2016 #5 Skrevet 30. mars 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: - Stå til høyre i rulletrapper What? Dette med å stå til høyre i rulletrapper er etter min mening noe de fleste nordmenn selv må lære seg å gjøre. Køkultur er jo nærmest ikke-eksisterende i dette landet. 2
Gjest Cartman Skrevet 30. mars 2016 #6 Skrevet 30. mars 2016 For å være ærlig synes jeg nordmenn er nokså trege, bondske og introverte. Du skal ikke tro at du er noe. Håper ikke innvandrerne "arver" dette. De kan riktignok behandle kvinner som mennesker og ikke objekter. De kan lære seg språket, kutte ut religionstøvet og dusje hver morgen.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #7 Skrevet 30. mars 2016 De må lære seg at samfunnet vårt ikke er basert på ære og skam. Og at dette ikke er et stammesamfunn. Jeg anser en innvandrerfamilie som integrert den dagen familiens kvinner får ha sex med norske menn utenfor ekteskap uten at hun blir utstøtt. Forteller du til en innvandrer at du er gudeløs, vil du bli sett på som en person uten moral, uten prinsipper og uten rett til moralsk beskyttelse av din autonomi. De må lære seg at samfunnsmoral og individuell moral godt kan eksistere uten at den er basert på religion. I tillegg må de lære seg at respekten for homofiles rettigher, likestilling og selvbestemt abort er basert på kultur. Legger de fra seg sin ukultur kan de omfaven disse verdiene uten å gi slipp på sin religion. Det er ukulturen de tar med seg som er problemet. Anonymkode: 1c495...e7a 4
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #8 Skrevet 30. mars 2016 Ok, så nå at jeg ikke svarte på trådens tema. Glem innlegget. Anonymkode: 1c495...e7a
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #9 Skrevet 30. mars 2016 Ikke ta heisen en etasje? wtf.. aldri hørt om det og jeg tar heisen om jeg vil.. Anonymkode: 7dd70...cfc 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #10 Skrevet 30. mars 2016 Er virkelig rulletrapp og heis, det aller viktigste som dere mener at immigranter og asylsøkere burde lære seg i Norge? Anonymkode: 004e6...0bf
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #11 Skrevet 30. mars 2016 At i Norge er kvinner er mer verdt enn menn!! Anonymkode: 9d1fe...6de
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #12 Skrevet 30. mars 2016 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er virkelig rulletrapp og heis, det aller viktigste som dere mener at immigranter og asylsøkere burde lære seg i Norge? Anonymkode: 004e6...0bf Nei, men her snakker vi om de små kulturelle kodene. Ikke de store tingene. Bare les førsteinnlegget du. Anonymkode: ec4da...41c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå