Gå til innhold

Jusshjelp: Samboer kjøpe seg inn i min leilighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Samboer og jeg har begynt å tenke på fremtiden, med alt det innebærer på sikt av barn og ekteskap og felles økonomi.
Vi har begge fast jobb som er passelig godt betalt, klokker inn i underkant av en million når vi legger inntektene våre sammen. 

Jeg har eid min leilighet i flere år, og det er også denne leiligheten vi bor i. Han betaler leie til meg, som dekker halvpart av fellesutgiftene, lånerentene og strøm. Men naturlig nok, da vi er i slutten av tyveårene og har en stabil økonomi – ønsker samboer også å komme inn på boligmarkedet. Vi ser det som mest hensynsmessig at han kjøper seg inn hos meg, da vi begge ønsker å bo her i noen år fremover. 

Nå er det sånn at jeg kjøpte denne leiligheten med hjelp av min familie, med veldig gode lånebetingelser  – som en måte å gi forskudd på arv. Den har steget veldig i verdi siden 2010, fra 3,5 mill til omtrent 5 mill (har brukt 5-600 000 på oppussing). Den verdistigningen er min bestefar veldig opptatt av at skal være min arv, det er penger han helst ser at jeg ikke "sløser bort" ved å la en samboer kjøpe seg inn i leiligheten. Og jeg forstår jo poenget, selv om jeg såklart tror vi alltid skal være sammen. 

Hvordan gjør man dette på en ryddig måte? Og hva er de økonomiske fellene jeg kan havne i i denne situasjonen? Noen gode råd? 

Takk :)

AnonymBruker
Skrevet

Om det er en trøst, alle tror de skal være sammennfor alltid, men bare omlag 50 % av alle gifte er sammen for alltid. 

Detter problemet ditt er advokatmat av høy klasse, og det er viktigere enn noe å få en god samboerkontrakt på økonomien hos dere. 

Anonymkode: d0bab...966

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Få en takstmann til å gå verdi på boligen, og la samboer kjøpe seg inn 50% ved å betale deg 50% av verdien, kanskje?

Anonymkode: 06723...3d7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Få en takstmann til å gå verdi på boligen, og la samboer kjøpe seg inn 50% ved å betale deg 50% av verdien, kanskje?

Anonymkode: 06723...3d7

Har du lest hi? Verdisitigningen fra kjøp og til i dag på ca. 0,5 mill skal hun ha selv som arv fra bestefar. Da er ikke dagens takst delt på to, i nærheten av det hun spør om. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Har du lest hi? Verdisitigningen fra kjøp og til i dag på ca. 0,5 mill skal hun ha selv som arv fra bestefar. Da er ikke dagens takst delt på to, i nærheten av det hun spør om. 

1,5 mill mener du vel?. Om han kjøper seg inn med halv takst er det 2,5. Da har har TS maks 1 mill igjen på lånet. 

Han trenger heller ikek kjøpte seg inn 50%

Anonymkode: 9acc7...03d

Skrevet

Hvis verdien er ca. 5 millioner, så kjøper han seg inn med 2,5 millioner for å eie halvparten. 

Hvis han har vært med å dekke noe av oppussingen kan du jo være grei å trekke fra det beløpet, men det er ikke noe du er nødt til. Hvis han ikke har råd til 2,5 millioner, så kan dere jo ordne en annen foreling for eksempel 40/60, men da bør jo felleskostnadene og all oppussing også deles etter den brøken.

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1,5 mill mener du vel?. Om han kjøper seg inn med halv takst er det 2,5. Da har har TS maks 1 mill igjen på lånet. 

Han trenger heller ikek kjøpte seg inn 50%

Anonymkode: 9acc7...03d

TS her. Det høres jo ut som et godt poeng. Jeg har også tenkt at det ikke trenger å være mer komplisert enn som så, men får litt "hard skyts" fra familie om at jeg sløser bort arvepengene (uten at de forklarer det noe bedre enn det).

1 minutt siden, Hu i byen skrev:

Hvis verdien er ca. 5 millioner, så kjøper han seg inn med 2,5 millioner for å eie halvparten. 

Hvis han har vært med å dekke noe av oppussingen kan du jo være grei å trekke fra det beløpet, men det er ikke noe du er nødt til. Hvis han ikke har råd til 2,5 millioner, så kan dere jo ordne en annen foreling for eksempel 40/60, men da bør jo felleskostnadene og all oppussing også deles etter den brøken.

Ikke sant. Han har ikke betalt noe på oppussing, vi har vært flinke og hold alle slike utgifter på meg, så det ikke skulle bli noe krøll dersom det skulle bli slutt og han måtte ha flyttet ut.

AnonymBruker
Skrevet

Du taper jo ikke noe av verdistigningen leiligheten har hatt om du lar samboeren din kjøpe seg inn 50% til halvparten av nåværende takst? Skjønner ikke helt hva familien din mener.

Anonymkode: 89146...e27

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener at han skal kjøpe seg inn utifra dagens takst, ikke hva du betalte og har i lån. Hadde det vært omvendt og leiligheten hadde sunket i verdi hadde han jo aldri gått med på å overta halvparten av ditt lån...

Anonymkode: f512e...f30

AnonymBruker
Skrevet

Verdistigningen får du jo uansett. Den til nå. At leiligheten har gått fra 3,5 til 5 gir deg jo 750.000 mer enn om den ikke hadde gjort det. Men få verdivurdering av flere meglere. De kan gi ganske ulike vurderinger. 

Verdistigningen fra han kjøper seg inn, må du dele da, og det er sikkert det som opprører familien din :) du kunne jo teknisk sett sitter alene med leiligheten og tatt all evt. verdistigning selv, men så er det jo ikke sikkert den vil fortsette å stige like mye de neste årene. 

Du blir vel gjeldsfri og bør vurdere hvordan du best plasserer de ekstra pengene inn i verdier. 

Anonymkode: 536d9...2a2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, Regnbue89 skrev:

Hei. 

Samboer og jeg har begynt å tenke på fremtiden, med alt det innebærer på sikt av barn og ekteskap og felles økonomi.
Vi har begge fast jobb som er passelig godt betalt, klokker inn i underkant av en million når vi legger inntektene våre sammen. 

Jeg har eid min leilighet i flere år, og det er også denne leiligheten vi bor i. Han betaler leie til meg, som dekker halvpart av fellesutgiftene, lånerentene og strøm. Men naturlig nok, da vi er i slutten av tyveårene og har en stabil økonomi – ønsker samboer også å komme inn på boligmarkedet. Vi ser det som mest hensynsmessig at han kjøper seg inn hos meg, da vi begge ønsker å bo her i noen år fremover. 

Nå er det sånn at jeg kjøpte denne leiligheten med hjelp av min familie, med veldig gode lånebetingelser  – som en måte å gi forskudd på arv. Den har steget veldig i verdi siden 2010, fra 3,5 mill til omtrent 5 mill (har brukt 5-600 000 på oppussing). Den verdistigningen er min bestefar veldig opptatt av at skal være min arv, det er penger han helst ser at jeg ikke "sløser bort" ved å la en samboer kjøpe seg inn i leiligheten. Og jeg forstår jo poenget, selv om jeg såklart tror vi alltid skal være sammen. 

Hvordan gjør man dette på en ryddig måte? Og hva er de økonomiske fellene jeg kan havne i i denne situasjonen? Noen gode råd? 

Takk :)

Hvis dere skal ha et felles lån så hefter dere begge like mye på dette, og eier også da automatisk 50% begge 2. Det er vel dette familien din er redd for evt., for da stikker han av med halve din egenkapital om det skulle bli slutt, det kommer an på hvor mye du har igjen på ditt lån ift hvor mye du har i EK i dag. (du har vel nedbetalt noe også?)).

Derfor bør dere skrive en kontrakt om at du skal ha med deg hele din EK (som du har i dag) ut ved et evt brudd.

Dvs om han flytter ut så skal han kjøpe deg ut med halvparten av ny takst.

Om han også har EK i dag å putte inn i lånet så skal han kunne trekke ut sin EK ved et evt brudd.

Blir det overskudd da (ny verdistigning), deles dette i 2 deler i tillegg.

Blir det verditap så deler dere dette i 2.

Anonymkode: ef3d7...b25

Skrevet

Tusen takk for god hjelp alle sammen! Det ble litt klarere for meg nå. Skal få litt hjelp fra banken også når vi drar dit. 

AnonymBruker
Skrevet

Kjøper han til markedspris så taper du ikke noe. Annet enn halvparten av fremtidig verdistigning, men velger man å leve sammen med noen, så må man nesten gjøre det på et tidspunkt. Du sparer renter. Invester overskuddet fra salget i fremtidig pensjon.

Anonymkode: 066b0...756

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke forstå at det blir feil, hvis det blir foretatt en ny takst av leiligheten, og han kjøper seg inn med 50% etter denne nye taksten.
Leiligheten har jo økt i verdi på grunn av oppussingen, og han må betale desto mer for å kjøpe seg inn.

Noe annet hadde blitt helt feil for meg hvis jeg skulle kjøpe meg inn sammen med noen: Hvordan hadde du sett på det hvis det var andre veien ts. Hadde du vært villig til å betale mer enn halve verdien av leiligheten for å eie 50%?

Anonymkode: db0f1...cce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...