AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #1 Skrevet 30. mars 2016 hei, jeg er i sjokk! ble tilbudt praksisplass via nav i en matvare butikk, og fikk vite at jeg "tjener" 47 kr timen, får ikke ta ferie så feriepenger er også ute av bildet. måtte jo snu i døra på stedet! fikk høre at jeg kom til å utføre samme arbeidsoppgaver som vanlige ansatte. man tjener jo nesten bedre av å snekre paller i fengsel! slike tiltak via NAV får meg til å føles som om jeg bor i et "third world" land... Anonymkode: 7ca69...82e 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #2 Skrevet 30. mars 2016 Praksisplass er ikke ment å skulle gi full lønn. Anonymkode: 3cccb...26c 4
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #3 Skrevet 30. mars 2016 Du har forresten (etter hva jeg har forstått) krav på reisetilskudd dersom du deltar på tiltak Anonymkode: 3cccb...26c 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #4 Skrevet 30. mars 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Praksisplass er ikke ment å skulle gi full lønn. Anonymkode: 3cccb...26c Nei, men det må jo finnes grenser! Burde jo ihvertfall gi kvart lønn, slik at "arbeidstaker" kunne leve et nogen lunde verdig liv! hvordan kan du støtte noe slikt? skam deg! Anonymkode: 7ca69...82e 1
Gjest Herr Heftig Skrevet 30. mars 2016 #5 Skrevet 30. mars 2016 Vi har tariffavtaler i stedet. Noen yrker har tvungen minstlønn. Selv i land med minstelønn kan man unngå dette ved bruk av "internship" og provisjonslønn osv.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #6 Skrevet 30. mars 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Nei, men det må jo finnes grenser! Burde jo ihvertfall gi kvart lønn, slik at "arbeidstaker" kunne leve et nogen lunde verdig liv! hvordan kan du støtte noe slikt? skam deg! Anonymkode: 7ca69...82e Slapp av. Jeg har ikke sagt jeg støtter noe som helst, jeg har på en nøytra måte opplyst deg o hvordan reglene er. Etter min mening er lønnstilskudd en bedre løsning for alle parter, man ender fort opp med at både personen på praksisplass og NAV blir utnyttet med den nåværende ordningen. Minstelønn er noe som angår lønnsmottakere, du som er trygdemottaker ville uansettt ikke falle inn under en slikordning, om det skulle ha blitt vedtatt minstelønn her til lands. Anonymkode: 3cccb...26c 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #7 Skrevet 30. mars 2016 Synes NAV er med på å skape sosial dumping, ja. Men så brutal som verden faktisk er, og det bør du innse at den er, så kan en god attest være inngangsbilletten til en ekte jobb. Anonymkode: bf348...133
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #8 Skrevet 30. mars 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har forresten (etter hva jeg har forstått) krav på reisetilskudd dersom du deltar på tiltak Anonymkode: 3cccb...26c det var stor trøst, 50 lapp til buss i tillegg Anonymkode: 7ca69...82e
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #9 Skrevet 30. mars 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Synes NAV er med på å skape sosial dumping, ja. Men så brutal som verden faktisk er, og det bør du innse at den er, så kan en god attest være inngangsbilletten til en ekte jobb. Anonymkode: bf348...133 god attest? det er snakk om å plassere grandis i frysedisken, god attest kan man ha når man søker jobb hos Nasa. Anonymkode: 7ca69...82e
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #10 Skrevet 30. mars 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: det var stor trøst, 50 lapp til buss i tillegg Anonymkode: 7ca69...82e Ro ned holdingen din. Jeg ville gladelig ha tatt imot en praksisplass fra NAV. Det er ment å være midlertidig, men dessverre syndes det ofte mot den biten. Vær heller glad for at du får mulighet til å putte noe på cv'en din, spesielt disse tider. Anonymkode: 3cccb...26c 7
Angelheart2 Skrevet 30. mars 2016 #11 Skrevet 30. mars 2016 Du går sikkert på dagpenger, aap eller tiltakspenger fra NAV. Da får du ikke lønn og du er heller ikke en ordinær arbeidstaker. Du skal ha praksis fordi det er ansett som en god måte for deg å få opplæring i arbeidslivet, få prøvd ut arbeidsevne eller fordi NAV mener det er sunt for deg å ha noe fast å gå til. Dette skal stå i planen din. I mange tilfeller får man tilbud om ordinær jobb i praksisbedriften etter hvert, men da må det jo være plass til deg der. NAV kan ikke pålegge en arbeidsgiver å ansette deg på ordinær lønn, men man skal heller ikke være der som gratis arbeidskraft. Du skal ikke ha selvstendige oppgaver eller stå på en ordinær vaktliste. I praksis stilles det mye mildere krav til deg enn det ville gjort som ordinært ansatt, for øvrig, nettopp fordi du er på praksis, ikke i jobb. 6
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #12 Skrevet 30. mars 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: god attest? det er snakk om å plassere grandis i frysedisken, god attest kan man ha når man søker jobb hos Nasa. Anonymkode: 7ca69...82e Nå virker du bare bitter og utakknemlig. En attest sier noe om hvordan du er som arbeidstaker. En god attest er gull verdt, uansett hvilken jobb den er for. Attesten kan si noe om at du er pliktoppfyllende (kommer du på jobb i tide? Gjør du jobben godt, altså legger pizzaene pent på plass i stedet for å slenge dem hulter til bulter, eller sitter på pauserommet og spiller på mobilen?), arbeidssom, er flink med kunder (en gradiosaplasserer står gjerne ute på gulvet, og får kontakt med kunder som spør hvor ditten og datten er - er du hyggelig eller sur mot disse?), hvordan du er sosialt på jobben (liker de andre kollegaene deg? Er du en dritt?), osv osv osv. Så å kimse over en attest skal du overhodet ikke gjøre. Jeg fikk ny jobb i fjor, og da ville alle se attester. Jeg la gladelig ved attester både fra den seriøse ordentligjobben jeg hadde, og fra deltidsjobben på lageret på elkjip. Anonymkode: 5fd67...fca 7
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #13 Skrevet 30. mars 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: god attest? det er snakk om å plassere grandis i frysedisken, god attest kan man ha når man søker jobb hos Nasa. Anonymkode: 7ca69...82e Har jobbet på butikk via NAV-tiltak for mange år siden.Har også plassert grandis i frysedisken og ytt god kundeservice. Var ikke så mange månedene, fikk en strålende attest, som gjorde at jeg fikk en annen jobb. Du er tross alt der fordi du ikke har lyktes på arbeidsmarkedet på egenhånd, så NASA er vel ikke akkurat i sikte for deg, akkurat nå. Regner med at du mottar en trygd fra NAV, tiltak gir som oftest litt mer, ellers supplerer NAV med trygd. Selv om det ikke er mye, så er det en jobb, og det er lettere å få jobb når man har en jobb eller arbeidserfaring. Hvis du ikke gjør en god jobb et sted, gjør du det heller ikke noe annet sted. Anonymkode: bf348...133 7
Gjest Badebuksa Skrevet 30. mars 2016 #14 Skrevet 30. mars 2016 47 kr/t? Det var drøyt.. Men er det kun det du får som inntekt da, eller har du stønad som dekker resten? Når du skal teste deg på arbeidsmarkedet, får du ikke mer enn du ville fått i stønad (?). Da kunne du like gjerne jobbet ordinært. En kompis var i praksis via nav, først fikk han aap, så betalte jobben og nav 50/50, og til slutt betalte jobben alt og han ble ansatt der. Dvs han fikk da full lønn, 6000kr mer i mnd enn på stønad (jaja, dårlig betalt, men jobb er jobb ) Men en stønad tilsvarer vel mer enn 47 kr/t.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #15 Skrevet 30. mars 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har jobbet på butikk via NAV-tiltak for mange år siden.Har også plassert grandis i frysedisken og ytt god kundeservice. Var ikke så mange månedene, fikk en strålende attest, som gjorde at jeg fikk en annen jobb. Du er tross alt der fordi du ikke har lyktes på arbeidsmarkedet på egenhånd, så NASA er vel ikke akkurat i sikte for deg, akkurat nå. Regner med at du mottar en trygd fra NAV, tiltak gir som oftest litt mer, ellers supplerer NAV med trygd. Selv om det ikke er mye, så er det en jobb, og det er lettere å få jobb når man har en jobb eller arbeidserfaring. Hvis du ikke gjør en god jobb et sted, gjør du det heller ikke noe annet sted. Anonymkode: bf348...133 "Hvis du ikke gjør en god jobb et sted, gjør du det heller ikke noe annet sted. " Et sted: praksisplass til 47 kr timen. Noe annet sted: vanlig jobb med full lønn. Jo, det gjør man. Anonymkode: 7ca69...82e
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #16 Skrevet 30. mars 2016 3 minutter siden, Badebuksa skrev: 47 kr/t? Det var drøyt.. Men er det kun det du får som inntekt da, eller har du stønad som dekker resten? Når du skal teste deg på arbeidsmarkedet, får du ikke mer enn du ville fått i stønad (?). Da kunne du like gjerne jobbet ordinært. En kompis var i praksis via nav, først fikk han aap, så betalte jobben og nav 50/50, og til slutt betalte jobben alt og han ble ansatt der. Dvs han fikk da full lønn, 6000kr mer i mnd enn på stønad (jaja, dårlig betalt, men jobb er jobb ) Men en stønad tilsvarer vel mer enn 47 kr/t. denne "lønnen" er alt jeg får, skal dekke husleie, strøm og daglig brød. Anonymkode: 7ca69...82e
Gjest Badebuksa Skrevet 30. mars 2016 #17 Skrevet 30. mars 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: denne "lønnen" er alt jeg får, skal dekke husleie, strøm og daglig brød. Anonymkode: 7ca69...82e Og hva får du pr idag fra NAV da?
Gjest Badebuksa Skrevet 30. mars 2016 #18 Skrevet 30. mars 2016 Men jeg tenker litt sånn at enten må du fortsette på stønad (eller hva du driver med) og få behandling mot hva-nå-enn-som-er-årsak-til-at-du-ikke-jobber, og bli frisk og så jobbe, eller så får du bare drite i nav og få deg en ordinær jobb - og tjene MER
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #19 Skrevet 30. mars 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: "Hvis du ikke gjør en god jobb et sted, gjør du det heller ikke noe annet sted. " Et sted: praksisplass til 47 kr timen. Noe annet sted: vanlig jobb med full lønn. Jo, det gjør man. Anonymkode: 7ca69...82e Dette er et tilbud fra NAV i samarbeid med arbeidsmarkedet som gir arbeidsløse arbeidserfaring, slik at de har bedre muligheter til å skaffe seg egen virkelig jobb. Når TS er i stand til å skaffe seg en jobb selv, så får han også normal lønn. Staten har ikke råd til å ansette alle i liksom-stillinger. Arbeidsmoral handler ikke om lønn, men integritet. Anonymkode: bf348...133 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #20 Skrevet 30. mars 2016 Jeg vil anta at du er over 19 år, og får tiltakspenger (høy sats) når du jobber på praksisplassen? Den er i så fall skattefri, så trenger du ikke bekymre deg over den biten. What you see is what you get. Anonymkode: 3cccb...26c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå