AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #1 Skrevet 30. mars 2016 Vi er et par som har flyttet fra en by pga oljekrisen og arbeidsledighet, og fått oss faste godt betalte betalte jobber i annen by. Vi tjener langt over grensene kommunen setter for startlån til å dekke opp egenkapitalkrav. Bankene har anledning til å gi uten egenkapital til omlag 15% av kundene visstnok, men ingen vil møte oss foreløpig- får bare automatisk svar uten at de vet noe om inntekten vår etc. Så da lurer jeg på om det er noen her som nylig har fått lån uten egenkapital, og hvordan dere fikk møte rådgiver? La dere ut alle detaljer i første mail? Anonymkode: 76d60...4ea
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #2 Skrevet 30. mars 2016 Jeg glemte legge til at vi har boliglån allerede og egenkapital der, men den går nok tapt pga fall i priser i den landsdelen. Det er grunnen til at vi ikke har egenkapital nå. Hadde vi solgt i samme by som vi bor nå hadde vi sikkert hatt 1 mill eller mer i EK. Men, sånn er det ikke nå. Anonymkode: 76d60...4ea
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #3 Skrevet 30. mars 2016 Dere vil nok ikke få 100% dekket huslånet, men 85%. Men det er fult mulig å ta opp et dyrere lån (forbrugslån) på det resterende 15%. Det er det mange som har gjort, Anonymkode: aeac3...41b
Mis(s)Understood Skrevet 30. mars 2016 #4 Skrevet 30. mars 2016 Nå har jeg nok ikke noengang tatt/fått boliglån uten egenkapital, men dersom dere lenge har vært gode kunder i den banken dere akkurat nå har lån, så ville jeg snakket med min personlige kunderådgiver der. Dersom all egenkapitalen dere la inn da dere kjøpte boligen som selges kan antas å ha blitt borte i markedskorrekturen på sørvestlandet, så har dere kanskje nesten bare betalt renter på huslånet frem til nå? Det sier jeg fordi en bolig man har eid i ca 5 års tid, og betalt jevnlig ned på, den har tross korrigeringen antageligvis et potensial på mellom 500 tusen og 1 million. (snakker av egen erfaring nå).
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #5 Skrevet 30. mars 2016 11 minutter siden, Mis(s)Understood skrev: Nå har jeg nok ikke noengang tatt/fått boliglån uten egenkapital, men dersom dere lenge har vært gode kunder i den banken dere akkurat nå har lån, så ville jeg snakket med min personlige kunderådgiver der. Dersom all egenkapitalen dere la inn da dere kjøpte boligen som selges kan antas å ha blitt borte i markedskorrekturen på sørvestlandet, så har dere kanskje nesten bare betalt renter på huslånet frem til nå? Det sier jeg fordi en bolig man har eid i ca 5 års tid, og betalt jevnlig ned på, den har tross korrigeringen antageligvis et potensial på mellom 500 tusen og 1 million. (snakker av egen erfaring nå). Nei, det stemmer ikke for vår del. Mulig du har tjent mer på boligen, det ville vi også gjort om vi hadde kjøpt et annet sted. Men sånn er det i den byen, og vi har betalt som vanlig. Det var heller ikke spørsmålet eller av relevans for vår del Jeg lurer kun på om noen har fått lån uten egenkapital - ikke om noen tror det blir vanskelig rent teoretisk eller ikke osv. Jeg er ikke ute etter diskusjon på noe annet enn informasjon fra de som eventuelt har fått, eller noen som kjenner til noen som har fått fullfinansiert lån og isåfall hvilken bank dette var/hvordan man gikk frem. Det er ikke en diskusjon om boligmarked eller egenkapitalkravet generelt, det kan eventuelt tas i egne tråder. Anonymkode: 76d60...4ea
Mis(s)Understood Skrevet 30. mars 2016 #6 Skrevet 30. mars 2016 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det stemmer ikke for vår del. Mulig du har tjent mer på boligen, det ville vi også gjort om vi hadde kjøpt et annet sted. Men sånn er det i den byen, og vi har betalt som vanlig. Det var heller ikke spørsmålet eller av relevans for vår del Jeg lurer kun på om noen har fått lån uten egenkapital - ikke om noen tror det blir vanskelig rent teoretisk eller ikke osv. Jeg er ikke ute etter diskusjon på noe annet enn informasjon fra de som eventuelt har fått, eller noen som kjenner til noen som har fått fullfinansiert lån og isåfall hvilken bank dette var/hvordan man gikk frem. Det er ikke en diskusjon om boligmarked eller egenkapitalkravet generelt, det kan eventuelt tas i egne tråder. Anonymkode: 76d60...4ea Jeg nevnte det bare fordi det kunne være mer relevant enn du kanskje ville trodd, men ike tenk mer på det. Å låne 100% byr nok på noen problemer er jeg redd. Alternativet er jo å leie en periode med hovedmål å spare opp ny egenkapital. Med godt betalte jobber så er vel ikke det aldeles umulig.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #7 Skrevet 30. mars 2016 Hvis dere har et lån et annet sted tilsvarende nåværende verdi på den boligen mangler dere ikke bare egenkapital, men dere har jo masse gjeld i tillegg. Så spørsmålet ditt er egentlig om noen har fått lån på tross av masse gjeld, og det får man ikke. Anonymkode: 0f787...f7a 4
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #8 Skrevet 30. mars 2016 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis dere har et lån et annet sted tilsvarende nåværende verdi på den boligen mangler dere ikke bare egenkapital, men dere har jo masse gjeld i tillegg. Så spørsmålet ditt er egentlig om noen har fått lån på tross av masse gjeld, og det får man ikke. Anonymkode: 0f787...f7a Neida, nå trekker du ut en hel forutsetninger som ikke gjelder. Jeg ber moderator slette tråden siden ingen klarer svare på spørsmålet, og kun svarer på ting som overhodet ikke er tilfelle. For noe tull å stille spørsmål her Anonymkode: 76d60...4ea
NumberSix Skrevet 30. mars 2016 #9 Skrevet 30. mars 2016 Du har da fått en del svar her, som faktisk er relevant til det å få boliglån, samt andres erfaringer med dette, så du trenger ikke være frekk mot de som har tatt seg tid til å svare deg. Snakk med banken du, i stedet for å avfeie hjelpen som folk prøver å gi deg her inne. 6
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #10 Skrevet 30. mars 2016 Når dere allerede må flytte pga arbeidsmarkedet og dere antagelig taper hele egenkapitalen deres, så er svaret ditt å ta opp mer lån slik at dere havner i mer gjeld og dermed en vanskeligere økonomisk situasjon? Jeg regner med at dere leier ut den boligen dere eier, men slik situasjonen er nå vil det gå ut over leieprisene. Det er ikke gitt at dere får samme leieinntekt fremover. Hva hvis dere sliter med å få leid ut? Dette er helt hinsides all fornuft. Lei noe billig inntil videre. Kjøp ny bolig når dere har solgt den dere har eller evt har spart opp ny egenkapital. Anonymkode: 8fe71...b4e
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #11 Skrevet 30. mars 2016 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Neida, nå trekker du ut en hel forutsetninger som ikke gjelder. Jeg ber moderator slette tråden siden ingen klarer svare på spørsmålet, og kun svarer på ting som overhodet ikke er tilfelle. For noe tull å stille spørsmål her Anonymkode: 76d60...4ea Hæ? Du skriver dere har boliglån nå og egenkapital som vil gå tapt. Hvilke forutsetninger er det som ikke gjelder? Dere kontakter banker for å få lån når dere allerede har lån. Derfor vil de ikke snakke med dere. Alle varsellamper blinker for banken. Dere må selge først og så hva dere sitter med etter det. Selv fikk vi lån langt over ek fordi vi en lengre periode hadde spart sinnssykt mye av inntekten vår og viste banken at vi visste hva prioriteringer var. Vi sparte mye mer hver måned enn et lån ville kostet oss. Anonymkode: 0f787...f7a 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #12 Skrevet 30. mars 2016 Mistet litt lyste på å svare deg når jeg ser hvordan du svarer folk ts. Meeeen, jeg skal gjøre det uansett. Nå vet ikke jeg hva du regner som nylig, men jeg fikk lån hos banken uten kausjonist eller egenkapital. Jeg har vært trofast mot lokalbanken min i alle år og det lønte seg tydeligvis den dagen jeg trengte lån. Jeg bestilte bare time hos rådgiveren min og snakket om muligheten/betingelsene før jeg begynte å lete, så den dagen jeg fant leilighet var det bare å ringe. Bestevenninnen min og samboeren fikk også lån uten EK, igjen, hos en lokalbank de har vært trofast mot. Anonymkode: cf40b...75d 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #13 Skrevet 30. mars 2016 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Neida, nå trekker du ut en hel forutsetninger som ikke gjelder. Jeg ber moderator slette tråden siden ingen klarer svare på spørsmålet, og kun svarer på ting som overhodet ikke er tilfelle. For noe tull å stille spørsmål her Anonymkode: 76d60...4ea Du er jo virkelig sjarmerende. Anonymkode: 14c98...415 3
Gjest Halvveis Skrevet 30. mars 2016 #14 Skrevet 30. mars 2016 (endret) Det er tydelig at TS er en taper på boligmarkedet i vest. Det er ikke TS sin feil. Denne historien likner også på boligmarkedet rundt 90-tallet. Det var flere som mistet egenkapitalen og fikk tilleggsgjeld. Heldigvis klarte mange seg fint senere og har i dag egen bolig. Til syvende og sist havnet det om å se realitetene i speilet når dette skjer med deg og finne en løsning med banken. Når det gjelder bankenes lånevillighet synes jeg det er veldig vekslende fra år til år på hva man kan få. Du må nesten høre med flere banker før du får svar på spørsmålet ditt da dette krever individuell vurdering. Kanskje du må ha kausjonist dersom du ikke har egenkapital? Under forrige bankkrise (2008) måtte jeg selv sitte og forhandle med banken om nytt lån. Det beste tilbudet fikk jeg av en liten bank hvor saksbehandleren kjente meg fra tidligere lån. Endret 30. mars 2016 av Halvveis
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #15 Skrevet 30. mars 2016 Lånte over 110% av verdi i slutten av 2014. Gikk gjennom budsjett og i hva penger var bundet opp i his oss med rådgiver (vi har biler uten lån som er relativt nye). Langt kundeforhold med banken. Anonymkode: ef032...08f
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #16 Skrevet 30. mars 2016 Vi fikk 100% finansiert lån uten kausjonist i august 2015. Vi var svært heldige, men vi kunne vise til god inntekt, (samboers) BSU-sparing, og det at jeg har vært god kunde hos banken med billån som har blitt betalt når det skal. Vi trengte ikke å bruke av samboers BSU-konto. Til gjengjeld har vi ingen mulighet til å betale avdragsfritt før vi har 15% nedbetalt, eller å binde renten, enda.. Anonymkode: 2d6ac...43e
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #17 Skrevet 30. mars 2016 Dere må nok ha solgt boligen dere nå eier før det vil være aktuelt med 100% finansiering. Boligen dere nå eier er rett og slett en risiko, siden dere må selge i et nedadgående marked. Anonymkode: 553f8...c36
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå