Gå til innhold

kalori inn kalori ut og andre spm

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ned 20kg I første omgang. Nå spiser jeg enten I overskudd eller underskudd. 

Har slitt med spiseforstyrrelse I flere år så har ikke hadd oversikt over kalorier. Bare overspist og sultet med de andre dager. 

Legen min sier det handler om kalori inn og kalori ut. Og vi regnet ut at jeg skal holde med til 1900 kalorier om dagen. Så jeg har startet å følge opp hva jeg spiser på myfitnesspal. Og har logget I tre dager nå og jeg nær aldri målet. Jeg er I 400 og 500 under. Hvor mye I underskudd kan man være før det spolerer vekt nedgang? 

Og kan jeg eks drikke protein kalori rik drikke på kvelden hvis jeg er I underskudd? 

Håper noen svarer og kanskje kan hjelpe meg når spørsmål dukker opp under denne nye måten å tenke på mat.

Anonymkode: 15c0b...df1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden du har slitt med spiseforstyrrelse og legen din har gitt deg instrukser, bør du nesten ta opp det du lurer på med ham/henne. Det er ikke riktig av oss her inne å gi deg råd med tanke på din situasjon. Men litt generell informasjon kan du få:

For at matlogging skal fungere, må du gjøre det ordentlig. Pass på at du veier alt du putter i munnen og sjekker at informasjonen om matvaren i databasen stemmer med informasjonen på etiketten på pakka, eller Matvaretabellen (på nett) før du logger noe. 

Du "spolerer" ikke vektnedgang, ikke direkte, ved å spise for lite, det som skjer er at du blir sulten, slapp, fysen, og har lett for å "jukse", "sprekke", eller rett og slett gi opp. Å spise passe mengde mat er bra for helsa og humøret, og jeg regner med at det er like viktig for deg som tallet på vekta. Noen dager med mindre mat enn vanlig er ikke noe problem. Vi tåler feks godt noen dager med omgangssyke. Å spise mindre med vilje, derimot, er ikke smart. "Vanlige" slankere vil "ta igjen det tapte" og det er bare bortkastet lidelse, men spiseforstyrrede vil ha en tendens til å bli giret av underspising, og dette er farlig. Derfor må du gjøre som legen/teamet ditt sier.

Du kan spise/drikke hva du vil for å få i deg nok kalorier. Det beste er at du inntar noe du liker. Da vil du ha et incentiv til å gjøre det, og ikke unngå det.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar! Jeg er overvektig så legen er mer opptatt av det, enn grunnen til at jeg er det.

Så han sa kalori inn og kalori ut. 1900.

Men har fått et mot til å ta tak I mat. Så vil lære så jeg kan gå ned I vekt også å spise sunt. Og merker hvor lite jeg spiser på en dag jeg nesten ikke spiser. Og har enda ikke ttracket en dag med overspising. Men kan tenke meg det siden jeg I går fikk sjokk over hvor mye kalorier det er I ris.

Jeg syns det også er vanskelig med lav karbohydrater eller lav kalori eller høy fett. 

Derfor tenker jeg pga legen kalori inn og kalori ut.

Anonymkode: 15c0b...df1

Skrevet (endret)

Jeg tror også det lureste er å spise stort sett vanlig mat (ikke kutte ut noe, men se etter om det er noe som sluker uforholdsmessig mange kalorier fra "budsjettet" ditt, og så spise dette litt sjeldnere/i mindre porsjoner). Det aller meste kan være en del av et sunt kosthold, det viktigste er balanse, og hva du gjør oftest. Å spise burde være enkelt nok, men det er vanskelig for mange, for mat er knyttet opp mot så mye, følelser, etikk, normer, sosiale hendelser, tradisjoner, og såklart smak og behag - og mange er ute etter å forvirre oss for å tjene penger på å selge opplegg/piller/utstyr som ikke vikrer og som vi ikke trenger.

Endret av Pringle

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...