AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #1 Skrevet 30. mars 2016 Jeg/familien/situasjonen.. Vi består av voksen mann og voksen dame med erfaring med hund, straks 3-åring og en baby på 5mnd. Har hatt voksen hund med baby før. Det gikk fint (hadde hunden først). Hunden er dessverre død pga aggressivitet og forstyrrelser i hjernen, bla.a epilepsi Savner ham noe enormt.. er så trist og ensom, savner en hundevenn å ta med ut på tur, at man aldri er helt ensom liksom Men er tiden inne til høsten? Sommeren? Nå? Må jeg virkelig vente til barna går på skolen? Jeg vil jo helst ha en valp. Og må spare og sette av penger til dette. Men det virker hensiktsløst å begynne med dette om det er 6 år til jeg kan få meg en hund igjen. Som sagt - har erfaring.. er snakk om en liten tepperenser. Hehe.. Kan mye om hunderaser og har sett meg ut en på maks 6 kg. Som vi har hatt før. Enkel rase, i hvertfall sammenlignet med siste hunderase, men samtidig.. jeg har en baby liksom. 5 mnd. For mye mas, eller går det greit? Anonymkode: 8bdba...d48
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #2 Skrevet 30. mars 2016 Orker dere en valpetid når babyen er baby? Orker dere å stå opp midt på natta for at hunden skal tisse, når endelig babyen sover hele natta? Kommer jo helt an på dere, og hvordan dere takler slike ting.. Sånn ellers er det sikkert fint å ha valp i permisjonen, med tanke på at man allerede er hjemme for eksempel.. Om det er mas, eller greit kommer jo helt an på dere.. Klarer dere å gi hunden det den trenger av kos, stell, oppdragelse og oppmekrsomhet med 2 små barn som krever sitt? Anonymkode: 00cd3...24d
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #3 Skrevet 30. mars 2016 Vi skal kanskje ha hund i mannens del av permisjonen (Baby vil da være 10-12mnd). Tenker det passer bra, for da slipper valpen å være alene hjemme, samtidig så får mannen ta tissing om natta, og babyen har forhåpentligvis begynt å få hele netter. Anonymkode: 00cd3...24d
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #4 Skrevet 30. mars 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Orker dere en valpetid når babyen er baby? Orker dere å stå opp midt på natta for at hunden skal tisse, når endelig babyen sover hele natta? Kommer jo helt an på dere, og hvordan dere takler slike ting.. Sånn ellers er det sikkert fint å ha valp i permisjonen, med tanke på at man allerede er hjemme for eksempel.. Om det er mas, eller greit kommer jo helt an på dere.. Klarer dere å gi hunden det den trenger av kos, stell, oppdragelse og oppmekrsomhet med 2 små barn som krever sitt? Anonymkode: 00cd3...24d Endelig sover hele natten? Hehe.. langt ifra.. jeg (baby) er våken 5-10 ganger pr natt, og førstemann sov ikke en hel natt før a var 2 år gammel. Ja, det er et godt spørsmål, klarer vi det? Aner ikke. Mest sannysnlig. Fra 19 og utover er det jo bare oss og ingen unger. Og på dagtid er det relativt rolig, når eldste er i barnehagen. Jeg vet ikke om vi noensinne er hjemme på den måten mer i livet før vi blir pensjonister, 8-16-jobb er vel heller ikke optimalt mtp valp... Ikke godt å si gitt. Anonymkode: 8bdba...d48
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #5 Skrevet 30. mars 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi skal kanskje ha hund i mannens del av permisjonen (Baby vil da være 10-12mnd). Tenker det passer bra, for da slipper valpen å være alene hjemme, samtidig så får mannen ta tissing om natta, og babyen har forhåpentligvis begynt å få hele netter. Anonymkode: 00cd3...24d Forhåpentligvis, ja. Det håper jeg og, for deres og for vår del Men som jeg skrev høyere opp har min litt å slekte på hva angår søvnproblemer. Men ikke dumt å ta det når en faktisk er mye hjemme og kan være med hunden. Valper skal jo ikke være alene... Et alternativ er at vi skaffer oss en voksen hund, da, men av den rasen jeg vet passer oss er det svært sjeldent voksne til salgs. Kanskje vi kunne hatt en hund på prøve og sett Anonymkode: 8bdba...d48
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #6 Skrevet 30. mars 2016 Trodde, ut i fra overskriften, at du var en tenåring som nylig hadde flyttet hjemmefra. Når er du moden...? Veldig rart spørsmål når du er i en familiesituasjon med to barn. Anonymkode: 67b7b...dd1 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #7 Skrevet 30. mars 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Trodde, ut i fra overskriften, at du var en tenåring som nylig hadde flyttet hjemmefra. Når er du moden...? Veldig rart spørsmål når du er i en familiesituasjon med to barn. Anonymkode: 67b7b...dd1 moden, som i når er familien moden for hund. trodde det sa seg selv at en hund eies av familien.. Anonymkode: 8bdba...d48
Gjest Haaploes Skrevet 30. mars 2016 #8 Skrevet 30. mars 2016 Jeg ville vel søkt grundig rundt etter en voksen eller unghund før jeg hadde begitt meg ut på prosjekt valp med baby allerede i hus. Samtidig er jo minstemann nå såpass stor at du vet hvordan dagene dine er. Du har hatt hund før, du kjenner familien din og du kjenner deg selv. Orker du å ha valp nå?
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #9 Skrevet 30. mars 2016 For å si det sånn så har jeg hatt min del av barn som ikke sover en hel natt. Eldste sov aldri en hel natt før han var 4.. Lillebroren sov vel natta rundt når han var 9mnd.. Så de trenger ikke slekte på hverandre.. (Sånn ellers så liker storebror å stå opp halv 7tidden, mens lillebror helst vil sove til 9, og blir muggen om man vekker han.. :p ) Vi kunne aldri hatt baby i den verste perioden, samtidig så er det utrolig hva man klarer når man er midt oppi det og er innstilt på det. Sikkert enklere å bare ta alt det ille på en gang, og valpetiden varer jo ikke evig. Som jeg skrev over, så skal vi ha hund i mannens permisjon. Nå er de eldste så store, og vi vet hva vi kan klare og ikke klare. Nøye gjennomtenkt her. Du vet jo selv hva du kan klare. Omplasseringshund kan nok og være en god ide, men da bør du vite hvorfor hunden gies bort. Mange gir bort "umulige" hunder, og er det noe du kan orke nå? Da kan det jo nesten være enklere med en valp som ikke har problemer.. Anonymkode: 00cd3...24d
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #10 Skrevet 30. mars 2016 Vi tok hund da minste barnet var nesten 1 år, og pappaen hadde 5 mnd igjen med permisjon. Tenkte det var en lur ting når han allikavel var hjemme og valpen da fikk selskap. Ser nå 1 år senere at det var kanskje ikke det smarteste valget. Det har helt klart gått veldig greit, men slitsomt å få en baby til når babyen man alt har et på tur og ikke være baby lengre. Kjenner stor forskjell nå som minste snart er 2 år og valpen ikke er fult så mye valp lengre. Hadde definitivt ikke gjort det igjen, til tross for at det gikk greit når vi først gjorde det. Anonymkode: 87dfd...92d
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #11 Skrevet 30. mars 2016 14 minutter siden, Haaploes skrev: Jeg ville vel søkt grundig rundt etter en voksen eller unghund før jeg hadde begitt meg ut på prosjekt valp med baby allerede i hus. Samtidig er jo minstemann nå såpass stor at du vet hvordan dagene dine er. Du har hatt hund før, du kjenner familien din og du kjenner deg selv. Orker du å ha valp nå? Vet ikke. Jeg har hatt valp før. Men da hadde jeg ikke baby. Men valp er jo en million ganger enklere enn baby, da, og jeg har vel bare godt av å komma meg ut av huset, men jeg vil ikke påta meg noe jeg ikke klarer. Tror dog jeg har en tendens til å tro at ting er verre enn de er. Anonymkode: 8bdba...d48
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #12 Skrevet 30. mars 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: For å si det sånn så har jeg hatt min del av barn som ikke sover en hel natt. Eldste sov aldri en hel natt før han var 4.. Lillebroren sov vel natta rundt når han var 9mnd.. Så de trenger ikke slekte på hverandre.. (Sånn ellers så liker storebror å stå opp halv 7tidden, mens lillebror helst vil sove til 9, og blir muggen om man vekker han.. :p ) Vi kunne aldri hatt baby i den verste perioden, samtidig så er det utrolig hva man klarer når man er midt oppi det og er innstilt på det. Sikkert enklere å bare ta alt det ille på en gang, og valpetiden varer jo ikke evig. Som jeg skrev over, så skal vi ha hund i mannens permisjon. Nå er de eldste så store, og vi vet hva vi kan klare og ikke klare. Nøye gjennomtenkt her. Du vet jo selv hva du kan klare. Omplasseringshund kan nok og være en god ide, men da bør du vite hvorfor hunden gies bort. Mange gir bort "umulige" hunder, og er det noe du kan orke nå? Da kan det jo nesten være enklere med en valp som ikke har problemer.. Anonymkode: 00cd3...24d Ja, det kan jo være bagasje. Men jeg tenkte mer en litt eldre hund som ikke skal avles på lenger. Men valp frister mest, da den vil forme seg etter vår familie (men da er det jo ansvaret med sosialisering og kurs, da ) Anonymkode: 8bdba...d48
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå