Gå til innhold

Saus til wok

Gjest Badebuksa

Anbefalte innlegg

Gjest Badebuksa

Hva er DIN beste woksaus? Ikke ferdigkjøpt... 

Jeg trenger tips. Jeg liker Go-tan eller hva det heter, men jeg er litt lei av helfabrikatasauser. Kunne tenkt meg å lage noe eget.

Jeg er allergisk mot soya, men skjønner at det er vanskelig å komme unna...? Ellers liker jeg det meste, ikke noe søtt da.. 

Skriv gjerne hva slags proteiner du bruker sausen til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg elsker denne teriyakisausen! Ser du ikke tåler soya,  men.. Best til biff,  men funker også til svin, kylling og laks. 

Pleier også å lage noe lignende denne sursøt-sausen. Slumper litt, men den oppskriften er veldig lik. Best til kylling og svin, men funker også til laks og biff.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa
1 minutt siden, FantasDick skrev:

Jeg elsker denne teriyakisausen! Ser du ikke tåler soya,  men.. Best til biff,  men funker også til svin, kylling og laks. 

Pleier også å lage noe lignende denne sursøt-sausen. Slumper litt, men den oppskriften er veldig lik. Best til kylling og svin, men funker også til laks og biff.  

Jeg tåler ingenting ;) Orker ikke ta hensyn til alt.. soya blir jeg kvalm av, men hey! Blir kvalm av å ikke spise og.

Smaker den veldig appelsin? 

Er ikke glad i sursøtt, annet enn til oksestek. Men jeg kjøpte en østerssaus for mange herrens år siden (føles det ut som), og den var sursøt og gjorde seg til nudler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den smaker ikke appelsin, den bare gjør sausen søt og "frisk" synes jeg.

Jeg synes sursøt passer godt i svinewok med nudler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg pleier å lage woksaus av en blanding av oyster sauce, fish sauce (men bare litegranne, for den er veldig salt), presset hvitløk, hakket chili, fersk ingefær og presset lime. Aner ikke mengder eller blandingsforhold, jeg tar alltid bare litt av hvert (men som sagt, IKKE mye fish sauce!!) til jeg synes det smaker godt :jepp: Får alltid mye skryt av folk når jeg serverer wok'en min! (Men det kan muligens også være fordi jeg wok'er alle grønnsakene hver for seg så de bevarer crunch'en og ikke blir vasne :) )

Anonymkode: 1a807...80b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

-Kokosmelk og currypaste

-Kokosmelk og fiskesaus

-Woksaus med eplemost (2 personer) :

1 dl eplemost

1/2 ts malt ingefær

1/2 ts maisena

Rør maisennamelet ut i eplemosten og tilsett ingefær. Hell woksausen over woken.

Anonymkode: 7f978...aac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

-Kokosmelk og currypaste

-Kokosmelk og fiskesaus

-Woksaus med eplemost (2 personer) :

1 dl eplemost

1/2 ts malt ingefær

1/2 ts maisena

Rør maisennamelet ut i eplemosten og tilsett ingefær. Hell woksausen over woken.

Anonymkode: 7f978...aac

Enig i at kokosmelk og currypaste blir til en god saus, men da lager man jo en thai red/green curry (etter hva slags curry paste man velger), og ikke egentlig en "wok".

Poenget med wok er at mat stekes kjapt, og på høy temperatur. Dette for å bevare smak og sprøhet (men mange gjør dessverre den feilen at de har for mye grønnsaker oppi av gangen, noe som funker dårlig, og spesielt når man bruker vanlig elektrisk komfyr, og ikke gass-komfyr).

Når alt er stekt sammen i wok'en vil man bare ha litt saus oppå som nærmest blir som en marinade, for å tilsette ekstra smak. Dersom man drukner retten i masse saus (som det jo gjerne blir dersom man lager saus av en boks med kokosmelk) vil grønnsakene fort bli vasne og bløte igjen. Og grønnsakene (f.eks. paprika og vårløk) i en thai curry er som oftest alltid mykere enn i en wok, nettopp fordi de koker i sausen.

Anonymkode: 1a807...80b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...