AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #1 Skrevet 30. mars 2016 Jeg har fått jobbtilbud, hvor det står dette om ferie: Rett til ferie og feriepenger og regler for fastsetting av ferietidspunkt er i henhold til Ferieloven. Jeg sliter med å tolke ferieloven. Der står det 25 dager, så da trodde jeg at jadda, 5 uker. Men nå ser jeg at det er snakk om 4 uker med 6 virkedager, + en grodag? Hva betyr dette? Betyr det at jeg har 5 uker, eller ikke? Om jeg tar meg fri i 4 uker, og vanlig arbeidstid er man-fre for meg, så har jeg jo bare tatt 20 faktisk dager fri? Eller? Anonymkode: 24536...245
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #2 Skrevet 30. mars 2016 Ingen? Jeg må svare ja eller nei snart, og om dette betyr at jeg ikke kan ta meg fri både 4 uker om sommeren og en til jul som jeg pleier så er det uaktuelt å ta jobben :/ Anonymkode: 24536...245
Viktualia Skrevet 30. mars 2016 #3 Skrevet 30. mars 2016 Ferieloven gir rett til 21 dager ferie, eller altså 4 uker med 6 virkedager + en Grodag slik du har funnet ut. Hvis det ikke står noe om tariffavtale eller lignende så har nok den arbeidsplassen bare 21 dager. Hvorfor ikke ta kontakt med den du har fått tilbudet av og sjekke hva som gjelder?
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #4 Skrevet 30. mars 2016 Ferieloven sier følgende: Arbeidsgiver plikter å sørge for at arbeidstaker gis feriefritid på 25 virkedager hvert ferieår. Men så stor det under som jeg ikke har sett før nå: som virkedager teller alle dager som ikke er søndager eller helligdager.. altså er lørdager en virkedag. Men når det står 25 feriedager, hvor jeg tar fri man-fre i 4 uker, så har jeg jo bare brukt 20 dager av ferien? Eller? Jeg har tatt kontakt med dem 2 ganger om andre ting allerede, og kontaktpersonen min der skulle ha ferie denne uken, så har ikke lyst til å mase på henne mer enn jeg absolutt må nå.. Anonymkode: 24536...245
Angelheart2 Skrevet 30. mars 2016 #5 Skrevet 30. mars 2016 Ferieloven gi helt riktig kun 4 uker + en dag, i disse 4 ukene regnes også lørdag som virkedag og da blir det 25 dager. Men de fleste arbeidsplasser følger tariffer som gir 5 ukers ferie, altså bedre vilkår enn ferieloven, noe som er fullt lov. Dersom kontrakten din ikke sier noe mer spesifikt enn at den følger ferieloven er det altså 4 uker + 1 dag som gjelder for deg.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #6 Skrevet 30. mars 2016 Men altså, hva betyr dette i praksis? Jeg skjønner fremdeles ikke. I min nåværende jobb har jeg ifølge timeregsystemet 25 feriedager. I den tilbudte jobben, ville det bare stått 21 dager? Eller? Om jeg tar fri man-fre, da har jeg jo brukt 5 dager. Har jeg mulighet til å ta fri man-fre fire eller fem uker? Om jeg bare tar enkeltdager, og alle disse dagene er på en ukedag (altså ikke lørdag eller søndag), har jeg da bare 21 dager å ta av? Selv om det står 25 dager i ferieloven totalt? Anonymkode: 24536...245
Gjest Margit Spat Skrevet 30. mars 2016 #7 Skrevet 30. mars 2016 Hvis arbeidsplassen kun gir ferie i henhold til arbeidsmiljøloven OG man jobber mandag - fredag, så har du rett til fire uker og en dag ferie (dvs 21 dager). Så lenge lørdag ikke er en arbeidsdag i jobben din, så kommer du ikke unna med å tenke enkeltdager, heller. De aller aller fleste arbeidsgivere følger en tariffavtale som gir fem uker ferie nå. Sjekk med dem om de har tariffavtale for sikkerhets skyld før du svarer ja eller nei.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #8 Skrevet 30. mars 2016 Du har 21 dager ferie ja. Anonymkode: 6df4b...e6a
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #9 Skrevet 30. mars 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har fått jobbtilbud, hvor det står dette om ferie: Rett til ferie og feriepenger og regler for fastsetting av ferietidspunkt er i henhold til Ferieloven. Jeg sliter med å tolke ferieloven. Der står det 25 dager, så da trodde jeg at jadda, 5 uker. Men nå ser jeg at det er snakk om 4 uker med 6 virkedager, + en grodag? Hva betyr dette? Betyr det at jeg har 5 uker, eller ikke? Om jeg tar meg fri i 4 uker, og vanlig arbeidstid er man-fre for meg, så har jeg jo bare tatt 20 faktisk dager fri? Eller? Anonymkode: 24536...245 Du har 5 uker, lørdag er virkedag. Men du kan ikke bestemme selv om du får ferie når det passer deg som du sier du alltid har gjort. Du er ikke garantert ferie i julen det er opp til arbeidsgiver og bestemme. Vet jo ikke hvilken jobb dette er snakk om men slik er vanlig praksis. Anonymkode: 46222...58b
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #10 Skrevet 30. mars 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du har 5 uker, lørdag er virkedag. Men du kan ikke bestemme selv om du får ferie når det passer deg som du sier du alltid har gjort. Du er ikke garantert ferie i julen det er opp til arbeidsgiver og bestemme. Vet jo ikke hvilken jobb dette er snakk om men slik er vanlig praksis. Anonymkode: 46222...58b Jeg vet jeg ikke kan bestemme selv når jeg skal ha fri (med unntak av rett på 3 uker sammenhengende om sommeren). Men nå sier jo du noe annet enn de andre: 5 uker. Om lørdag er virkedag, som det står, er det 4 uker og 1 dag. Blir så oppgitt av at ting er så vagt formulert alle veier. Også i min nåværende bedrift ser jeg de henviser til ferieloven, men jeg har da 25 dager i timesystemet å ta av, og har tatt ut alle 25 dagene hvert år uten at noen knyr. Og da altså fem faktiske ukedager, ikke inkludert lørdager. Anonymkode: 24536...245
Gjest Margit Spat Skrevet 30. mars 2016 #11 Skrevet 30. mars 2016 (endret) Ingen her kan vite om den nye arbeidsgiveren din er bundet av tariffavtale som gir fem ukers ferie eller ikke. Kan du ikke bare spørre hva dette punktet betyr, og om de har fem ukers ferie i hht tariff, slik jeg foreslo i mitt forrige innlegg? (Jeg mistenker nå at jeg vet hvorfor du ikke har bemerket akkurat dette allerede, for du har allerede signert kontrakten, har du ikke?) Endret 30. mars 2016 av Margit Spat
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #12 Skrevet 30. mars 2016 11 minutter siden, Margit Spat skrev: Ingen her kan vite om den nye arbeidsgiveren din er bundet av tariffavtale som gir fem ukers ferie eller ikke. Kan du ikke bare spørre hva dette punktet betyr, og om de har fem ukers ferie i hht tariff, slik jeg foreslo i mitt forrige innlegg? (Jeg mistenker nå at jeg vet hvorfor du ikke har bemerket akkurat dette allerede, for du har allerede signert kontrakten, har du ikke?) Jeg har svart på hvorfor jeg ikke har spurt dem ennå. Jeg har allerede spurt om flere andre ting, og har ikke lyst til å fremsto som Hun Dumme som maser når sjefen er på ferie, og som ikke klarer stille alle spørsmålene i en mail. Nei, jeg har ikke skrevet under. Du trenger ikke være spekulerende og ekkel. Jeg spør dem om jeg ikke får sikkerhet ved å spørre her. Anonymkode: 24536...245
Gjest Margit Spat Skrevet 30. mars 2016 #13 Skrevet 30. mars 2016 Til TS: Jeg beklager at du tar deg nær av det jeg skrev, for det var absolutt ikke meningen å virke ekkel. Ja, jeg er direkte, og jeg diller ikke, men ekkel kan jeg virkelig ikke se at jeg har vært. For øvrig vil du ikke få sikkerhet ved å spørre her, rett og slett fordi ingen her kan vite om arbeidsgiveren er bundet av en tariffavtale.
tingeling Skrevet 30. mars 2016 #14 Skrevet 30. mars 2016 Hvis kontrakten viser til Arbeidsmiljøloven så har du 4 uker + 1 dag.
Alenia Skrevet 30. mars 2016 #15 Skrevet 30. mars 2016 Noen bedrifter , feks butikker, hsr 6 dagers arbeidsuke. Da har man 25+1 dag ferie. For å få fri lørdag også. Er det feks en kontorjobb med mandag til fredagsjobb har man 20+1 dag ferie. 10,2% feriepenger ved 4 uker 12% ved 5 uker ferie (og den femte ferie uken som er regulert i tariffavtalene er egentlig bare 4 dager ferie ikke en uke).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå