Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hår nylig søkt om arbeidsavklaringspenger og skal en siste gang til legen for å få en fullstendig legeerklæring og mulig henvisning til dps. Så nå lurer jeg på hva som egentlig skal til for å få dette innvilget. Jeg mener å huske og ha lest et sted at det er når som har siste ordet når det gjelder at sykdommer og diagnoser er alvorlige nok til å få aap. Er det virkelig sånn? Man skulle jo tro at jeg utalelse fra en lege var bra nok om det står der at pasienten har nedsatt arbeidsevne. Legene vet jo faktisk dette best mtp det medisinske. For NAV er jo alle brukerne i systemet bare et nav på et papir og de har jo kanskje ikke møtt brukeren engang.

Men er det noen som vet hvordan det er? Har NAV siste ordet eller vil en fullstendig legeerklæring holde til å få aap innvilget?

Anonymkode: 3b595...f25

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er NAV som avgjør om du fyller vilkårene for AAP, men dette er en beslutning som tas på bakgrunn av legeerklæringen. Dersom NAV er i tvil om at prognosene eller diagnosen satt av lege er riktig kan de konferere med en lege som er godkjent av NAV. Men dersom legen har beskrevet et funksjonstap som tilsier at du er mer enn 50% arbeidsufør og du i tillegg fyller aktivitetskravet (at det er aktiv behandling eller venter på operasjon) skal det mye til å få avslag på AAP.
Du bør uansett ta en prat med din NAV-veileder før du søker AAP slik at du er sikker på at du får med all info med en gang.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, Angelheart2 skrev:
13 timer siden, Angelheart2 skrev:

Det er NAV som avgjør om du fyller vilkårene for AAP, men dette er en beslutning som tas på bakgrunn av legeerklæringen. Dersom NAV er i tvil om at prognosene eller diagnosen satt av lege er riktig kan de konferere med en lege som er godkjent av NAV. Men dersom legen har beskrevet et funksjonstap som tilsier at du er mer enn 50% arbeidsufør og du i tillegg fyller aktivitetskravet (at det er aktiv behandling eller venter på operasjon) skal det mye til å få avslag på AAP.
Du bør uansett ta en prat med din NAV-veileder før du søker AAP slik at du er sikker på at du får med all info med en gang.

Så NAV kan sette tvil om legens uttalelse er riktig?? Burde det ikke være nok at det faktisk kommer fra en lege som kanskje kjenner pasienten og har brukt tid på h*n. Får bare håpe på det beste da. Og håper at den min lege skriver er bra nok for de. Er mulig jeg får henvisning til dps også så.

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så NAV kan sette tvil om legens uttalelse er riktig?? Burde det ikke være nok at det faktisk kommer fra en lege som kanskje kjenner pasienten og har brukt tid på h*n. Får bare håpe på det beste da. Og håper at den min lege skriver er bra nok for de. Er mulig jeg får henvisning til dps også så.

Du får aap. Slapp av. Dersom du er syk og har sykemelding av lege og det har du jo.

Anonymkode: 2e2d6...be4

Skrevet

Det er dessverre ikke alltid legeerklæringene fra fastleger er helt troverdige..... Jeg har selv sett legeerklæringer der diagnosen er hodepine og legen mener personen er 100% arbeidsufør. Da krever som regel NAV noe mer dokumentasjon på hvorfor legen mener man ikke kan jobb i det hele tatt med litt hodepine. Samme gjelder ved "ryggvondt" uten noen definerte funn ved MR eller røntgen. De fleste av oss opplever vel litt vondt i hode og rygg fra tid til annen, men vi er da på jobb allikevel. Derfor er det viktig i slike tilfeller at legen beskriver en funksjonsvurdering, altså hva er det som gjør at denne pasienten ikke kan jobbe i det hele tatt med litt vondt i ryggen.
Ved skikkelige diagnoser og utfyllende legeerklæringer er det ikke noe problem.

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Husk på at nav ikke bare består av saksbehandlere som sitter nede på det lokale nav-kontoret. De bruker også egne leger til å avgjøre sakene. Ofte er det de legene som har siste ordet

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv opplevd at rådgivende lege hos NAV satte tilside uttalelser fra fastlege og spesialister, og jeg fikk avslag på søknad om det som den gangen het attføring.
Da jeg klaget på vedtaket ble det innkalt til basisgruppemøte med fastlegen tilstede.

Det viste seg at rådgivende lege ikke hadde satt seg inn i saken.
"Fatigue" var det symptomet han hadde hengt seg opp i.  Han trodde det var årsaken til søknaden, og begrunnet avslaget med at alle var trette og slitne av og til.
Han hadde ikke satt seg inn i sykdomsbildet, prøveresultater, eller lest legenes uttalelser i det hele tatt.

Da saksbehandler hørte rådgivende leges forklaring, omgjorde hun vedtaket der og da, og jeg fikk innvilget søknaden min.

Anonymkode: cf20a...124

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mener at det er kommunelegen som er med på å godta/avslå søknadene sammen med en saksbehandler fra NAV. Denne saksbehandleren jobber kun med søknader og kjenner ikke den som søker, de går kun ut i fra papirer fra fastlege og deltakerens saksbehandler. 

Anonymkode: ec0fb...5f0

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mener at det er kommunelegen som er med på å godta/avslå søknadene sammen med en saksbehandler fra NAV. Denne saksbehandleren jobber kun med søknader og kjenner ikke den som søker, de går kun ut i fra papirer fra fastlege og deltakerens saksbehandler. 

Kommunelegen? Du mener vel en lege ansatt i NAV?

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke kommunelegen, men trygdelegen/rådgivende lege som anbefaler godkjenning eller avslag.

Og som jeg skrev i innlegget over ditt, er man prisgitt at rådgivende lege setter seg ordentlig inn i saken før legen gir sin anbefaling. 

Anonymkode: cf20a...124

• Liker 1
Skrevet

Jeg har med legeerklæring fra fastlege søkt om AAP og fikk desverre avslag :( Skal heldigvis til fastlege i morgen, og da skal vi diskutere henvisning til DPS (som jeg skal kreve å bli henvist til). En legeerklæring fra spesialist veier vel litt tyngre enn fra fastlege har jeg hørt, selv om det kanskje er fastlegen som kjenner deg best. Uansett må du ikke gi opp å kjempe selv om det er ødeleggende og utmattende, du har krav på hjelp til å dekke livets opphold. 

Skrevet

Dere må huske på at en legeerklæring i seg selv ikke er nok for AAP. Det er i tillegg et aktivitetskrav.
Det vil si at du må enten være i noe form for aktiv behandling, vente på operasjon, rehabiliteringsopphold eller lignende. Det kan også være arbeidsrettede tiltak gjennom NAV.
Det er ikke slik at man automatisk har rett på penger fra NAV "bare" fordi man er syk. AAP er jo arbeidsavklaringspenger. Foregår ikke mye avklaring dersom man bare er syk. Det er derfor faktisk slik at dersom man er for syk til å delta på noe form for aktivitet så har man ikke rett på AAP (men da kan det være andre stønader som er aktuelle).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Den 30. mars 2016 at 23.39, AnonymBruker skrev:

Ja, nav kan bestride legens uttalelse, utrolig nok.

Anonymkode: 36554...c52

Skrevet
Den 30.3.2016 at 3.24, AnonymBruker skrev:

Jeg hår nylig søkt om arbeidsavklaringspenger og skal en siste gang til legen for å få en fullstendig legeerklæring og mulig henvisning til dps.

Har du hatt sykepenger i et år? Har du isåfall vært 100% sykmeldt uten å ha hatt noe samarbeid med NAV?

Skrevet
Den 31.3.2016 at 9.29, Angelheart2 skrev:

Det er dessverre ikke alltid legeerklæringene fra fastleger er helt troverdige..... Jeg har selv sett legeerklæringer der diagnosen er hodepine og legen mener personen er 100% arbeidsufør. Da krever som regel NAV noe mer dokumentasjon på hvorfor legen mener man ikke kan jobb i det hele tatt med litt hodepine. Samme gjelder ved "ryggvondt" uten noen definerte funn ved MR eller røntgen. De fleste av oss opplever vel litt vondt i hode og rygg fra tid til annen, men vi er da på jobb allikevel. Derfor er det viktig i slike tilfeller at legen beskriver en funksjonsvurdering, altså hva er det som gjør at denne pasienten ikke kan jobbe i det hele tatt med litt vondt i ryggen.
Ved skikkelige diagnoser og utfyllende legeerklæringer er det ikke noe problem.

Det er snakk om Arbeidsavklaringspenger, ikke uføre.  TS blir sendt til DPS, så legen trenger ikke gjøre noe annet enn å sende inn det skjema de får beskjed om, det trengs ikke full diagnose.  Man blir ikke sendt  til DPS fordi man har litt vondt i hodet. 

Skrevet
15 timer siden, Angelheart2 skrev:

Dere må huske på at en legeerklæring i seg selv ikke er nok for AAP. Det er i tillegg et aktivitetskrav.
Det vil si at du må enten være i noe form for aktiv behandling, vente på operasjon, rehabiliteringsopphold eller lignende. Det kan også være arbeidsrettede tiltak gjennom NAV.
Det er ikke slik at man automatisk har rett på penger fra NAV "bare" fordi man er syk. AAP er jo arbeidsavklaringspenger. Foregår ikke mye avklaring dersom man bare er syk. Det er derfor faktisk slik at dersom man er for syk til å delta på noe form for aktivitet så har man ikke rett på AAP (men da kan det være andre stønader som er aktuelle).

DPS er avklaring

Skrevet
Den ‎01‎.‎04‎.‎2016 at 23.18, Evilposelos skrev:

Det er snakk om Arbeidsavklaringspenger, ikke uføre.  TS blir sendt til DPS, så legen trenger ikke gjøre noe annet enn å sende inn det skjema de får beskjed om, det trengs ikke full diagnose.  Man blir ikke sendt  til DPS fordi man har litt vondt i hodet. 

Det er uansett behov for en full legeerklæring ved søknad om AAP. Jeg vet TS her sier hun er henvist til DPS, så da er det helt sikkert greit i akkurat dette tilfellet Jeg svarte litt mer på generelt grunnlag fordi det var flere som stilte spørsmålstegn ved at NAV overprøver legens uttalelse.

DPS er for øvrig ikke alltid avklaring. I flere tilfeller er behandling hos DPS å regne som vedlikeholdsbehandling og da er det ikke nok til å regnes som avklarende behandling og man har dermed ikke rett på AAP bare på grunnlag av at man er hos DPS.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...