Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg sliter veldig med hva jeg skal bli og hva skal jeg studere, ikke ulikt fra mange andre. Men uansett dette plager meg veldig. Jeg har alltid vært opptatt av å finne min lidenskap, alltid gått og stusset på det. Jeg personlig vet ikke hva jeg liker. Jeg gjør det ok på skole og jeg er ganske sosial. Men har aldri hatt en hobby eller en ting jeg brenner får. Selvsagt har jeg prøvd ut ting som fotball, musikk osv, men aldri følt noe interesse.  Jeg tror selvsagt jeg er ikke aleine, men av og til føler jeg det. Fordi alle mine venner har en hobby eller lidenskap som f.eks politikk eller for den saks skyld Gaming.

Dagene min ser slik: skole, hjem og ser på en serie eller Youtube. Føler jeg ikke gjør noe produktiv i live mitt. Jeg har i grunn ikke noe jeg ser frem til. På et eller annet måte føler jeg tomhet i dagene mine.

Hoved grunnen til at jeg skriver dette er at jeg vet ikke hva jeg kommer til å studere. For ikke så lenge siden måtte vi velge hvilke programfag vi komme til å ta 2 året på videregående skole. Jeg tok realfag, men jeg vet ikke om det er meg. Jeg får til sånne fag, men det var et eller annet som gjorde at jeg var ikke 100% sikker på valget mitt. Dette fikk meg til å tenke ekstra på hva jeg virkelig liker. Og jeg ble veldig usikker. Dere vil sikkert si snakk med familie og venner eller rådgiver på skolen. Og det har jeg gjort, men føler de hjelper ikke. Så jeg lurer på om det er noe fagfolk som kan hjelpe meg. Jeg vet rådgiver er en fagperson som skal hjelpe egentlig hjelpe, men jeg føler ikke hun gjør så mye annet enn å fortelle om hva ting går ut på faglig. Jeg vet ikke hvem jeg kan henvende meg til som kan veilede meg. Jeg tenker hovedsakelig noen privat? Kanskje en person som er spesialisert innafor dette emne?

Håper dere skjønner hva jeg vil frem. Fordi jeg hadde veldig mange tanker når jeg skrev dette. Vist det var noe dere ikke forstår gjerne spør. Har litt lust å høre om andre har vært i samme situasjon? Hvordan fant deres lidenskap?

Endret av deima
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm. Jeg får litt inntrykk av at du tenker vi alle er født med en lidenskap og vi må bare finne den. Men det man kaller lidenskap er jo ofte bare den første tingen man føler seg flink til. Hvis du ikke har funnet noe enda så er det helt greit, og helt normalt, men hvis du tenker mye på det ville jeg kanskje vært litt ekstra frampå når det gjalt å prøve nye ting. Jobbe litt frivillig kanskje, lese bøker, lese artikler, lese blogger, prøve ut treninger, diverse. 

Jeg bare sulla rundt på videregående, droppet ut, så ville jeg bli psykiater/lege (fordi da ville jeg vært en FLINK person), så ville jeg bli psykolog (hjelpe folk), så ville jeg ta matte (det er jeg flink i), så tok jeg et programmeringsfag (wow, GØY!), så et par til; plutselig hadde jeg en bachelor og nå har jeg straks master i Informatikk. Men jeg vet enda ikke helt hva jeg vil drive med. 

Ikke stress, du finner ut av det :)

Skrevet

Finn noe du syns er morsomt å gjøre, og bli skikkelig flink i det. Det er ganger hvor du kommer til å synes at det ikke er gøy lenger, men det kommer til å snu igjen, så ikke gi opp selv om du ikke alltid synes det er like gøy. 

Men jeg tror ikke lidenskapen din kommer fordi du er god i noe, men fordi du viser andre hvordan man blir god i det. Jeg tror lidenskapen din kommer til å være og hjelpe andre for å komme til samme nivå som deg. 

Så prøv å bli god i noe. Det kommer selvfølgelig til å være gøy å bli god i det, men jeg tror den største gleden kommer til å være når du hjelper andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...