Gå til innhold

Når man flytter og det man tar med av ting og tang.


Lillesøster

Anbefalte innlegg

Vi har et bad, der vi har et stort speil som henger løst på veggen. Det jeg lurer på er om dette speilet skal henge igjen når vi flytter. Noe forteller meg at det som sitter løst skal vi ta med. Men så er jo dette en del av badet da. Jeg er usikker. Noen som vet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man skal ikke ta med det som er en del av inventaret, hvis man ikke har avtalt noe annet på forhånd. I utgangspunktet pleier man å si at det som sitter fast hører med leiligheten, men det baderomsspeilet blir nok regnet som del av inventaret likevel.

Min mor måtte feks avtale at hun ville ta med en del løse klesskap på forhånd, ellers ble det regnet som del av inventaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg flyttet hit - så hadde de tidligere eier'ne til og med skrudd ut alle lyspærene :o

Untatt èn - de trodde den "hadde gått". Men jeg trengte bare å skru den til - så vips, så hadde jeg faktisk èn lyskilde :sjarmor:

Hadde jeg fortalt selger'ne om det - så hadde de vel antakelig gjort krav på den pæra også :roll:

Men - seriøst. Aner ikke hva som "hører til" jeg altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er skrudd fast skal ikke tas med. Løst badespeil er en nøtt, siden speil på en måte hører badet til. Men; trenger du det? Trenger de nye beboerne det?

Kan dere ikke avtale om det? HVis de vil ha det, kan de kanksje kjøpe det og du få deg nytt, hvis det ikke sitter fast, så kanskje de uansett vil kjøpe nytt?

Min erfaring er at alt sånn kan man bli enige om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler nok at det mest riktige er å la speilet være på badet ja. En annen ting jeg lurer på er toalettlokket. Jeg har et meget lekkert et og ville gjerne beholde det. Men min samboer klarte ikke å få skiftet dette før visning, dermed ble det liggende på. Er det upassende å spørre om vi kan ta det med oss. Hva synes dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes at du skal la toalettsetet være igjen.

Kanskje det var en av disse to tingene som gjorde at kjøperen valgte leiligheten.

Kjøp heller nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg sjekket skulle "veggfast" inventar følge med boligen dersom det ikke er opplyst om noe annet.

Ja dette er greit. Årsaken til at jeg spurte er at speilet ikke er veggfast. Derfor ble jeg usikker. Men jeg innser nå at jeg lar det henge.

Håper det ikke var toalettskålen hun falt for :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det viktigste er at det er speil og toalettsete der. du kan jo snakke med kjøper, og spør om det er ok at du tar det med deg videre mot at du erstatter det med noe nytt (dersom nevnte toalettsete har stor affeksjonsverdi... :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(dersom nevnte toalettsete har stor affeksjonsverdi...  :ler:  )

:oops: Ja det er fint. Det er et helt spesielt et og har fått mye oppmerksomhet. Det var bare produsert noen få av dem. Men jeg får vel bare la det være... :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ta med deg dolokket, erstatt det med et pent hvitt et. Tror ingen vil reagere på det, herregud...

Hadde faktisk en diskusjon med noen ang. hva som henger fast og ikke... De mente oppvaskmaskin måtte bli igjen, for den hang jo fast :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med deg dolokket, erstatt det med et pent hvitt et. Tror ingen vil reagere på det, herregud...

Hadde faktisk en diskusjon med noen ang. hva som henger fast og ikke... De mente oppvaskmaskin måtte bli igjen, for den hang jo fast :o

Nei, jeg kunne aldri ha tatt det med meg uten å spørre. Det er et alt for frekt. Nei nå har jeg tenkt. Jeg må nå psykisk forberede meg på å skilles med toalettlokket. :grinele:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt som er festet til tak/vegger skal bli igjen. Men da vi kjøpte denne leiligheten hadde den forrige eieren skrudd ut håndtakene i veggen over badekaert. :o Og en venninne av meg kjøpte leilighet for noen uker siden, da hun skulle overta den viste det seg at den forrige eieren hadde skrudd ut kleshenger/skohylle fra gangen og skapet over vasken på badet. Synes det er ganske frekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis speil, hyller, dolokk, taklamper osv mengler bør man ta det opp med megler. Dette er en del av taksten og noe kjøper dermed har betalt for hvis ikke annet er avtalt. Man kan selvfølgelig spørre kjøper, men å bare ta det ned er uakseptabelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis speil' date=' hyller, dolokk, taklamper osv mengler bør man ta det opp med megler. Dette er en del av taksten og noe kjøper dermed har betalt for hvis ikke annet er avtalt. Man kan selvfølgelig spørre kjøper, men å bare ta det ned er uakseptabelt.[/quote']

Håper ingen misforstår mitt opprinnelige spørsmål. Her er det ikke snakk om å fjerne noe som ikke skal erstattes. Vel, jeg er ferdig tenkt nå. Har fått gode og hjelpfulle svar.

Takk til alle.

Kommer snart tilbake med mer., :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes det kan være ganske vanskelig å avgjøre hva som er "fastmontert" og hva som ikke er det.

Hyller som er skrudd fast på veggen er jo fastmontert, men jeg vil ikke si at det er naturlig at det følger med en leilighet. Vi flyttet for to mnd siden, og tok ihvertfall ned hyller fra stuen. Vi hadde (dyre!) hyller i samme serie som resten av stuemøblene, og det ville vært unaturlig å la det være igjen.

Da vi flyttet inn hadde den tidligere eieren tatt med seg alt av lamper og endel panelovner. Vi lot slike ting bli igjen, men vi tok med etpar av de dyreste gardinstengene. Iflg vår mekler var det valgfritt om man lot gardinstengene henge igjen eller ikke..

T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det kan være ganske vanskelig å avgjøre hva som er "fastmontert" og hva som ikke er det.

Hyller som er skrudd fast på veggen er jo fastmontert, men jeg vil ikke si at det er naturlig at det følger med en leilighet. Vi flyttet for to mnd siden, og tok ihvertfall ned hyller fra stuen. Vi hadde (dyre!) hyller i samme serie som resten av stuemøblene, og det ville vært unaturlig å la det være igjen.

Da vi flyttet inn hadde den tidligere eieren tatt med seg alt av lamper og endel panelovner. Vi lot slike ting bli igjen, men vi tok med etpar av de dyreste gardinstengene. Iflg vår mekler var det valgfritt om man lot gardinstengene henge igjen eller ikke..

T.

Jøss, gardinstengene hadde jeg da tenkt å ta med meg. Er det vanlig å la være igjen?

Dit vi skal flytte har de tatt ned ovnene. Det synes jeg er rart. Det føles rart, fordi jeg er noe jeg tenker følger med huset. Taklamper lar vi stå igjen, men det er fordi det er relativt enkel lamper vi har nå. Men hadde jeg hatt en flott stor en som jeg hadde gitt mye penger for, ja da hadde jeg tatt den med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taklamper og varmeovner skal stå igjen. Når man skal selge kan det være lurt å lage en liste over hva man tar med seg, f.eks gardinstenger, lamper, varmeovner og skap, for å unngå misforståelser. Har sett en liste over hva som skal være igjen, men husker ikke hvor jeg så den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, gardinstengene hadde jeg da tenkt å ta med meg. Er det vanlig å la være igjen?

Dit vi skal flytte har de tatt ned ovnene. Det synes jeg er rart. Det føles rart, fordi jeg er noe jeg tenker følger med huset. Taklamper lar vi stå igjen, men det er fordi det er relativt enkel lamper vi har nå. Men hadde jeg hatt en flott stor en som jeg hadde gitt mye penger for, ja da hadde jeg tatt den med.

Mekleren vi brukte sa at de fleste lot gardinstenger være igjen, men man kunne ta de med seg.

Lamper skal følge med leiligheten. Vi hadde noen ganske fine vaierspotter og noen andre dyre taklamper som jeg veldig gjerne ville hatt med meg, men da burde vi opplyst om dette på visning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...