AnonymBruker Skrevet 29. mars 2016 #1 Skrevet 29. mars 2016 Ung jente som gjerne vil ned 15-20kg. Har en passe fysisk jobb, men har de siste tre månedene trent regelmessig utenom. Jeg trener på treningssenter (kun gruppetimer) ca 5 dager i uken. Likevel går jeg ikke et gram ned i vekt. Vet kosthold har mye å si så jeg har kuttet ut brød, dressinger/ majones men det holder ikke. Har en fryktelig uvane med å spise om natten. Det er slitsomt fordi jeg sover ALDRI en hel natt i strekk uten å våkne 3-4 ganger. Så da våkner jeg, og får lyst på godteri eller hva som måtte være tilgjengelig. Jeg trenger virkelig hjelp til å slutte med det for jeg trenger for min egen del å gå ned i vekt.. jeg snuser også, som også er en skrekkelig ting å holde på med. Noen i samme situasjon som har noen motiverende råd å komme med?:-) Anonymkode: 3b943...202
himmeloghav Skrevet 29. mars 2016 #2 Skrevet 29. mars 2016 Det er kostholdet du må jobbe med. Du er aktiv nok. Ikke ha godteri i hus. Spis det en gang i uken eller begrens inntaket. Spis sunt og prøv å aktivisere deg med noe annet om natten. 3
Sheherasade Skrevet 29. mars 2016 #3 Skrevet 29. mars 2016 Trening gir faktisk ganske lite utslag når man vil gå ned i vekt. Man må trene fryktelig mye for å brenne kalorier man får i seg. Så det beste for å gå ned i vekt er å jobbe med kostholdet og kalori-inntaket. Noe som funker godt for meg er å bruke aktivitetsbånd (f.x. Fitbit HR) med app hvor man systematisk og detaljert logger alt man spiser og drikker. Da får man en god oversikt over kalori-inntak versus hva man forbrenner i løpet av døgnet. Det var en vekker for meg i hvert fall, jeg ante ikke at småting jeg spiste gav så mye utslag på kaloriene, og derfor hadde jeg ikke klart å gå ned. Så det kan være et godt verktøy for å holde oversikten. Men det hører jo ut som om du allerede har identifisert hovedutfordringen, nemlig å spise om natten. Men da må du nok kutte ned på kaloriene i løpet av dagen. Eventuelt spis noe sunt og kalori-fattig om natten. 4
Gjest baremeg89 Skrevet 30. mars 2016 #4 Skrevet 30. mars 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ung jente som gjerne vil ned 15-20kg. Har en passe fysisk jobb, men har de siste tre månedene trent regelmessig utenom. Jeg trener på treningssenter (kun gruppetimer) ca 5 dager i uken. Likevel går jeg ikke et gram ned i vekt. Vet kosthold har mye å si så jeg har kuttet ut brød, dressinger/ majones men det holder ikke. Har en fryktelig uvane med å spise om natten. Det er slitsomt fordi jeg sover ALDRI en hel natt i strekk uten å våkne 3-4 ganger. Så da våkner jeg, og får lyst på godteri eller hva som måtte være tilgjengelig. Jeg trenger virkelig hjelp til å slutte med det for jeg trenger for min egen del å gå ned i vekt.. jeg snuser også, som også er en skrekkelig ting å holde på med. Noen i samme situasjon som har noen motiverende råd å komme med?:-) Anonymkode: 3b943...202 Kanskje du ikke spiser nok i løpet av dagen og dermed blir sulten på natten? prøv å spise 2skiver grovbrød med Makrell i tomat/egg, havregrøt med litt bær osv og se om det hjelper hvis du spiser fettfattig kan det være at det trigger sult hos deg (det gjør det hos meg da jeg spiser magre meieriprodukter) spiser ca 10 mandler i gresk yoghurt/ halv avokado/steker mat uten fett, men tilsetter en sp olivenolje i grønnsaker. (Alt etter dagsmeny) det gjør at jeg ikke kjenner like stor sug etter noe..
veraa94 Skrevet 30. mars 2016 #5 Skrevet 30. mars 2016 Jeg syns jo at et grunnleggende spørsmål her er å spørre om du er veldig overvektig i utgangspunktet, siden du vil ned hele 15-20kg. Du er jo i mye aktivitet og jeg vet av erfaring at hvis jeg våkner mye om natten skyldes det ofte at jeg ikke har spist nok den dagen. Jeg håper alle (og det gjelder ikke bare denne tråden) er litt kritiske til hvilke råd de gir før de vet mer om utgangspunktet. For 15-20kg er mye og jeg vil ikke risikere å gi deg et råd som fører til en usunn kroppsvekt hos deg. 1
jabx Skrevet 30. mars 2016 #6 Skrevet 30. mars 2016 Du må trene styrke. At fysisk aktivitet ikke skal ha noe å si høres merkelig ut. Forbrukes magiske kalorier da eller?
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #7 Skrevet 30. mars 2016 Anbefaler deg å ikke ha godteri i hus. Jeg har helt sluttet å kjøpe usunn mat og siden butikken ikke er åpen om natten får du jo ikke tak i godteri. Anonymkode: ce76c...170 1
Mozell Skrevet 30. mars 2016 #8 Skrevet 30. mars 2016 Kast alt av godteri, chips, brus osv.. Jeg leste for noen dager siden at sterk mat kan hjelpe på forbrenningen. F.eks ta og bland tobaco og vann i et shotteglass. Vet selvfølgelig ikke om det funker, men leste ei som anbefalte det. Jeg er avhengig av burn, som ikke er bra. Men det jeg Gjør er å legge av 25,- (ca så mye en burn koster) de gangene jeg klarer å gå på butikken uten å legge en burn i handlekorgen. Med det får jeg en belønning for å ikke drikke burn. Det kan du f.eks gjøre med godteri. Finn ut hvor mye penger du bruker på usunne ting og legg det av de dagene du klarer å holde deg unna det. Og ta en gulrot eller annen grønnsak/frukt og spis istedenfor godteri på natten. Det gjør jeg hvis jeg plutselig for godtertrang 😊 Håper det ordner seg for deg, og du er ikke den eneste som har dette problemet!
Sheherasade Skrevet 30. mars 2016 #9 Skrevet 30. mars 2016 4 timer siden, jabx skrev: Du må trene styrke. At fysisk aktivitet ikke skal ha noe å si høres merkelig ut. Forbrukes magiske kalorier da eller? Det er ikke det jeg sa. Men hvor mye man brenner for f.x. en times intens trening, versus hvor lett det er å få i seg like mange kalorier, er det enklere å justere kostholdet. Det man trener blir mer en "bonus" i tillegg. Og mange som trener mye/hardt blir ekstra sultne og spiser mer. Da går vinninga opp i spinninga. 5
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #10 Skrevet 30. mars 2016 Du er mer enn aktiv nok. Det du må fokusere på er kostholdet og her er nattspisingen hovedproblemet. Før du har klart å kutte ut dette kan du trene til du ser mann med ljåen uten at du får de resultatene du ønsker deg. Kan det være at du føler dette suget om natten fordi du spiser for lite i løpet av dagen? Anonymkode: db6d9...e82 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #11 Skrevet 30. mars 2016 Tusentakk for svar alle sammen! Jeg har meldt meg inn i vektklubben for å ha en viss kontroll nå, håper jeg klarer å være flink til å bruke det. Som sagt trener jeg ca 5. Dager i uken (mest styrke, men varierer litt) det hjelper lite på vekta, selv om formen selvsagt blir bedre. Jeg kan nok kanskje med fordel prøve å få i meg litt mer på dagtid, jeg er dårlig på å spise lite og ofte, og jeg får nok ikke i meg nok.. når det gjelder vekta, så vil jeg ikke si det er "skadelig" for meg å gå ned 15-20 kg. Vil alikevel ikke være helt på ønsket vekt dersom jeg når målet. Men det er en start, og det er ikke veldig langt fra ønsket vekt!:-) setter veldig pris på alle svar, tusentakk😊 Anonymkode: 3b943...202
Mis(s)Understood Skrevet 30. mars 2016 #12 Skrevet 30. mars 2016 (endret) Det blir nok lettere å gi passende råd dersom du kan si hva du spiser på en helt vanlig dag, og sånn ca høyde og vekt. Endret 30. mars 2016 av Mis(s)Understood 4
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #13 Skrevet 30. mars 2016 Det kan jeg jo gjøre.. Til frokost: to knekkebrød med gulost/ skinke/ leverpostei. Har jeg smørepålegg som leverpostei så dropper jeg smør. Til lunsj: 2-3 knekkebrød med skinke/ leverpostei/ gulost, noen ganger en frukt som appelsin i tillegg. Til middag: det varierer jo veldig, men stort sett alt lages fra bunnen av, og jeg prøver å holde meg til en porsjon. Innimellom måltidene så hender det at jeg hiver i meg et par knekkebrød/ frukt eller i verste fall noe snop som ikke er sunt.. Middagen pleier å spises på kvelden, så det blir liksom middag og kveldsmat i én. Også våkner jeg jo om natten og propper i meg ting jeg ikke burde. Jeg er ca 168 høy og veier ca 92kg Anonymkode: 3b943...202
Tibbie Skrevet 30. mars 2016 #14 Skrevet 30. mars 2016 Du må nok spise mindre, ja. Å bygge muskler er kjempebra for forbrenninga, men vil du ha et kjapt resultat, må du kutte ned på matinntaket. Ikke få panikk og løpe til fryseren med én gang du kjenner sultfølelsen. La den eksistere. Er det noe du kan gjøre for å være mer trøtt om natten sånn at du ikke våkner, eller at du ikke orker stå opp om du skulle våkne? Eventuelt kan du prøve å bytte ut snopet og nattmaten med noe som er veldig lett. Hva med popcorn uten smør? Kanskje du kan bytte ut brus med kullsyrevann? 1
Gjest Endaen Skrevet 30. mars 2016 #15 Skrevet 30. mars 2016 Kast alt av godteri! Kjøp inn frukt du kan knaske på om natten, ikke ideelt det heller, men tilfredsstiller søtsuget og er mye sunnere. At du våkner så mange ganger om natten er jo ikke bra i seg selv, jeg ville gått til lege, kanskje det er en grunn til det? Ville byttet ut noe av styrketreningen med kondisjon, kondisjonstrening forbrenner mye mer og det vil kunne være en topp motivator i starten. Styrke er også viktig, men du som vil ned så mye bør absolutt trene kondisjonen og. Hvis du stopper med nattspisinga vil nok også mye være gjort, regn ut hvor mye du spiser av kcals om natta, det kan være en øyenåpner.
BlendaSensitive Skrevet 30. mars 2016 #16 Skrevet 30. mars 2016 (endret) Jeg forstår du blir sulten og fysen om natta. Det der var ikke mye mat for en på 92 kg og trener 5 dager i uka! frokost: to knekkebrød med gulost/ skinke/ leverpostei. Har jeg smørepålegg som leverpostei så dropper jeg smør. lunsj: 2-3 knekkebrød med skinke/ leverpostei/ gulost, noen ganger en frukt som appelsin i tillegg. middag: det varierer jo veldig, men stort sett alt lages fra bunnen av, og jeg prøver å holde meg til en porsjon. Innimellom måltidene så hender det at jeg hiver i meg et par knekkebrød/ frukt eller i verste fall noe snop som ikke er sunt.. Frokost og lunsj: Nå vet jeg ikke hvilket knekkebrød du spiser men de varier mellom 35-65 kcal per skive x 5 knekkebrød = 175-325 kcal. 10 gram ost (26%ost) per skive (da er jeg raus, ferdige skiver er dette) 50 gram = 169 kcal. (31% fett ost= 193 kcal) = 344 - 518 kalorier på frokost OG lunsj. Middag har jeg jo ingen aning om hva du spiser, men jeg bruker med to posjoner, ligge på 400-700 kcal, avhengig av hva som spises. Do the math... Klart som pokker du er sulten! Og kroppen tar de letteste energi kildene som finnes, nemlig godteri når du er som svakest. Bytt ut knekkebrød med MAT, i allefall enten frokost eller lunsj. Og selvfølgelig ikke godis, i allefall ikke som erstatning for mat. Men med bra kosthold tror jeg suget etter godteri blir mindre. Her er en kalkulator, kjøp en kjøkkenvekt og vei maten din, få en balanse mellom proteiner, fett (ca 20-30%) og karbohydrater. http://www.myfitnesspal.com Finnes mange andre, andre bruker vektklubben men den koster penger. Endret 30. mars 2016 av BlendaSensitive edit 3
BlendaSensitive Skrevet 30. mars 2016 #17 Skrevet 30. mars 2016 1 time siden, Tibbie skrev: Du må nok spise mindre, ja. Å bygge muskler er kjempebra for forbrenninga, men vil du ha et kjapt resultat, må du kutte ned på matinntaket. Ikke få panikk og løpe til fryseren med én gang du kjenner sultfølelsen. La den eksistere. Er det noe du kan gjøre for å være mer trøtt om natten sånn at du ikke våkner, eller at du ikke orker stå opp om du skulle våkne? Eventuelt kan du prøve å bytte ut snopet og nattmaten med noe som er veldig lett. Hva med popcorn uten smør? Kanskje du kan bytte ut brus med kullsyrevann? Seriøst? mennesket ligger på max 1300-1400 kalorier og veier over 90 kilo og trener fem dager i uka. H'n må ha mer mat, og i allefall mer av rett mat i form av proteiner og grønnsaker. 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #18 Skrevet 30. mars 2016 Knekkebrød inneholder veldig mye karbohydrater, opptil hele 70 %. Karbohydrater er "skjult sukker". Hvis du baker knekkebrødene selv av frø, blir de mye sunnere. Anonymkode: 25efa...a89
Pringle Skrevet 30. mars 2016 #19 Skrevet 30. mars 2016 Du trenger ikke kutte ut noe hvis du ikke vil. Det du trenger for å gå ned i vekt, er å spise passe mange kalorier. For å bryte en uvane må du bare bestemme deg, og innføre andre vaner isteden. Spis skikkelige måltider gjennom dagen, det er det samme hvor mange måltider, det er det samme hva du spiser, men spis måltider med ordentlig, god, variert og NOK mat. Istemmer "kast godteriet". Du trenger nattesøvnen, og hvis du vet at du har godteri i skapet, du er sulten, du er vant til å spise godteri om natta... du vet hva som skjer. Det er ikke farlig å ha lyst på godteri uten å spise det. Et tips ang menyen din - spis litt grønnsaker til hvert eneste måltid, og sammen med noe protein og fett, og eventuelt noe stivelse og/eller frukt. Karbohydrat er det energigivende makronæringsstoffet du lettest kan kutte ned på uten at det får negative konsekvenser, men det er ikke noe negativt med karbohydrat i seg selv, og kostholdet må ses under ett. Variasjon og matglede er viktig. Husk at kostholdet ditt i dag skal "konkurrere" med godteri. Velg noe som både er sunt og som du liker. 3
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #20 Skrevet 30. mars 2016 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Ung jente som gjerne vil ned 15-20kg. Har en passe fysisk jobb, men har de siste tre månedene trent regelmessig utenom. Jeg trener på treningssenter (kun gruppetimer) ca 5 dager i uken. Likevel går jeg ikke et gram ned i vekt. Vet kosthold har mye å si så jeg har kuttet ut brød, dressinger/ majones men det holder ikke. Har en fryktelig uvane med å spise om natten. Det er slitsomt fordi jeg sover ALDRI en hel natt i strekk uten å våkne 3-4 ganger. Så da våkner jeg, og får lyst på godteri eller hva som måtte være tilgjengelig. Jeg trenger virkelig hjelp til å slutte med det for jeg trenger for min egen del å gå ned i vekt.. jeg snuser også, som også er en skrekkelig ting å holde på med. Noen i samme situasjon som har noen motiverende råd å komme med?:-) Anonymkode: 3b943...202 Vet du hvorfor godteri og den slags ikke er bra sånn helt eksakt ? hva er mekanismen bak sånn i grove trekk ? Det er mye bedre at du spiser og demper det søtsuget tidligere på dagen slik at du blir mettet på det lenge før du legger deg. Gjør dette rett etter en treningsøkt hvis du likevel må ha det for å dempe søtsuget. Anonymkode: ca0f2...7a7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå