Manamana Skrevet 29. mars 2016 #1 Skrevet 29. mars 2016 Jeg og kjæresten skal til Roma i mai, men ingen av oss har vært der før. Noen med noen som helst Roma-erfaring som har noen tips å komme med i forhold til hotell? Vi skal reise med norwegian, og lander på Roma-Fiumicino flyplass. Vi vil reise så billig som mulig, og et superfint hotell er ikke så viktig- så lenge det er rent og pent er vi fornøyde. beliggenheten er viktigere. Vi har sett på Hotel Lazio ( Via Vicenza, 8, Rome, Italia ). Noen som har bodd på dette hotellet før? Står at det er et par kilometer fra sentrum, vil det være noe problem å gå inn til sentrum? Er det dyrt med taxi i Roma, og lønner det seg heller å bestille et hotell med bedre beliggenhet for å spare kostnader på taxi? Tar imot all hjelp med stor takk!
Gjest morhjertegod Skrevet 29. mars 2016 #2 Skrevet 29. mars 2016 Har ikke noe hotell anbefalinger (husker ikke navnene der vi har bodd) Men vi ender ofte på grensen til Vatikanstaten, trives best i den delen av byen. Taxi er ofte vanskelig å få tak i, men fult mulig, greie priser. Men ta tog/buss fra flyplassen, i selve Roma funker turistbussene strålende. Da kjøper du bare en billett for dagene dere er der, så hopper dere av og på som dere vil. Kommer ofte, funker som bare det. Roma virker stort, men man kan fint få meg seg mye til fots. Skal du ha taxi fra Roma til Flyplass, bestill dage i forveien, for å være sikker. Gled deg, fineste byen i verden. Husk lite klær og solkrem, varmt i mai.
Manamana Skrevet 29. mars 2016 Forfatter #3 Skrevet 29. mars 2016 11 minutter siden, morhjertegod skrev: Har ikke noe hotell anbefalinger (husker ikke navnene der vi har bodd) Men vi ender ofte på grensen til Vatikanstaten, trives best i den delen av byen. Taxi er ofte vanskelig å få tak i, men fult mulig, greie priser. Men ta tog/buss fra flyplassen, i selve Roma funker turistbussene strålende. Da kjøper du bare en billett for dagene dere er der, så hopper dere av og på som dere vil. Kommer ofte, funker som bare det. Roma virker stort, men man kan fint få meg seg mye til fots. Skal du ha taxi fra Roma til Flyplass, bestill dage i forveien, for å være sikker. Gled deg, fineste byen i verden. Husk lite klær og solkrem, varmt i mai. Tusen takk for gode tips! Tar ca 30 min å gå fra hotellet til sentrum i følge google maps, så det er jo ikke så altfor ille. Har hørt at det lønner seg å gå mye for å se "mest mulig" av Roma Turistbuss høres lurt ut, det må vi benytte oss av. Vi gleder oss veldig!
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #4 Skrevet 30. mars 2016 Vi har vært i Roma flere ganger, og har stort sett bodd i sona Trastevere-Vatikanet. Vi bruker å ta taxi til og fra flyplassen, men har faktisk aldri tatt taxi innen Roma. Det er korte avstander og greit å gå. Trafikken er kaotisk, og tror nesten det kan være enklere å gå på dagtid enn å ta en taxi. Roma er en fantastisk by, gled dere! Anbefaler et besøk i Trastevere på kveldstid, stemningen der er utrolig koselig! Om dere vil besøke Vatikanet, kan det lønne seg å leie guid på forhånd, da slipper dere de laaaaaange køene og får med mye informasjon. Det er bla en norsk dame som har turer dit, husker ikke navnet, men google norsk guide i Roma, så popper hun nok opp! Sukk, fikk lyst tilbake til Roma! Anonymkode: c403e...f2d
AnonymBruker Skrevet 1. april 2016 #5 Skrevet 1. april 2016 Ååå :-( Såååå HELDIG. Ville egentlig ikke klikke meg inn på tråden her, blir sjalu, for jeg har så lyst til å dra tilbake!! Uansett jeg og kjæresten hadde vår første ferietur sammen, i Mai i fjor. Veldig romantisk by. Vi bodde på champagne palace som var sentralt. Hotellstandarder i Roma er IKKE høy.. Så jeg tror ikke dere trenger å bruke så lang tid på å bestemme dere hvilket hotell dere skal velge, dere skal jo utforske byen uansett! Jeg likte champagne palace hotellet, det var høyt i taket på rommene og rommene var ikke slitte. Maten i Roma er ikke til å skrøyte av, men veldig billig å spise der!! Skal du smake god italiensk mat så finner du nok dessverre den i de andre store italienske byene. Roma er en travel turistby, og dette er nok en av de store grunnene til at maten er så som så på resturantene. Vi fant faktisk de beste pizzaene på små koselige fastfood kiosker langs de små gatene. Der klipper de opp hvor stort pizzastykke du vil ha :-) To øl, to brus og 2 store pizzastykker kostet oss 50 norske kroner. Kos dere!! Satser på å dra ned igjen neste år ettersom samboer elsket byen han også. Men vi må se andre land også.. Hehe. Som han sa "vi kan ikke BARE dra til Roma selv om det frister." Anonymkode: 8f083...c22
Gjest morhjertegod Skrevet 2. april 2016 #6 Skrevet 2. april 2016 Spis dere Romerne spiser, du vil ikke bli skuffet. Om du spørr de på hotellet, eller en Italiener hvor de spiser på en fredag-lørdagskveld, så vil du oppleve fantastisk mat, fantastisk stemning.
McAdams Skrevet 3. april 2016 #7 Skrevet 3. april 2016 Vi reiser til Roma på onsdag! Skal være til søndag. Aldri vært der før og er veldig spent! Vi skal bo på et guesthouse (Residenza il Magnifico). Håper det er et greit utgangspunkt for å utforske byen. Vi ville gjerne bo nærmere Vatikanet, men lommeboka bestemte denne gang. Tar gjerne i mot alt av tips og "triks". Holder på å lese meg opp, men det er jo ofte personlige erfaringer og tips som er kjekke å følge! 1
Safiye Skrevet 3. april 2016 #8 Skrevet 3. april 2016 Her en liten kort liste med noen stikkord til tips: - Om dere skal inn i colosseum, kjøp billetter (og besøk) Forum Romanum før dere drar til Colosseum. Billettkøen er kortere, og med billetten til Forum, kommer dere direkte inn i Colosseum uten å måtte stå i kø (bruk samme billett som til Forum) - Stå opp tidlig, typ 7-8 tiden og gå rundt om i gatene for å ta de nydeligste bildene uten at dere blir forstyrret av turister. - Dra til vatikanet om kvelden, gjerne rett før det stenger kl.23. Kjøp en is på veien; Oldbridge Gelalato ligger ved siden av vatikanet og er et av de beste i området. - Unngå turistattraksjonene mellom kl. 10-13, det er da de verste folkemengdene er der. Vatikanmuseet anbefales å dra så sent som mulig. - Ta i bruk joggeskoene, ikke ta taxi rundt om kring. Prøv å gå uten kart, Roma er best når byen utforskes litt tilfeldig. - Spis på små steder, ikke nær turistattraksjonene. Jeg skal forøvrig på min 5 tur til Roma i sommer, gleder meg vilt mye! 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2016 #9 Skrevet 4. april 2016 Det enkleste og billigste er å kjøpe 3 eller 7-dagers kort som virker på metro, buss, trikk og lokale tog. Offentlig kommunikasjon er integrert med Google maps, så det er bare å klikke der man vil reise til så finner den ut hva som er raskest og hvor man må gå på/av. Anonymkode: 36da0...120
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå