AnonymBruker Skrevet 29. mars 2016 #1 Skrevet 29. mars 2016 Om man er havnet i en situasjon hvor alle nød-etater trengs (for eksempel boligbrann med skadde eller bilkrasj med skadde), hvem ringer man av de tre (brannvesen, helsevesenet, eller politiet)? Man trenger vel bare å ringe en av de så vil de ordne med mannskap fra de andre nød-etatene, ikke sant? Anonymkode: d5932...708
Gjest Blomsterert Skrevet 29. mars 2016 #2 Skrevet 29. mars 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om man er havnet i en situasjon hvor alle nød-etater trengs (for eksempel boligbrann med skadde eller bilkrasj med skadde), hvem ringer man av de tre (brannvesen, helsevesenet, eller politiet)? Man trenger vel bare å ringe en av de så vil de ordne med mannskap fra de andre nød-etatene, ikke sant? Anonymkode: d5932...708 Virker som det mest fornuftige er å ringe ambulanse. Er vel viktigst å tenke mennesker framfor annet.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2016 #3 Skrevet 29. mars 2016 Overskriften er en smule vissvisende. En mann eller man? Brenner det, ringer du brannvesenet, før huset brenner ned og de kontakter helse og politi. Er brannen bagatellmessig slukker du og ringer helse. Ved kræsj ringer du ambulanse, de kontakter politiet og om nødvendig brannvesenet. Å ringe polititet ved personskade er der flere avissaker på at ikke fungerer, polititet kontakter ikke helse. Men dette er ingen regel uten unntak, du eller man og mann må bruke hodet og tenke hvem som trengs mest. Anonymkode: 920e3...953 3
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2016 #4 Skrevet 29. mars 2016 Jeg husker ikke helt hvor, men leste at det er lettest å nå igjennom til 112. Det stemmer at ringer du en så kan de kontakte de andre etatene lett, jeg måtte tilkalle brannvesenet pga brann og da hadde de også med seg to ambulanser og politi. Anonymkode: ee445...757
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2016 #5 Skrevet 29. mars 2016 Så lenge den nødetaten du ringer til også trengs har det liten betydning hvilken av dem du ringer. Du ringer ikke brannvesenet om du slås ned eller politiet om du har fått hjerteinfarkt, men hvis flere nødetater trengs kan du forsåvidt ringe hvilken som helst av de du trenger. Jeg hadde likevel ringt 113 ved alvorlig personskade, selv hvis det f.eks. brant i tillegg. Grunnen til det er at de som sitter på AMK, altså de som tar telefonen når du ringer 113, er spesielt godt forberedt på å gi deg som melder råd om hva du kan gjøre for den syke/sårede mens ambulansen er på vei. Selvsagt finnes det unntak, hvis skaden åpenbart ikke forverres i mellomtiden og du har en våpendesperado i naborommet ringer du fort politiet først uansett, men du tar poenget. Hvem du kan få på tråden er også et hensyn å ta, ikke bare hvem de eventuelt kan sende ut. Men en ting jeg vil nevne: Tidligere var det i hvert fall slik at samtaler til 112 automatisk ble koblet over via et annet mobilnett dersom du ikke fikk kontakt med egen operatør Det var ikke tilfelle med 110 og 113, selv om de også var nødnumre. Det er mye mulig det er endret, men da var det i hvert fall tryggest å ringe 112 om du slet med dekningen og hadde grunn til å tro at andre operatører hadde bedre dekning. Anonymkode: 29311...d44 3
Zzyzx Skrevet 30. mars 2016 #6 Skrevet 30. mars 2016 AMK, 110-sentraler og politiets operasjonssentraler kan samhandle direkte med de andre etatene over Nødnett. Om nødvendig så kan de også koble din telefonsamtale inn i gruppesamtale med flere etater. Du ringer derfor dit det er mest kritisk. Brenner det, men du ikke er klar over personskade, så er det 110. Bilulykke med personskade meldes primært til 113.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #7 Skrevet 30. mars 2016 Jeg ville ringt brann, for jeg kjenner til litt for mange tilfeller hvor politiet ikke vidreformidler i tide. Anonymkode: efb4e...235
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #8 Skrevet 30. mars 2016 Den 29.3.2016 at 18.24, Blomsterert skrev: Virker som det mest fornuftige er å ringe ambulanse. Er vel viktigst å tenke mennesker framfor annet. selv tror jeg at jeg hadde ringt alle tre. just in case. Anonymkode: 8b907...860
Gjest Blomsterert Skrevet 30. mars 2016 #9 Skrevet 30. mars 2016 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: selv tror jeg at jeg hadde ringt alle tre. just in case. Anonymkode: 8b907...860 Jo,greit å gardere seg: -D men tror at første kr hadde blitt 113 om folk var skadet.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #10 Skrevet 30. mars 2016 Husker ingen kritikken etter drapene på bussen på høyfjellet for noen år siden? Nødetatene klarte ikke å samarbeide. Anonymkode: 920e3...953
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #11 Skrevet 30. mars 2016 Den 29. mars 2016 at 18.20, AnonymBruker skrev: Om man er havnet i en situasjon hvor alle nød-etater trengs (for eksempel boligbrann med skadde eller bilkrasj med skadde), hvem ringer man av de tre (brannvesen, helsevesenet, eller politiet)? Man trenger vel bare å ringe en av de så vil de ordne med mannskap fra de andre nød-etatene, ikke sant? Anonymkode: d5932...708 Bilkrasj med skade hadde jeg ringt 113. Ved boligbrann hadde jeg ringt 110. Anonymkode: 7c5d9...28a
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #12 Skrevet 30. mars 2016 Dette gjelder vel stort sett ved ulykker. Jeg ville ringt AMK, sagt at det gjaldt en ulykke og bedt om at de koblet inn alle etater. Men det er ikke ditt ansvar å huske på dette. Som tommelfingerregel - ved personskader, ring 113. Anonymkode: bc188...b01
Alice123 Skrevet 30. mars 2016 #13 Skrevet 30. mars 2016 Jeg ville ringt 113, da de kan gi veiledning til hva jeg burde gjøre ved personskade samt at de melder videre til 112 og 110.
Zzyzx Skrevet 31. mars 2016 #14 Skrevet 31. mars 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Husker ingen kritikken etter drapene på bussen på høyfjellet for noen år siden? Nødetatene klarte ikke å samarbeide. Anonymkode: 920e3...953 Siden den gang har de tatt i bruk nytt samband som skal gjøre akkurat den biten enklere.
Lanista1984 Skrevet 31. mars 2016 #15 Skrevet 31. mars 2016 Må aldri ringe mann under krise! Ringe kvinne! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå