Gå til innhold

Trygt å reise til Tyrkia?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde tenkt å reise til Tyrkia med barna i sommer, men har nå ombestemt meg pga alle urolighetene som er der. Ser at reiseselskapene har halvert bilettene til landet, men at de likevel sier det er "trygt nok" for turister. IS har uttalt at de ønsker å ødelegge turismen i Tyrkia. Familien har en leilighet i der (Alanya), så det har alltid vært en selvfølge å reise dit. Jeg tror ikke situasjonen i landet bir bedre neste år heller. 

Skummelt med alt som står i media om bombeangrep i hovedstaden o.l. Alanya ligger jo et lite stykke unna hovedstaden, men likevel.. 

Hva tenker dere? 

Anonymkode: b26c5...ee4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, Tyrkia har jo blitt veldig mye mer ustabilt enn det var for noen år siden og tyrkiske myndigheter er i ferd med å fullstendig rasere landet. Pressefriheten er borte, internett er sensurert, politiske motstandere blir fengslet, landet har aktivt støttet diverse jihadist-grupperinger i Syria med våpen og penger, de har velvillig fungert som et transittland for både fremmedkrigere og migranter og de har startet en borgerkrig med den kurdiske befolkningen. Det er et skikkelig drittland spør du meg, men på tross av at det er mange både i og utenfor Tyrkia som har interesser av å ramme tyrkiske myndigheter økonomisk ved å skremme vekk turistene, så er Tyrkia et stort land og sjansen for å bli rammet av et terrorangrep er veldig liten (om enn større enn i andre land.)

Kort sagt ville jeg ikke ha reist til Tyrkia fordi jeg misliker tyrkiske myndigheter sterkt. Jeg hadde imidlertid ikke unnlatt å dra på grunn av terrorfrykt. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke reist til Tyrkia nå. Hadde aldri tatt sjansen på å ta med barna mine til det landet. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

For å si det sånn; det er tryggere å reise til Tyrkia enn å ta bilen til jobb i morgen.

Anonymkode: 7aef0...e31

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har du egentlig lyst til å reise (med barn!) til Tyrkia uansett?

Anonymkode: 3ac16...e84

• Liker 5
Skrevet

Hvorfor risikere sine egne barns liv med en billig tur til muslim land å krig ? Ser bare ikke poenget i å gjøre noe sånt. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i Tyrkia (Side) på grunn av jobb akkurat nå. Er veldig rolig, lite mennesker osv. Hadde ikke latt være å reise pga terrorfrykt. Når det gjelder tyrkiske myndigheter er jeg helt enig, men det er jo lokal befolkningen som lider over manglende turisme.

Anonymkode: 66377...d7f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

0g hvorfor legge fra seg masse turist-kroner i dette landet??  :angry:

Anonymkode: 3ac16...e84

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Bli litt mer oppegående nå da. Vi lever i en fredelig del av verden der du har tid og overskudd til å gjøre litt research selv. Slutt og besøk og reis til den muslimske delen av verden og andre steder der de bryter menneskerettigheter som en regel og ikke unntak. Kutt nå bare ut. Tyrkia er et okkupert rike som driver med menneskerettighetsbrudd. Ikke bidra til det. Folk i europa må bli mer kritiske til hvem og hva de bytter penger med, slipper inn i sitt eget land osv.

Anonymkode: 4e208...c42

• Liker 6
Skrevet

Jeg ville ikke brukt pengene mine i Tyrkia eller et annet muslimsk land med tvilsomme rettigheter for folk. Holder meg til Europa for det meste.

• Liker 3
Skrevet

Trådstarter sier hun har familie i Tyrkia, da er det selvfølgelig et ønske at barna skal møte slektninger de bare kan treffe en gang i året. Det gjør avgjørelsen vanskeligere. Kan ikke familien i Tyrkia søke om turistvisum og reise til Norge?

Å kjøpe sydentur ville jeg ikke gjort, hvis det bare var for å få halv pris i forhold til Kanariøyene.

Størst fare for å havne i et terrorangrep i turiststeder som Alanya eller Istanbul, på flyplasser og andre steder der folk samles. Brutalt som det sies, så er drap på vestlige mer omtalt i Europa. Å ramme vestlige mål vil ramme turistnæringen.

Vestlige som oppholder seg på landsbygda kan også være i fare for å kidnappes.

Hvor rolig det er på stedet de skal til, må nesten TS få rede på ved å spørre de som bor i landet. Vis litt ryggrad og undersøk selv. KG kan ikke bestemme hva du skal gjøre.

• Liker 2
Skrevet
27 minutter siden, ops2 skrev:

Trådstarter sier hun har familie i Tyrkia, da er det selvfølgelig et ønske at barna skal møte slektninger de bare kan treffe en gang i året. Det gjør avgjørelsen vanskeligere. Kan ikke familien i Tyrkia søke om turistvisum og reise til Norge?

Å kjøpe sydentur ville jeg ikke gjort, hvis det bare var for å få halv pris i forhold til Kanariøyene.

Størst fare for å havne i et terrorangrep i turiststeder som Alanya eller Istanbul, på flyplasser og andre steder der folk samles. Brutalt som det sies, så er drap på vestlige mer omtalt i Europa. Å ramme vestlige mål vil ramme turistnæringen.

Vestlige som oppholder seg på landsbygda kan også være i fare for å kidnappes.

Hvor rolig det er på stedet de skal til, må nesten TS få rede på ved å spørre de som bor i landet. Vis litt ryggrad og undersøk selv. KG kan ikke bestemme hva du skal gjøre.

Man må ikke ha familie i Tyrkia for å ha leilighet der ;)

Hadde forøvrig selv ikke villet dra til Tyrkia, spesielt ikke med barn! På samme måte som jeg hadde holdt meg unna Tunisia - terrorfare. Ønsker ikke å bli slaktet ned på en strand feks. Å sette en prislapp på sine barn (billig sydentur til et land med økt terrorfare og et drittregime) er ikke annet enn noe spesielt...

• Liker 2
  • 2 måneder senere...
Skrevet

Hei! :) Terror kan skje hvor som helst nå for tiden,- og i å med at turismen har gått kraftigt ned i Tyrkia i sommer så er nok ikke disse typiske turiststedene plassene terroristene går etter først. Jeg for min del hadde vært mer redd for å reise til europeiske storbyer og dratt på sydenferie til Spania, Frankrike og Italia,- der det har kommet trusler fra IS om å angripe i sommer. 

Jeg var i Alanya i mai, og jeg skal ned igjen 2 uker i juli. Selvfølgelig tenker jeg på at noe kan skje, -  men som sagt. Det kan det gjøre hvor som helst,- og en vet aldri hvor og når. Jeg har det i bakhodet at noe kan skje og oppsøker ikke store folkemengder. Men jeg skal ikke la frykten ødlegge for ferien min :) Sikkerheten på tyrkiske flyplasser, eller flyplassene i Antalya og Gazipaza er jo også veldig god,- mye bedre enn på europeiske flyplasser der en kan valse inn på flyplassen med både det ene og andre uten å bli sjekket. Politiet er også veldig synlig i gatene,- og på strendene så går det vakter/politi jevnlig og sjekker. 

Så jeg sier; Reis og kos deg,- men ta dine forhåndsregler :) 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, bergensjente28 skrev:

Hei! :) Terror kan skje hvor som helst nå for tiden,- og i å med at turismen har gått kraftigt ned i Tyrkia i sommer så er nok ikke disse typiske turiststedene plassene terroristene går etter først. Jeg for min del hadde vært mer redd for å reise til europeiske storbyer og dratt på sydenferie til Spania, Frankrike og Italia,- der det har kommet trusler fra IS om å angripe i sommer. 

Jeg var i Alanya i mai, og jeg skal ned igjen 2 uker i juli. Selvfølgelig tenker jeg på at noe kan skje, -  men som sagt. Det kan det gjøre hvor som helst,- og en vet aldri hvor og når. Jeg har det i bakhodet at noe kan skje og oppsøker ikke store folkemengder. Men jeg skal ikke la frykten ødlegge for ferien min :) Sikkerheten på tyrkiske flyplasser, eller flyplassene i Antalya og Gazipaza er jo også veldig god,- mye bedre enn på europeiske flyplasser der en kan valse inn på flyplassen med både det ene og andre uten å bli sjekket. Politiet er også veldig synlig i gatene,- og på strendene så går det vakter/politi jevnlig og sjekker. 

Var det deg selv eller trådstarter du prøvde å berolige med dette innlegget...

TS. Jeg skjønner ikke at folk vurderer å reise til ett muslimsk drittland med overhengende terrorfare med barna sine,  bare fordi det er billig.

• Liker 3
Skrevet
7 timer siden, bergensjente28 skrev:

Hei! :) Terror kan skje hvor som helst nå for tiden. Jeg for min del hadde vært mer redd for å reise til europeiske storbyer og dratt på sydenferie til Spania, Frankrike og Italia,- der det har kommet trusler fra IS om å angripe i sommer. 

Jeg var i Alanya i mai, og jeg skal ned igjen 2 uker i juli.  og på strendene så går det vakter/politi jevnlig og sjekker. 

http://www.liveleak.com/view?i=f07_1465577104

Så det holder ikke med bare livreddere på strendene? Høres trygt ut.

AnonymBruker
Skrevet
Den ‎29‎.‎03‎.‎2016 at 17.11, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde tenkt å reise til Tyrkia med barna i sommer, men har nå ombestemt meg pga alle urolighetene som er der. Ser at reiseselskapene har halvert bilettene til landet, men at de likevel sier det er "trygt nok" for turister. IS har uttalt at de ønsker å ødelegge turismen i Tyrkia. Familien har en leilighet i der (Alanya), så det har alltid vært en selvfølge å reise dit. Jeg tror ikke situasjonen i landet bir bedre neste år heller. 

Skummelt med alt som står i media om bombeangrep i hovedstaden o.l. Alanya ligger jo et lite stykke unna hovedstaden, men likevel.. 

Hva tenker dere? 

Jeg har to små barn, og ville selvsagt ALDRI tatt dem med til et muslimsk land på ferie. Dette er fordi jeg er glad i barna mine, og vil ikke utsette dem for rasistiske, seksuelt perverterte og voldelige muslimske land

Anonymkode: b1541...f09

AnonymBruker
Skrevet
Den ‎15‎.‎06‎.‎2016 at 20.55, Jens skrev:

Var det deg selv eller trådstarter du prøvde å berolige med dette innlegget...

TS. Jeg skjønner ikke at folk vurderer å reise til ett muslimsk drittland med overhengende terrorfare med barna sine,  bare fordi det er billig.

Enig. Fatter det ikke. Er ikke disse folka glad i barna sine? Eller er det lav IQ som gjør at de velger å reise til muslimske land? Land hvor folk ser på hvite mennesker som horer og "vantro". Nei takk, holder meg kun til siviliserte land.

Anonymkode: b1541...f09

AnonymBruker
Skrevet
Den 29.3.2016 at 17.11, AnonymBruker skrev:

Hva tenker dere? 

Terror kan skje overalt, selv i trygge Norge.
Men jeg føler at Tyrkia er spesielt utsatt, så der tør jeg ikke reise.

Tør ikke reise til andre Sydenland heller...

Det blir Danmark i år og... 

men trygt er det no k ikke der heller. Det tryggeste er å bli hjemme.... 
Kjøpe seg solarium og se på reisevideoer på nettet o glate som en har vært i Syden :D

Men ups, en kan jo risikere å snuble i dørstokken og daue. En er egentlig ikke trygg noe sted.

Spøk til alvor.
Jeg kjenner to damer som alltid reiser til Tyrkia. Hun ene reiser i år og, hun er ikke redd, har mange venner i Tyrkia og har leilighet hun eier der nede. Hun andre har valgt å reise til POlen i år pga hun ikke tør å reise til Tyrkia.

Det er litt som "lotto" dette, det KAN skje terrorangrep akkurat der du er - men mest sannsynlig ikke, 

for der finnes så mange andre mål for terroristene...

Åh så jeg skulle ønske det var fred på jord. Hvorfor kan vi ikke alle være venner, heller nysgjerrig på kulturen til de andre landene, lære av hverandre, respektere at vi tror på forskjellige ting osv? 
Jeg hater krig og terror! Det er for mange maktsyke menn i verden, det er det som er problemet...

og IS bruker religion som unnskyldning for å lokke til seg sympatisører, på samme  måte som Hitler brukte religion for å vinne sympati, jødene var skylden til alt bla bla... eller Romeriket, der ble jo folk kristnet for å samle riket....

Religion kan kanskje være skylden til mang en krig i verden... Veldig synd. Men jeg skal ikke si at om alle trodde på det samme ville der vært fred. For så enkelt er det ikke. Så lenge der finnes maktsyke menn (og kvinner) i verden, så vil der være krig.
Dessverre.

Anonymkode: fe779...748

AnonymBruker
Skrevet
Den 15.6.2016 at 18.08, bergensjente28 skrev:

Det er gjerne storbyer og flyplasser som er målet... 
Det tryggeste er bilferie nedover Europa  og å reise til småbyer som ingen bryr seg om.
Ulempen er at det ikke er trygt å kjøre bil heller, folk kjører som noen svin.
Det er farlig å leve - ingen har hittil overlevd!

Anonymkode: fe779...748

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...