AnonymBruker Skrevet 29. mars 2016 #1 Skrevet 29. mars 2016 Heisann. Er vegetarianer, og har de siste dagene fulgt med på jerninntaket - da jeg har hatt mistanke om jernmangel. Jeg får i meg 1/2- 1/3 av det jeg burde Prøver å finne mat jeg kan spise, men det virker nærmest umulig å unngå jernmangel... Har noen noe tips til vegetariske oppskrifter/matvarer som inneholder mye jern? Vil helst unngå tabletter. Så at rugbrød inneholder mye jern. Kjøpte meg en pakke i stad. Etter å ha spist en skifte hadde jeg ifølge en matapp fått i meg 5% av det jeg burde ha i meg daglig :-/ Huff, jeg trenger virkelig gode råd! Spiser verken kjøtt eller brød(utenom rugbrød). Anonymkode: 5818e...910
veraa94 Skrevet 30. mars 2016 #2 Skrevet 30. mars 2016 Et raskt søk på google vil gi deg info om dette. For enkelhetsskyld kan jeg fortelle deg at ting som nøtter, frø, linser, fullkornsprodukter, bønner og tørket frukt er gode jernkilder. Spis også mye mørkegrønne grønnsaker, men hold deg unna spinat. Spinaten i seg selv inneholder relativt mye jern, men også mye oksalsyre som vil forhindre opptak av jern til blodet. Drikk gjerne et glass appelsinjuice til maten, da vitmain C virker stimulerende på opptaket av jern. Unngå å drikke kaffe, grønn te og cola til måltider, da dette hemmer opptaket. Hold det utenom måltidene. Jeg vet ikke hvor lenge du har vært vegetarianer, men uansett vil jeg anbefale deg å ta en kontroll hos din lege for å sjekke blodverdiene dine, ettersom du mistenker at du får i deg for lite jern. Da kan du få svar på om du får i deg for lite jern og du kan få oppfølging frem til du er oppe på et bra nivå
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå