Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg er en jente på 24 og jeg har veldig lyst til å bli eventplanlegger. Jeg skjønner jo at dette ikke er et sikkert yrke og alt det der, men den sjansen tar jeg gledelig. Jeg har hele livet slitt veldig med å finne ut hva jeg vil jobbe med, og hvilken utdanning jeg skal ta. Og det jeg har prøvd har ikke vært rett. Det jeg derimot vet er at jeg er en learning by doing person, liker godt å samarbeide, er kreativ, liker å planlegge, liker å reise, møte nye folk osv. 

Er det noen her som vet eller har noen tips om hvor det er lurest å starte - for å kunne bli dette? Hvilket studie? Hvor - Norge, utlandet? 

Jeg tror eventplanlegger hadde passet meg godt og er noe jeg hadde trivdes veldig godt med. Tenker da gjerne i form av å arrangere og gjennomføre store eventer, typ festivaler ol. Men også interne, lokale eventer på et mindre sted, hjemme hos folk osv.
Har minimalt med erfaring, så det er jo noe jeg må opparbeide meg på en eller annen måte. Nærmeste jeg selv har gjort (bortsett fra å arrangere hjemmefest liksom, haha) er da jeg og noen venninner arrangerte et lørdagsmøte - et fullt program med sanger, underholdning, mat, prat, konkurranser osv - der vi stod for alt. Vi inviterte hele bygda, og lokalet ble jammen fyllt opp også. haha. Vi var ganske så unge når vi gjorde dette, men det ble stor suksess og var utrolig gøy! Husker det godt enda.

Uansett, dette er noe jeg virkelig vil prøve! Problemet er bare at jeg ikke vet hvor jeg skal starte.. hehe. 
Tips og svar mottas med stor takk!

Anonymkode: c77ca...b53

AnonymBruker
Skrevet

Hvis dette er noe du virkelig vil, kan det kanskje være noe i å starte opp for seg selv? 

Vet ikke om det finnes utdannelse på området, men det finnes alternative måter å lære seg på også:

• Les deg opp på alt du kommer over av bøker, og på nett (sikkert mye å finne etter litt googling)
  • Søk  på jobber - eller hvis økonomien tillater det: frivillige verv - hvor du får en rolle i eventplanlegging.
  • Hvis ikke du får napp på punktet over, spør om du kan bli med som "flue på veggen" for å lære. 
  • Våg å lage eventer selv, bare for å få treningen (og kanskje litt ekstra cash) - da har du også en portfolio etterhvert å vise til

Siste punktet kan raskt være første steg til å ha eget foretak.
Det er dog tungt å skulle starte opp for deg selv, og skal du lykkes er det mye som må på plass, spesielt:

• Et solid nettverk. Dess større og sterkere nettverk du har, dess bedre og større eventer vil du få til (fordi du får til å huke tak i nettopp den artisten eller konfransieren)
  • 1-2 gode venner som vil være med deg i oppstarten. Det er tungt å dra lasset alene.
  • En god nettside
  • God sans for forretningsutvikling, og hvordan håndtere markedsføring av deg selv best mulig .

Lykke til!

Anonymkode: 671a9...c6c

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes utdanninger i "event management» både i Norge og utlandet, og både offentlige og private skoler. Sjekk lærestedenes nettsider/Facebooksider, les om studienes innhold og undersøk om det finnes muligheter for å kontakte nåværende eller tidligere studenter for å høre om deres erfaringer.

Fag som ikke er direkte event-rettet, men som kan være matnyttige ellers, er prosjektledelse eller prosjektstyring. 

Erfaring må man ofte skaffe seg gjennom frivillighet. Verv deg som frivillig til festivaler og arrangementer av ulike slag. Er eventet eller organisasjonen liten, vil du kanskje kunne få mer innsikt i det overordnede enn om du verver deg som løypevakt under VM på ski f.eks.

Anonymkode: 36cd7...809

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det blir ett vanskelig yrke i Norge (og det kommer jo også på hvor i Norges land du er ifra) både det å få jobber og

økonomisk. Så hvis du har tenkt å holde deg til Norge, hadde anbefalt deg å tenke nøye over :)

Men i Usa bruker de jo event planlegger både private og for utesteder og lignende.

Og sikkert i London.

Anonymkode: 45a16...fff

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner en som har en slik jobb og utdannelsen hennes er kaospilot. 

Anonymkode: d3c4f...3b9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...