nordpedant Skrevet 29. mars 2016 #21 Skrevet 29. mars 2016 (endret) 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er derfor det ligger en link der, sjekk den du Anonymkode: 86a5a...30c Ung.nos oppsummering er for enkel, inneholder faktafeil, og gir ikke svar på TS' spørsmål, siden det ikke tar høyde for endringen av vaktvirksomhetsforskriften. Jeg er usikker på hvor gammelt det svaret er, men jeg minnes å ha lest det for kjempelenge siden. Det er også upresist, siden det nevner vektere under "myndigheter", sammen med fengselsbetjenter, militærpoliti og militære vakter. Til alt overmål midt oppi den teksten. Det er en formulering Ung.nos jurist kunne spart seg for, siden det bidrar til å spre forvirring om vekteres rolle. Teksten på Ung.no kan dertil gi inntrykk av at vektere har en videre fullmakt for å bruke håndjern mot folk som motsetter seg det enn mannen i gata ("myndigheter som fengselsbetjenter, vektere, militærpoliti og militære vakter" sidestiller vektere med miliærpolitiet o.l., mens "kun politi og tilsvarende myndigheter" definerer hvem som kan bruke dem), noe som er helt feil. Dersom du faktisk vil ha et svar på TS' spørsmål, les hva jeg skriver, og ignorerer Ung.no. Endret 29. mars 2016 av nordpedant 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2016 #22 Skrevet 29. mars 2016 Et øyeblikk siden, nordpedant skrev: Ung.nos oppsummering er for enkel, inneholder faktafeil, og gir ikke svar på TS' spørsmål, siden det ikke tar høyde for endringen av vaktvirksomhetsforskriften. Jeg er usikker på hvor gammelt det svaret er, men jeg minnes å ha lest det for kjempelenge siden. Det er også upresist, siden det nevner vektere under "myndigheter", sammen med fengselsbetjenter, militærpoliti og militære vakter. Til alt overmål midt oppi den teksten. Det er en formulering Ung.nos jurist kunne spart seg for, siden det bidrar til å spre forvirring om vekteres rolle. Teksten på Ung.no kan dertil gi inntrykk av at vektere har en videre fullmakt for å bruke håndjern mot folk som motsetter seg det enn mannen i gata ("myndigheter som fengselsbetjenter, vektere, militærpoliti og militære vakter" sidestiller vektere med miliærpolitiet o.l., mens "kun politi og tilsvarende myndigheter" definerer hvem som kan bruke dem), noe som er helt feil. Dersom du faktisk vil ha et svar på TS' spørsmål, les hva jeg skriver, og ignorerer Ung.no. Hva med at du sjekker linken istendenfor å gå utifra at det er fra Ung.no? http://www.pstsec.com/media/53c9acd052e86.pdf Vekteres adgang til å pågripe og bruke håndjern Det er en snever adgang for vektere til å foreta en såkalt ”privat pågripelse” , men den er der og benyttes relativt hyppig. Paragrafene som omhandler dette er hovedsaklig straffeprosessloven §§ 170a, 171 og 176. Disse reglene fraviker hovedregelen som sier at det er påtalemyndigheten som beslutter pågripelse av mistenkte, jf. Strpl. §175. Strpl. §170a er en generel l regel so m gjelder all bruk av st raffeprosesuelle tvangsmidler. I korte trekk sier bestemmelsen at det må være tilstrekkelig grunn til handlingen , samt at det, alt tatt i betrakning, ikke må være et uforholdsmessig inngrep . Dersom man med rette pågriper en som har n asket f.eks en cola til 15 kroner så er det begrenset med hvor mye makt som kan anvendes, før det må sies å være uforholdsmessig. Samme gjelder med motsatt fortegn dersom en person pågripes for voldtekt. Her skal det mye til før en pågripelse må sies å vær e uforholdsmessig. § 171 lister opp de ma terielle vilkårene for å pågripelse . Hovedregelen er at bare den som mistenkes for en straffbar handling som kan medføre høyere straff enn fengsel i 6 måneder, kan pågripes . Her er 6 mnd fengsel pluss bot aksept ert som pågripelsesgrunnlag. (Naskeri) I tillegg må det foreligge en fengslingsgrunn, normalt enten unndragelsesfare, fare for bevisforspillelse eller fare for gjentakelse. Tidliger e var straffen for naskeri 6 mnd fengsel eller bot , og vektere hadde den ga ng ikke anledning til å pågripe naskere som avstod fra handlingen etter at de var oppdaget. Endring av strafferammen har uendelig mye å si for vekternes handlefrihet. Jeg vil også i korte trekk nevne strp. §173 som hjemler pågripelse uavhengig av vilkåre ne i §171 dersom vedkommende ikke avstår fra den straffbare handling. Dersom noen gjør seg skyldig i f.eks ordensforstyrrelse, og ikke etterkommer gjentatte pålegg om å avstå fra forstyrrelsen, vil vekteren ha mulighet til å pågripe vedkommende for dette. (For å oppnå opphør av den ulovlige aktivitet) Her er det viktig å minne om den generelle regelen i §170a. De hittil nevnte regler gjelder materielle vilkår for pågripelse. Disse må være tilstedet for at pågripelse skal kunne skje lovlig. Hvem som beslut ter pågripelse er gitt i andre bestemmelser. Utgangspunktet er at påtalemyndigheten beslutter pågripelse, jf. Strp. §175. Vektere er i likehet med andre private gitt adgang til å pågripe personer som treffes på fersk gjerning eller ferske spor jf. §176. Nå r det gjelder h va som ligger i ” ferske spor” henviser jeg til eget dokument om dette. Dersom vilkårene i §170a, 171, evt § 173, samt 176 er oppfylt kan vektere pågripe. Når pågripelsen er gjennomført skal den pågrepne straks overlates til politiet. Det betyr at dersom politiet ikke kan hente vedkommende innen rimelig tid , så har ikke vekterne anledning til å holde på vedkommende til evig tid. Går det for lang tid før politiet kan komme, kan pågripelsen fort bli uforholdsmessig og ikke i tråd med forutse tningen i §176. Privates adgang til å foreta frihetsberøvelse skal være av midlertidig karakter. Bruk av håndjern Av egen erfaring er det mange vektere som lurer på hva som er reglene for bruk og bæring av håndjern. Her er det mange myter som er i omløp, så jeg skal her redgjøre for hva som er gjeldende rett. Svaret finner vi i forskrift til vaktvirksomhetsloven §36 . Den slår først fast at håndjern bare kan medbringes ”dersom tjenesten tilsier det”. Det er altså ikke sånn at alle vektere uansett kan bære håndjern. Dette er den første myten som må bli avlivet. Kun vektere som har en tjeneste som tilsier at dette kan m edbringes av lov til dette. En vanlig sivilpersons adgang er ikke lovregulert, og således er adgangen snevret litt inn for enkelte vektere. Jeg kan likevel vanskelig se for meg at det vil bli problematisk for vektere å bære håndjern så lenge de brukes i he nhold til gjeldende lovverk. Tidligere kunne håndjern brukes i selvforsvar ( nødverge) og for å gjennomføre en lovlig pårgripelse. Dette er nå tatt ut av forskriften, slik at vektere i dag kun har lov til å benytte håndjern dersom det skjer i en nødverg esituasjon. En vekter kan derfor aldri rutinemessig benytte håndjern, selv om en person lovlig pågripes. En annen myte blant vektere som også må avlives er påstanden om at ” det er kun politiet som har lov til å ta av håndjern etter at de er satt på”. Dette er regelrett galt, og direkte lovstridig. Dersom politiet bruker lang tid på å komme og personen er bli tt helt rolig, så vil det være lovstridig å beholde håndjernene på. Håndjern er et maktmiddel som benyttes i forbindelse med en pågripelse og skal opphøre dersom det ikke lenger er tilstrekkelig grunn til å benytte maktmiddelet. Hvis ikke vil pågripelsen f ort bli uforholdsmessig og i strid med §170a. Begrepsavklaring: Vektere foretar kun pågripelser . Mange forveklser dette med anholdelse av personer, men dette er det kun politiet som har anledning til gjennom hjemmel i politiloven. Den viktigste forskjel len er at anholdelse kan skje ovenfor en person som ikke har gjort seg skyldig i noe straffbart. (f. eks vitner som påtreffes ved et åsted) Øystein Knudsen Hovedinstruktør P.S.T – Practical Security Training Anonymkode: 86a5a...30c
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2016 #23 Skrevet 29. mars 2016 Nå ser at jeg ikke fikk kopiert innholdet,men her er linken: http://www.pstsec.com/media/53c9acd052e86.pdf fra PST Anonymkode: 86a5a...30c
nordpedant Skrevet 29. mars 2016 #24 Skrevet 29. mars 2016 Beklager. Har for vane å ignorere de sedvanlige linkene til Google-resultat. Men joda, PSTSEC sin gjennomgang stemmer. Det er dette AB-styret som forvirrer, den siste linken du (86a5a...30c) postet i denne tråden var til Ung.no, og da tok jeg for gitt at det var den du viste til.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2016 #25 Skrevet 29. mars 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Har vanlige folk lov til å legge en vekter i håndjern? Hvis man ser at han gjør noe ulovlig? Som for eksempel når han bruker uforholdsmessig mye makt, når han legger noen i håndjern? Anonymkode: cebb6...564 53 minutter siden, nordpedant skrev: Det har man i utgangspunktet. Vektere er å anse som vanlige borgere i lovens henseende. Men merk at du ikke har frie rammer til å pågripe en vekter og legge ham i jern fordi du mener at han bruker uforholdsmessig makt. Så det nedenstående scenarioet er faktisk teoretisk mulig? Det er jo i tilfellet hysterisk morsomt. 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Vektere har bare lov til å bruke makt som også er tilgjengelig for en hvilken som helst borger. Hvis en vekter har lov til å legge folk i håndjern, så har vanlige folk også denne muligheten. Hvis du ser en vekter som bruker mer makt enn han har lov til, kan du faktisk gripe inn og legge vekteren i håndjern. Ja, du kan til og med ta fra han sitt håndjern og bruke det på han. Men pass på å ikke bruke mer makt enn du har lov til, ellers vil det komme en annen borger og gripe inn ved å legge deg i håndjern, mens du prøver å legge vekteren i håndjern. Anonymkode: 914dc...593 Anonymkode: cebb6...564
nordpedant Skrevet 29. mars 2016 #26 Skrevet 29. mars 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så det nedenstående scenarioet er faktisk teoretisk mulig? Det er jo i tilfellet hysterisk morsomt. Anonymkode: cebb6...564 Joda. Om vekteren bruker ulovlig vold, kan du bruke håndjern for å passivisere ham ut fra nødverge. Du kan også pågripe ham, ut fra bestemmelsene i straffeprosessloven §176 jmf. §170a, siden du tar ham på fersk gjerning. Merk at det er andre vesentlige forutsetninger for å pågripe, som er beskrevet i §171-173, men i hovedsak skal kravene være oppfylt om en vekter bruker ulovlig vold mot en tredjeperson. Jeg vil anta at bruk av håndjern stort sett er innenfor når man pågriper noen som selv bruker vold. Problemet er at du sannsynligvis ikke vet hva ulovlig vold er. Bare fordi vekteren bruker makt, så betyr ikke det at makten ikke er lovlig. Som hovedregel kan man anta at en vekter ikke bruker makt for moro skyld (jeg har i alle fall aldri gjort det, og kjenner ingen andre vektere eller ordensvakter som har gjort det). Du kan jo spørre deg hvor godt det vil bli mottatt av vektere (flertall) om de pågriper en voldsmann, og du begynner å blande deg inn med vold. Da ender du fort i bakken selv. 2
jabx Skrevet 30. mars 2016 #27 Skrevet 30. mars 2016 2 timer siden, nordpedant skrev: Dette ble endret i 2011, og formålet var å tydeliggjøre at vektere ikke får bruke håndjern rutinemessig ved pågripelse (slik politiet stort sett kan). Politiet kan heller ikke bruke håndjern rutinemessig: "Håndjern eller annet bendsel kan anvendes på person som under pågripelse eller transport truer med eller gjør seg skyldig i vold, eller der forholdene gir grunn til frykt for at vedkommende vil utøve vold eller flykte. Dessuten kan slike midler brukes mot person som forsøker å påføre seg skade, og ellers for å hindre forspillelse av bevis."
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #28 Skrevet 30. mars 2016 1 time siden, nordpedant skrev: Du kan jo spørre deg hvor godt det vil bli mottatt av vektere (flertall) om de pågriper en voldsmann, og du begynner å blande deg inn med vold. Da ender du fort i bakken selv. Ville nok ikke blitt veldig godt mottatt. Men så er det heller ingen popularitetskonkurranse. Ser jeg en person som er i ferd med å død på grunn av et ulovlig halsgrep, har jeg en moralsk plikt til å gripe inn. Eller i hvert fall forsøke. Du har rett i at jeg ikke vet så mye om hva som er ulovlig bruk av makt i en gitt situasjon. Og da kan det godt være at jeg bruker for mye makt i min inngripen mot vekterene, da må jeg forvente at andre griper inn overfor meg. Det komiske vil oppstå om alt dette skjer samtidig. Og når jeg tenker meg om, er det ikke helt usannsynlig at noe sånt kan oppstå. Anonymkode: cebb6...564
nordpedant Skrevet 30. mars 2016 #29 Skrevet 30. mars 2016 8 timer siden, jabx skrev: Politiet kan heller ikke bruke håndjern rutinemessig: "Håndjern eller annet bendsel kan anvendes på person som under pågripelse eller transport truer med eller gjør seg skyldig i vold, eller der forholdene gir grunn til frykt for at vedkommende vil utøve vold eller flykte. Dessuten kan slike midler brukes mot person som forsøker å påføre seg skade, og ellers for å hindre forspillelse av bevis." Det er derfor jeg skriver "stort sett". Den primære forskjellen i maktbruk mellom politi og vektere er at politiet kan bruke makt på tidligere stadier, og i sammenhenger der vektere ikke kan. Det gjelder også for håndjern. 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Ville nok ikke blitt veldig godt mottatt. Men så er det heller ingen popularitetskonkurranse. Ser jeg en person som er i ferd med å død på grunn av et ulovlig halsgrep, har jeg en moralsk plikt til å gripe inn. Eller i hvert fall forsøke. Du har rett i at jeg ikke vet så mye om hva som er ulovlig bruk av makt i en gitt situasjon. Og da kan det godt være at jeg bruker for mye makt i min inngripen mot vekterene, da må jeg forvente at andre griper inn overfor meg. Det komiske vil oppstå om alt dette skjer samtidig. Og når jeg tenker meg om, er det ikke helt usannsynlig at noe sånt kan oppstå. Anonymkode: cebb6...564 Halsgrep er ikke ulovlig i den forstanden du forestiller deg. Det er heller ikke noe som brukes av vektere i Norge, om det brukes, så er det i et hvert tilfelle mot selskapets instruks. Halsgrep er ikke rutinemessig lov for politiet, noe som følger av en instruks fra POD. Men den instruksen har ingen betydning for andre enn politiet. Om den man prøver å passivisere utgjør en ekstrem fare for andre, da kan fortsatt et halsgrep være forholdsmessig. Men det er lite aktuelt, og det er ingen som underviser i bruk av dem for noen som forventes å måtte bruke makt. Det til side, så kan det som ser ut som et halsgrep også være del av et grep for å legge noen i bakken (rundskrivet fra POD gir unntak for det), eller en del av et forsøk på å dra noen vekk fra et offer. Det ser guffent ut, derfor lærer de fleste andre metoder som ikke ligner på kvelertak rent visuelt. Det er ikke komisk i det hele tatt, all bruk av fysisk makt mot andre mennesker er alvorlig, alltid. Det er grovt integritetskrenkende å bli satt på håndjern, du føler deg ikke stor med hendene på ryggen, på magen på bakken. Sannsynligheten for at det skal skje anser jeg som svært liten. Selv om det for all del er mange rundt om i landet som ved første tegn til lovlig maktbruk roper "vektervold". 1
Illuminatum Skrevet 30. mars 2016 #30 Skrevet 30. mars 2016 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei. Vektere har ikke lov til mer en folk flest, altså deg og meg. Anonymkode: 97470...905 Og deg og meg har også anledning til å sette på håndjern i enkelte tilfeller.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #31 Skrevet 30. mars 2016 9 timer siden, Illuminatum skrev: Har de lov til å virke som politi? Å få folk til å tro de har nesten den samme myndigheten som politiet? Det lurer jeg på. Har de lov til å si at de er politiet? Anonymkode: e63a8...f5e
nordpedant Skrevet 31. mars 2016 #32 Skrevet 31. mars 2016 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Har de lov til å virke som politi? Å få folk til å tro de har nesten den samme myndigheten som politiet? Det lurer jeg på. Har de lov til å si at de er politiet? Anonymkode: e63a8...f5e Det avhenger av hva du mener med å "virke som politi". Vaktselskapenes uniformer er godkjent av politiet, om det er det du lurer på. Og historisk er det faktisk politiet som fulgte i vekternes fotspor hva angår uniform i Norge. Politiet fikk så vidt jeg husker ny uniform under OL på Lillehammer, med vekteruniformene som modell. Merk også at vektere i Norge ikke kan bevæpnes, etter vaktvirksomhetsloven §12. Det er ikke straffbart å la folk tenke det de vil. For eksempel har ikke vekter rett til å kreve legitimasjon, eller til å visitere en mistenkt nasker for tyvegods. Men det er ingenting i veien for å be om å få se i vesken, eller om mistenkte har legitimasjon. Jeg liker å spille med åpne kort, og om jeg etterspør legitimasjon etter å ha pågrepet noen pleier jeg å gjøre det klart at de ikke plikter å vise meg legitimasjon. Ingen har lov til å si at de tilhører politiet uten å faktisk gjøre det. Det rammes av straffeloven §165. 1
jabx Skrevet 31. mars 2016 #33 Skrevet 31. mars 2016 Den 3/30/2016 at 11.55, nordpedant skrev: Det er derfor jeg skriver "stort sett". Den primære forskjellen i maktbruk mellom politi og vektere er at politiet kan bruke makt på tidligere stadier, og i sammenhenger der vektere ikke kan. Det gjelder også for håndjern. Politiet kan heller ikke "stort sett" bruke hånjern rutinemessig. For at de skal kunne bruke håndjern må det ha vært gjort en konkret vurdering av at det er nødvendig etter kriteriene i instruksen. Hvis det blir ren rutine så er det i strid med instruksen, og dermed ulovlig. Hver eneste gang håndjern brukes må politiet ha vurdert at de har hjemmel til det. Så kan det være at noen politifolk bruker det rutinemessig, men det er altså ikke lov.
nordpedant Skrevet 31. mars 2016 #34 Skrevet 31. mars 2016 Et øyeblikk siden, jabx skrev: Politiet kan heller ikke "stort sett" bruke hånjern rutinemessig. For at de skal kunne bruke håndjern må det ha vært gjort en konkret vurdering av at det er nødvendig etter kriteriene i instruksen. Hvis det blir ren rutine så er det i strid med instruksen, og dermed ulovlig. Hver eneste gang håndjern brukes må politiet ha vurdert at de har hjemmel til det. Så kan det være at noen politifolk bruker det rutinemessig, men det er altså ikke lov. Vi er egentlig helt enige, selv om jeg nok burde formulert meg litt mer presist. Det jeg ville frem til er at politiets anledning til å benytte håndjern er en del videre enn vekteres. Det skal forøvrig ikke mye til før en politimann vil kunne hevde å ha hjemmel for å bruke håndjern. Det skal egentlig ikke så veldig mye til for vektere heller, strengt tatt, men det er to vidt forskjellige kulturer man må ha i bakhodet.
michaeline__07 Skrevet 1. april 2016 #35 Skrevet 1. april 2016 12 timer siden, jabx skrev: Politiet kan heller ikke "stort sett" bruke hånjern rutinemessig. For at de skal kunne bruke håndjern må det ha vært gjort en konkret vurdering av at det er nødvendig etter kriteriene i instruksen. Hvis det blir ren rutine så er det i strid med instruksen, og dermed ulovlig. Hver eneste gang håndjern brukes må politiet ha vurdert at de har hjemmel til det. Så kan det være at noen politifolk bruker det rutinemessig, men det er altså ikke lov. Da er det i hvertfall ikke lov at vektere bruker det, når ikke en gang politiet har lov til det ved enkelte anledninger. Mange vektere digger å ha litt makt, en makt de aldri helt får og jeg tror at en del vektere utnytter det med å bruke håndjern f.eks- Jeg så en vekter for ikke så lenge siden på oslo s. Han sto og skreik til ei jente som var overstadig beruset. Det så så dumt ut. Lurer på om vekteren var beruset selv...
nordpedant Skrevet 3. april 2016 #36 Skrevet 3. april 2016 Den 1.4.2016 at 13.16, michaeline__07 skrev: Da er det i hvertfall ikke lov at vektere bruker det, når ikke en gang politiet har lov til det ved enkelte anledninger. Mange vektere digger å ha litt makt, en makt de aldri helt får og jeg tror at en del vektere utnytter det med å bruke håndjern f.eks- Jeg så en vekter for ikke så lenge siden på oslo s. Han sto og skreik til ei jente som var overstadig beruset. Det så så dumt ut. Lurer på om vekteren var beruset selv... Jo, det er lov, som beskrevet flere ganger i tråden. Om det ikke var lov hadde politiet forøvrig satt en stopper for det. Vekteren var nok ikke beruset, og noen ganger må man heve stemmen for å komme gjennom hos personer som er drita fulle. Jeg foreslår et par kvelder hospiterende som ordensvakt på et utested for 18-åringer, så kan vi diskutere igjen. 3
SunnivaOslo Skrevet 3. april 2016 #37 Skrevet 3. april 2016 Den Friday, April 01, 2016 at 13.16, michaeline__07 skrev: Da er det i hvertfall ikke lov at vektere bruker det, når ikke en gang politiet har lov til det ved enkelte anledninger. Mange vektere digger å ha litt makt, en makt de aldri helt får og jeg tror at en del vektere utnytter det med å bruke håndjern f.eks- Jeg så en vekter for ikke så lenge siden på oslo s. Han sto og skreik til ei jente som var overstadig beruset. Det så så dumt ut. Lurer på om vekteren var beruset selv... "Mange vektere digger å ha litt makt"?Du er vel ikke en av dem som mener vektere ikke kom inn på phs og tror du er tøff fordi du sniker på bussen eller? Ja,finnes vektere som skal tøffe seg og leker "wannabe"politi,på samme måte som det finnes sykepleiere som absolutt ikke har særlig omsorg for andre mennesker,men disse typene er en uting for vekter selskapene. Å være vekter er først og fremst et serviceyrke,ikke noen mini politi etat... en vekter kan pågripe deg,be om å få se i veska di og bortvise deg fra feks et kjøpesenter om eier(senteret)har bedt vekteren om at det må gjøres (eiers rett)
nordpedant Skrevet 5. april 2016 #39 Skrevet 5. april 2016 Den 3.4.2016 at 23.37, SunnivaOslo skrev: en vekter kan pågripe deg,be om å få se i veska di og bortvise deg fra feks et kjøpesenter om eier(senteret)har bedt vekteren om at det må gjøres (eiers rett) For ordens skyld er det ikke krav om at man representerer eier for å kunne pågripe, men mulig du bare sikter til bortvisning?
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #40 Skrevet 5. april 2016 Den 04.04.2016 at 13.26, jabx skrev: Mange vektere er jo studenter ved PHS. Folk som ikke klarer å bli politi, blir vektere. Og folk som ikke klarer å bli vektere - de blir parkeringsvakter... Anonymkode: 9e5bc...d0b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå