nordpedant Skrevet 5. april 2016 #41 Skrevet 5. april 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Folk som ikke klarer å bli politi, blir vektere. Og folk som ikke klarer å bli vektere - de blir parkeringsvakter... Anonymkode: 9e5bc...d0b Folk som ikke får leserinnlegg på trykk i VG skriver på Kvinneguiden. For å bruke din logikk. 1
SunnivaOslo Skrevet 5. april 2016 #42 Skrevet 5. april 2016 12 timer siden, nordpedant skrev: For ordens skyld er det ikke krav om at man representerer eier for å kunne pågripe, men mulig du bare sikter til bortvisning? Jeg tenker på bortvisning. 1
nordpedant Skrevet 5. april 2016 #43 Skrevet 5. april 2016 6 minutter siden, SunnivaOslo skrev: Jeg tenker på bortvisning. Da var vi enige.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #44 Skrevet 5. april 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Folk som ikke klarer å bli politi, blir vektere. Og folk som ikke klarer å bli vektere - de blir parkeringsvakter... Anonymkode: 9e5bc...d0b Og de som ikke klarer å bli parkeringsvakter blir politi. Anonymkode: 914dc...593
TheOne Skrevet 18. april 2016 #45 Skrevet 18. april 2016 Svært mange her som ikke har peiling på hva de snakker om. En vekter kan helt fint bruke håndjern som virkemiddel for å få kontroll på en person som er i skade for andre og/eller seg selv. Har dere ikke sett serien om Oslo Sentralbanestasjon som går på TV Max? Vekterne har benyttet håndjern mot folk i flere anledninger i påvente av politiet. Dette har politiet aldri reagert på, og det har de heller aldri gjort i mine snart ti år som vekter.
TheOne Skrevet 18. april 2016 #46 Skrevet 18. april 2016 (endret) Den 5.4.2016 at 17.22, AnonymBruker skrev: Folk som ikke klarer å bli politi, blir vektere. Og folk som ikke klarer å bli vektere - de blir parkeringsvakter... Anonymkode: 9e5bc...d0b Har aldri skjønt denne logikken. Fire av mine vekterkolleger er utdannet politi, men får ikke fast jobb i politiet. Flere av våre deltidsansatte er politistudenter. Flere av mine gamle vekterkolleger sluttet fordi de kom inn på politihøyskolen. Vi har til og med et par stykker som er i yrket fordi de måtte gå av med tidlig pensjon i politiet (under 60 år), men fortsatt ønsker å jobbe. Så har vi vel en haug med folk som lett kunne klart å bli politi, men som ikke gidder å søke fordi det er umulig å få jobb der, og fordi lønna ikke er særlig bedre. Endret 18. april 2016 av TheOne 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #47 Skrevet 19. april 2016 Den 05.04.2016 at 0.01, AnonymBruker skrev: Og de som ikke klarer å bli parkeringsvakter blir politi. Anonymkode: 914dc...593 Dette henger i alle fall ikke på greip... Anonymkode: 9e5bc...d0b
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #48 Skrevet 19. april 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette henger i alle fall ikke på greip... Anonymkode: 9e5bc...d0b Det var nok det som var meningen. Anonymkode: cebb6...564
jabx Skrevet 20. april 2016 #49 Skrevet 20. april 2016 Den 4/18/2016 at 1.46, TheOne skrev: Har aldri skjønt denne logikken. Fire av mine vekterkolleger er utdannet politi, men får ikke fast jobb i politiet. Flere av våre deltidsansatte er politistudenter. Flere av mine gamle vekterkolleger sluttet fordi de kom inn på politihøyskolen. Vi har til og med et par stykker som er i yrket fordi de måtte gå av med tidlig pensjon i politiet (under 60 år), men fortsatt ønsker å jobbe. Så har vi vel en haug med folk som lett kunne klart å bli politi, men som ikke gidder å søke fordi det er umulig å få jobb der, og fordi lønna ikke er særlig bedre. Umulig å få jobb? Etter ett år er vel omtrent alle nyutdannede i fast stilling. Før det er omtrent alle også i jobb, men mange i vikariater og slikt.
nordpedant Skrevet 20. april 2016 #50 Skrevet 20. april 2016 8 timer siden, jabx skrev: Umulig å få jobb? Etter ett år er vel omtrent alle nyutdannede i fast stilling. Før det er omtrent alle også i jobb, men mange i vikariater og slikt. Er nok en del som sliter og har slitt, ja. Et problem mange har opplevd er at de er arbeidsledige lenger enn et år, slik at de mister IP-sertifiseringen (våpengodkjenningen) sin. Og når de ikke er ansatt som politibetjenter får de ikke gjennomføre IP-sertifisering. En catch 22.
jabx Skrevet 21. april 2016 #51 Skrevet 21. april 2016 (endret) Den 4/20/2016 at 23.26, nordpedant skrev: Er nok en del som sliter og har slitt, ja. Et problem mange har opplevd er at de er arbeidsledige lenger enn et år, slik at de mister IP-sertifiseringen (våpengodkjenningen) sin. Og når de ikke er ansatt som politibetjenter får de ikke gjennomføre IP-sertifisering. En catch 22. Det skal ses bort fra utgått sertifisering ved ansettelse. De med og uten skal sidestilles. Dessuten er nå sertifiseringen for nyutdannede forlenget slik at den varer halvannet år. Men uansett, sertifiseringen varte opprinnelig ett år, og omtrent alle hadde visstnok jobb innen ett år hadde gått. Det du skriver er altså ikke særlig relevant så lenge jeg spesifiserte "etter ett år", altså samme varighet som den opprinnelige sertifiseringen. Endret 21. april 2016 av jabx
nordpedant Skrevet 22. april 2016 #52 Skrevet 22. april 2016 9 timer siden, jabx skrev: Det skal ses bort fra utgått sertifisering ved ansettelse. De med og uten skal sidestilles. Dessuten er nå sertifiseringen for nyutdannede forlenget slik at den varer halvannet år. Men uansett, sertifiseringen varte opprinnelig ett år, og omtrent alle hadde visstnok jobb innen ett år hadde gått. Det du skriver er altså ikke særlig relevant så lenge jeg spesifiserte "etter ett år", altså samme varighet som den opprinnelige sertifiseringen. Det er nok min kunnskap som ikke er up to date, men jeg minner om at vi har hatt perioder der det gikk ganske mange politiutdannede uten politijobb. Det med IP-sertifisering er jo en gladsak, fint å høre.
jabx Skrevet 22. april 2016 #53 Skrevet 22. april 2016 4 timer siden, nordpedant skrev: Det er nok min kunnskap som ikke er up to date, men jeg minner om at vi har hatt perioder der det gikk ganske mange politiutdannede uten politijobb. Det med IP-sertifisering er jo en gladsak, fint å høre. Det er mange politiutdannede uten jobb de første månedene, men etter hvert som tiden går står færre og færre uten. Etter ett år er nesten alle i jobb (husk at ikke alle får vitnemål, og ikke alle tar seg jobb i poliitiet, så man vil aldri nå 100%).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå