Hhks Skrevet 29. mars 2016 #1 Skrevet 29. mars 2016 Jeg har en unghest som sliter med helsen og har gjort det stort sett hele sitt korte liv Det begynte med litt snørr og hoste da den var et halvt år gammel. Samtidig som den hadde det fikk den sin første vaksine, noe jeg mener den kanskje ikke burde hatt da. Like etter ble den dårligere å det ble tatt blodprøve og der ble der funnet en virus og bakterie infeksjon. Så da ble den satt på medisiner. I samme periode datt den på isen og fikk smerter i en fot noe hun fikk smertestillende for. Den ble ikke bedre etter en runde med medisiner etter virus og Bakterieinfektionen så da ble det en til. Hesten ble kvitt infeksjonene, men etter en liten stund begynte det å synest på holdet at noe ikke stemte. Den ble mager, fikk dårlig mage og etterhvert begynte den å sikle. Etter noen runder med dyrelegen fikk den en behandling med gastrogard, medisin mot magesår. Det hjalp og hesten ble merkbart bedre. Det begynte å bli sommer og endelig kunne den avmagrede hesten snart få spise grønt, noe den sårt trengte. Men før det ble tid for det fikk den merkelig håravfall og pigmentene i huden forsvant på store deler av hesten. Noe var jo tydelig galt med hesten, men dyrelegene fant ingen grunn til det annet enn at den hadde mangel på b vitaminer og jern. Håravfallet gav seg etter hvert og den fikk den tilbake etter litt beitetid, vekten ble også bedre og den såg ut til å være på bedringens vei. Helt til en dag på beite midt på sommer ble funnet med ekstremt fylte bein og den hadde vondt for å gå. Neste dag var den allerede bedre i beina, men er den dag i dag fortsett litt fylt i beina. Noe hun ikke hadde vert før. Hun var nok en gang på bedringens vei og holdt seg bra til november og det ble oppstalling igjen, hun gikk ned i vekt og ny runde med dyrlege som gav henne en runde til med magesår medisin. Den ble raskt bedre etter den runden og kanskje så bra den hadde vert siden den var et halvt år gammel. Både jeg og dyrlegen hadde god tro på at nå gikk det rette veien. Helt til midten av januar i år såg den nesten ut som en vanlig unghest igjen og hadde fått masse etterlengtet fett på kroppen. Så kom det en ny nedover tur for hesten. Hun ble snørrete og hadde høy feber. Det ble kontaktet dyrlege med en gang som fikk den på medisiner. Den ble raskt frisk igjen denne gangen heldigvis, men all den vekten jeg hadde klart å legge på henne forsvant på den korte tiden. Jeg begynner å bli veldig fortvilet over situasjonen og vet snart ikke hva mer jeg kan gjøre. Etter hver eneste opptur kommer det like fort en nedtur. Det tar tid, krefter og penger. Hesten har vert delvis syk egentlig fra den var et halvt år gammel til i dag, snart to år gammel. Er det mer å gjøre, hva er best for hesten? Jeg sliter veldig med en avgjørelse. Den har samtidig en vilje til å ville leve, ellers ville den vel tatt kvelden for lenge siden? Jeg er også inne situasjon der jeg skal flytte på meg og det er vanskelig å ta med seg en hest som trenger så mye oppmerksomhet. Kanskje den har en sjangse til å bli helt frisk hos noen andre? Hesten har under hele prosessen fått nødvendige vitaminer og tilskudd og riktig grovfor, men alikevel slitt med å legge på seg. I tillegg er den ekstremt kresen på mat, noe som ikke hjelper den å legge på seg. Den er nå ekstremt mager og svak i kroppen og ser ikke ut som en toåring i høyde. Jeg har begynt å "mosjonere" den ved å gå korte turer, men vet ikke om det hjelper. Den bryr seg ikke om andre hester og har ikke kontakt med dem om den har muligheten. Så jeg håper kanskje noen av dere kan komme med noen innspill? Hva er det beste for hesten, la den få slippe mer eller skal noen andre få muligheten til å hjelpe den med å bli frisk?
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2016 #2 Skrevet 29. mars 2016 For meg høres det ikke ut som den vil bli frisk igjen Dere har hjulpet den og gjort alt dere kan, men stadig er det nye ting som feiler den. Jeg ville latt den slippe.. Anonymkode: f02b9...f78
Million Skrevet 29. mars 2016 #3 Skrevet 29. mars 2016 Dersom du er åpen og ærlig om at hesten har hatt mye helseproblemer, er det vel ingenting i veien for å prøve og gi den bort til noen som er villige til å ta over? Det viktigste er jo at de ikke sier ja til å ta over hesten på feil premisser, at du f.eks. prøver å dysse ned og bagatellisere eller utelate sykdom den har hatt. Men det virker ikke som du er inne på tanken på noe sånt, så jeg ville forsøkt å gi den bort til noen andre hesteinteresserte mennesker gratis. Hesten fortjener jo å leve, den har bare vært uheldig med en masse infeksjoner. Den er jo ikke født med noe medfødte skavanker eller sykdommer som er umulige å gjøre noe med. Hesten selv ønsker nok å få leve litt til :- ) Prøv å gi den bort, du, og håp at det finnes noen velvillige mennesker der ute som er villige til å ta på seg veterinærutgiftene som kan påløpe ved å eie den.
Tvist Skrevet 29. mars 2016 #4 Skrevet 29. mars 2016 Hør med dyrlegen. Kan det være litt uflaks og litt dårlig helse som har ført til sykdommen, altså ikke bare dårlig helse? Jeg gikk til dyrlegen med katten min nesten ukentlig i en periode, men det gikk over etterhvert. Det beste er vel om du kan ta den med deg når du flytter, regner med at det var den opprinnelige planen når du kjøpte deg en unghest?
Cookiemonster Skrevet 29. mars 2016 #5 Skrevet 29. mars 2016 58 minutter siden, Tvist skrev: Hør med dyrlegen. Kan det være litt uflaks og litt dårlig helse som har ført til sykdommen, altså ikke bare dårlig helse? Jeg gikk til dyrlegen med katten min nesten ukentlig i en periode, men det gikk over etterhvert. Det beste er vel om du kan ta den med deg når du flytter, regner med at det var den opprinnelige planen når du kjøpte deg en unghest? Enig, forhør deg med dyrlegen. H*n vet mest om hestens helse, og om den har gode muligheter for å blir frisk.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2016 #6 Skrevet 29. mars 2016 Jeg ville helt klart avlivd i en slik situasjon, spesielt dersom du ikke kan ha hesten selv. Den har det helt klart ikke bra, og en syk hest har ingenting på markedet å gjøre. Jeg tror det beste for både deg og den er at du lar den slippe. Anonymkode: 6d23e...8e6
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2016 #7 Skrevet 29. mars 2016 Hva er fremtiden til hesten? Skal og kan den brukes til å ri for eksempel? Kan den bli 100% frisk, uten problemer i ettertid? Snakk med dyrlegen. Om hesten ikke kan brukes, eller bli 100% frisk, så hadde valget for meg vært enkelt. Anonymkode: 53095...0c8
Sirah Skrevet 29. mars 2016 #8 Skrevet 29. mars 2016 Hvordan type hest er dette? Har den vært utredet av spesialister? Dersom du ikke allerede har gjort det, er det mulig å få den til f.eks Bjerke eller Veterinærhøyskolen? Er det en hest som vil kunne få et fullverdig liv som "gressklipper" eller selskapshest? Ut i fra hva du forteller virker ikke dette som en frisk hest på noen som helst måte dessverre... Jeg vet at dette virker veldig brutalt, men vil du virkelig "gi et problem" videre? Hva om hesten havner hos noen som ikke vil følge den opp på samme måte som du har gjort? Hva om den havner hos noen uten kunnskap som vil sette seg opp og ri og trene den til tross for plagene? Død hest lider ikke..... 1
Hhks Skrevet 30. mars 2016 Forfatter #9 Skrevet 30. mars 2016 Tusen takk for svar. Hesten fikk en ny nedtur i natt, jeg har kontaktet dyrlege og jeg har bestemt at den skal få slippe mer nå. En fantastisk snill hest som kunne blitt en riktig god ridehest hadde det ikke vert for all sykdommen. Med topp stamme, gode gangarter og fantastisk lynne er dette virkelig en hest jeg hadde lyst skulle vokse seg stor og flott. Veldig trist, men samtidig så vet jeg den slipper mer sykdom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå