AnonymBruker Skrevet 29. mars 2016 #1 Skrevet 29. mars 2016 Jeg har, som sikkert enkelte andre her også, tatt noen dårlige økonomiske valg i livet. Vil gjerne høre hvor mye gjeld du hadde, og hvordan du kom deg ut av det! Jeg kan starte: - Skulle kjøpe en PC som i utgangspunktet kostet 9000 kr. Så dum som jeg var lot jeg meg lure meg på både forsikringer, trygghetsavtale etc etc. så den havnet på 14000 kr. valgte nedbetalingsavtale på 6 måneder i utgangspunktet (men brukte over 1 år på å betale den ned, da jeg fortsatt gikk på vgs og hadde en deltidsjobb med liten inntekt) noe som resulterte i at den kostet meg langt mer enn jeg først antok. - Mastercard. 5000 kr. Som forøvrig ikke er en høy sum, men som jeg fortsatt ikke har betalt ned fordi jeg har prioritert "viktigere" ting. Jeg er 20 år. Anonymkode: 0b6d1...cd1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2016 #2 Skrevet 29. mars 2016 Nei. På din alder hadde jeg fremdeles flere titusen i BSU og rundt hundretusen i aksjefond. Jeg fikk ikke problemer med kredittkjøp før jeg var over tredve, men jeg har fremdeles kontroll. Anonymkode: 80457...bf3
NumberSix Skrevet 29. mars 2016 #3 Skrevet 29. mars 2016 De fleste kommer seg ut av det ved å betale gjelden. 3
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2016 #4 Skrevet 29. mars 2016 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. På din alder hadde jeg fremdeles flere titusen i BSU og rundt hundretusen i aksjefond. Jeg fikk ikke problemer med kredittkjøp før jeg var over tredve, men jeg har fremdeles kontroll. Anonymkode: 80457...bf3 og dette er normalt for en 20åring mener du?? Anonymkode: 0b6d1...cd1 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2016 #5 Skrevet 29. mars 2016 Jeg har brukt lang tid på å betale ned kredittkort-gjeld, 200 kr i måneden over flere år. Har satt inn mer når jeg har hatt mulighet til det. Så lenge du betaler minstebeløpet får du i alle fall ikke inkasso/betalingsanmerkning, men du taper jo en del penger i renter. Skaff deg sommerjobb, og prioriter gjelda fremover, så går det nok fint! Anonymkode: 04772...577
isbjørnungen Skrevet 29. mars 2016 #6 Skrevet 29. mars 2016 Viktige utgifter (f.eks. husleie, strøm, gjeld og mobil) betales alltid dagen etter at lønnen kommer inn, dagen etter det trekker jeg til sparing. Det som står igjen er penger jeg kan disponere til mat og andre ting jeg kunne finne på å trenge. Det handler mye om å prioritere hva som bør betales først. Dersom du klarer å vente 2 mnd med å kjøpe ny vinterjakke (eller hva som føles viktig der og da), og heller betaler gjeld, sparer du til slutt en del penger på å ikke betale skyhøye renter, og du kan kjøpe vinterjakke med god samvittighet. Jeg endte opp med å bruke MasterCard pga arbeidsledighet i 3 mnd etter studiet, men da gikk alt som var ekstra på første lønning til å betale ned det, så får jeg heller spinke og spare denne måneden. Regner med at du har forstått dette av deg selv, men ikke ta opp ny kredittkortgjeld for å betale den forrige, og hold deg langt unna forbrukslån. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2016 #7 Skrevet 29. mars 2016 Hadde akkurat begynt å jobbe med meget lav lønn, hadde ikke justert skattekortet siden jeg var student og fikk 16000 i restskatt første året, akkurat da lånekassen begynte å kreve inn sitt, noe jeg heller ikke hadde budsjettert med (hadde ikke budsjett). Betalte dette i to omganger + husleie, og hadde da nøyaktig 0 kroner å leve for i to måneder. Gikk til banken, sa det som det var og siden lønna var gått til nettopp skatt, husleie, lånekassen og ingen ting annet, ble damen så blid at jeg fikk 5 000 i kreditt på lønnskontoen min. Det fikk meg over kneika. De fem tusen tok det uendelig med tid å jobbe inn, så når det var gjort fikk jeg fjernet kreditten, og turte ikke å skaffe meg kredittkort før flere år senere. Jeg var vel 26 år, og ville ikke spørre foreldrene mine om hjelp, men lånte to tusen av min bror også. Anonymkode: 2bdcd...32a
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2016 #8 Skrevet 29. mars 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: og dette er normalt for en 20åring mener du?? Ja, selvsagt, jeg hadde jo deltidsjobb ved siden av skolen. Anonymkode: 80457...bf3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå