Gjest Anonymous Skrevet 21. oktober 2004 #1 Skrevet 21. oktober 2004 Får man mindre lønn når man er sykemeldt over tid? Må man tilbake i 100% stilling etter X- antall uker? Hva er rehabiliteringspenger? Pga psykiske problemer klarer jeg ikke jobbe 100% stilling, og er derfor sykemeldt X%. På denne måten klarer jeg dagene. Men ble anbefalt å søke rehabiliteringspenger.
Gjest Hilde K S Skrevet 21. oktober 2004 #2 Skrevet 21. oktober 2004 Etter at de nye sykemeldingsreglene kom, skal det så tidlig som mulig og innen åtte uker utarbeides en avtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Dersom arbeidstaker skal være sykemeldt i mer enn åtte uker må denne avtalen sendes trygdekontoret etter senest 12 uker dersom ikke retten til sykepenger skal mistes. Arbeidsuførhet utover 8 uker skal ha medisinsk og god begrunnelse. Primært skal arbeidstaker tilbake i redusert sykemelding så snart som mulig. Nå er det også blitt slik at yrkesrettet attføring skal vurderes kontinuerlig, slik at en attføring kan tre i kraft før det har gått 52 uker. Man har rett på sykepenger i 52 uker. Deretter kan man gå over på rehabiliteringspenger, dersom det er en mulighet for at man kommer seg tilbake i jobb. Når det gjelder sykepenger, betaler arbeidsgiver de første to ukene. Mange må deretter søke selv om å få sykepenger, mens noen har godt avtaleverk der arbeidsgiver utbetaler vanlig lønn i et år og får pengene igjen fra trygdekontoret. Jeg tror man får reduserte sykepengeutbetalinger etter tre måneder, dersom man får pengene fra trygdekontoret.
monja Skrevet 21. oktober 2004 #3 Skrevet 21. oktober 2004 Du får ikke redusert sykelønn etter tre måneder om du får dem utbetalt fra trygdekontoret.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå