Gå til innhold

Teller fravær/hvor mye har dere VGS?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå har ikke jeg søkt fast jobb enda, men av alle deltidsjobber/sommerjobber jeg har hatt er det aldri noen som har spurt om å få se vitnemål fra vgs en gang. Føler derfor at der ikke er spesielt viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
5 minutter siden, peppermyntete skrev:

Nå har ikke jeg søkt fast jobb enda, men av alle deltidsjobber/sommerjobber jeg har hatt er det aldri noen som har spurt om å få se vitnemål fra vgs en gang. Føler derfor at der ikke er spesielt viktig.

Jeg har aldri brukt vitnemålet mitt fra vgs. til noe som helst. Når sant skal sies så aner jeg ikke engang hvor jeg har det. 

Anonymkode: f05cb...b7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så jeg kan få 100 + timer fravær, og selv da komme inn? Om karakteren er mer enn bra nok? 

Tror du ikke at de inntakfolka ser et sekund på vedkommendes fravær?

Anonymkode: d99cf...c4c

Det gjør de selvfølgelig ikke! På offentlige skoler blir vel inntak gjort automatisk basert på datarangering av karakterer. På kreative linjer er det opptaksprøve, men fraværet har de vel ingenting med! 

Anonymkode: 8ef05...282

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så jeg kan få 100 + timer fravær, og selv da komme inn? Om karakteren er mer enn bra nok? 

Tror du ikke at de inntakfolka ser et sekund på vedkommendes fravær?

"Inntakfolka" er en datamaskin. Det er ingen som sitter og vurderer hvem som kommer inn og ikke på vanlige studier. Datamaskinen ser utelukkende på karakterer. Så ja, hvis du har 100++++ timer fravær og gode nok karakterer kommer du inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere VGS elever/tidligere, hvor mye fravær har/hadde dere på VGS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lærere synes nok det er veldig frustrerende når elever er borte, og det kan jo bli vanskeligere å få med seg det man skal lære og få gode karakterer. For meg var det derimot ikke noe problem, hadde mye fravær, men var skoleflink, så fikk gode karakterer likevel. 

Anonymkode: 71558...677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lærere synes nok det er veldig frustrerende når elever er borte, og det kan jo bli vanskeligere å få med seg det man skal lære og få gode karakterer. For meg var det derimot ikke noe problem, hadde mye fravær, men var skoleflink, så fikk gode karakterer likevel. 

Anonymkode: 71558...677

Hvor mye på det meste? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fravær teller hvis du går en yrkesfaglig utdanning. Planlegger du å studere etter VGS teller fraværet nada med tanke på høyskole/univsersitet. Bare karakterene gjelder. Det kan hende du kan få problemer med å få din første sommerjobb hvis du har mye fravær på vitnemålet, men hvis du først har fått en jobb så spør heller arbeidsgiver på referanse istenfor VGS vitnemål uansett. Når det gjelder jobb etter endt utdanning(høyskole/uni) er det bare karakterer, kontakter og referanser som gjelder.

Anonymkode: d3611...edc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den 29. mars 2016 at 17.28, AnonymBruker skrev:

Har selv 20+ timer nå, som jo er mye. Men som du sier så har det ingenting å si? Merkelig da lærerne alltid maser om det, og hvor viktig fravær er.

Det er en del fravær, men det har ingenting å si for deg etter VGS. Jeg er helt enig at masing om fravær er en gjenganger hos lærerne, men det er ingenting hold i det. Så lenge du møter opp på vurderingssituasjoner og har nok karaktergrunnlag holder det. 

Som nevnt er det fraværsgrenser fra høsten av, men så lenge man holder seg innenfor dette gjør det ikke noe. 

Anonymkode: d04cb...ac7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den 29. mars 2016 at 18.01, AnonymBruker skrev:

Fravær ER ille fordi du går glipp av mye undervisning. Det er spesielt ille for læreren, fordi det skaper en hel del administrativt styr. Jeg har utrolig mye ekstraarbeid i forbindelse med elever med høyt fravær. I tillegg må jeg tilrettelegge for at de som bare slasker skal henge med slik at ikke resten av klassen blir sinka av det. Utrolig frekt. (merk at jeg sa slaskene, og ikke de som har en grunn til å ha fravær. Det blir noe helt annet). Du skal også venne deg til å delta i arbeidslivet, der skulk og forsentkomminger ikke er akseptert. Det å ikke ta skolegangen på alvor reflekterer dårlig tilbake på deg. Hva slags person du har lyst til å være er helt og holdent opp til deg selv (vel... til neste skoleår, i hvert fall). 

Jeg har forresten vist vitnemålet mitt fra videregående mange ganger, helt til jeg ble ferdig med masteren. Har hatt mange ulike deltidsjobber (vikariat + sommerjobber). Nå har jeg et vitnemål fra universitetet, og da er det jo selvsagt ingen som spør etter vitnemålet fra vgs. Du skal vel sannsynligvis ha en sommer- eller deltidsjobb på et eller annet tidspunkt, og da er det ikke så fett å plutselig havne bakerst i køen. Kjenner for eksempel ei som skulle ta seg et friår for å jobbe og reise før høyere utdanning, men den planen datt i vasken da hun ikke fikk jobb pga høyt fravær på vgs. 

Anonymkode: 13f79...1ac

Du overvurderer utbyttet av undervisningen på VGS. Personlig hadde jeg null fravær og kun toppkarakterer, men jeg måtte jobbe dobbelt opp og gi opp det sosiale livet mitt på VGS på grunn av et manglende utbytte av skoletimene. Er det noe jeg angrer på når det gjelder VGS er det å være opptatt av fravær. Dersom jeg skulle ha gått tilbake ville jeg ha gått inn for å ha mer fravær. 

Fravær i arbeidsliv og i skole er selvsagt noe helt annet. Enhver oppegående person forstår vel det. Fravær i arbeidsliv går utover andre. Fravær i skole går utover en selv. DU skal ikke legge opp undervisningen til de som ikke møter opp i timene. Det er deres ansvar å ta igjen slik at de henger med. 

Jeg har aldri vist vitnemål når det gjelder deltidsjobber eller sommerjobber. De færreste arbeidsgivere spør etter det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Jeg hadde sykt mye fravær på vgs, men hadde gode karakterer og var alltid til stede i vurderingssituasjoner. Har ikke hatt noe å si i senere tid. Det er kun karakterene som har betydd noe. 

Her er fraværet mitt fra vgs, haha:
1. år: 42 dager, 72 timer
2. år: 46 dager, 51 timer
3. år: 20 dager, 82 timer

Endret av Linaria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du overvurderer utbyttet av undervisningen på VGS. Personlig hadde jeg null fravær og kun toppkarakterer, men jeg måtte jobbe dobbelt opp og gi opp det sosiale livet mitt på VGS på grunn av et manglende utbytte av skoletimene. Er det noe jeg angrer på når det gjelder VGS er det å være opptatt av fravær. Dersom jeg skulle ha gått tilbake ville jeg ha gått inn for å ha mer fravær. 

Fravær i arbeidsliv og i skole er selvsagt noe helt annet. Enhver oppegående person forstår vel det. Fravær i arbeidsliv går utover andre. Fravær i skole går utover en selv. DU skal ikke legge opp undervisningen til de som ikke møter opp i timene. Det er deres ansvar å ta igjen slik at de henger med. 

Jeg har aldri vist vitnemål når det gjelder deltidsjobber eller sommerjobber. De færreste arbeidsgivere spør etter det. 

Helt enig. Det er svært mye tid på vgs som går til totalt unyttige ting. Folk skal jobbe med fremføringer, eller man så på andre sine fremføringer (*dø*), eller så på film.. Det er viktig å være til stede i vurderingssituasjoner, men selv var tilstedeværelse i de fleste skoletimer for meg totalt uavhengig av hvor gode karakterer jeg fikk.

Selv hadde vi f.eks. en halvtime hver på å framføre særemne. Jeg tok frivillig den første framføringen og skulka alle de andre sine.  De finnes ikke noe kjedeligere enn å se på medelever stå og stotre seg gjennom et manus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rainy
Den 1.4.2016 at 12.03, AnonymBruker skrev:

Dere VGS elever/tidligere, hvor mye fravær har/hadde dere på VGS?

.

Endret av Rainy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Måtte inn og sjekke jeg og😜 Hadde visst 50 dager og 49 timer 2. Året. Mindre de to andre årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The damned

Jeg hadde også endel fravær. Husker ikke helt hvor mye,og de første årene etter videregående viste jeg det. Allikevel hadde jeg null problemer med å få meg jobb. Husker at jeg var bekymret for fraværet mitt da, men det har aldri blitt tatt opp.

Det hadde forresten vært rart om jeg skulle vise det nå når jeg er 33 og bli dømt for det fortsatt. Folk forandrer seg ganske mye på så lang tid.

Kanskje det teller mer hvis man har yrkesfag,men ellers virker det som arbeidsgivere ikke er spesielt interessert i hva du gjorde på videregående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bare pass på fraværsgrensen, når enn den blir innført. Hadde jeg vært ett kull yngre, ville jeg sannsynligvis strøket i alle fag fordi jeg hadde over 10% fravær i alt og ikke kommet inn på medisin ved UiB...

Fravær og orden/atferdskarakter har absolutt ingenting å si for deg om du skal søke videre studier. Studiestedene ser kun din totale poengsum, et slags kandidatnummer for å anonymisere deg, og ingenting annet, selv ikke navnet ditt.

Anonymkode: d9d8c...78a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Sunhands
Den 29.3.2016 at 13.45, AnonymBruker skrev:

Går allmenn ja, og tenker å studere etterhvert.

Jeg har aldri engang vist fram et vitnemål fra videregående.. Sendte det jo inn da jeg søkte høyere utdanning, men fraværet brydde de seg nok ikke om. Jeg var veldig skolelei på vgs, så jeg hadde mye fravær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en del fravær på vgs grunnet mobbing (trengte fridager til å hente meg inn igjen). Det er snart 11 år siden jeg gikk ut av vgs (hjelpes meg), og ingen har kommentert det noen gang mens jeg har søkt jobb. Og nå som jeg har høyere utdanning er det ingen som ser på vitnemålet fra videregående. :) 

Mvh Yvonne :heiajente: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en del fravær på vgs men har nå tatt høyere utdanning. Lurer derimot på om de ser på fraværet fra vgs når jeg nå søker jobb? Skal på intervju neste uke og er livredd for å gå glipp av denne jobben pga vgs fravær. Jeg har jo jobbet utenom skolen og studier hele tiden og ikke hatt en dag fravær fra jobb. 

På andre jobber jeg har hatt (deltidsjobb og sommerjobb ) har jeg aldri vist frem vitnemålet mitt. Har ikke hatt med meg referanser en gang og har fått alle de jobbene. Skal sies at dette er mest pga kontakter da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Pioner skrev:

Jeg har også en del fravær på vgs men har nå tatt høyere utdanning. Lurer derimot på om de ser på fraværet fra vgs når jeg nå søker jobb? Skal på intervju neste uke og er livredd for å gå glipp av denne jobben pga vgs fravær. Jeg har jo jobbet utenom skolen og studier hele tiden og ikke hatt en dag fravær fra jobb. 

På andre jobber jeg har hatt (deltidsjobb og sommerjobb ) har jeg aldri vist frem vitnemålet mitt. Har ikke hatt med meg referanser en gang og har fått alle de jobbene. Skal sies at dette er mest pga kontakter da. 

Det har aldri vært et tema for min del ihvertfall.

Mvh Yvonne :heiajente: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...