Gå til innhold

Teller fravær/hvor mye har dere VGS?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Går 2.klasse VGS nå og har endel fravær. Lurer på noe angående fravær. Teller det mye? Og om dere går VGS, hvor mye fravær har dere? 

Anonymkode: d99cf...c4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvis du går yrkesfag og skal ha lærlingplass er det ikke bra med mye udokumentert fravær. Det er noe bedriftene ikke liker. Annet enn det vet jeg ikke. 

Anonymkode: d522b...f6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde enormt fravær (14 dager + 56 timer, og da var 10 dager strøket).

Har aldri vært noen hindring for meg, kanskje fordi karakterene mine er gode allikevel :) Så fort du får foten inn i din første jobb er det den referanser neste arbeidsgver bryr seg om, ikke fraværet ditt.

(Jeg fikk jobb på bensinstasjon etter vgs. Ble spurt om fraværet, men svarte ærlig at jeg var skikkelig skolelei og mer praktisk anlagt. Viste seg at det var tilfellet med sjefen også ;))

Anonymkode: 8ef05...282

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal være lærling eller en arbeidsgiver spør etter det nå så teller det. Hvis du skal videre på høyskole/uni teller det lite etter du har begynt der. Jeg hadde 100 dager fravær i 2. Klasse men ingen vet om det nå når jeg er voksen og har jobbet noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Går allmenn ja, og tenker å studere etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal studere etter vgs kommer ingen til å se på vitnemålet fra vgs :) Ingen har noensinne sett på mitt og jeg har hatt en del deltidsjobber og sommerjobber gjennom studiet også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
36 minutter siden, Poserose skrev:

Hvis du skal studere etter vgs kommer ingen til å se på vitnemålet fra vgs :) Ingen har noensinne sett på mitt og jeg har hatt en del deltidsjobber og sommerjobber gjennom studiet også. 

Okei. Men når man skal søke høyskole, ser de som tar inn folk på fravær? Eller bare karakterer?

Det er vel først og fremst når du skal ut i arbeid at fraværet teller noe, eller...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Okei. Men når man skal søke høyskole, ser de som tar inn folk på fravær?

Selvfølgelig ikke.

Ved opptak til høyere utdanning er det karakterer som gjelder.

Anonymkode: dba5a...bc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde ALDRI i livet funnet meg i en praksisplass for så og si ingen lønn, det er snakk om utnyttelse til de grader. Alle må ha noe å leve av, så hadde vurdert og forsette mens jeg søkte annet fast. Mulig jeg også hadde sluttet, vet ikke om det ser så heldig ut på papiret, som om man mister litt verdi.

Ønsker ts lykke til.

Anonymkode: bf835...53c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg går og Vg2 og har 1 dag, 4 skoletimer fravær til nå. I fjor hadde jeg 4 dager og 6 skoletimer fravær. Timefraværet mitt kommer hovedsaklig fra forseintkomminger grunnet skolereisen med tog, altså ikke min feil, men jeg gidder ikke "krangle" for å få det fjerna

Anonymkode: 4a44f...fe6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde ALDRI i livet funnet meg i en praksisplass for så og si ingen lønn, det er snakk om utnyttelse til de grader. Alle må ha noe å leve av, så hadde vurdert og forsette mens jeg søkte annet fast. Mulig jeg også hadde sluttet, vet ikke om det ser så heldig ut på papiret, som om man mister litt verdi.

Ønsker ts lykke til.

Anonymkode: bf835...53c

🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dersom du skal studere teller fravær like lite som "karakterene" i orden og oppførsel, altså ingenting! 

Anonymkode: f05cb...b7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Går allmenn ja, og tenker å studere etterhvert.

Det har ingen betydning. Fravær har kun betydning for de som går yrkesfag og søker lærlingsplass. 

Fra høsten av vil det imidlertid bli nye regler angående fravær som gjør at en ikke får karakter i faget dersom man overskrider en viss grense. Så lenge man holder seg innenfor grensen har mengden fravær null betydning for deg videre i livet. 

Anonymkode: d04cb...ac7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig ikke.

Ved opptak til høyere utdanning er det karakterer som gjelder.

Anonymkode: dba5a...bc8

Haha så hvorfor stresser enkelte lærere med fravær da?

Sannheten er vel at fravær IKKE er så ille som enkelte skal ha det til? Man kommer vel inn på høyskole om man har 40+ timer og ålreite karakterer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du skal studere teller fravær like lite som "karakterene" i orden og oppførsel, altså ingenting! 

Anonymkode: f05cb...b7e

Så jeg kan få 100 + timer fravær, og selv da komme inn? Om karakteren er mer enn bra nok? 

Tror du ikke at de inntakfolka ser et sekund på vedkommendes fravær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det har ingen betydning. Fravær har kun betydning for de som går yrkesfag og søker lærlingsplass. 

Fra høsten av vil det imidlertid bli nye regler angående fravær som gjør at en ikke får karakter i faget dersom man overskrider en viss grense. Så lenge man holder seg innenfor grensen har mengden fravær null betydning for deg videre i livet. 

Anonymkode: d04cb...ac7

Har selv 20+ timer nå, som jo er mye. Men som du sier så har det ingenting å si? Merkelig da lærerne alltid maser om det, og hvor viktig fravær er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg hadde hele 28 dager fravær i vg2 :fnise: vg1 og 3 husker jeg ikke helt, men var ikke like mye heldigvis :P Uansett, jeg har ikke blitt spurt om vitnemål eller fravær på veldig, veldig lenge hvertfall, er 25 nå.

Anonymkode: 71558...677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Husk 10% fraværsregelen til neste år da.

Anonymkode: 4a44f...fe6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne boksen går ikke bort...

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sannheten er vel at fravær IKKE er så ille som enkelte skal ha det til? Man kommer vel inn på høyskole om man har 40+ timer og ålreite karakterer?

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har selv 20+ timer nå, som jo er mye. Men som du sier så har det ingenting å si? Merkelig da lærerne alltid maser om det, og hvor viktig fravær er.

Grunnen til at vi lærere stresser med fravær, er for å sørge for at dere får karakterer. Timene legger grunnlaget for vurderingen, og om man har for høyt fravær, har man ikke vurderingsgrunnlag i faget. Ingen har lyst til å gi elever IV, så vi stresser dere heller for mye med fravær enn for lite - IV forsinker videre studier inntil dere får en bestått eksamen, som tar minst et år. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fravær ER ille fordi du går glipp av mye undervisning. Det er spesielt ille for læreren, fordi det skaper en hel del administrativt styr. Jeg har utrolig mye ekstraarbeid i forbindelse med elever med høyt fravær. I tillegg må jeg tilrettelegge for at de som bare slasker skal henge med slik at ikke resten av klassen blir sinka av det. Utrolig frekt. (merk at jeg sa slaskene, og ikke de som har en grunn til å ha fravær. Det blir noe helt annet). Du skal også venne deg til å delta i arbeidslivet, der skulk og forsentkomminger ikke er akseptert. Det å ikke ta skolegangen på alvor reflekterer dårlig tilbake på deg. Hva slags person du har lyst til å være er helt og holdent opp til deg selv (vel... til neste skoleår, i hvert fall). 

Jeg har forresten vist vitnemålet mitt fra videregående mange ganger, helt til jeg ble ferdig med masteren. Har hatt mange ulike deltidsjobber (vikariat + sommerjobber). Nå har jeg et vitnemål fra universitetet, og da er det jo selvsagt ingen som spør etter vitnemålet fra vgs. Du skal vel sannsynligvis ha en sommer- eller deltidsjobb på et eller annet tidspunkt, og da er det ikke så fett å plutselig havne bakerst i køen. Kjenner for eksempel ei som skulle ta seg et friår for å jobbe og reise før høyere utdanning, men den planen datt i vasken da hun ikke fikk jobb pga høyt fravær på vgs. 

Anonymkode: 13f79...1ac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...