neverstill Skrevet 29. mars 2016 #1 Skrevet 29. mars 2016 vi skal leie ut leiligheten vår i underetagen. drukner i henvendelser.. og mange er like interessante. tenkte å lage ett spørreskjema eller noe i den duren, noe som kanskje får frem personligheten til folk litt mer enn Gift, sikker betaler, 1 barn. hva ville du spurt om? tenker feks basic ting som: hva gjør du dersom noe som tilhører leiligheten går i stykker? (fordi den forrige leieboeren ikke sa ifra om noe) hva gjør du dersom du planlegger stor fest? (ønskelig svar er selvsagt: kommer med nabovarsel) forslag taes imot med takk:)
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2016 #2 Skrevet 29. mars 2016 Dette er grunnen til at jeg alltid styrer langt unna private utleiere. Herregud. Anonymkode: 6a427...28c 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2016 #3 Skrevet 29. mars 2016 Er det ikke bedre å sette opp skikkelige kontraktsvilkår enn å få din fremtidige leieboer til å lure på om du tror han/hun er dum? Anonymkode: a8876...c36 6
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2016 #4 Skrevet 29. mars 2016 Jeg ville droppet det. Skriv i kontrakten hva du ønsker leieboer skal gjøre om han ødelegger noe, planlegger fest, etc. Det er bare dumt å spørre om sånne opplagte ting. Jeg ville fått et temmelig negativt syn på deg som utleier om jeg måtte bruke tid på svare på banale idiotspørsmål. Om du skal lage et spørreskjema, ville jeg heller spurt spesifikt om vanene/livene deres, ikke spurt om ting som du selv har et fasitsvar på. Jeg ville spurt om vedkommende festet mye, ofte hadde besøk, hadde bil, barn, kjæledyr, besøk som har med seg barn/bil/kjæledyr, om vedkommende hører mye på musikk/tv med høy lyd, om vedkommende kom til å reke inn og ut på nattestid, etc. Anonymkode: c9a84...bcd 1
Gjest Jessica Skrevet 29. mars 2016 #5 Skrevet 29. mars 2016 Dropp det. Spør heller normale ting som står i normal kontrakt.
Nefarian Skrevet 29. mars 2016 #6 Skrevet 29. mars 2016 Ta en normal prat med vedkommende. Den eventuelle leieboeren har helt sikert mange spørsmål han/hun vil stille deg. så kan jo du også nevne "selvfølgeligheter" som at man må vasle om fester og informere hvis ting blir ødelagt. Husk at du som utleier også har plikter slik som å reparere eller vedlikeholde leiligheten, måke om vinteren og gi varsel når du skal ha fest osv Det aller viktigste er at du/dere setter opp en grundig leiekontrakt, at du går igjennom den med leietaker og at det blir satt inn et depositum. Man må også kontakte referanser, gjerne fra tidligere utleiere eller fra arbeidsplasser. Til slutt må du nesten bare la magefølelse og kjemien bestemme for hvem du skal velge, lykke til!
Jolene Skrevet 29. mars 2016 #7 Skrevet 29. mars 2016 Dersom jeg skulle leid ut nå, ville jeg heller spesifisert slike ting i kontrakten: Leiligheten skal være i samme stand som da leietager inngikk leieforholdet. Varsle om fest - nabovarsel. Skader på inventar og leilighet som ikke skyldes normalt bruk skal erstattes av leietaker. Skal være stille etter klokken XX i ukedagene og etter klokken YY i helgene. Dersom flere skal bo i boligen skal dette opplyses om - dersom ikke er dette å anse som kontraktsbrudd. Etc. Derimot så ville jeg bedt om skriftlige referanser (dette burde du få på mail fra tidligere utleiere. På den måten kan du bedre sikre deg at det faktisk kommer fra den tidligere utleieren.) fra tidligere leieforhold fra de jeg mente som var mest "egnet" som leieboere. Deretter ville jeg ringt tidligere utleier. Når det kom til samtale med de du står igjen med, hadde jeg bare ført en normal samtale med dem, prøvd å bli litt kjent. Finn ut hva som er interessene deres, for det kan ha mye å si. Det er tross alt litt forskjell på folk som bruker tid på å trene kontra feste feks. 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2016 #8 Skrevet 29. mars 2016 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er grunnen til at jeg alltid styrer langt unna private utleiere. Herregud. Anonymkode: 6a427...28c Jepp. Anonymkode: 52baf...7f1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå