Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Litt knotete overskrift, men jeg visste ikke helt hva jeg skulle kalle dette innlegget.

Saken er den, at jeg hele denne våren har jobbet kun 80 %, for å ha litt mer tid i hverdagen til våre to små barn. Fra og med 1. juli skal jeg imidlertid begynne å jobbe fullt igjen, fordi den lille "potten" vi hadde til å dekke opp for mine manglende 20 % i inntekt da er brukt opp.

Men hvordan blir dette i forhold til ferietrekk i juli? Jeg har fastlønn, og trekkes derfor for lønn i hele juli, uavhengig av når denne ferien er tatt. Dersom jeg tar ferie til andre tidspunkter enn juli, får jeg min normale lønn utbetalt mens jeg har ferie. Jeg hadde tre uker ferie i februar (i en periode der jeg da altså kun jobbet 80 % og fikk dermed 80 % betalt i ferietiden), og skal ha to uker til nå i juli. Disse to ukene i juli tar jeg jo da ut i en periode der jeg egentlig har begynt å jobbe 100 % igjen- me får uansett ingen betaling i perioden jeg har ferie, siden juli er en måned det ikke betales ut lønn (pga ferietrekk).

Men har det noe å si for utbetalinger/ferielengde om jeg begynner å jobbe 100 % igjen i juli eller august? Grunnen til at jeg lurer, er fordi jeg evt også har muligheten til å ta ut litt avspasering i sommer. Og dersom jeg kun jobber 80 % (ca 30 timer pr uke) blir det lettere å komme opp i en hel uke med avspasering, enn dersom jeg jobber 100 % (da trenger jeg jo 37,5 timer).

Noen som vet hva som lønner seg for meg å gjøre? Burde jeg heller si at jeg skal jobbe 80 % ut juli, istedenfor ut juni? Eller kan jeg tape noe på dette (bortsett fra at jeg får enda litt mindre i feriepenger til neste år, selvsagt).

Takk for svar :blomst: 

Anonymkode: e5946...3d3

Skrevet

Feriepenger og dager ferie er to forskjellige ting. 

Feriepenger regnes av det du tjente i fjor. 

I løpet av sommeren har du krav på et visst antall feriedager sammenhengende. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, stan skrev:

Feriepenger og dager ferie er to forskjellige ting. 

Feriepenger regnes av det du tjente i fjor. 

I løpet av sommeren har du krav på et visst antall feriedager sammenhengende. 

Ja, det forstår jeg jo. Som jeg også skriver i innlegget over, vil jo det at jeg jobber redusert nå, medføre mindre i feriepenger til neste år.

Mitt spørsmål er om jeg ellers taper noe på å jobbe redusert også i juli fremfor å begynne å jobbe 100 % igjen f.o.m. 1. juli. I juli får jeg jo uansett ikke utbetalt noen lønn, altså har det ikke noe å si for hva jeg har å rutte med nå til sommeren, om jeg begynner å jobbe 100 % igjen fra 1.7. eller 1.8. Men derimot vil det ha betydning i forhold til å avspasere oppsparte overtidstimer, fordi jeg, i en 80 % stilling kun trenger ca 30 timer for å kunne avspasere en uke, mens jeg i en 100 % stilling jo trenger 37,5 timer.

Det er derfor jeg vurderer å si til min arbeidsgiver at jeg ønsker å jobbe 80 % også ut juli- men jeg var da usikker på om dette ville ha noen andre økonomiske konsekvenser for meg.

TS

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det forstår jeg jo. Som jeg også skriver i innlegget over, vil jo det at jeg jobber redusert nå, medføre mindre i feriepenger til neste år.

Mitt spørsmål er om jeg ellers taper noe på å jobbe redusert også i juli fremfor å begynne å jobbe 100 % igjen f.o.m. 1. juli. I juli får jeg jo uansett ikke utbetalt noen lønn, altså har det ikke noe å si for hva jeg har å rutte med nå til sommeren, om jeg begynner å jobbe 100 % igjen fra 1.7. eller 1.8. Men derimot vil det ha betydning i forhold til å avspasere oppsparte overtidstimer, fordi jeg, i en 80 % stilling kun trenger ca 30 timer for å kunne avspasere en uke, mens jeg i en 100 % stilling jo trenger 37,5 timer.

Det er derfor jeg vurderer å si til min arbeidsgiver at jeg ønsker å jobbe 80 % også ut juli- men jeg var da usikker på om dette ville ha noen andre økonomiske konsekvenser for meg.

TS

Nei, om det ikke er noen lokale bestemmelser jeg ikke vet om. Det gunstige for deg vil være å stå i 80% ut juli. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, stan skrev:

Nei, om det ikke er noen lokale bestemmelser jeg ikke vet om. Det gunstige for deg vil være å stå i 80% ut juli. 

OK flott, takk for svar :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...