Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjeksene skal legges dobbelt med bringebærsyltetøy i midten (før steking). Noen som har en slik oppskrift? Tror oppskriften er tysk. :klø:

Tar gjerne imot andre kjeksoppskrifter også... har bare chocolate chip cookies jeg. :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ingen kjeksoppskrifter som ligner på disse du beskriver, men jeg har flere andre. Disse Daim Butter Cookies er utrolig gode!

Daim Butter Cookies (48 stk)

5 daimsjokolader

300 g hvetemel

5 ss sukker

2 ts vaniljesukker

100 g brunt sukker

200 g smør

4 ss kaldt vann

1 ts natron

Pisk sammen smør og begge sukkerartene, rør vann og Daim i. Bland mel med vaniljesukker og natron og vend det inn i smørblandingen. Legg deigen på et bord og del den i to, trill hver del til en ca 40 cm lang pølse og del hver pølse i ca 24 skiver. Legges på bakeplate kledd med bakepapir, trykkes litt flatere og stekes ved 250° i 4-6 minutter.

Mormors havrekjeks

250 g mykt smør

200 g sukker

250 g hvetemel

5 ts hornsalt

2 ½ dl melk

500 g store havregryn

Rør smør og sukker hvitt. Bland hornsalt i hvetemelet og tilsett mel og melk vekselvis i deigen. Rør inn havregryn til slutt. La deigen stå kjølig ca 1 time.

Kjevle ut deigen (ca 1/4 cm tykk) og bruk et glass for å stikke ut kjeks. Dypp glasset i mel for at deigen ikke skal klistre seg. Legg kjeksene på et bakepapirkledd stekebrett og prikk med en gaffel. Stek havrekjeksene ved 200 grader i ca 10 minutter. Avkjøl på rist og oppbevar i tett boks.

Peanøttsmørkjeks (20 stk)

125 g smør

150 g grov peanøttsmør

225 g sukker

1 vispet egg

150 g hvetemel

½ ts bakepulver

en klype salt

75 g usaltede hakkede peanøtter

Visp smør og peanøttsmør sammen. Visp inn sukkeret. Tilsett egget. Sikt i mel, bakepulver og salt. Tilsett peanøtter og form til en fast myk deg. Dekk til og sett kaldt 30 minutter. Form til 20 baller som legges på stekebrett, trykk dem litt flate. Stek ved 190 grader i 15 minutter. Avkjøl på rist. Dryss gjerne på brunt sukker før de stekes.

Skrevet

Syntes å huske at noen hadde spurt om oppskrift på slike bringebærkjeks før, og fant denne da jeg søkte.

Kanskje det er noe sånt du mener?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...