AnonymBruker Skrevet 29. mars 2016 #1 Skrevet 29. mars 2016 Hei, jeg har d - vitaminmangel og er vegetarianer. Hvordan kan jeg få i meg nok d - vitamin gjennom kosten? Hva bør jeg spise? Jeg tar d - vitamin tabletter som jeg kjøpte på apoteket. Anonymkode: 8897a...18c
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2016 #2 Skrevet 29. mars 2016 Hvis du allerede tar D-vitaminer mangler du vel ikke d-vitamin? Anonymkode: 06730...e34
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2016 #3 Skrevet 29. mars 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tar d - vitamin tabletter som jeg kjøpte på apoteket. Anonymkode: 8897a...18c Du svarer selv på overskriften din. Anonymkode: 488e4...594 4
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2016 #4 Skrevet 29. mars 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du allerede tar D-vitaminer mangler du vel ikke d-vitamin? Anonymkode: 06730...e34 Jo, man kan fint mangle D-vitaminer fordi om man tar tilskudd. 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du svarer selv på overskriften din. Anonymkode: 488e4...594 TS tar D-vitamintilskudd, men mangler fortstt D-vitaminer. Hun har da ikke klart å finne optimal løsning selv... Til TS: Hvis du ikke har fått foreskrevet reseptbelagt D-vitamin fra lege bør du starte der (selvsagt etter kontrollmåling av D-vitaminnivået i blodet). Ta evt også noe solarium for å bedre opptaket av D-vitamin oí kroppen (jada, vet at dette ikke går på oralt inntak, men likevel). Anonymkode: 9352f...cce
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2016 #5 Skrevet 29. mars 2016 Begynn å spise ordentlig mat som egg og fet fisk, så ordner det seg. Hvorfor er du vegetarianer hvis kroppen din lider under regimet? Anonymkode: 787fd...c4f 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2016 #6 Skrevet 29. mars 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jo, man kan fint mangle D-vitaminer fordi om man tar tilskudd. TS tar D-vitamintilskudd, men mangler fortstt D-vitaminer. Hun har da ikke klart å finne optimal løsning selv... Til TS: Hvis du ikke har fått foreskrevet reseptbelagt D-vitamin fra lege bør du starte der (selvsagt etter kontrollmåling av D-vitaminnivået i blodet). Ta evt også noe solarium for å bedre opptaket av D-vitamin oí kroppen (jada, vet at dette ikke går på oralt inntak, men likevel). Anonymkode: 9352f...cce Da får hun spørre legen som påviste d-vitaminmangel, slik man normalt gjør hvis man tar blodprøver hos legen. D-vitaminmangel er svært vanlig i Norge i vinterhalvåret, vi har ikke nok sol til å produsere det selv. Det er jo bare å ta nok tilskudd, enklere blir det ikke. Anonymkode: 488e4...594
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2016 #7 Skrevet 29. mars 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da får hun spørre legen som påviste d-vitaminmangel, slik man normalt gjør hvis man tar blodprøver hos legen. D-vitaminmangel er svært vanlig i Norge i vinterhalvåret, vi har ikke nok sol til å produsere det selv. Det er jo bare å ta nok tilskudd, enklere blir det ikke. Anonymkode: 488e4...594 Ja, jeg skrev da også at hun ta opp dette med legen og få kontrollmålt D-vitaminnivået. Det er dessverre ikke alltid "bare å ta nok tilskudd" da ikke alle tar opp tilskuddet optimalt i kroppen. Noen trenger hestedoser med D-vitamin og fortsatt er det ikke tilstrekkelig. Da bør det selvsagt sjekkes om det er årsaker til at kroppen ikke tar opp tilstrekkelige mengder (igjen bør legen selvsagt på banen). Anonymkode: 9352f...cce
Gjest carmabell Skrevet 29. mars 2016 #8 Skrevet 29. mars 2016 Vanlig melk (mange soyamelk er også beriket med vitamin D)og egg er ihvertfall to naturlige vegetariske kilder til vitamin d.
Gjest Badebuksa Skrevet 29. mars 2016 #10 Skrevet 29. mars 2016 Hæ... er ikke vegansk kost fullverdig altså? Det var merkelig!!! Du får prøve med litt animalsk så ordner det seg.
exictence Skrevet 29. mars 2016 #11 Skrevet 29. mars 2016 De fleste mennesker, spesielt her i nord hvor det er lite sol, har for lite D vitamin. Sollys er en god kilde til at kroppen danner D vitamin. 1
tussi680 Skrevet 29. mars 2016 #12 Skrevet 29. mars 2016 Søk opp D vitamin mangel på nettet og let, jeg har selv det, men går på den største dosen av tabl.samt at jeg spiser fisk. Synd at du ikke får i deg fisk som inneholder d vitaminer! Forøvrig: Paprika inneholder d vitamin, bare så det er sagt.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2016 #13 Skrevet 29. mars 2016 Sitat For optimalt opptak, bør vitamin D-tilskudd tas med proteiner, kalsium og fett (enumettet og flerumettet). Anonymkode: cac6f...76e
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2016 #14 Skrevet 29. mars 2016 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du allerede tar D-vitaminer mangler du vel ikke d-vitamin? Anonymkode: 06730...e34 Jeg tar D - vitaminer fordi jeg mangler det. Altså jeg tok blodprøver hos legen og fikk påvist D - vitamin mangel. Tablettene alene er ikke nok til å dekke behovet mitt. Fikk derfor beskjed om å endre kostholdet mitt slik at jeg får i meg mer D - vitaminer gjennom kosten. TS Anonymkode: 8897a...18c 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2016 #15 Skrevet 29. mars 2016 7 timer siden, Honey Dew skrev: Ta kosttilskudd Jeg gjør det, fikk dette på resept av legen. Men fikk beskjed om at jeg måtte få i meg D - vitaminer gjennom kosten også. TS Anonymkode: 8897a...18c
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2016 #16 Skrevet 29. mars 2016 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Begynn å spise ordentlig mat som egg og fet fisk, så ordner det seg. Hvorfor er du vegetarianer hvis kroppen din lider under regimet? Anonymkode: 787fd...c4f Jeg er vegetarianer av religiøse grunner. Jeg er født og oppvokst i en vegetarianer familie. Jeg kan ikke spise fisk, egg og kjøtt. Det er helt utenkelig for meg. TS Anonymkode: 8897a...18c
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2016 #17 Skrevet 29. mars 2016 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Jo, man kan fint mangle D-vitaminer fordi om man tar tilskudd. TS tar D-vitamintilskudd, men mangler fortstt D-vitaminer. Hun har da ikke klart å finne optimal løsning selv... Til TS: Hvis du ikke har fått foreskrevet reseptbelagt D-vitamin fra lege bør du starte der (selvsagt etter kontrollmåling av D-vitaminnivået i blodet). Ta evt også noe solarium for å bedre opptaket av D-vitamin oí kroppen (jada, vet at dette ikke går på oralt inntak, men likevel). Anonymkode: 9352f...cce Takk for et ordentlig svar. Jeg har tatt blodprøver og fått D - vitamintilskudd på resept. Men dette er likevel ikke nok til å dekke behovet. Jeg har faktisk ikke vurdert solarium, takk for tips. TS Anonymkode: 8897a...18c 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2016 #18 Skrevet 29. mars 2016 7 timer siden, Badebuksa skrev: Hæ... er ikke vegansk kost fullverdig altså? Det var merkelig!!! Du får prøve med litt animalsk så ordner det seg. Jeg kan ikke spise kjøtt, fisk, sjømat eller egg av religiøs e grunner. Er født og oppvokst i en vegitarianer familie. De få gangene jeg har spist fisk eller kjøtt, har jeg kastet det opp igjen. Jeg fikser det rett og slett ikke. TS Anonymkode: 8897a...18c
Tiriltunge Skrevet 31. mars 2016 #19 Skrevet 31. mars 2016 Spiser du melkeprodukter? Melk og ost inneholder D-vitamin, det finnes (det gjorde i hvert fall det tidligere, har ikke sjekka i det siste...) også ekstra lettmelk som er tilsatt ekstra D-vitamin.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2016 #20 Skrevet 3. april 2016 Den beste kilden for vitamin d er sol, så vær bevisst på å få sol på kroppen om sommeren. Det er ikke snakk om å ligge i sola hele dagen, men å få sollys på armer og ben, f.eks. Svært mange i Norge har lite vitamin d, uansett hva de spiser, siden sollys er den viktigste kilden, og vi rett og slett ikke får d-vitamin nok gjennom vinterhalvåret. Om vinteren har du en perfekt unnskylding til å dra til sørligere breddegrader. Anonymkode: 4b41a...ec2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå