Gå til innhold

Hvordan bli kvitt edderkopper? Kryr av dem! Hjelp!!! :(

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Edderkoppfobi tar bare noen få timer å kurere, det er mye enklere enn å blitt kvitt edderkoppene. :) Hørte på en podcast om fobier på Aftenposten for litt siden, google bananfobi så kommer den opp. Du kan bruke samme metoden som de gjør der for å bli mye mindre redd på kort tid. Gjorde det selv for noen år siden, med hjelp av en venn. Jeg var såpass redd at jeg satt våken om natten og gråt fordi det var en edderkopp i rommet.

Anonymkode: 3b8a0...9d5

ironisk nok har jeg via studiet mitt hatt masse om psykologi/pedagogisk psykologi. Der fobier var et tema :P.  Så jeg kunne sikkert sittet og forklart meg selv alle mulige slags teoretiske løsninger på å bli kvitt problemet, men fobien min sitter altså så hardbarket fast at jeg har gitt opp helt håpet :P

Anonymkode: 8ad1a...d7c

Skrevet
9 timer siden, FrøkenMånestråle skrev:

Jeg har alltid brukt Permetrin, funker veldig bra :) Fås kjøpt rundt omkring, har fått tak i på Europris og Spar Kjøp av alle ting.

jeg brukte den men da kom edderkoppene løpende etter meg. (kom krypende mot der jeg sprayet) så det virket ikke på mitt hus. Det var like mange edderkopper etter jeg hadde gjort dette.

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trinol 810. Kjøpes på felleskjøpet om jeg ikke tar feil.
Vi kjøper denne hver sommer og sprayer rundt luker og vinduer. Helst utenifra, da vi har katter. Passer på å ikke spraye der kattene går eller i nærheten.

Den gasser ganske mye så jeg pleier å lufte godt etter jeg har sprayet.

Er i hvertfall suuuper fornøyd!

Anonymkode: f01a9...a75

Jeg skal sjekke den ut =) takk :)

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skaff deg en frosk, de spiser edderkopper.

Anonymkode: 454c4...6d7

Tror jeg trenger en gigantisk padde, spesielt de edderkoppene på vinduet ute hadde sikkert eti opp frosken, så digre som de er :P

ts

• Liker 1
Skrevet

Vær glad for de edderkoppene. Jeg hadde mange av de, men hvis man fjerner edderkoppene vil det komme til å kry av mye annet usselt du absolutt ikke vil ha. Edderkoppene spiser mye annet pakk! :) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Personlig lider jeg av enorm edderkoppfobi - jeg blir hysterisk og begynner å gråte ukontrollert bare jeg ser en og besvimer om en edderkopp kommer for nærme. Jeg har prøvd alle de sprayene man får kjøpt, uten hell. De er borte i noen dager også kommer de faen meg tilbake. Jeg har bare gitt opp og innsett at om jeg skal lufte om sommeren må jeg sitte ved vinduet og passe på at ingen kommer inn. Jeg hater sommeren overalt på jord, for jeg kan ikke ha soveromsvinduet åpent, jeg må plusse på 20 minutter ekstra hver morgen når jeg skal til jobb i tilfelle der henger en edderkopp utenfor inngangsdøra eller over bilen (må få noen til å komme å ta den osv). Så jeg håper du får noen gode tips her for trenger selv råd til hvordan jeg skal bli kvitt dem. Bor selv på vestlandet, men jeg bor i et helt nytt hus, men er dog en god del skog og åpent område bak huset, som gjør at her ofte er edderkopper på besøk. Har HELDIGVIS ikke sett en inne enda (flyttet inn i fjor sommer). Når jeg bodde i en kjellerleilighet et annet sted her på vestlandet krydde det av dem. Jeg måtte flytte til slutt.... 

Disse greiene som sender ut lyder fungerer HELLER IKKE. :( 

Ble litt avsporing her men. 

Anonymkode: 018b1...357

Forstår deg veldig godt! Jeg står ofte på vakt med støvsugern om jeg ser en. Jeg er jo fra østlandet selv, og jeg vet ikke med andre men jeg vokste opp i et stort hus sånt sett som samlet mye støv og edderkopper var ikke nødvendigvis uvanlig, men det var sjelden noe anna enn dessa treige stankelbenlignende edderkoppene, og egentlig ikke så mange av dem. Jeg liker ikke de type edderkoppene heller, men jeg tolererer de noe bedre enn andre  da de er relativt enkle å hanskes med. Men med en gang jeg flyttet til vestlandet så var det snakk om diiigre husedderkopper som kom inn, og slike feite (vet ikke hva slags type men) som henger og dingler og har tydeligvis slått seg ned på utsiden av vinduet. I tillegg til det så kryr det av skogssnegler overalt om sommeren at jeg kunne sikkert bygd et hus av dem.  Føler det kryper på meg bare jeg tenker på det :/

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Ulveedderkopp skrev:

Du kan jo prøve en slik en http://vadheimgroplex.no/?wpcproduct=spindelfritt

Den sender ut en lyd som visstnok skal skremme vekk edderkopper. Har ikke prøvd det selv, så vet ikke om det fungerer. 

Det kan jo være et alternativ :) Hørt mange som sier det ikke funker, men er sikkert verdt å ha i bakhodet. Finner ikke ut for sikkert med mindre jeg prøver. ts

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Forstår deg veldig godt! Jeg står ofte på vakt med støvsugern om jeg ser en. Jeg er jo fra østlandet selv, og jeg vet ikke med andre men jeg vokste opp i et stort hus sånt sett som samlet mye støv og edderkopper var ikke nødvendigvis uvanlig, men det var sjelden noe anna enn dessa treige stankelbenlignende edderkoppene, og egentlig ikke så mange av dem. Jeg liker ikke de type edderkoppene heller, men jeg tolererer de noe bedre enn andre  da de er relativt enkle å hanskes med. Men med en gang jeg flyttet til vestlandet så var det snakk om diiigre husedderkopper som kom inn, og slike feite (vet ikke hva slags type men) som henger og dingler og har tydeligvis slått seg ned på utsiden av vinduet. I tillegg til det så kryr det av skogssnegler overalt om sommeren at jeg kunne sikkert bygd et hus av dem.  Føler det kryper på meg bare jeg tenker på det :/

hilsen ts* (glemmer å skrive)

Skrevet (endret)
6 timer siden, Ulveedderkopp skrev:

Den sender ut en lyd som visstnok skal skremme vekk edderkopper. Har ikke prøvd det selv, så vet ikke om det fungerer. 

Problemet der er at TS har katter, og kattene kommer til å gå på veggene av den lyden de også.

TS, grunnen til at det er så mange edderkopper der er at de har ekstremt gode jaktmarker fordi det er fuktig hos deg. Klarer du å fjerne alle edderkoppene (ved å støvsuge dem bort eller slikt) vil du i stedet finne et helvete med tusenbein, skrukketroll, fluer og annet kjipt dritt som edderkoppene koser seg med, så edderkoppene jobber faktisk for husrommet.
Potensielt kan fukten også være farlig for deg i lengden, så skaff deg en avfukter og snakk med utleier om å evt legge ny drenering rundt huset. Så mye fukt som edderkoppene elsker kan føre til muggsopp, og muggsopp kan føre til kroniske luftveisinfeksjoner for deg resten av livet.

Edderkopper ute på vinduene betyr mest at husveggen er god og varm, er huset brunt eller en annen farge? De liker seg nemlig aller best der de som henger ute.

Endret av Minya
  • Liker 1
Skrevet

Vi bor også i kjellerleilighet (på Østlandet), og her kryr det også av edderkopper. Etter en periode i fjor der jeg daglig måtte børste dem av klær, hud, kjøkkenbenk og sofa, fikk jeg nok. Da kjøpte jeg avfukter til bad/vaskerom, sprayet rundt lister, vinduer, dører med Permetrin daglig i en uke (vi bodde et annet sted i den uken, for jeg orket ikke tanken på å oppholde meg her). Etter det har jeg kun sett noen få edderkopper. Jeg merker at det nærmer seg tid for spraying igjen, så det skal jeg få gjort i løpet av uka. Har også på lyset døgnet rundt på vaskerommet, siden det er der det er flest edderkopper (de liker visst ikke lys). 

Skrevet
Den ‎29‎.‎03‎.‎2016 at 2.19, Badebuksa skrev:

Edderkopper betyr lykke

hund.jpg

• Liker 5
Skrevet (endret)

Du vil nok aldri helt bli kvitt edderkoppene så lenge du bor i en kjeller, men dersom du har veldig mange husedderkopper, så skyldes det at det er altfor fuktig i kjelleren. Det er et større problem for deg enn edderkoppene som er helt harmløse skapninger. Du burde gjøre noe med fuktigheten i kjelleren og få hjelp for araknofobien din. Dersom du sprayer gift på utsiden av huset, så sprer den seg oppover i næringskjeden. De fleste typer insektsgift er også potensielt farlig for katter og det er sikkert ikke sunt for deg å puste det inn heller. Jeg synes også det blir litt feil å fly rundt og drepe edderkopper på utsiden av huset, men jeg er over gjennomsnittlig glad i edderkopper. 

Dersom du ikke overdriver størrelsen på edderkoppene, så er det enten snakk om en Tegenaria atrica (stor husedderkopp)  eller en Meta menardi (grotteedderkopp). Den førstnevnte har et karakteristisk mønster på bakkroppen og er matt brun. Den er vanligst i Oslo-området. Den sistnevnte er også brun, men er blankere. Den finnes i over hele landet. Felles for begge er at de trives i fuktige og mørke rom. Dersom du gjør noe med luftfuktigheten, vil de forsvinne av seg selv. 

Siden du bor på vestlandet, vil jeg gjette at det er snakk om grotteedderkopper. De kan bli ganske store (opptil 8 cm), men de har ikke hoggtenner som er i stand til å bite igjennom huden på mennesker. Den store husedderkoppen er i stand til å bite mennesker, men de finnes ikke aggressive og vil kun gjøre det dersom du plukker den opp med hendene. Bittet er heller ikke spesielt smertefullt, men du kan få en litt merkelige følelse rundt bittstedet i et par-tre timer. 

Hvis det er noen trøst, så kan jeg skrive under på at edderkopper ikke har noe ønske om å bite mennesker. Jeg har for øyeblikket 18 taranteller, mange av dem forholdsvis aggressive afrikanske og asiatiske arter med medisinsk signifikant gift. Jeg hadde også en sort enke i et par år og i løpet av alle de årene jeg har hatt edderkopper som hobby har jeg aldri blitt bitt.  

Endret av Pterinochilus
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Den 29.3.2016 at 10.54, AnonymBruker skrev:

ironisk nok har jeg via studiet mitt hatt masse om psykologi/pedagogisk psykologi. Der fobier var et tema :P.  Så jeg kunne sikkert sittet og forklart meg selv alle mulige slags teoretiske løsninger på å bli kvitt problemet, men fobien min sitter altså så hardbarket fast at jeg har gitt opp helt håpet :P

Jeg svarer deg igjen jeg, selv om du spurte om hjelp til å bli kvitt edderkoppene - ikke fobien. Håper det er ok likevel. :)

De metodene de bruker i podcasten jeg nevnte er ikke teoretiske, det er enkle, praktiske øvelser. En av personene har en fobi for bananer, og de begynner med å se på tegnede bilder av bananer mens de fokuserer på å holde en nøytral kroppsholdning (ikke snu seg bort, krysse armene el.) Jeg tror grunnen til at man velger å ikke gjøre noe med det, er fordi man tror det er for vanskelig, at man skal bli tvunget inn i situasjoner hvor man vil få panikk osv. Det er ikke tilfelle, tvert imot skal man ikke komme i nærheten av å få panikk da det virker mot sin hensikt.

Jeg begynte også med å se på bilder av edderkopper (begynte med de minste og søteste), så fortsatte jeg veldig sakte med å identifisere de ulike typene jeg fant i huset og lese meg opp på dem. Kunnskap dreper frykt på en effektiv måte! Når man lærer om edderkopper blir man også kvitt mytene som er med på å forsterke fobi, for eksempel at edderkopper vil forsøke å legge egg i ørene våre når vi sover (det er selvfølgelig bare tull). Dette var noe jeg gjorde i korte økter, nå og da, over flere måneder. Det var jo litt ubehagelig i starten, men det er snakk om kanskje ett minutt eller mindre med ubehag, så går det gradvis over. Det er ingen som hopper frem og sier at du må ta på en edderkopp el. For min del var det i alle fall ikke nødvendig for å bli så godt som kurert.

Skrevet (endret)
Den 30.3.2016 at 12.12, Pterinochilus skrev:

Du vil nok aldri helt bli kvitt edderkoppene så lenge du bor i en kjeller, men dersom du har veldig mange husedderkopper, så skyldes det at det er altfor fuktig i kjelleren. Det er et større problem for deg enn edderkoppene som er helt harmløse skapninger. Du burde gjøre noe med fuktigheten i kjelleren og få hjelp for araknofobien din. Dersom du sprayer gift på utsiden av huset, så sprer den seg oppover i næringskjeden. De fleste typer insektsgift er også potensielt farlig for katter og det er sikkert ikke sunt for deg å puste det inn heller. Jeg synes også det blir litt feil å fly rundt og drepe edderkopper på utsiden av huset, men jeg er over gjennomsnittlig glad i edderkopper. 

Dersom du ikke overdriver størrelsen på edderkoppene, så er det enten snakk om en Tegenaria atrica (stor husedderkopp)  eller en Meta menardi (grotteedderkopp). Den førstnevnte har et karakteristisk mønster på bakkroppen og er matt brun. Den er vanligst i Oslo-området. Den sistnevnte er også brun, men er blankere. Den finnes i over hele landet. Felles for begge er at de trives i fuktige og mørke rom. Dersom du gjør noe med luftfuktigheten, vil de forsvinne av seg selv. 

Siden du bor på vestlandet, vil jeg gjette at det er snakk om grotteedderkopper. De kan bli ganske store (opptil 8 cm), men de har ikke hoggtenner som er i stand til å bite igjennom huden på mennesker. Den store husedderkoppen er i stand til å bite mennesker, men de finnes ikke aggressive og vil kun gjøre det dersom du plukker den opp med hendene. Bittet er heller ikke spesielt smertefullt, men du kan få en litt merkelige følelse rundt bittstedet i et par-tre timer. 

Hvis det er noen trøst, så kan jeg skrive under på at edderkopper ikke har noe ønske om å bite mennesker. Jeg har for øyeblikket 18 taranteller, mange av dem forholdsvis aggressive afrikanske og asiatiske arter med medisinsk signifikant gift. Jeg hadde også en sort enke i et par år og i løpet av alle de årene jeg har hatt edderkopper som hobby har jeg aldri blitt bitt.  

Jeg har vært ute for stor husedderkopp et par ganger.  Men det var på vestlandet. De er brune,  jævelsk svære med hårete bein og mønsteret på ryggen ligner et kors.  Begynte å grine den ene gangen da den lå i en vinduskarm 10 cm fra meg.  Fy faen for en stygg jævel, grøsser bare av tanken!

Endret av DreamOn
Gjest Stjerner og planeter
Skrevet

Edderkoppar trives kun i hus som er godt ventilert. Vær glad du har edderkoppar for då har du eit sunt hus. 

OG om du fortsatt skal bu på vestlandet må du berre leva med edderkoppane. Du blir aldri kvitt dei uansett kor mykje du sprayer. Tenk på alle dei edderkoppane, som garantert er i huset ditt og som du ikkje ser 😉

Skrevet

Ene katten min syns heldigvis at edderkopper er noe av det beste snackset som finnes, så finner ham dem først ser jeg ikke snurten av dem. Men merker også at det er færre edderkopper inne etter at vi fikk luftavfukter på vaskerommet. I fjor eksploderte det til gjengjeld utenfor, og jeg kunne ikke bruke paviljongen en gang på grunn av edderkoppene. Håper i år blir bedre! :(

AnonymBruker
Skrevet
Den 30. mars 2016 at 18.17, AnonymBruker skrev:

Jeg svarer deg igjen jeg, selv om du spurte om hjelp til å bli kvitt edderkoppene - ikke fobien. Håper det er ok likevel. :)

De metodene de bruker i podcasten jeg nevnte er ikke teoretiske, det er enkle, praktiske øvelser. En av personene har en fobi for bananer, og de begynner med å se på tegnede bilder av bananer mens de fokuserer på å holde en nøytral kroppsholdning (ikke snu seg bort, krysse armene el.) Jeg tror grunnen til at man velger å ikke gjøre noe med det, er fordi man tror det er for vanskelig, at man skal bli tvunget inn i situasjoner hvor man vil få panikk osv. Det er ikke tilfelle, tvert imot skal man ikke komme i nærheten av å få panikk da det virker mot sin hensikt.

Jeg begynte også med å se på bilder av edderkopper (begynte med de minste og søteste), så fortsatte jeg veldig sakte med å identifisere de ulike typene jeg fant i huset og lese meg opp på dem. Kunnskap dreper frykt på en effektiv måte! Når man lærer om edderkopper blir man også kvitt mytene som er med på å forsterke fobi, for eksempel at edderkopper vil forsøke å legge egg i ørene våre når vi sover (det er selvfølgelig bare tull). Dette var noe jeg gjorde i korte økter, nå og da, over flere måneder. Det var jo litt ubehagelig i starten, men det er snakk om kanskje ett minutt eller mindre med ubehag, så går det gradvis over. Det er ingen som hopper frem og sier at du må ta på en edderkopp el. For min del var det i alle fall ikke nødvendig for å bli så godt som kurert.

Har selv levd i kjellerleilighet stapp full av digre husederkopper. Har ikke fobi, tror jeg, men om jeg ikke har kontrollen får jeg helt panikk, og klarer ikke ta på de, eller at de i er nær meg. Fant ut at jiff kjøkkenspray dreper dem på rundt 10 sekunder om man sprayer rikelig på dem. 3 sekunder på vanlig små husederkopp. Før det brukte jeg hårspray. Om jeg ikke hadde noe tilgjengelig løp jeg etter med en kopp/lokk (dype lokk) av noe slag, fanget dem inni der, og løp med dem i panikk før jeg kastet dem i do med masse kokende vann over før jeg trakk ned (måtte også kaste koppene/lokkene etter bruk, for å vaske de var ikke nok) :fnise: Klarer fremdles ikke å ta på de, men det gjelder bare de store, har ikke noe problem med "vanlige" edderkopper i naturen. Jeg kunne sikkert ha blitt kvitt redselen min, men den sitter på en måten så hardt i (selv om den ikke er så ille) at jeg ikke ønsker å bli kvitt den, om du skjønner? Jeg syntes alle dyr er veldig interessante, og kan gjerne se på en dokumentar om edderkopper liksom, men når den er i huset mitt, eller under dynen som jeg akkurat hadde lagt meg i, det ønsker jeg ikke å like uansett hva.

Jeg har for eksmepel to rotter som kjæledyr (som forøvrig fanger og spiser edderkopper :D ), men jeg vil jo ikke ha vilrotter klatrende rundt på meg uansett, selv om jeg ikke finnes redd.

TS, en avfukter er nok det lureste tipset du har fått hittil. Eller flytte høyere opp. Jeg bodde før i en veldig fuktig kjeller, da vi plutselig fant muggsopp langs den ene veggen i stuen under tapeten, rant vann siden der var så fuktig, var det nok og vi flyttet. Vi sprayet med permetrin og det hjalp mye mot det verste av edderkoppene, og å alltid holde det skinnende rent, og rottene tok seg av de gjenlevende (lot bena ligge igjen 😟), så levde de tilnærmet ederkop fritt, i tillegg lagde vi myggnetting til vinduene, slik at vi kunne lufte uten at de kom seg inn. Grunnet kattene så får du heller prøve sitronvann, men sitronvann, myggnetting, luftavfukter og god rengjøring tror jeg vil hjelpe deg mye.  Søk forresten på "jumping spider", de er kjempe nusselige og søte! ^^

Anonymkode: ef382...6c7

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har selv levd i kjellerleilighet stapp full av digre husederkopper. Har ikke fobi, tror jeg, men om jeg ikke har kontrollen får jeg helt panikk, og klarer ikke ta på de, eller at de i er nær meg. Fant ut at jiff kjøkkenspray dreper dem på rundt 10 sekunder om man sprayer rikelig på dem. 3 sekunder på vanlig små husederkopp. Før det brukte jeg hårspray. Om jeg ikke hadde noe tilgjengelig løp jeg etter med en kopp/lokk (dype lokk) av noe slag, fanget dem inni der, og løp med dem i panikk før jeg kastet dem i do med masse kokende vann over før jeg trakk ned (måtte også kaste koppene/lokkene etter bruk, for å vaske de var ikke nok) :fnise: Klarer fremdles ikke å ta på de, men det gjelder bare de store, har ikke noe problem med "vanlige" edderkopper i naturen. Jeg kunne sikkert ha blitt kvitt redselen min, men den sitter på en måten så hardt i (selv om den ikke er så ille) at jeg ikke ønsker å bli kvitt den, om du skjønner? Jeg syntes alle dyr er veldig interessante, og kan gjerne se på en dokumentar om edderkopper liksom, men når den er i huset mitt, eller under dynen som jeg akkurat hadde lagt meg i, det ønsker jeg ikke å like uansett hva.

Jeg har for eksmepel to rotter som kjæledyr (som forøvrig fanger og spiser edderkopper :D ), men jeg vil jo ikke ha vilrotter klatrende rundt på meg uansett, selv om jeg ikke finnes redd.

---

Anonymkode: ef382...6c7

Hvorfor skal du ta på de, det finnes jo ingen grunn til at du skal det? Hvis du ikke har fobi så trenger du jo ikke drepe de bare for å ha gjort det eller? Eventuelt vurder å slå de i hjel, så de i det minste dør momentant da. Vet ikke helt om du forstår selv hvorfor du gjør som du gjør, for det er jo ikke helt logisk å kaste en edderkopp du har fanget (!) i do med kokende vann?

Sammenlikne med villrotter blir litt søkt, synes jeg. Hadde jeg funnet et vilt dyr i huset mitt ville jeg selvfølgelig sluppet det ut. Har gjort det selv med både slanger, flaggermus og mus.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Stjerner og planeter skrev:

Edderkoppar trives kun i hus som er godt ventilert. Vær glad du har edderkoppar for då har du eit sunt hus. 

OG om du fortsatt skal bu på vestlandet må du berre leva med edderkoppane. Du blir aldri kvitt dei uansett kor mykje du sprayer. Tenk på alle dei edderkoppane, som garantert er i huset ditt og som du ikkje ser 😉

Går ikke dette litt imot rådet om å kjøpe luftavfukter? :klo:

Anonymkode: 3838d...8ab

Gjest Raindrops
Skrevet
Den 29.3.2016 at 5.20, Ulveedderkopp skrev:

Fungerte ikke her. Etter en ukes tid så jeg en husedderkopp på størrelse med knyttneven min (neida, bare nesten) 5 cm unna den dingens mens den stod i stikkkontakten og var på :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...