Gå til innhold

Vasking av klær. Vaskeprogram, temperatur og slitasje?

Anbefalte innlegg

Skrevet

SÅ med ny vaskemaskin ble vasking av klær enda mer komplisert. Her er mange programmer å velge mellom. Man kan også velge delicate - normal - intensive. Vanligvis bruker jeg bare det ene programmet, og velger temperatur og mellom delicate eller normal alt etter hva som skal vaskes. Jeg vasker vanligvis sokker, undertøy, t-skjorter, gensere og bukser i lag på 40 grader, på normal. Dette tar litt over 2 timer. Ellers vasker jeg håndklær, kluter på 90 grader samme program. Tar ca 3 timer.

Men man har også andre programmer, hvor "samme vask" på 40 grader tar mye lengre tid. Over 3 timer. Hva oppnår man med å bruke et av disse programmene? Vil det føre til ekstra slitasje på tøyet å vaske på et program som bruker lengre tid? Eller det tenkes at et program som bruker lengre tid vasker mer skånsomt?

Ja, jeg vet at dette står forklart i bruksanvisningen. Men jeg stoler ikke helt på hva produsenten sier. 

Vi har også et hurtigprogtam som tar kun 30 minutter. Kaldt vann. Jeg vasket treningstøyet mitt på dette programmet. Jeg kan si at dette luktet helt forferdelig før jeg la det i maskinen. Etter 30 minutter i maskin. var det ingen antydnig til svettelukt. Da holder kanskje hurtigprogrammet også bare vasken ikke er alt for skitten?

AnonymBruker
Skrevet

Dagens vaskemaskiner sliter lite på tøyet. Det som sliter er tørketromling. Bruksanvisningen du ikke stoler på, er din viktigste informasjsonskilde. Kg brukerne må få den fremlagt og vi skal kunne uttale oss mer presist enn ved sysnsing. Du har heller ikke oppgitt maskinmerke, eller hborfor du valgte nettopp den maskinen du har kjøpt. 

Anonymkode: e5b20...465

AnonymBruker
Skrevet

Undertøy skal vaskes på minimum 60 grader! 

Anonymkode: 7dd57...036

• Liker 1
Skrevet

Hmm, minimum 60 grader? Men det står på vaskeanvisningen på plagget 40 grader

Skrevet

Det trengs minst 60 °C for å ta livet av bakterier. Derfor anbefaler man å vaske undertøy så varmt. 

AnonymBruker
Skrevet

En helt ny vaskemaskin som bruker over tre timer på et 40 graders program... Høres snodig ut.  

Anonymkode: 97b5e...5dd

Gjest Tigress
Skrevet
9 timer siden, male32 skrev:

Ja, jeg vet at dette står forklart i bruksanvisningen. Men jeg stoler ikke helt på hva produsenten sier. 

Eg trur du bør gjere noko med kjeldekritikken din først: bruksrettleiinga er sjølvsagt mykje meir presis enn kva KG-folket skulle kunne seie om ei vaskemaskin dei ikkje veit noko om...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...