Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ta abort i uke 18-19 pga kromosomfeil eller evt andre misdannelser, hvor ofte skjer det? Trodde at kroppen ryddet opp selv med spontan dersom det er noe feil med barnet. Får man ta abort i uke 18-19 dersom barnet er sykt? Hvor sykt må det være?

Anonymkode: 6c8a6...47d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trodde at kroppen ryddet opp selv med spontan dersom det er noe feil med barnet.

Nei, hvorfor tror du folk blir født med fysiske og psykiske handikap og/eller syndromer?

Down syndrom og ryggmargsbrokk, for eksempel.

Anonymkode: 7e4e5...584

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, hvorfor tror du folk blir født med fysiske og psykiske handikap og/eller syndromer?

Down syndrom og ryggmargsbrokk, for eksempel.

Kan man få abort dersom man har barn i magen som har downs. Hvor tidlig man kan finne ut sånt? Hjelper med tidlig ultralyd ?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville anbefalt å ikke få barn i det hele tatt for jeg har som sykepleier møtt barn som har blitt varig skadet i diverse ulykker og du har dessverre ingen garanti for at barnet forblir "friskt" selv om det ble født "friskt".

Anonymkode: 60bf4...281

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville anbefalt å ikke få barn i det hele tatt for jeg har som sykepleier møtt barn som har blitt varig skadet i diverse ulykker og du har dessverre ingen garanti for at barnet forblir "friskt" selv om det ble født "friskt".

Hallo? Hva om barnet er ikke levedyktig, da må man jo ta abort! Du som sykepleier burde vite såpass. 

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hva om barnet er ikke levedyktig, da må man jo ta abort!

Må man det? Mange velger å bære frem barn som kommer til å dø etter fødselen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Må man det? Mange velger å bære frem barn som kommer til å dø etter fødselen.

Det er noens valg. Men jeg ville ikke gjort det. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Det er noens valg. Men jeg ville ikke gjort det. 

Nei, men det du tenker og mener er ikke allmenngyldig.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

De færreste velger å gå til termin med et barn som kommer til å dø under eller kort tid etter fødselen.

De færreste velger å bære fram barn de vet har kromosomfeil og andre defekter.

Men ingen av oss har noen garantier for at barna våre ikke kan bli utsatt for en ulykke som skader dem såpass at en kromosomfeil blir en bagatell.

Det synes jeg at vi kan prøve å tenke litt på innimellom. Livet kommer uansett ikke med garantier.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Nei, men det du tenker og mener er ikke allmenngyldig.

Nei, det er greit. Sier ingenting på det. 

Må være grusomt å føde et dødt barn eller barn som kommer til å dø innen kort tid etter fødselen og man vet om det. Ønsker ikke min værste fiende å gå gjennom dette.

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta abort i uke 18-19 pga kromosomfeil eller evt andre misdannelser, hvor ofte skjer det? Trodde at kroppen ryddet opp selv med spontan dersom det er noe feil med barnet. Får man ta abort i uke 18-19 dersom barnet er sykt? Hvor sykt må det være?

Vurderes individuelt. Av hensyn til kvinnen og hennes pårørende er dette noe det snakkes lite om. Men å tro at kroppen ordner opp selv er ganske naivt. Tror du handicappede barn ville blitt født da? 

Anonymkode: 56e4b...b43

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vurderes individuelt. Av hensyn til kvinnen og hennes pårørende er dette noe det snakkes lite om. Men å tro at kroppen ordner opp selv er ganske naivt. Tror du handicappede barn ville blitt født da? 

Anonymkode: 56e4b...b43

Det er rart at enkelte velger å bære frem barn som ikke er friske. Tenker de ikke på hva slags liv de vil få? Barn med downs og andre alvorlige misdannelser. Hva tenker de på? Vil de ha sykt barn som ikke har noe fremtid som normale mennesker vil få?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det blir påvist alvorlig hjertefeil (f.eks hypoplastisk hjertesyndrom) hos fosteret på ordinær ultralyd i 18. uke, kan man nærmest bli anmodet til senabort. Det må uansett behandles i abortnemnda, abort etter 12. uke er ikke selvbestemt. Et vennepar valgte å gjøre det da det viste seg at fosteret hadde alvorlig hjertefeil og måtte blitt operert tre ganger bare det første leveåret. Uten operasjon ville barnet uansett dødd i løpet av få dager. 

Anonymkode: c8599...1d9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det blir påvist alvorlig hjertefeil (f.eks hypoplastisk hjertesyndrom) hos fosteret på ordinær ultralyd i 18. uke, kan man nærmest bli anmodet til senabort. Det må uansett behandles i abortnemnda, abort etter 12. uke er ikke selvbestemt. Et vennepar valgte å gjøre det da det viste seg at fosteret hadde alvorlig hjertefeil og måtte blitt operert tre ganger bare det første leveåret. Uten operasjon ville barnet uansett dødd i løpet av få dager. 

Anonymkode: c8599...1d9

Det må være forferdelig da. Man må vel føde i uke 18? Gå gjennom en fødsel for ingenting. Uff. Stakkars mennesker.

Skrevet

Det er rart at enkelte velger å bære frem barn som ikke er friske. Tenker de ikke på hva slags liv de vil få? Barn med downs og andre alvorlige misdannelser. Hva tenker de på? Vil de ha sykt barn som ikke har noe fremtid som normale mennesker vil få?

Downs er ikke en alvorlig misdannelse.. ærlig talt, du har jo ikke peiling. 

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Det kan jo være mye de tenker på, men tviler på de fleste "vil" ha et sykt barn.  Men det som er livskvalitet for deg trenger ikke være det for andre og omvendt.  Hvis du spør en med down syndrom om han eller hun synes livet er verdt å leve, hva tror du personen vil svare da?  Det er faktisk ganske interessante spørsmål hvis du prøver å differensiere tankegangene dine litt mer.  

Sier ikke at jeg er sikker på at jeg ikke ville tatt abort, men det er mange hensyn å ta før man tar noen avgjørelse. 

Anonymkode: aec19...323

• Liker 2
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig uheldig sammenlikning. Jeg ville finne ut om babyen min var frisk eller ei, men er klar over at alt kan skje i den store verden. Men et ikke levedyktig foster kan ikke sammenlignes med et barn som er blitt skadet i en ulykke. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, sjøhest skrev:

Downs er ikke en alvorlig misdannelse.. ærlig talt, du har jo ikke peiling. 

Hva er downs da? Kan du fortelle det til meg slik at jeg vet? Jeg vil ikke ha barn med downs. Når tidligst kan man finne ut av det? Tidlig ultralyd? 

• Liker 3
Skrevet

Hva er downs da? Kan du fortelle det til meg slik at jeg vet? Jeg vil ikke ha barn med downs. Når tidligst kan man finne ut av det? Tidlig ultralyd? 

Håper du ikke får barn heller når du er så trangsynt. Hvilken rett har du til å sette mennesker i bås og bestemme hvilke liv som er verdt å leve? Jeg kjenner mange mennesker med downs og vil ikke si at noen av dem lever uverdige liv. De har sine gleder og utfordringer som alle andre.

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...