Gjest Badebuksa Skrevet 28. mars 2016 #1 Skrevet 28. mars 2016 Det optimale er vel om man er kjempesnill og empatisk, søkkrik, har en gedigen inngjerdet eiendom og ikke arbeider så man kan være med hunden 24/7. Men la oss bare innse med én gang at det er urealistisk at alle hundeeiere i hele verden kan ha det slik... Hva mener du at må være på plass før man skaffer seg en hund? Er det "innafor" at man jobber fra 8-16 og lar hunden være alene hjemme halve døgnet? Med tanke på at hunder er flokkdyr... Er det ok å være mye borte (dvs jobbe normalt) hvis hundene er to stykker sammen? Må man ha mulighet til å ta med hunden på jobben? Synes du det er ok at man aldri har hunden løs, kun i langline fordi man verken har inngjerdet eiendom eller bor i nærheten av utmark? Er det greit å ha hunder i byen, med alt støy og stress som hører med? (Hunder er jo relativt tilpasningsdyktige) Mener du at man er en dårlig hundeeier dersom man velger å gi hundemat med et høyt innhold av korn i, fordi det er billigst der og da? Må hunden ha en dyr hundeseng, eller holder det med et gammalt fleeceteppe på gulvet i gangen? Når det er sagt og skrevet og alt det der: Jeg har hatt flere hunder og har min egne mening om alt dette, er bare nysgjerrig på hva andre mener, og spørsmålene jeg stiller er ikke noe jeg lurer på - som sagt har jeg mitt eget svar og måte å gjøre ting på det var bare eksempler på hva slags spørsmål man kan stille seg før man svarer på mitt hovedspørsmål; Hva synes DU må være på plass før man skaffer seg en hund? Luksusseng, inngjerdet eiendom, og 40% arbeidsstilling med luksuslønn? Eller er det OK å være Ola Nordmann med 100% stilling, og et tappert forsøk på å ta det igjen med lange turer om kvelden og at man dropper festen på lørdag fordi hunden behøver selskap... Hva er din mening?
Tabris Skrevet 28. mars 2016 #2 Skrevet 28. mars 2016 Jeg synes det aller viktigste man kan ha på plass før man skaffer seg hund er kunnskap. Kunnskap om hva en hund er, hvordan man trener den, hva den krever, hvordan den kommuniserer og hva den kan tilby. Det viktigste for meg er ikke hvor mye utstyr man har, hvor stor tomt man har eller om hunden sover på dundyne eller på et gammelt håndkle - det viktigste er at man har satt seg ordentlig inn i atferd, språk og behov til hunden og at man utfra det kan gi hunden et så rikt og godt liv som mulig. 4
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2016 #5 Skrevet 28. mars 2016 6 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Hvorfor ikke ta med hunden på jobb? Fordi de færreste jobber helt alene uten kontakt med andre mennesker... Enig med Tabris. Anonymkode: 43202...2f1 2
tussi680 Skrevet 28. mars 2016 #6 Skrevet 28. mars 2016 (endret) 1 time siden, Badebuksa skrev: Det optimale er vel om man er kjempesnill og empatisk, søkkrik, har en gedigen inngjerdet eiendom og ikke arbeider så man kan være med hunden 24/7. Men la oss bare innse med én gang at det er urealistisk at alle hundeeiere i hele verden kan ha det slik... Hva mener du at må være på plass før man skaffer seg en hund? Er det "innafor" at man jobber fra 8-16 og lar hunden være alene hjemme halve døgnet? Med tanke på at hunder er flokkdyr... Er det ok å være mye borte (dvs jobbe normalt) hvis hundene er to stykker sammen? Må man ha mulighet til å ta med hunden på jobben? Synes du det er ok at man aldri har hunden løs, kun i langline fordi man verken har inngjerdet eiendom eller bor i nærheten av utmark? Er det greit å ha hunder i byen, med alt støy og stress som hører med? (Hunder er jo relativt tilpasningsdyktige) Mener du at man er en dårlig hundeeier dersom man velger å gi hundemat med et høyt innhold av korn i, fordi det er billigst der og da? Må hunden ha en dyr hundeseng, eller holder det med et gammalt fleeceteppe på gulvet i gangen? Når det er sagt og skrevet og alt det der: Jeg har hatt flere hunder og har min egne mening om alt dette, er bare nysgjerrig på hva andre mener, og spørsmålene jeg stiller er ikke noe jeg lurer på - som sagt har jeg mitt eget svar og måte å gjøre ting på det var bare eksempler på hva slags spørsmål man kan stille seg før man svarer på mitt hovedspørsmål; Hva synes DU må være på plass før man skaffer seg en hund? Luksusseng, inngjerdet eiendom, og 40% arbeidsstilling med luksuslønn? Eller er det OK å være Ola Nordmann med 100% stilling, og et tappert forsøk på å ta det igjen med lange turer om kvelden og at man dropper festen på lørdag fordi hunden behøver selskap... Hva er din mening? Min mening om det, er at du bør vite en god del om rasen og ringe/oppsøke oppdrettere av den du vil ha. Deretter bør du ha på plass matskål, en liggeplass og lese deg godtfram til oppdragelse av valpen. Ang. jobb så bør du nesten høre deg fore om noen kan passe den i starten du har den slik at den ikke blir alene i flere timer. Du kan nok ha med hunden på jobb dersom sjefen tillater det. Det å ha hund i by er nok ok, det har jeg aldri hatt, for har ikke bodd i by så kan ikke fortelle deg om de daglige opplevelsene, men tenker på at du da bør ha en som kan tilpasse seg. (Førerhunder f.eks må jo venne seg til alt mulig bla.) Forhør deg rundt omkring, søk på nett og ta kontakt med andre som har denne erfaringen. Nei, ser ikke på deg som en dårlig hundeeier om du har for med mye korn i en liten stund til du får tak i det du vanligvis bruker. Har kjøpt foret mitt hos dyrleger som regel sjøl. Og ang. hundeseng kan du ha et vanlig pledd du ikke bruker lenger. Hunder ser ikke etter status på den måten, men heller etter hvordan den blir behandlet. Endret 28. mars 2016 av tussi680
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2016 #7 Skrevet 28. mars 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Fordi de færreste jobber helt alene uten kontakt med andre mennesker... Enig med Tabris. Anonymkode: 43202...2f1 Og i tillegg er det færeste jobber hvor man får lo å ta med hunden. Men Det viktigste er at hunden lærer seg å kunne være alene i noen timer uten eier/mennesker (ser ikke problem med at hvis mulighet at en man kjenner kommer innom og går tur med hunden en times tid,midten av dagen slik at det ikke såå mange timer på alene) Viktig at hunden lærer seg å ikke helt avhengig av eier og ikke får separasjon angts. La andre passe på hunden alene hos dem eller eier, å gå på tur uten eier. Anonymkode: 593dd...3ed
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2016 #8 Skrevet 28. mars 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og i tillegg er det færeste jobber hvor man får lo å ta med hunden. Men Det viktigste er at hunden lærer seg å kunne være alene i noen timer uten eier/mennesker (ser ikke problem med at hvis mulighet at en man kjenner kommer innom og går tur med hunden en times tid,midten av dagen slik at det ikke såå mange timer på alene) Viktig at hunden lærer seg å ikke helt avhengig av eier og ikke får separasjon angts. La andre passe på hunden alene hos dem eller eier, å gå på tur uten eier. Anonymkode: 593dd...3ed Ja, og det er jo fordi man jobber med og/eller for andre Som kan være redde for hunder, allergiske osv. Anonymkode: 43202...2f1 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2016 #9 Skrevet 28. mars 2016 Man bør ta en rase som passer familien i forhold til aktivitetsnivå, andre dyr i familien, hvordan man bor, om det er førstegangshund osv. Så bør man ha en plan for hva man gjør med hunden når man reiser bort: kan noen passe den? Hundepensjonat i nærheten? Har man økonomi til å ha hund? Den kan bli syk, og dyrelegen er ikke billig! synes personlig ikke noe om at hunder ligger hjemme alene i bur 8 timer hver dag... Når det gjelder hva hunden sover på, så spiller det mindre rolle om det er eksklusiv gåsedundyne eller fleecepledd. Vår hund spiste opp hundesenga vi kjøpte til han som valp😳 Så må man være klar over arbeidet med valp: den er litt rampete, den har "uhell" inne og det tar tid og innsats fra dere for å trene den til lydighet. Verste jeg vet er folk som kvitter seg med hunden etter kort tid fordi "den var så ulydig"😡 Eller dem som kjøper hund til ungene... Når det gjelder maten, så synes jeg faktisk det er viktig. Mye av det man kjøper i dagligvaren er nærmest "junkfood" for dyrene. Man vil jo ikke ha dyr med magetrøbbel eller nyresykdom... Eller en som ligger under bordet og fiser ustoppelig🙊 Anonymkode: 386e7...02b
Frostrose Skrevet 28. mars 2016 #10 Skrevet 28. mars 2016 Det viktigste å ha på plass etter min mening er 1. Kunnskap om hunder og den aktuelle rasen. Noen hunderaser harf.eks. behov for mye mosjon, mens andre klarer seg med mindre 2. Økonomi nok til å kunne kjøpe det est nødvendige (mat, hundeposer), samt vaksiner og eventuelle veterinærbesøk. 3. Tid. Tid til turer, kos og lek. Det går fint å ha hund og full jobb, men da kan man f.eks. skaffe hund i starten av sommerferien slik at hunden ikke blir lene de første ukene. Eventuelt bør noen komme på beøk midt på dagen og t ut hunden litt.
Chiubi Skrevet 28. mars 2016 #11 Skrevet 28. mars 2016 Noe som absolutt bør være på plass før man skaffer seg hund, er noen som er villige til å passe hunden hvis eierne skal på ferie eller blir syke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå