Gå til innhold

Anbefal en god allværsjakke til fritid? (dame)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er på utkikk etter ny jakke som jeg kan bruke ute på tur (vanlig skogstur, soppturer etc) og ellers i hverdagen. Den bør være vindtett og vanntett, ha hette og gode lommer. Helst ensfarget, kontrastfarger i sømmene går greit. Jeg er ganske lang i ryggen, har opplevd at noen modeller blir for korte (vil at de skal dekke halve rumpa). Ikke parkas. Den bør selvsagt være slitesterk! Helst ikke dyrere enn 1500 kr, 2000 er absolutte grensa. Noen tips? :)

Skrevet

bump

Skrevet

Du skisserer jo ganske mange krav, er vel bare å begynne å tråle sportsbutikkene og se hva du finner...!

Gjest Margit Spat
Skrevet (endret)

Jeg synes denne Bergansjakken ser fin ut. Selv har jeg en av forgjengerne (en modell som heter Egersund, som jeg tror er utgått), og er godt fornøyd med stoffet. Litt klam må man regne med å bli i slike allværsjakker, men jeg synes den fungerer godt :) Dette er en parkas med lengde som fint dekker rumpa. Jeg er relativt lang i ryggen, og opplever at midjen på min jakke i alle fall kommer der midjen bør være (og ikke 10 cm for høyt opp), så man kan i alle fall håpe at de har fortsatt på samme måten! 

Endret av Margit Spat
Skrevet

Jeg er også lang i ryggen, og føler at en del allværsjakker i damemodell rett og slett blir for korte. Ikke vil jeg bruke flere tusen på en sånn type jakke heller. Gikk innom XXL forleden og fant en kjempefin Stormberg-jakke som ble med meg hjem til den nette sum av 599.- (ser at prisen er høyere i nettbutikken) https://www.xxl.no/stormberg-sirevag-skalljakke-dm-herre/p/1117453_2_style

Er kjempefornøyd med denne; enkel, lang, med hette og lommer, OG den dekker store deler av rumpa uten at jeg ser ut som en slags boble i den :laugh:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Den 30.3.2016 at 18.43, Ugunstig skrev:

bump

Hvilken str skal du ha?

Her er et kupp om du er str L

http://www.stormberg.com/no/jotunheimen-skalljakke-dame.html#16864

Flere her:

http://www.stormberg.com/no/salg/dame/jakker.html?funksjoner=vindtett,vanntett,fukttransporterende

(Jeg har sortert de etter vanntett, vindtett og fukttransporterende, for deg :) )

Anonymkode: bf155...35f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Den 30.3.2016 at 18.43, Ugunstig skrev:

bump

Ps

Du kan også lese produktvurderinger fra kunder nederst på siden for hvert produkt :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

PS

Nøyaktig HVOR LANG SKAL JAKKA VÆRE???

• Liker 1
Skrevet

Takk for tips! Bruker Small, vil helst ikke ha rosa/lilla jakker. Rød går fint. Angående lengden vil jeg som sagt at de skal ha god lengde, men ikke parkas-lengde som går langt nedenfor rumpa. Vatterte jakker bli for varme om sommeren!

Annonse
Skrevet

Har ikke noen konkret jakke å anbefale, men det som kan være verdt å ta med i beregningen er at ulike membraner krever ulikt vedlikehold. Jeg regner med at en jakke som skal brukes både på tur og i byen vaskes en del oftere enn en ren turjakke? Min terskel for hvor rene og velluktende plagg trenger å være, avhenger i alle fall av hvor jeg skal.  Gore-tex bør imprigneres etter hver vask. Derimax (som er Bergans sin membran) trenger ikke imprigneres for å fortsette å være vanntett, men skal gjerne en tur i tørketromlen innimellom.

Jeg synes at Gore-tex puster bedre enn derimax, og foretrekker derfor gore-tex for turbekledning. Men det krever altså mer "vedlikehold", så hvis jeg skulle hatt noe som også var by-bekledning, så ville jeg helt klart valgt Bergans. 

Skrevet
7 minutter siden, kanelsnurr skrev:

Har ikke noen konkret jakke å anbefale, men det som kan være verdt å ta med i beregningen er at ulike membraner krever ulikt vedlikehold. Jeg regner med at en jakke som skal brukes både på tur og i byen vaskes en del oftere enn en ren turjakke? Min terskel for hvor rene og velluktende plagg trenger å være, avhenger i alle fall av hvor jeg skal.  Gore-tex bør imprigneres etter hver vask. Derimax (som er Bergans sin membran) trenger ikke imprigneres for å fortsette å være vanntett, men skal gjerne en tur i tørketromlen innimellom.

Jeg synes at Gore-tex puster bedre enn derimax, og foretrekker derfor gore-tex for turbekledning. Men det krever altså mer "vedlikehold", så hvis jeg skulle hatt noe som også var by-bekledning, så ville jeg helt klart valgt Bergans. 

Det var et godt tips. Siden jeg har barn kommer den nok til å bli skitten! Men jeg driver også med jakt, og jeg kommer til å kjøpe en egen jakt-jakke til høsten og da velger jeg Bergans egne jaktklær til en høyere pris. Da kreves det mer av jakken, for å si det sånn. Faren min har alltid sverget til Bergans og synes deres Dermizax er genial. Hvorfor må jakker med slik membran tromles?

Jeg likte den ene jakken som ble linket til over, den fra Twentyfour. Ikke gore-tex, men 10 000 mm vannsøyle må være bra? Trenger man å impregnere slike jakker også? Hva er ulempen med å ikke ha ordentlig membran?

Skrevet (endret)
31 minutter siden, Ugunstig skrev:

Det var et godt tips. Siden jeg har barn kommer den nok til å bli skitten! Men jeg driver også med jakt, og jeg kommer til å kjøpe en egen jakt-jakke til høsten og da velger jeg Bergans egne jaktklær til en høyere pris. Da kreves det mer av jakken, for å si det sånn. Faren min har alltid sverget til Bergans og synes deres Dermizax er genial. Hvorfor må jakker med slik membran tromles?

Jeg likte den ene jakken som ble linket til over, den fra Twentyfour. Ikke gore-tex, men 10 000 mm vannsøyle må være bra? Trenger man å impregnere slike jakker også? Hva er ulempen med å ikke ha ordentlig membran?

Det er noe med derimax-membranen som gjør at den skal varmebehandles for å opprettholde vanntettheten. Tror man eventuelt kan bruke strykejern. Det står om vedlikehold på vaskelappen /eventuelle lapper som henger på jakka ved kjøp (Det er lenge siden jeg hadde Bergans-jakke, men regner med dette er ca det samme fortsatt.)

Alle vantette jakker, også den fra Twentyfour, har jo en eller annen slags membran. Ellers hadde den jo ikke vært vantett. Mange merker lager jo egne membraner (i steden for å betale for patenterte gore-tex). Noen er sikkert like bra som gore-tex (Pertex, Hellytech o.l), andre er dårligere. Det burde stå på jakka hvordan den skal vedlikeholdes, om den skal impregners. Jeg har bare erfaring med Derimax og Gore-tex selv.

10 000 mm vannsøyle er halvparten av hva Norrøna f.eks. har i sine 3-lags jakker, og også Bergans skriver vel at de har minimum 20 000 på derimax. Men jeg tror at man kan reklamere med at noe er vanntett allerede fra 5000 mm vannsøyle, så du må jo selv vite hva som er bra nok for deg. :)

PS. Denne ser ut som et skikkelig kupp, gitt at den er lang nok i ryggen:

http://www.sportsdeal.no/bekledning/jakker/dame/skall/typhoon-women-s-gore-tex-jacket-ol3498

Endret av kanelsnurr
Skrevet
1 minutt siden, kanelsnurr skrev:

Det er noe med derimax-membranen som gjør at den skal varmebehandles for å opprettholde vanntettheten. Tror man eventuelt kan bruke strykejern. Det står om vedlikehold på vaskelappen /eventuelle lapper som henger på jakka ved kjøp (Det er lenge siden jeg hadde Bergans-jakke, men regner med dette er ca det samme fortsatt.)

Alle vantette jakker, også den fra Twentyfour, har jo en eller annen slags membran. Ellers hadde den jo ikke vært vantett. Mange merker lager jo egne membraner (i steden for å betale for patenterte gore-tex). Noen er sikkert like bra som gore-tex (Pertex, Hellytech o.l), andre er dårligere. Det burde stå på jakka hvordan den skal vedlikeholdes, om den skal impregners. Jeg har bare erfaring med Derimax og Gore-tex selv.

10 000 mm vannsøyle er halvparten av hva Norrøna f.eks. har i sine 3-lags jakker, og også Bergans skriver vel at de har minimum 20 000 på derimax. Men jeg tror at man kan reklamere med at noe er vanntett allerede fra 5000 mm vannsøyle, så du må jo selv vite hva som er bra nok for deg. :)

Jeg vil tro 10 000 mm vannsøyle er godt nok for mitt bruk. Jeg har en jakke fra Helly Hansen som jeg er utrolig fornøyd med, men den har jeg klint beis på og blir brukt som stall og ridejakke. Den produseres heller ikke lenger. Nå er det sikkert ikke mulig å finne ut om den har Hellytech membran eller hvor stor vannsøyle den har. Var ute på en to timer lang ridetur i plaskregn og den holdt meg tørr. Men den var forholdsvis billig, så vil ikke tro den er i toppklassen når det gjelder membran og vanntetthet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...