Gå til innhold

Tyv, alkoholiker, hjemløs, og min svigerfar

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For et par år tilbake møtte jeg en blid og tilsynelatende trivelig kar i sin beste alder, med sølvgrått hår, splitter nye timberland-sko og en hel verden av deilige dufter. Ved siden av den nypolerte bilen så han ut som en mann med et godt tak på livet. Per dags dato, her jeg sitter ved kjøkkenbordet hos min egen far, har historien brått tatt en annen retning. Det sølvgråe håret er ustelt, lukten av etterbarberingsvann er byttet ut med lukten av alkohol, og bilen og leilighet er solgt – som investering til den nye aromaen. Mannen med taket på livet har sunket til en hjemløs alkoholiker med dårlig hukommelse og aggresjonsproblemer på under ett år, og han er min svigerfar…  

Utallige dager og kvelder har jeg måttet sett på at han synker dypere og dypere ned i hullet han selv graver så flittig, og med seg tar han med deler av sønnen sin. Det er sønnen jeg ønsker å hjelpe. Han gjør alt for at farens situasjon skal forbedres, men han blir motarbeidet på alle plan. Han lot faren bo hos seg, hvorpå han stjal penger og skitnet til en sofa som da måtte byttes ut. Han fikk tak i en tilsynsbolig til, som faren takket nei til da han ble oppringt. Og når han vender seg mot helse-Norge for hjelp, møter han lukkede dører. Han får beskjed om at faren ikke er syk nok til å få krisehjelp, og at faren selv må skrive seg inn i et avvenningsprogram. Prøv og fortell det til en mann som selv mener han har full kontroll på livet. De er jammen ikke lette å overtale.

Denne påsken skulle vi bruke hjemme hos min familie for å lade batteriene, og hele ferien blir forstyrret av utallige telefoner fra en full mann som trenger penger og et sted og overnatte, og et par telefoner fra akuttmottaket som informerer oss om at faren er funnet skambanket og beruset i en bakgate.

Finnes det noen her som har opplevd noe av det samme? Er det noen som kan fortelle meg hvordan jeg som kjæreste kan hjelpe? Hvilke krav på hjelp har vi? Hvordan kan vi få ham inn i et system som kan ta seg av ham? Finnes det noe system??

Alle svar blir mottatt med stor takk

Anonymkode: f8aaa...1e4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge han ikke er til fare for seg selv eller andre kan dere ingenting gjøre.

Anonymkode: 8a203...5b4

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge han ikke er til fare for seg selv eller andre kan dere ingenting gjøre.

Men når går grensen på når han er til fare for seg selv? Han er blitt banket opp et par ganger, han har sovnet utendørs og han har falt i sjøen. Er han ikke da til fare for seg selv?

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Han er blitt banket opp et par ganger, han har sovnet utendørs og han har falt i sjøen. Er han ikke da til fare for seg selv?

Nei, han er ikke suicidal.

Gjest Blomsterert
Skrevet

Hvordan kan en slik drastisk forandring skje i løpet av ett år?

Hadde det vært noe å gjøre med,så ville det ikke vært så mange i din svigerfars situasjon. Og det er det dessverre! Har han fastlege sønnen kan ta en prat med? Han trenger jo hjelp,både med avvenning og psykisk virker det som,og da må det gå via legen. Etter som jeg vet.

AnonymBruker
Skrevet

For å svare deg litt mer utfyllende, TS, så er det lite dere får gjort så lenge han ikke selv vil ha hjelp.

Rusavvenning må han selv ville. Han er ikke alvorlig psykisk syk eller suicidal, da kan han ikke tvangsinnlegges.

Dere kan rett og slett ikke hjelpe en alkoholiker som ikke vil hjelpe seg selv.

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Blomsterert skrev:

Hvordan kan en slik drastisk forandring skje i løpet av ett år?

Hadde det vært noe å gjøre med,så ville det ikke vært så mange i din svigerfars situasjon. Og det er det dessverre! Har han fastlege sønnen kan ta en prat med? Han trenger jo hjelp,både med avvenning og psykisk virker det som,og da må det gå via legen. Etter som jeg vet.

Sønnen har vært i løpende kontakt med farens fastlege. Fastlegen har skrevet ut medisiner (antidep., sovemedisiner og ulike vitaminer), men faren husker ikke å ta dem. Han trenger noen hos seg som kan minne ham på det. Utover disse medisinene mener legen det ikke er noe mer å gjøre, og at faren ikke er syk nok til å tvangsinnlegges noe sted.

Gjest Blomsterert
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sønnen har vært i løpende kontakt med farens fastlege. Fastlegen har skrevet ut medisiner (antidep., sovemedisiner og ulike vitaminer), men faren husker ikke å ta dem. Han trenger noen hos seg som kan minne ham på det. Utover disse medisinene mener legen det ikke er noe mer å gjøre, og at faren ikke er syk nok til å tvangsinnlegges noe sted.

Nei,sånn er det jo dessverre. Det fins jo slike ambulerende team,men vet ikke helt om hva kriteriene er for å få kontakt med dem. Utrolig kjedelig situasjon for sønnen,faren og dere alle. Uff,jeg føler med dere. 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Blomsterert skrev:

Nei,sånn er det jo dessverre. Det fins jo slike ambulerende team,men vet ikke helt om hva kriteriene er for å få kontakt med dem. Utrolig kjedelig situasjon for sønnen,faren og dere alle. Uff,jeg føler med dere. 

Slik jeg forstår at ambulerende team fungerer så trenger pasienten henvendelse fra lege først. Men jeg skal sjekke det ut litt nøyere. Tusen takk for hjelpen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...