Gjest Rozes Skrevet 28. mars 2016 #1 Skrevet 28. mars 2016 I august i fjor begynte jeg på skole noen dager i Oslo og måtte da togpendle. Hver gang jeg tok toget så var det en fyr på samme alder som alltid satte seg ved siden av meg, selvom vognen var tom (tar tog fra første stasjon). Hvis jeg satte meg innerst på en 3-er rekke, så satte han seg alltid i midten/rett ved siden av meg. Han smilte og i løpet av turen inn til byen "mistet" han ting i fanget mitt (ørepropper, bok osv) som han da måtte ta opp.. Syns dette var rart og ubehagelig, og begynte å gå på toget etter han og satte meg i en annen vogn. Da hendte det flere ganger at han kom gående etter for å sette seg i "min" vogn. Uansett, sluttet med pendlingen i desember og i januar sendte han meg en melding på FB for å spørre om noe helt random (vi er ikke venner på FB, aner ikke hvordan han fant meg). Så for 3 uker siden satt han på bussen og når jeg gikk forbi han så spurte han om jeg ville sitte ved siden av han (hele bussen var tom) og jeg sa nei. Det kom på flere etterhvert, men han spurte ingen av disse om det samme. Vi gikk av på samme holdeplass og da snudde han seg flere ganger, smilte og vinket til meg... Hva er det han vil? Syns det begynner å bli rimelig ubehagelig, har foregått i over et halvt år... Beklager at det ble litt langt
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2016 #2 Skrevet 28. mars 2016 Si ifra til han at han skal la deg være ifred. Blokker han etter praten på FB. kan gjerne skrive det i melding påå fb,hvis du ikke ønsker å ta face to face. Ta bilder av han og gå til politiet, de kanskje ikke gjøre nå-men da vet de om.og du har bevis om det skulle bli enda værre. Selvom han høres harmløs ut og ikke har sosiale tenner. Anonymkode: e6a1c...f2f 4
Gjest Rozes Skrevet 28. mars 2016 #3 Skrevet 28. mars 2016 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Si ifra til han at han skal la deg være ifred. Blokker han etter praten på FB. kan gjerne skrive det i melding påå fb,hvis du ikke ønsker å ta face to face. Ta bilder av han og gå til politiet, de kanskje ikke gjøre nå-men da vet de om.og du har bevis om det skulle bli enda værre. Selvom han høres harmløs ut og ikke har sosiale tenner. Anonymkode: e6a1c...f2f Men kan jeg gå til politiet med dette? Han har jo liksom ikke gjort meg noe, men "bare" vært hyggelig.. Kan jo hende at han bare er snål, men syns jo det er ubehagelig.
Gjest Fox Mulder Skrevet 28. mars 2016 #4 Skrevet 28. mars 2016 28 minutter siden, Rozes skrev: I august i fjor begynte jeg på skole noen dager i Oslo og måtte da togpendle. Hver gang jeg tok toget så var det en fyr på samme alder som alltid satte seg ved siden av meg, selvom vognen var tom (tar tog fra første stasjon). Hvis jeg satte meg innerst på en 3-er rekke, så satte han seg alltid i midten/rett ved siden av meg. Han smilte og i løpet av turen inn til byen "mistet" han ting i fanget mitt (ørepropper, bok osv) som han da måtte ta opp.. Syns dette var rart og ubehagelig, og begynte å gå på toget etter han og satte meg i en annen vogn. Da hendte det flere ganger at han kom gående etter for å sette seg i "min" vogn. Uansett, sluttet med pendlingen i desember og i januar sendte han meg en melding på FB for å spørre om noe helt random (vi er ikke venner på FB, aner ikke hvordan han fant meg). Så for 3 uker siden satt han på bussen og når jeg gikk forbi han så spurte han om jeg ville sitte ved siden av han (hele bussen var tom) og jeg sa nei. Det kom på flere etterhvert, men han spurte ingen av disse om det samme. Vi gikk av på samme holdeplass og da snudde han seg flere ganger, smilte og vinket til meg... Hva er det han vil? Syns det begynner å bli rimelig ubehagelig, har foregått i over et halvt år... Beklager at det ble litt langt Best å være forsiktig, plutselig finner han deg her også!
Gjest Rozes Skrevet 28. mars 2016 #5 Skrevet 28. mars 2016 8 minutter siden, Fox Mulder skrev: Best å være forsiktig, plutselig finner han deg her også! Han vet jo hvem jeg er IRL, så det er i såfall null stress.
Gjest Fox Mulder Skrevet 28. mars 2016 #6 Skrevet 28. mars 2016 Et øyeblikk siden, Rozes skrev: Han vet jo hvem jeg er IRL, så det er i såfall null stress. Du kan true med anmeldelse eller noe lignende, ser at noen andre her inne har truet med det til sitt problem
Gjest Rozes Skrevet 28. mars 2016 #7 Skrevet 28. mars 2016 2 minutter siden, Fox Mulder skrev: Du kan true med anmeldelse eller noe lignende, ser at noen andre her inne har truet med det til sitt problem Ja, det er jo en mulighet, men han har jo bare vært "snill" enda, så vet ikke hvor seriøst det blir tatt imot..
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2016 #8 Skrevet 28. mars 2016 Snakker dere sammen når dere sitter på toget? Eller sitter dere i stillhet? Kanskje han tror dere er venner? Anonymkode: 2c10c...75c
Gjest Blomsterert Skrevet 28. mars 2016 #9 Skrevet 28. mars 2016 Du må lære deg å si fra. Du burde jo flyttet deg vekk da han satte seg ved siden av deg,og sagt at du vil sitte alene. Hva stopper deg fra å gjøre det? Redd for å fornærme? Eller hva? Når han henvender seg til deg på fb,så sier/skriver du at du ikke er interessert i at ukjente tar kontakt. Du kan ikke anmelde ham til politiet,for han har ikke gjort noe ulovlig. Innpåsliten ja,men han har ikke krenket deg heller. At du føler det sånn,er en annen sak. Gi ham klar beskjed du,og OM han begynner å bli ubehagelig/skremmende,ja da kan du snakke med politiet.
Gjest Rozes Skrevet 28. mars 2016 #10 Skrevet 28. mars 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Snakker dere sammen når dere sitter på toget? Eller sitter dere i stillhet? Kanskje han tror dere er venner? Anonymkode: 2c10c...75c Sitter i stillhet. Kan hende at han tror det, men aner ikke hvordan han har fått det for seg i såfall...
Gjest Rozes Skrevet 28. mars 2016 #11 Skrevet 28. mars 2016 9 minutter siden, Blomsterert skrev: Du må lære deg å si fra. Du burde jo flyttet deg vekk da han satte seg ved siden av deg,og sagt at du vil sitte alene. Hva stopper deg fra å gjøre det? Redd for å fornærme? Eller hva? Når han henvender seg til deg på fb,så sier/skriver du at du ikke er interessert i at ukjente tar kontakt. Du kan ikke anmelde ham til politiet,for han har ikke gjort noe ulovlig. Innpåsliten ja,men han har ikke krenket deg heller. At du føler det sånn,er en annen sak. Gi ham klar beskjed du,og OM han begynner å bli ubehagelig/skremmende,ja da kan du snakke med politiet. Jeg er ganske konfliktsky.. Jeg satte meg noenganger andre steder, men da fulgte han etter meg. Hvis det gjentar seg så sier jeg ifra, er vel to uker siden sist jeg så han. Er litt creepy, han har en fortid med vold og problemer med politiet...
Gjest Blomsterert Skrevet 28. mars 2016 #12 Skrevet 28. mars 2016 1 minutt siden, Rozes skrev: Jeg er ganske konfliktsky.. Jeg satte meg noenganger andre steder, men da fulgte han etter meg. Hvis det gjentar seg så sier jeg ifra, er vel to uker siden sist jeg så han. Er litt creepy, han har en fortid med vold og problemer med politiet... Du blir dessverre et lettere offer ved å være konfliktsky. Vær snill å jobb med det,og det gjør veldig godt når du først har begynt å si fra. Du finner etterhvert ut at det ikke gjør noe om folk blir sinte,om de nå skulle mislike deg eller hvordan de enn reagerer! Det er faktisk MYE viktigere å bli respektert enn å bli likt av gudoghvermann: -) tro meg. Jeg skjønner du blir engstelig,men gi ham nå beskjed. Hvis det blir ubehageligheter,så vet jo politiet om ham,så det er en stor fordel. Får håpe han skjønner at han ikke kan drive å plage deg på den måten da. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2016 #13 Skrevet 28. mars 2016 Enig med Blomsterert, gi beskjed. men hvis han ikke gir seg,ta bilder av han,så nevn (vis bilderne) det til politet.alså en bekymringsmelding og gi beskjed til han at du går til politiet (den kan du gjøre og burde gjøre på FB melding og ikke face to face, da du ikke vet hvordan han reagere) Bedre være føre var spesielt når du sier at han har en fortid med vold og problemer med politiet.. Anonymkode: e6a1c...f2f
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2016 #14 Skrevet 28. mars 2016 21 minutter siden, Rozes skrev: Jeg er ganske konfliktsky.. Jeg satte meg noenganger andre steder, men da fulgte han etter meg. Hvis det gjentar seg så sier jeg ifra, er vel to uker siden sist jeg så han. Er litt creepy, han har en fortid med vold og problemer med politiet... Oi, da blir jo saken helt annerledes. Jeg så jo for meg at dette var en litt uskyldig ung gutt uten antenner. Men når har voldsproblemer, så må du absolutt være tydelig avvisende. Si at du vil sitte alene og være i fred. Anonymkode: de225...25e 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2016 #15 Skrevet 28. mars 2016 Du kan ikke regne med at han leser tankene dine. Du må jo gi han beskjed om at du ikk eønsker dette. Når han setter seg ved siden av deg - sett ned veska demonstrativt å si at det er opptatt der, hvis han setter seg likevel, flytter du deg og sier at du ikke ønsker å sitte ved siden av han. Hvis han følger etter det etter bussen venter du til han har gått forbi, så går du en annen vei når han ikke ser deg. Gi beskjed til han på facebook at han er ekkel mot deg og at du ikke ønsker noen form for kontakt verken på sosiale medier eller i virkeligheten. Og dersom han ikke slutter går du til politiet. Anonymkode: b851b...8b6
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2016 #16 Skrevet 28. mars 2016 1 time siden, Blomsterert skrev: Du må lære deg å si fra. Du burde jo flyttet deg vekk da han satte seg ved siden av deg,og sagt at du vil sitte alene. Hva stopper deg fra å gjøre det? Redd for å fornærme? Eller hva? Når han henvender seg til deg på fb,så sier/skriver du at du ikke er interessert i at ukjente tar kontakt. Du kan ikke anmelde ham til politiet,for han har ikke gjort noe ulovlig. Innpåsliten ja,men han har ikke krenket deg heller. At du føler det sånn,er en annen sak. Gi ham klar beskjed du,og OM han begynner å bli ubehagelig/skremmende,ja da kan du snakke med politiet. Det er åpenbart ekkelt for TS. Og mannen gjør jo faktisk ikke noe galt ved å sitte på et offentlig sete ved siden av TS. Når hun sitter innerst på en treseters og han sitter seg ved siden av blokkerer han jo også muligheten hun har for å flytte seg. Da må hun konfrontere han med det, og det forstår jeg er vanskelig. Særlig når det er snakk om en ukjent mann som stalker henne og som har en bakgrunn med vold og politi. TS: Hvor gammel er denne mannen? Er han etnisk norsk? Jeg ville også ha plassert ting ved siden av deg slik at han ikke kan sette seg der. Dersom du har mulighet til å bytte plass etter at han har satt seg flytter du deg. Ellers bør du fortsette å gå på etter han og sette deg i en vogn der andre folk setter seg. Jeg ville ikke ha sittet alene i en vogn med en slik fyr. Ellers bør du ta vare på den dokumentasjonen du har og blokkere han på sosiale medier. Du bør ikke snakke til han når han prøver på kontakt. Av og til kan slike menn bli motivert av at du gir en respons - uavhengig om den er positiv eller negativ. Hva svarte du på facebookmeldingen? Anonymkode: 924c0...564
Gjest Rozes Skrevet 28. mars 2016 #17 Skrevet 28. mars 2016 Takk for svar alle sammen! Nå er det som sagt en stund siden han tok kontakt, så håper selvsagt at han har gitt seg. Han er 20 (jeg er 19) og er etnisk norsk. Takk for alle gode råd
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2016 #18 Skrevet 28. mars 2016 Hvordan vet du om fortiden hans? Anonymkode: 1efdb...ea2
Gjest Rozes Skrevet 29. mars 2016 #19 Skrevet 29. mars 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan vet du om fortiden hans? Anonymkode: 1efdb...ea2 Ei venninne vet om han.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2016 #20 Skrevet 29. mars 2016 Han synes sikkert bare at du er søt og han har lyst å bli kjent. Jeg har opplevd det samme med en fyr på bussen en gang. Han bare ga meg nummeret sitt. Det er litt weird og creepy ja men det trenger ikke være en negativ ting. om du ikke er interessert så bare sier du det. Anonymkode: 1c0bb...659
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå