Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gravid, har god økonomi og alt på stell. Mannen hadde snakket med en kompis som hadde kjøpt alt babyutstyr veldig billig. Jeg syns det er flott, for kompisen har virkelig dårlig råd, og syns det er fint for de at de har skaffet alt nødvendige for et par tusenlapper. Mannen min ble inspirert og syns at vi burde gjøre akkurat det samme, for selv om vi har råd, er det ikke nødvendig å sløse med penger. Jeg er jo tildels enig, vi kan godt være fornuftige og ikke kjøpe alt veldig dyrt, men jeg ble litt paff av at han syns at å bruke penger på ungen vår er å sløse. Jeg har tygget litt på det, og kan fint kjøpe brukt utstyr som stellebord, kanskje bilstol, spisebord, og seng (ikke madrass da), men jeg klarer ikke helt å innfinne meg med brukt vogn og klær. Liker ikke tanken på en vogn som er godt brukt med svette, gulp og søl fra fremmede unger, eller slitte brukte klær.. Er jeg smålig?? Hva er normalt?   

Anonymkode: 9f91e...d74

Gjest Sunhands
Skrevet (endret)

Jeg er ikke akkurat rik, men jeg sitter igjen med 15.000 etter at alt av utgifter er betalt hver måned, og jeg tror samboer har noe lignende. Jeg titter allerede på Finn fordi jeg tenker å kjøpe alt brukt, både klær og utstyr. Så lenge det kan vaskes ser jeg ikke problemet. Tenkte å kjøpe sånne "pakker" som folk selger, med mange plagg for noen hundrelapper. Ofte er det jo ikke brukt mer enn noen få ganger fordi de vokser så fort ut av det. Har ikke sett at folk selger slitte ting som er fullt av gulp..

Jeg synes det er sløsing om man skal kjøpe alt nytt, både mtp penger og jordens ressurser. Det er jo faktisk barn i andre deler av verden som sitter og syr barneklær også.

Endret av Sunhands
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjøpt og fått mye brukt 😊 Selv med god økonomi!

Anonymkode: c7316...d82

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kommer til å kjøpe mye brukt, med unntak av bilstol og selvsagt madrass. 

Anonymkode: 1481c...5d8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

TS, tankegangen din er fin, du ønsker å spare både penger og kloden. :tommelopp: 

Kan du kjøpe hos noen hvor du kan se at tingene ser ok ut så ser jeg ikke noe problem i å kjøpe pent brukte ting. Det eneste jeg vill kjøpt nytt er madrass og bilstol. 

(Se opp for jordslag i kalesjen på vogna.) Brukte Tripp trapp stoler kan slipes og spaymales. 

Anonymkode: f0138...8ac

• Liker 2
Skrevet

Bilstol hadde jeg aldri kjøpt brukt. Utover det hadde jeg ikke hatt noen problemer med å kjøpe det meste brukt. Men synes det er koselig med noe nytt også. Noen plagg, bag til vogn, etc. :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg signerer alle brukerene som sier ja :)

Anonymkode: 8f2f0...d1d

Skrevet

Kjøper gjerne babytøy brukt, det rekker jo ikke å bli slitt akkurat. Men kjøper kun hele og rene plagg, uansett er det vel ikke mange som selger klær som er ødelagte eller fulle av flekker? :klo: Det samme med vogn, brukt betyr ikke flekkete og ekkel. Det meste av tekstiler på vogn kan tas av og vaskes. Mye å spare, evt kan man legge mer penger i de produktene man velger å kjøpe nytt.

Det eneste jeg kommer på som jeg ikke kunne tenkt meg å kjøpe brukt til ungene er bilstol, madrass og sko (bortsett fra finsko f.eks som man kun rekker å bruke to-tre ganger før de likevel må byttes). Ser ikke problemet med det.

• Liker 2
Skrevet

Vi har kjøpt en god del brukt + arvet masse. Er veldig glad for det. Men madrass og bilstol ville jeg kjøpt nytt. Evnt kjøpe bilstol av noen der kjenner og stoler på mtp bruk/alder/kollisjonsfritt etc. 

Skrevet (endret)
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er gravid, har god økonomi og alt på stell. Mannen hadde snakket med en kompis som hadde kjøpt alt babyutstyr veldig billig. Jeg syns det er flott, for kompisen har virkelig dårlig råd, og syns det er fint for de at de har skaffet alt nødvendige for et par tusenlapper. Mannen min ble inspirert og syns at vi burde gjøre akkurat det samme, for selv om vi har råd, er det ikke nødvendig å sløse med penger. Jeg er jo tildels enig, vi kan godt være fornuftige og ikke kjøpe alt veldig dyrt, men jeg ble litt paff av at han syns at å bruke penger på ungen vår er å sløse. Jeg har tygget litt på det, og kan fint kjøpe brukt utstyr som stellebord, kanskje bilstol, spisebord, og seng (ikke madrass da), men jeg klarer ikke helt å innfinne meg med brukt vogn og klær. Liker ikke tanken på en vogn som er godt brukt med svette, gulp og søl fra fremmede unger, eller slitte brukte klær.. Er jeg smålig?? Hva er normalt?   

Anonymkode: 9f91e...d74

Han mener ikke at å bruke penger på ungen deres er å sløse. Han vil nok bare ikke bruke mer enn nødvendig. Det er nok av utgifter ellers med barn. Jeg er enig med mannen din der. Da jeg gikk gravid, kjøpte vi nesten alt brukt. Seng, vogn, noe klær etc. Baby utstyr rekker ikke å slites ut, så det så like fint og nytt ut. Vi kjøpte ny madrass til sengen samt ny dyne/pute/sengesett. Lånte vognposen jeg brukte da jeg var baby (skikkelig kvalitet i ull/sau? ett eller annet i hvertfall). Noe klær arvet vi, og noe kjøpte vi. Det meste var like fint og nytt og babyklær rekker ikke å slites ut som regel. Ikke alt. Den brukte vogna vi kjøpte har bestemor/bestefar til mitt barn overtatt, som de kan ha stående til andre barnebarn. Like fin og ren :)  Kommode kjøpte vi brukt og. 

Nå er min datter snart i skolealder, og jeg kjøper fremdeles brukte klær, møbler etc. Det er enkelt å pusse opp småting. Det er klær som er like fine (vær nøye og gå gjennom klærne for å se hva som er bruk og kast). Hun arver fremdeles tøy. Her om dagen kjøpte jeg en regnbukse med seler for 50 kr, den var svært lite brukt og kostet opprinnelig 400 ca. Den så like ny ut og hadde ingen skader. OBS! Barnesete kjøpte vi nytt, da man aldri kan garantere hva brukt sete har blitt utsatt for.

Så det lønner seg å kjøpe brukt. Bare man vet hva man ser etter og sjekker at alt er som det skal være før dere slår til :) Er det noen småting som er lett å fikse, så er det ikke noe problem det heller, om han er handy. 

Hadde god nok inntekt til å kjøpe alt nytt, men ser ikke poenget med å kjøpe alt nytt da det finnes brukt som er like fint og pent som nytt. Og jeg klarer fint å fikse småting, så jeg slo til der jeg kunne.  :) Det er også for mye bruk og kast i landet.. 

Ja til gjenbruk :laugh:

Endret av Minlillesky
Skrevet

Vi var i utgangspunktet åpne for å kjøpe brukt, men endte med å kjøpe nesten alt nytt likevel. Delvis fordi vi ville at hun skulle slippe seng med tannmerker etter fremmede unger og delvis fordi vi bor på bygda og det er enklest å bestille på nett. Vogna kjøpte vi brukt for den var ikke så lett å få tak i pluss at den er veldig dyr, men den var knapt brukt og ser helt ny ut. Vi kjøpte også en svært pent brukt vugge da vi fant den til en god pris rett i nærheten av her vi bor. Ellers har vi fått litt brukte klær av familie og det er helt supert, men mesteparten i klesskapet hennes er nok nytt. 

Vi har grei økonomi.  

Skrevet

Bil stol og madrass hadde jeg kjøpt nytt!:) klær også, men har tatt i mot litt klær fra familien. Fra fremmede gjør jeg ikke det.

Ellers hadde jeg vel kunnet kjøpt resten brukt. Men jeg valgte og kjøpe alt nytt, tok vare på alt og hadde til neste mann også :)

Så du må nesten vurdere da, om dere skal ha flere barn, om utstyret holder til neste mann også, eller om du da må kjøpe nytt/brukt igjen? For min del så ble det like billig og kjøpe nytt..og bruke til begge barna jeg har fått:)

Skrevet

Bilstol, seng og madrass er det eneste vi har kjøpt nytt.

Gjest Lalalala59
Skrevet

Vi har god økonomi, men kjøper det meste av ull brukt. Jeg kunne kjøpt alt brukt utenom bilstol uten å ha noen betenkeligheter med det, men har ønsket en del spesielle ting og har derfor kjøpt mye nytt. Fått god bruk for det siden vi fikk to tette, og mye ser ut som nytt fortsatt så jeg har solgt unna på Finn det den yngste har begynt å vokse ifra. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, FantasDick skrev:

Vi var i utgangspunktet åpne for å kjøpe brukt, men endte med å kjøpe nesten alt nytt likevel. Delvis fordi vi ville at hun skulle slippe seng med tannmerker etter fremmede unger og delvis fordi vi bor på bygda og det er enklest å bestille på nett. Vogna kjøpte vi brukt for den var ikke så lett å få tak i pluss at den er veldig dyr, men den var knapt brukt og ser helt ny ut. Vi kjøpte også en svært pent brukt vugge da vi fant den til en god pris rett i nærheten av her vi bor. Ellers har vi fått litt brukte klær av familie og det er helt supert, men mesteparten i klesskapet hennes er nok nytt. 

Vi har grei økonomi.  

Uff, stakkars ungen om hun måtte sove i en seng med tannmerker....

Anonymkode: 33f95...ed9

Annonse
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uff, stakkars ungen om hun måtte sove i en seng med tannmerker....

Anonymkode: 33f95...ed9

Jada.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi kjøpte alt brukt. Dessuten vasket jeg alltid barneklær på 60 grader, så ser ikke problemet. 

Anonymkode: ef254...f1d

Skrevet

Vi kommer til å kjøpe brukt, så mye som mulig, bortsett fra madrass(er) og bilstol. Jeg ser ikke hensikten med å kjøpe alt nytt, de bruker det så lite og ting blir ikke utslitt etter 1 barn. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg arver gjerne, men kjøper aldri brukt! Men all respekt til de som gjør det :) pleier å følge med på salg og lignende og kjøper klær til neste år osv :)  har god økonomi!

Anonymkode: b8f62...e9d

Skrevet

Vi har kjøpt babygym, newbornsete til tripptrapp, vippestol, sprinkelseng, voksipose og vugge brukt :) Sengen skal pusses og males, ellers er det bare å vaske tekstiler i maskinen og tørke overflater. Kjempeglade for at vi har fått tak i så mye brukt! Det er så klart mye vi har kjøpt nytt også, som vogn, kommoder, klær, stellematte, badebalje osv, men at vi kunne få tak i så mye fint brukt har spart både lommeboken og miljøet. Det er så mange andre utgifter (tørketrommel, nytt gulv etc) at selv om vi har god nok råd føles det deilig å ikke ha fyrt av det tredobbelte på nye ting som ikke egentlig utgjør en forskjell. Vi har heller ikke kjøpt mye til fullpris, men gått etter tilbud etter hvert som de har dukket opp. 

Klær har vi kjøpt nytt, arvet litt, også regner vi med at det kommer noen barselgaver. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...