AnonymBruker Skrevet 28. mars 2016 #1 Skrevet 28. mars 2016 Tenkte å plante hekk på enden av Hagen min for å skjerme innsyn fra gata. Ønsker en helårsgrønn hekk som vokser relativt kjapt og som allerede har litt høyde da de plantes. Så tanken har som hos så mange andre falt på thuja. Men ser rundt omkring på nett at folk misliker den. Er det ene og alene fordi det er så mange som har den, eller er det noe negativt ved selve hekken? Anonymkode: 4c98c...c9b
Mis(s)Understood Skrevet 28. mars 2016 #2 Skrevet 28. mars 2016 Når de er grønne og flotte er de vel helt ok. Det er når de blir litt gule i tuppene og ser ut som de har hatt bedre dager at de er et skikkelig stusslig syn. De av oss som opplevde siste halvdel av 80-tallet fikk nok overdose av thuja da er jeg redd. Jeg har ennå ikke kommet så langt at jeg har tatt dem helt til nåde igjen, - men, det betyr ikke at ikke du kan plante en thujahekk dersom du har lyst til det
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2016 #3 Skrevet 28. mars 2016 Har dere tips til annen grønn hekk som holder seg fint? Som sagt, det må være litt høyde på den fra jeg kjøper den også må den være lettstelt og vokse kjapt. Anonymkode: 4c98c...c9b
Chiubi Skrevet 28. mars 2016 #4 Skrevet 28. mars 2016 Thuja kan bli en flott hekk som funker hele året, men den må klippes riktig. Mange gjør den feilen at de bare kutter den i toppen, og lar den vokse vilt utover. Da blir det ikke en fin hekk. Thuja bør klippes vår og høst, og man bør også klippe den på sidene. Hekken skal være litt bredere nederst enn i toppen. Ikke velg Thuja dersom du skal ha en hekk med høyde ca 1 meter eller lavere. Thuja blir gjerne 10 meter høy, og til en lav hekk kan man med fordel velge planter som ikke blir så høye. Thuja vokser raskt, men du må være nøye med vanningen det første året. Ikke plant hekk midt på sommeren, gjør det heller om våren eller om høsten.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2016 #5 Skrevet 28. mars 2016 For å svare på det opprinnelige spørsmålet ditt tror jeg mye av det dårlige ryktet til tujahekker kommer fra små, pistrete billigplanter av elendig kvalitet kjøpt på supertilbud på Plantasjen, plantet av gud og hvermann med minimalt med kunnskap og feil stell. I tillegg til at de er å finne overalt. Jeg er ingen stor fan av tuja selv, men den har faktisk en del bra egenskaper. Dersom du velger 'Smaragd' fremfor 'Brabant' får du planter som er tettere og mer søyleformet. Planter du dem i riktig avstand fra hverandre og gir dem nok gjødsel og vann får du relativt raskt en pen, frisk, tett grønn hekk. 'Brabant' er billigere, og mer "sprikende" i vokseformen. Du kan få en fin hekk av denne også om du kjøper planter av god kvalitet og gir dem godt stell, men Smaragd gir deg et lite forsprang. Det er mye å finne om hekker på nettet. For eksempel her og her. Selv elsker jeg barlind, men den vokser ikke så fort. Til gjengjeld er den vakker, kan klippes hardt eller ikke i det hele tatt ettersom hva du ønsker, er hardfør og bryter fra gammel ved. Anonymkode: f8b25...d8b 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2016 #6 Skrevet 28. mars 2016 Tuja er populært fordi den er billig, hardfør og grønn året rundt. Ikke rart at folk velger den. Jeg har tujahekk selv, og har vært nøye på å klippe den både i høyden og bredden hvert år. Resultatet er at jeg har fått en svært tett og fin hekk. Men husk at den ikke skal klippes før den har nådd ønsket høyde. Det kan nok ta et par tre år, alt ettersom hvor høy hekk du ønsker. Deretter skal den klippes hvert år. Anonymkode: 99164...1fc
Melkebarten Skrevet 29. mars 2016 #7 Skrevet 29. mars 2016 Thuja er bannlyst fordi, folk forbinder den med at hekken ikke ser ut i måneskinnet, ser det selv her hvor jeg bor. Folk kjøper den da plantene er små og søte, de vokser fort ja (at det er en fantastisk hekk) er det ingen tvil om, MEN. Enten så gidder ikke, eller så vet de ikke hvordan man steller en thujahekk, jeg tror at det er en kombinasjon av de to, hvis du gjør grunnarbeidet skikkelig, klipper den jevnlig, 2 ganger i året, og gjødsler den riktig så blir den etterhvert veldig pen, og veldig tett. Har selv fanstastiske thujahekker som ikke er bredere enn 30 cm og 4 meter høye, men igjen det krever endel grunnarbeid, når det kommer til planter og levende ting, er det ingenting som heter vedlikeholdsfritt og det er folk må forstå. Alt levende krever en viss innsats og holde iorden og pent.
A4-livet Skrevet 30. mars 2016 #8 Skrevet 30. mars 2016 Er så utrolig lei av stygge, kjipe thujahekker. Hva med bøk? Den beholder bladene vinteren gjennom. Det samme gjør liguster. Sjekk hekkplanter.com og andre liknende nettsider for info om vintergrønne hekker. Det er mer å velge mellom enn man skulle tro
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå