Gå til innhold

Hva er greia med nordmenn og confederate flag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har noen nordmenn dette flagget? Jeg så en nabo som luftet det på balkongen sin, og jeg reagerte litt på det da dette er noe amerikanerne krangler om. Jeg har også sett nordmenn som bruker det som navneskilt på døren sin. Hva er greia? 

rebelflag-21656.jpg

Anonymkode: 4a16c...500

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fordi enkelte nordmenn prøver å være nesten mer amerikanske enn amerikanere?  :vetikke:

Blodharry er det åkkesom. 

Anonymkode: 98086...01a

• Liker 1
Gjest Aucaman
Skrevet

Flagget har neppe samme betydning i Norge som i USA, men er nok heller en identitetsmarkør for en subkultur. Litt bondsk og hillbilly kanskje. Ser mange av ræggærne hjemme har det på bilene sine, men det strekker seg ikke langt utenfor den gruppen.

Men igjen, de har neppe de samme assosiasjonene til flagget som er grunnlaget for diskusjonen i statene.

Skrevet

For mange er det som å flagge med "kommuneflagget" til Texas. Oftest sett hos køntry&western-fans og amcar-entusiaster.

AnonymBruker
Skrevet

Ta en titt på Norske Rednecks på TV så ser du hvem som bruker det. 

Anonymkode: 8a0e3...f64

AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta en titt på Norske Rednecks på TV så ser du hvem som bruker det. 

Oida.:sjokkert: Hva i helvete var det jeg nettopp så?!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Aucaman skrev:

Flagget har neppe samme betydning i Norge som i USA, men er nok heller en identitetsmarkør for en subkultur. Litt bondsk og hillbilly kanskje. Ser mange av ræggærne hjemme har det på bilene sine, men det strekker seg ikke langt utenfor den gruppen.

Men igjen, de har neppe de samme assosiasjonene til flagget som er grunnlaget for diskusjonen i statene.

Det synes jeg var en veldig god beskrivelse. Det er en identitetsmarkør, og man skjønner vel omtrent hva slags miljøer det er snakk om. Tviler på at de fleste som bruker flagget her til lands har særlig forståelse av hvor betent debatten om dette flagget er i USA. Det er en sørstatsgreie, noe amerikanere med pickup og siv i kjeften har, ikke et signal om støtte til slavestatene under borgerkrigen eller solidaritet med sørstater som føler seg overkjørt av føderale myndigheter.

Jeg tror riktignok det kan være noen politiske likhetstrekk mellom konføderasjonsromantikere i USA og de som bruker flagget her til lands. Jeg tviler på at "politiker" eller" innvandrer" er hedersbetegnelser noen av stedene, sånn jevnt over. Det er jo ikke helt tilfeldig at det er dette amerikanske miljøet de kopierer. Kanskje har de fått med seg at denne typen amerikanere liker å leve "fritt" og ikke liker staten noe særlig, uten at de har begreper om dimensjonene. Men jeg tror først og fremst de beundrer stil og image. De har ikke noe skikkelig forhold til signaleffekten dette flagget har i USA. Det er bare en del av pakken.

Anonymkode: bda81...9ad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oida.:sjokkert: Hva i helvete var det jeg nettopp så?!

Ikke sant!! 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...