AnonymBruker Skrevet 28. mars 2016 #1 Skrevet 28. mars 2016 Dette er slik det har vært siste årene. Synes folk sier nei takk så og si hele tiden, om de blir tilbudt noe drikke, kake, mat eller å få smake på noe . Selv er jeg en "ja gjerne" person. Er det noe med at folk føler seg høfligere når de takker nei? Selv synes jeg det er litt sånn trist...blir isåfall litt trist når jeg vil lage eller servere noe, og så sier folk nei, så kjedelig liksom. Kan jo være noe slankehysteri og..men nå gjelder ikke dette sånn jævla usunn mat hele tiden heller da. Anonymkode: 144ca...3bc
Gjest Belle âme Skrevet 28. mars 2016 #2 Skrevet 28. mars 2016 Seie det når eg ikkje vil ha. Ikkje slanking, ikkje for å vere høflig eller noke. Berre fordi eg ikkje vil ha.
Poserose Skrevet 28. mars 2016 #3 Skrevet 28. mars 2016 Nei takk betyr vel at de ikke har lyst på det som blir tilbudt, men at de takker for å ha blitt spurt. 9
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2016 #4 Skrevet 28. mars 2016 Hvis det gjelder kaker og godteri eller brus o.l. så ser jeg ikke noe galt i å si nei takk til det. Det har ikke noe med hysteri å gjøre, bare at de ikke ønsker å få i seg sukker. Og det må jo være lov til å si neitakk til noe man ikke vil putte i kroppen? Noen har kanskje allergi? Og hvis det ikke alltid er usunne ting, hva er det du nøder folk med som de sier nei til? Mat? Kaffe? Anonymkode: 0df72...656 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2016 #5 Skrevet 28. mars 2016 Å si bare nei, har blitt oppfattet som uhøflig når man blir bydd noe, derav nei takk, en høflighetsfrase på samme måte wom å hilse eller andre høflighetsfraser. Ikke alle kan eller gil takke ja til alt og alle. Anonymkode: 2c158...fb2 1
Gjest Snuppi Skrevet 28. mars 2016 #6 Skrevet 28. mars 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er slik det har vært siste årene. Synes folk sier nei takk så og si hele tiden, om de blir tilbudt noe drikke, kake, mat eller å få smake på noe . Selv er jeg en "ja gjerne" person. Er det noe med at folk føler seg høfligere når de takker nei? Selv synes jeg det er litt sånn trist...blir isåfall litt trist når jeg vil lage eller servere noe, og så sier folk nei, så kjedelig liksom. Kan jo være noe slankehysteri og..men nå gjelder ikke dette sånn jævla usunn mat hele tiden heller da. Anonymkode: 144ca...3bc Nei, takk betyr at en ikke ønsker noe. At du tar det så personlig er snodig i mine øyne. En spiser da ikke eller tar imot mat/drikke bare for å glede den som ønsker å serve mat/drikke.
Gjest godt Skrevet 28. mars 2016 #7 Skrevet 28. mars 2016 Godteri, kakar og usunn snacks spiser jeg på lørdager. Blir jeg tilbydd dette en tirsdag sier jeg alltid nei takk. Det er flere grunner til dette: sukker påvirker huden min, formen min og så klart også det totale energiinntaket mitt. Ettersom jeg besøker folk opptil flere ganger i uka (naboer, besteforeldre, etc ber meg over stadig) så ville dette blitt fryktelig mye søtsaker hvis jeg skulle takket ja. Sier alltid ja takk hvis noen tilbyr en klementin eller et eple. Ja til sunnere valg i hverdagen.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2016 #8 Skrevet 28. mars 2016 Jeg syns det er mer påtrengende å skulle bli servert. "Ja, lag noe til meg!". Så jeg sier bare ja når det gjelder nær familie og gode venner. Så er der selvsagt et og annet unntak, kommer an på hvorfor jeg er på besøk Anonymkode: 583ce...90c
Wenda Skrevet 28. mars 2016 #9 Skrevet 28. mars 2016 Reagerer noen virkelig på at man høflighet takker nek til noe? Om jeg blir tilbudt noe spiselig så sier jeg ofte nei takk. Årsak? Jeg forventer ikke å få mat hos andre så lenge jeg ikke er invitert på middag/lunch. Derfor spiser jeg heller før jeg drar. Skal jeg virkelig trykke i meg noe mat når jeg ikke er sulten for å være høflig? Når det er sagt så blir jeg også veldig dårlig av sukkerholdige matvarer, og det aller meste som tilbys inneholder sukker.
applestories Skrevet 28. mars 2016 #10 Skrevet 28. mars 2016 Jeg har vært en slik "nei takk"-person siden barndommen - det kommer automatisk, gjerne uten å helt ha fått med meg hva som tilbys. Det blir litt som å si nei takk til livet, og har sikkert noe med at jeg var et stille barn som ikke ville lage noe styr, "nei nei, ikke gjør noe ekstra for meg", så kanskje angre meg når jeg fikk med meg hva det ble spurt om, men kunne da liksom ikke ombestemme meg igjen. I tillegg ville jeg ikke ta noe som kanskje noen andre ville ha mer enn meg, eller noe som ikke var beregnet på meg. Noe av dette henger fortsatt igjen som voksen, og jeg prøver å være bevisst på og si ja takk oftere - jeg vet jo hvor kjedelig det er å få "nei takk" selv. Problemet nå blir heller at det blir litt for mye av det gode, både når det kommer til kaker, godterier og aktiviteter. Da må man finne på noe å tilby andre selv, ellers blir man den som bare alltid tar imot. Ikke noe gøy det heller. 3
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2016 #11 Skrevet 28. mars 2016 Ja du har helt rett TS, selvsagt er det mye høffeligere å si "ja gjerne" og tvinge inn på både kaffe og kaker og andre ting når en virkelig ikke har lyst på dette. Når det nesten byr deg imot fordi en enten ikke liler det eller en ikke har lyst på eller er stappmett så sier det seg selv at en SKAL trøkke det ned. TS, ta å skjerp deg, å være en innpåsliten sart sjel som blir fornærmet fordi andre ikke vil ha noe og derfor høfelig takker nei til det det slår meg som verdens mest bagateliserte "problem". Det blir vel langt mer uhøflig å tvangsfore gjester når de ikke ønsker noe mat/snacks eller drikke. Anonymkode: 2cd2a...29d 2
Gjest Aucaman Skrevet 28. mars 2016 #12 Skrevet 28. mars 2016 Jeg sier det fordi jeg føler jeg er til bryderi om jeg sier ja. Altså at personen kun spør for å være høflig.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2016 #13 Skrevet 28. mars 2016 Når en er på ørten kaffebesøk i løpet av f.eks. hele påsken, så kan ikke jeg stappe i meg 2-3 kakestykker i hvert besøk. Greit nok at du kan spise det du vil, men jeg legger på meg bare jeg ser på en kake. Anonymkode: 67bba...516
applestories Skrevet 28. mars 2016 #14 Skrevet 28. mars 2016 2 minutter siden, Aucaman skrev: Jeg sier det fordi jeg føler jeg er til bryderi om jeg sier ja. Altså at personen kun spør for å være høflig. Der sa du det, det er nok akkurat det jeg føler selv om jeg brukte altfor mange ord på å si noe annet 1
Jolene Skrevet 28. mars 2016 #15 Skrevet 28. mars 2016 Sier "nei takk" dersom jeg ikke ønsker noe der og da. Ingenting med slanking å gjøre, men rett og slett fordi jeg ikke har lyst på. I tillegg har jeg en del allergier og intoleranser, så tar ikke helt sjansen heller.
Minya Skrevet 28. mars 2016 #16 Skrevet 28. mars 2016 "Takk for at du tilbyr, men jeg har ikke lyst på akkurat nå". Tenk om de folka du er så irritert på ikke er sultne eller har lyst på det du tilbyr? Kanskje de ikke engang tåler det du tilbyr, det er ikke alle som roper ut at de er allergiske eller intolerante mot ting.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2016 #17 Skrevet 28. mars 2016 Ja takk eller nei takk er vanlig høflighet. Jeg skjønner ikke hvorfor noen skal tenke for mye over det. Jeg sier "Ja takk" om jeg vil ha, og jeg sier "nei takk" om jeg ikke vil ha. Jeg sier ikke "ja, gjerne" da det er noe jeg ikke er vandt til å si. Jeg synes heller det er uhøflig å si ja når man ikke vil ha. Det er bortkastet kake. Anonymkode: e34ef...23a
michaeline__07 Skrevet 29. mars 2016 #18 Skrevet 29. mars 2016 hvis du har lest noen av trådene om narkomani her så vil jeg tro at dette er et utbredt fenomen når det gjelder det å få gratis drikke hos bekjente, fremmede. kanskje de putter noe oppi det. mdma eller noe sånt? for jeg nekter å tro at disse kvinnene drar dit frivillig. så, "nei takk".
Gjest The Lost Dreamer Skrevet 29. mars 2016 #19 Skrevet 29. mars 2016 (endret) Pleier å si ''Nei takk'' når jeg ikke er i humør til å si ''Ja takk''. Det har ikke noe å gjøre med noen andre enn meg selv å gjøre. Jeg handler etter humøret mitt Endret 29. mars 2016 av The Lost Dreamer
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2016 #20 Skrevet 29. mars 2016 Noen ganger sier jeg ja takk bare for å få fred..Dette gjelder spesielt hos mormor " joooda vil du ikke haa?" Føler jo nesten at man har gjort noe galt om man sier nei...jeez Anonymkode: c80c4...619
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå