Gå til innhold

Avlive?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst vil jeg si at jeg er i mot å avlive dyr, med mindre det er helsemessige årsaker til det. 

Men nå har jeg kommet i en situasjon hvor jeg er usikker på hva jeg skal gjøre. Jeg har en katt. En katt som alltid har vært litt uforutsigbar og skvetten av seg. Han kan ligge å få kos og PLUTSELIG angripe hånden til blods. Dette har skjedd oftest ved kos på magen, så jeg har derfor unngått å kose der. Greit nok. Men for to år siden fikk vi barn. Pus er ikke fornøyd. Spesielt ikke nå når barnet er veldig aktivt og bråkete og selvsagt opptatt av pus. H*n er veldig snill og forsiktig med pusen, aldri gjort han noe vondt. Bare kost han og kastet ball til han (ballen har truffet pusen, i stedet for ved siden av pusen. Men det er en lett liten ball, ingenting pusen får vondt av). Pus liker uansett ikke barnet og stikker ut med en gang h*n gir han for mye oppmerksomhet. Pusen har endret litt adferd og gir tegn på å ikke trives. Han tisser og bæsjer inne, noe han aldri gjorde før. Vi har dermed begynt å ha pusen ute om natten. Ettersom han er litt ufortsigbar koser jeg svært lite med han og, rett og slett fordi jeg ikke vil bli klort eller bitt. Pus og barnet er aldri alene sammen, men det er litt slitsom å måtte fotfølge dem de få gangene de er i samme rom. Pus har klort barnet to ganger. En gang på hånden og en annen gang ved øyet...H*n har da vært for nærgående og kost et sted han ikke har likt å bli tatt på.

I går kom pusen opp i sofaen til meg og ville ha kos. Og uten noe som helst forvarsel hang han med tenna og klørne i hånda mi, før jeg hadde vært borti han. Han bet forsiktig og klørne var så vidt ute, så jeg fikk ikke vondt. Bare kvapp litt.

Denne totalt uprovoserte oppførselen gjør at jeg er redd for hva han kan gjøre med barnet mitt..Jeg har kjempelyst å ha en katt i huset, men vet ikke om vår pus er den rette, nå som vi har barn. Er det moralt forkastelig å avlive katten? Kjenner jeg blir kvalm bare av å skrive det her, så ikke sikkert jeg klarer det en gang..Han er fire år, så han har sikkert mange år igjen. Jeg tenker og på å omplassere han. Men hvem vil ha en skvetten, litt ustabil katt? Og hvordan vet jeg at de som evt tar ham vil behandle ham bra?

Hvis vi gir bort/avliver katten vår, vil vi skaffe oss en ny. Da ville jeg dratt til dyrebeskyttelsen og sørget for at katten vi fikk var voksen og vant med unger. Uff, det er en sånn bruk/kast-tankegang jeg ikke liker.. Jeg trenger innspill!

Anonymkode: 11570...6ce

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville først prøvd å omplassere den. Er veldig enig i at det ikke er trygt for barnet at katten er der, med tanke på at den er så uforutsigbar. 

Men igjen er jeg usikker på om der vil være særlig enkelt å få den omplassert. Kunne du tatt en prat med dyrebeskyttelsen og forklart situasjonen? Kanskje de har noen gode råd eller kan overta den for videre omplassering? For jeg synes ikke det virker helt greit at den bor hos dere i melomtiden. Og jeg vet ikke hvor enkelt det eventuelt er å separere baby og pus i ulike deler av huset, slik at du ikke er redd for at pus skal gjøre noe? 

Veldig trist situasjon. Men denne katten virker jo til å ha vært slik før dere fikk barn. Hvor lenge har katten oppført seg annerledes? 

Anonymkode: 35fd8...09f

Skrevet

Det høres ikke ut som at pus angriper uprovosert. Spesielt ikke det med magen. Det er dog ikke alltid lett å se tegnene på at pus har fått nok. Jeg ville heller prøvd å omplassere pusen. Det er ikke sikkert at pusen oppfører seg sånn i et annet hjem. Det høres ut for meg at pusen din er frustrert.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...