Rosebedd Skrevet 28. mars 2016 #1 Skrevet 28. mars 2016 Min mor og far har kjøpt en leilighet i byen hvor jeg studerer. Jeg bodde der sammen med bestevenninnen min fram til sist sommer. Da flyttet en venninne av en venninne inn (som jeg ikke kjente fra før). Vi kommer ikke så godt overens, og jeg har nå sluttet å glede meg til å komme tilbake til denne byen etter ferier og lignende. I tillegg prøver jeg å være minst mulig i leiligheten siden jeg blir stresset og ikke får slappet av når jeg er der (og jeg ELSKET å være i leiligheten tidligere). Jeg har flere venner som er på utkikk etter ett nytt sted å bo etter den kommende sommerferien og jeg lurer på om det er mulig å avslutte (si opp leieavtalen) med denne jenta jeg bor sammen med fordi en god venn av meg skal flytte inn? Dersom det ikke er mulig, vurderer jeg sterkt å flytte ut selv.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2016 #2 Skrevet 28. mars 2016 Har dere husleiekontrakt med bare hun du vil skal flytte? Hva står i hennes kontrakt? Det enkleste er jo om eier skal bruke boligen selv. Hva sier foreldrene dine? Anonymkode: d876d...015
Gjest 2Bhonest Skrevet 28. mars 2016 #3 Skrevet 28. mars 2016 Du kan ikke si opp en leie avtale med begrunnelse at du skal ha noen andre til å leie...
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2016 #4 Skrevet 28. mars 2016 Et øyeblikk siden, 2Bhonest skrev: Du kan ikke si opp en leie avtale med begrunnelse at du skal ha noen andre til å leie... Men dersom foreldrene skal bruke noligen selv, eller hun har kjæreste som skal flytte inn, da kan hun vel si opp? Anonymkode: d876d...015
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2016 #5 Skrevet 28. mars 2016 Hvis du flytter ut for en mnd så kan venninnen din flytte inn i ditt rom. Så kan foreldrene din kaste ut den andre dem du ikke liker med begrunnelse at du (noen i dine foreldres familie) skal flytte inn. Anonymkode: 26b11...ec1 2
Rosebedd Skrevet 28. mars 2016 Forfatter #6 Skrevet 28. mars 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har dere husleiekontrakt med bare hun du vil skal flytte? Hva står i hennes kontrakt? Det enkleste er jo om eier skal bruke boligen selv. Hva sier foreldrene dine? Anonymkode: d876d...015 Ja, det er egen kontrakt mellom hun og foreldrene mine. Hun leiger det som blir kalt "Ett beboelsesrom der leieren etter avtale har adgang til en annens bolig". Det er en tidsubestemt avtale med en oppsigelsesfrist på 2 mnd. Det er dessverre litt langt å pendle til arbeid dersom foreldrene mine skal bruke leiligheten selv.. Foreldrene mine sier de ikke vet om det er mulig; -om det er rettferdig og lovlig.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2016 #7 Skrevet 28. mars 2016 Har vært i en lignende situasjon der jeg bare fortalte den jeg bodde med at jeg ikke syns vi kom videre godt overens, og ikke hadde lyst å bo med henne lenger. Da flyttet hun ut etter noen uker, men det er vel langt fra alle som er så forståelsesfulle... les ellers om dette kan være noe; Ved utleie av såkalt enkelts beboelsesrom, altså at utleier leier ut et rom i sin egen bolig og leietaker i tillegg har adgang til å bruke utleiers bad og kjøkken, er det ikke krav til begrunnelse ved oppsigelse, jf. husleieloven § 9-8 tredje ledd. Begrunnelsen for dette er at det skal være adgang for utleier å si opp leietaker om partene ikke kommer overens og hvis utleier ikke lenger har behov for å ha en leietaker. Leietaker har dermed ikke samme vern mot utleiers oppsigelse. Hvor lang oppsigelsesfrist det skal være, kan reguleres i avtalen. Om det ikke er avtalt oppsigelsesfrist, følges husleielovens normalsystem; én måned ved utleie av enkelt beboelsesrom, tre måneder ved annen type utleie etter husleieloven § 9-6. Oppsigelsesfristen regnes i kalendermåneder og en oppsigelse vil ha virkning fra begynnelsen av neste kalendermåned etter at den har sendt. En oppsigelse sendt 31. august i et avtaleforhold hvor det er avtalt tre måneders oppsigelse, vil ha virkning fra 1. september, slik at leietakeren må flytte før 1. desember. Situasjonen vil bli den samme om utleier sender oppsigelsen 2. august. Det kan derfor være lurt å planlegge når leietakeren må være ute av husrommet og sende oppsigelse i forhold til det. Det er hentet herfra http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/1015/1036/1037 Anonymkode: 82c34...f03 2
Gjest 2Bhonest Skrevet 28. mars 2016 #8 Skrevet 28. mars 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Men dersom foreldrene skal bruke noligen selv, eller hun har kjæreste som skal flytte inn, da kan hun vel si opp? Anonymkode: d876d...015 Kun hvis de virkelig skal bruke den delen selv.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2016 #9 Skrevet 28. mars 2016 4 minutter siden, 2Bhonest skrev: Kun hvis de virkelig skal bruke den delen selv. Jo det kan man i visse tilfeller, les innlegget over ditt. Anonymkode: 17624...8f9
Gjest 2Bhonest Skrevet 28. mars 2016 #10 Skrevet 28. mars 2016 (endret) 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo det kan man i visse tilfeller, les innlegget over ditt. Anonymkode: 17624...8f9 Nei... Gjelder bare hybel og ikke leilighet som i dette tilfelle. Sitat § 9-6.Oppsigelsesfrist Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned. For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod. For leieavtale om lokale der leien er avtalt pr. dag, skal oppsigelsesfristen være én dag. Bestemmelsene i denne paragraf kan fravikes i avtale. § 9-7. Formkrav til utleierens oppsigelse Oppsigelse fra utleier skal være skriftlig. Oppsigelsen skal begrunnes. Oppsigelsen skal også opplyse om at leieren kan protestere skriftlig til utleieren innen én måned etter at oppsigelsen er mottatt. Oppsigelsen skal dessuten opplyse om at dersom leieren ikke protesterer innen fristen, taper leieren sin rett til å påberope seg at oppsigelsen er i strid med loven, jf. § 9-8 første ledd annet punktum, og at utleieren i så fall kan begjære tvangsfravikelse etter tvangsfullbyrdelsesloven § 13-2 tredje ledd bokstav c. En oppsigelse som ikke fyller kravene i første og annet ledd, er ugyldig. Har leieren flyttet i henhold til oppsigelsen, anses den som godtatt. Bestemmelsene i annet og tredje ledd gjelder ikke for oppsigelse av tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig. Det samme gjelder for leie av lokale der leien er avtalt pr. dag og for selvstendig leie av garasje eller bod. § 9-8. Tilsidesettelse av oppsigelse Leieren kan innen én måned etter at oppsigelsen er mottatt, protestere skriftlig til utleieren mot oppsigelsen. Har leieren ikke protestert mot oppsigelsen i samsvar med første punktum, kan leieren ikke påberope seg at oppsigelsen er i strid med loven her. Har leieren protestert i samsvar med første punktum, faller oppsigelsen bort om ikke utleieren har reist søksmål mot leieren innen tre måneder etter at leierens frist løp ut. Retten skal prøve om oppsigelsen er lovlig, og om den eventuelt skal settes til side. Oppsigelsen skal settes til side dersom retten ut fra en vurdering av begge parters forhold finner at den vil virke urimelig. Retten kan likevel ikke sette oppsigelsen til side dersom den kommer til at oppsigelsen skyldes vesentlig mislighold fra leierens side, jf. § 9-9 første ledd annet punktum. Bestemmelsene i første og annet ledd gjelder ikke for oppsigelse av tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig. Det samme gjelder for leie av lokale der leien er avtalt pr. dag, og selvstendig leie av garasje eller bod. Endret 28. mars 2016 av 2Bhonest
penny_ Skrevet 28. mars 2016 #11 Skrevet 28. mars 2016 2 minutter siden, 2Bhonest skrev: Nei... Gjelder bare hybel og ikke leilighet som i dette tilfelle. "Samboeren" til TS leier jo en hybel i en leilighet. 1
Gjest Herr Heftig Skrevet 28. mars 2016 #12 Skrevet 28. mars 2016 (endret) § 9-5. Utleierens oppsigelse av tidsubestemt leieavtale Er ikke annet avtalt eller annet følger av loven her, kan tidsubestemt leieavtale sies opp av utleieren. En tidsubestemt leieavtale om bolig kan bare sies opp av utleieren dersom: a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, b) riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes, c) leieren har misligholdt leieavtalen, eller d) det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen. Tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig, kan sies opp av utleieren uten hinder av bestemmelsene i annet ledd. Dette kan lett regnes som saklig grunn (d) Ellers burde man organisere seg slik at du leier hele leiliheten av foreldrene dine og leier ut videre til andre. Endret 28. mars 2016 av Herr Heftig
Gjest 2Bhonest Skrevet 28. mars 2016 #13 Skrevet 28. mars 2016 18 minutter siden, penny_ skrev: "Samboeren" til TS leier jo en hybel i en leilighet. Sjekk årsaken til oppsigelsen i HI, og den er ikke lovlig.
penny_ Skrevet 28. mars 2016 #14 Skrevet 28. mars 2016 1 minutt siden, 2Bhonest skrev: Sjekk årsaken til oppsigelsen i HI, og den er ikke lovlig. Se på det jeg har understreket. Hva er definisjonen på "en annens bolig"? Dersom du deler kjøkken, bad og stue med en annen leietaker, regnes dette som en annens bolig? I så fall gjelder ikke første og annet ledd. Eller må utleieren bo der for at det skal regnes som en annens bolig? § 9-7. Formkrav til utleierens oppsigelse Oppsigelse fra utleier skal være skriftlig. Oppsigelsen skal begrunnes. Oppsigelsen skal også opplyse om at leieren kan protestere skriftlig til utleieren innen én måned etter at oppsigelsen er mottatt. Oppsigelsen skal dessuten opplyse om at dersom leieren ikke protesterer innen fristen, taper leieren sin rett til å påberope seg at oppsigelsen er i strid med loven, jf. § 9-8 første ledd annet punktum, og at utleieren i så fall kan begjære tvangsfravikelse etter tvangsfullbyrdelsesloven § 13-2 tredje ledd bokstav c. En oppsigelse som ikke fyller kravene i første og annet ledd, er ugyldig. Har leieren flyttet i henhold til oppsigelsen, anses den som godtatt. Bestemmelsene i annet og tredje ledd gjelder ikke for oppsigelse av tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig. Det samme gjelder for leie av lokale der leien er avtalt pr. dag og for selvstendig leie av garasje eller bod.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2016 #15 Skrevet 28. mars 2016 42 minutter siden, 2Bhonest skrev: 23 minutter siden, 2Bhonest skrev: Nei... Gjelder bare hybel og ikke leilighet som i dette tilfelle. En hybel er en uselvstendig boenhet som deler nødvendige funksjoner, for eksempel kjøkken og/eller bad med resten av boligen. Altså gjelder (klippet fra ditt eget lovsitat): Bestemmelsene i første og annet ledd gjelder ikke for oppsigelse av tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig. Anonymkode: 17624...8f9 1
Gjest 2Bhonest Skrevet 28. mars 2016 #16 Skrevet 28. mars 2016 8 minutter siden, penny_ skrev: Se på det jeg har understreket. Hva er definisjonen på "en annens bolig"? Dersom du deler kjøkken, bad og stue med en annen leietaker, regnes dette som en annens bolig? I så fall gjelder ikke første og annet ledd. Eller må utleieren bo der for at det skal regnes som en annens bolig? § 9-7. Formkrav til utleierens oppsigelse Oppsigelse fra utleier skal være skriftlig. Oppsigelsen skal begrunnes. Oppsigelsen skal også opplyse om at leieren kan protestere skriftlig til utleieren innen én måned etter at oppsigelsen er mottatt. Oppsigelsen skal dessuten opplyse om at dersom leieren ikke protesterer innen fristen, taper leieren sin rett til å påberope seg at oppsigelsen er i strid med loven, jf. § 9-8 første ledd annet punktum, og at utleieren i så fall kan begjære tvangsfravikelse etter tvangsfullbyrdelsesloven § 13-2 tredje ledd bokstav c. En oppsigelse som ikke fyller kravene i første og annet ledd, er ugyldig. Har leieren flyttet i henhold til oppsigelsen, anses den som godtatt. Bestemmelsene i annet og tredje ledd gjelder ikke for oppsigelse av tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig. Det samme gjelder for leie av lokale der leien er avtalt pr. dag og for selvstendig leie av garasje eller bod. Så lenge de som eier leiligheten ikke bor der selv, så er det å anse som et kollektiv, og da kan man ikke kaste ut en leier med den begrunnelsen at de skal ha en annen leier inn.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2016 #17 Skrevet 28. mars 2016 24 minutter siden, 2Bhonest skrev: Så lenge de som eier leiligheten ikke bor der selv, så er det å anse som et kollektiv, og da kan man ikke kaste ut en leier med den begrunnelsen at de skal ha en annen leier inn. Det kommer an på om TS står som hovedleier (noe jeg tolker det som i dette tilfellet). Da vil øvrige leieres kontraktrettslige forhold være med hovedleier - ikke utleier. Anonymkode: 17624...8f9
penny_ Skrevet 28. mars 2016 #18 Skrevet 28. mars 2016 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kommer an på om TS står som hovedleier (noe jeg tolker det som i dette tilfellet). Da vil øvrige leieres kontraktrettslige forhold være med hovedleier - ikke utleier. Anonymkode: 17624...8f9 Det står ingenting om fremleie i denne tråden. TS skriver: " Ja, det er egen kontrakt mellom hun og foreldrene mine."
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2016 #19 Skrevet 29. mars 2016 Problemet ditt er at foreldrene dine er utleiere, og dermed ikke har saklig grunn til å kaste henne ut. Hadde derimot du skrevet kontrakt med de som bor der kunne du kastet henne ut. Uansett kan du jo spørre henne om hun er villig til å flytte. Utover det er det vanskelig å gi råd, siden du ikke skriver grunn til mistrivselen. Anonymkode: 70648...d34
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå