Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva kan en forvente av stønader/bidrag som alenemor til 3. Vi har blitt enige om at barna skal bo hos mor, far skal ha annenhver helg og 1 dag i uka. 

Min inntekt er rett over 400.000, hans ca 550.000

Anonymkode: f0c73...6df

AnonymBruker
Skrevet

Tjener du ikke mer enn nok, hva er det slags stønader du vil ha?

Anonymkode: d4a2e...9f1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tjener du ikke mer enn nok, hva er det slags stønader du vil ha?

Jeg vet ikke

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke

Er det snakk om barnebidrag eller stønader fra staten?

Skrevet

Du får barnetrygd for ett ekstra barn iallfall. 

Siden du jobber, og har en inntekt på over 400.000 så er jeg usikker på om du har rett til overgangstønad ( den blir redusert etter inntekt)

Bidrag fra far, gå inn på nav sine sider..der er en kalkulator som viser ca. Hva du kan ha rett på. Eventuelt så blir du og far enig privat. 

Om barna går sfo/ barnehage har du rett på barnetilsyn ( dekker 64% av utgiftene ) 

Alle skjemaer finner du på nav sine sider :)

AnonymBruker
Skrevet

Barnebidrag og stat, har lyst å klare meg selv og kjøpe bolig som er plass til alle 4. Er jeg for storkrevende ?

AnonymBruker
Skrevet

Du får utvidet barnetrygd.

Du kan muligens få redusert overgangsstønad, men med din inntekt er ikke det mange kronene. 

Stønad til barnetilsyn, dvs 64% av dokumenterte tilsynsutgifter.

Anonymkode: a4d3f...585

AnonymBruker
Skrevet

Barnebidrag og barnetrygd for 4. Kanskje har du rett på bostøtte? Fast jobb har du jo så du klarer deg jo.

Anonymkode: 676ff...c2a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barnebidrag og stat, har lyst å klare meg selv og kjøpe bolig som er plass til alle 4. Er jeg for storkrevende ?

Storkrevende?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barnebidrag fra far i første omgang. Men må vel avtale møte med nav om alt dette ? 

AnonymBruker
Skrevet

Barnebidrag fra far i første omgang. Men må vel avtale møte med nav om alt dette ? 

Nei man sender inn elektronisk søknad på nav sine sider

Gjest Coolaid
Skrevet

Man kan avtale privat. Jeg vil anbefale nav, slik at dette ikke blir en sak mellom dere. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja absolutt! Ikke alle alenemødre har jobb og så mye inntekt som deg!

Gjest Blondie65
Skrevet

For å kjøpe bolig må du ha 15 % egenkapital. Sørg for at en eventuell eierandel du har i eksisterende bolig blir realisert enten ved at dere selger og deler overskuddet etter eierbrøken eller at han betaler deg ut etter markedspris. 

Hvis du ikke var medeier, må du nok spare opp egenkapital for å kjøpe bolig. Med din inntekt bør det være fullt mulig å få til hvis du prioriterer sparing i løpet av en tre års periode. 

AnonymBruker
Skrevet

Er medeier, men dårlige tider for å selge hus,

jeg har iallefall 450.000 i egenkapital. Alt er så vanskelig. Hadde aldri trodd jeg ville havne i denne situasjonen.

Gjest Coolaid
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er medeier, men dårlige tider for å selge hus,

jeg har iallefall 450.000 i egenkapital. Alt er så vanskelig. Hadde aldri trodd jeg ville havne i denne situasjonen.

Er det mulig å beholde boligen og at far flytter ut ? 

Skrevet

Det aller meste er salgbart bare prisen er riktig. Det sagt så betyr det ikke at man skal selge for enhver pris under alle omstendigheter.

Men, med 450 tusen i egenkapital (frie, lett tilgjengelige midler går jeg ut fra) og i et distrikt hvor det er dårlige tider for å selge hus så er det gjerne gode tider for å kjøpe nytt hus?

Dere blir pent nødt til å samarbeide litt og finne ut om en av dere har muligheter til å beholde det nåværende huset. Dvs. å få en realistisk takst på huset, trekke fra nåværende gjeld, og dermed få opp den summen som kan ansees å være overskuddet ved et eventuelt salg.

Dersom det regnestykket viser et overskudd så er det den prosentandelen hver av dere eier huset med som vil bestemme hva den ene eventuelt skal betale den andre ut med.

Dersom huset har høyere lån enn realistisk takst (salgsverdi) så stiller saken seg litt annerledes.

Uansett er en tur i banken hvor dere har et eventuelt huslån å anbefale her.

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnebidrag og barnetrygd for 4. Kanskje har du rett på bostøtte? Fast jobb har du jo så du klarer deg jo.

Bostøtte ved inntekt på 400 000? Hahaha! Aldri 😂

Anonymkode: 226f1...e2f

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Alt for høy inntekt.

Anonymkode: bb2ef...5ab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...